Obří „samorost“, který klečí na kolenou a modlí se, připomíná nová socha umělce Krištofa Kintery. Dílo nazvané Praying Wood lze od úterního večera vidět na severním cípu ostrova Štvanice v Praze.
Obří „samorost“, který klečí na kolenou a modlí se, připomíná nová socha umělce Krištofa Kintery. Dílo nazvané Praying Wood lze od úterního večera vidět na severním cípu ostrova Štvanice v Praze.
Na několikametrové soše začal autor pracovat v roce 2019, kvůli koronavirové pandemii se však protáhla výroba ve slovenské slévárně.
Na několikametrové soše začal autor pracovat v roce 2019, kvůli koronavirové pandemii se však protáhla výroba ve slovenské slévárně.
Kintera objekt dokončil předloni ve svém pražském ateliéru.
Kintera objekt dokončil předloni ve svém pražském ateliéru.
Praying Wood je odlitý ze slitiny hliníku. Pro výrobu formy autor použil skutečné bukové kmeny z Českého ráje.
Praying Wood je odlitý ze slitiny hliníku. Pro výrobu formy autor použil skutečné bukové kmeny z Českého ráje.
Odlitek vznikl ve spolupráci se slovenským sochařem a slévačem Lacem Sabem.
Odlitek vznikl ve spolupráci se slovenským sochařem a slévačem Lacem Sabem.
Při dokončování Kintera sochu postříbřil plátkovým stříbrem, které postupně proměňuje barevnou charakteristiku od metalických stříbrných lesků přes zlatavé tóny až po potemnělé kovové odstíny.
Při dokončování Kintera sochu postříbřil plátkovým stříbrem, které postupně proměňuje barevnou charakteristiku od metalických stříbrných lesků přes zlatavé tóny až po potemnělé kovové odstíny.
Na úterní večerní vernisáži Kintera nechtěl dílo interpretovat.
Na úterní večerní vernisáži Kintera nechtěl dílo interpretovat.
„Socha se zabývá elementárními principy, které nás neustále a nevyhnutelně obklopují. Vztah člověka a přírody, víra, nevíra, pokora, religióznost, pohanství, ekologie,“ uvedl s tím, že náznak figury vytvořil přeskládáním částí větví stromu.
„Socha se zabývá elementárními principy, které nás neustále a nevyhnutelně obklopují. Vztah člověka a přírody, víra, nevíra, pokora, religióznost, pohanství, ekologie,“ uvedl s tím, že náznak figury vytvořil přeskládáním částí větví stromu.
„Primitivní kompozice samorostu, který se jakoby náhodou ocitá v pozici člověka na kolenou s rukama sepjatýma k nebi, měla jen nenápadně, s pomocí co nejjednodušších prostředků doručit důležitý vzkaz, nebo alespoň impuls k zamyšlení: Je to člověk, který se modlí k přírodě, nebo je to příroda, jež se modlí za člověka?“ ptá se Kintera.
„Primitivní kompozice samorostu, který se jakoby náhodou ocitá v pozici člověka na kolenou s rukama sepjatýma k nebi, měla jen nenápadně, s pomocí co nejjednodušších prostředků doručit důležitý vzkaz, nebo alespoň impuls k zamyšlení: Je to člověk, který se modlí k přírodě, nebo je to příroda, jež se modlí za člověka?“ ptá se Kintera.
V úterý vyzdvihl roli slévače Laca Saba (na fotografii). „Laco tu věc odlil do hliníku. Trvalo to nějakou dobu, bylo to složeno ze 70 dílů forem technikou ztraceného vosku. Jsem jeho výkonem dojatý, protože tu předlohu se nám podařilo otisknout do posledního červotoče,“ zmiňuje Kintera.
V úterý vyzdvihl roli slévače Laca Saba (na fotografii). „Laco tu věc odlil do hliníku. Trvalo to nějakou dobu, bylo to složeno ze 70 dílů forem technikou ztraceného vosku. Jsem jeho výkonem dojatý, protože tu předlohu se nám podařilo otisknout do posledního červotoče,“ zmiňuje Kintera.
Úterní vernisáž trvala jen několik minut.
Úterní vernisáž trvala jen několik minut.
„Ta socha je nahatá, tak proč ji ještě víc odhalit? Prostě ji berme za odhalenou,“ zvolal Kintera, načež objekt polil.
„Ta socha je nahatá, tak proč ji ještě víc odhalit? Prostě ji berme za odhalenou,“ zvolal Kintera, načež objekt polil.
Projekt vznikl na popud nadačního fondu Bohemian Heritage Fund. „Praying Wood je jistým způsobem vizionářská práce, memento mori, jež nás varuje před námi samými. Kromě environmentálních imperativů nese významy sociální a politické,“ uvedli zástupci fondu.
Projekt vznikl na popud nadačního fondu Bohemian Heritage Fund. „Praying Wood je jistým způsobem vizionářská práce, memento mori, jež nás varuje před námi samými. Kromě environmentálních imperativů nese významy sociální a politické,“ uvedli zástupci fondu.
Umístit sochu na Štvanici se podařilo v rámci programu Umění pro město, za nímž stojí Galerie hlavního města Prahy. Na fotografii jsou zleva Jakub Skřejpek z Bohemian Heritage Fund, Krištof Kintera, Laco Sabo a ředitelka galerie Magdalena Juříková.
Umístit sochu na Štvanici se podařilo v rámci programu Umění pro město, za nímž stojí Galerie hlavního města Prahy. Na fotografii jsou zleva Jakub Skřejpek z Bohemian Heritage Fund, Krištof Kintera, Laco Sabo a ředitelka galerie Magdalena Juříková.
Praying Wood je na Štvanici k vidění zatím do 12. dubna 2026.
Praying Wood je na Štvanici k vidění zatím do 12. dubna 2026.
„Doufáme, že sochu Pražané přijmou a možná se nám ji podaří tady umístit natrvalo,“ dodala na úterní vernisáži ředitelka galerie Magdalena Juříková.
„Doufáme, že sochu Pražané přijmou a možná se nám ji podaří tady umístit natrvalo,“ dodala na úterní vernisáži ředitelka galerie Magdalena Juříková.
12/16