

Život a dílo nejznámějšího pražského spisovatele německého jazyka zpracovává Národní divadlo Brno v nové baletní inscenaci Kafka.


Cílem bylo představit Franze Kafku jako člověka s každodenními starostmi či pochybnostmi a zároveň poukázat na stále aktuální motivy z jeho knih.


Na fotografii je Arthur Abram v titulní roli Franze Kafky z části věnované románu Proces v choreografii Glena Lambrechta.


Novinka měla premiéru minulý pátek v Janáčkově divadle, nejbližší reprízy následují 31. října a 8. listopadu.


„Chci přinést na jeviště lidsky opravdový portrét člověka, který celý život zápasil se svými vztahy – ať už s autoritativním otcem, milovanou sestrou, nebo fascinujícími a často nedostižnými ženami, které vstupovaly do jeho života a ovlivňovaly jeho tvorbu,“ uvedla režisérka a choreografka Markéta Pimek Habalová.


Habalová se soustředila na Kafkův osobní život. Na představení však spolupracovala s dalšími dvěma choreografy.


Barbora Rašková zpracovala Kafkovu povídku Proměna, Glen Lambrecht pak román Proces.


Novinka tak nabízí hned tři různé pohledy na Kafkovu osobnost i dílo, stejně jako rozmanité styly a pohybové rukopisy.


„Proměna mě přitahuje hlavně zvláštním napětím mezi tím, co popisuje – extrémní, absurdní situace – a jak to popisuje – klidně, stroze, bez emocí,“ popisuje Rašková.


„Právě tenhle kontrast vytváří atmosféru, která je pro mě zásadní: bizarní, tichou, ale zároveň plnou vnitřního neklidu. A právě tuhle atmosféru chci přenést na jeviště,“ dodává Barbora Rašková.


V Lambrechtově pojetí Procesu se autor Kafka a hrdina Josef K. slévají v jedinou postavu uvězněnou v noční můře systému.


„Hrdina je unesen a vtažen do absurdního, rituálního procesu vedeného byrokratickými stvořeními a neviditelnými soudci, který vrcholí symbolickou popravou. Chci ukázat, jak jedinec ztrácí sám sebe tváří v tvář všemocnému, neuchopitelnému systému – a nakonec se stává spolupachatelem vlastního odsouzení,“ uvedl Lambrecht.


Na inscenaci se podílejí tanečníci hlavního baletního souboru, členové juniorského tělesa NdB2 i zkušení umělci z NdB3, kteří ztvárnili Kafkovy rodiče.


V trojjediné úloze Kafky, Řehoře Samsy z Proměny a Josefa K. z Procesu alternují Šóma Ogasawara, Arthur Abram, Joao Gomes a Manuel Romero de Haro.


V inscenaci zní hudba Alfreda Schnittkeho, Phillipa Glasse, Caroline Shaw a Nilse Frahma, tedy skladatelů z 20. a 21. století.
2/15

