Řidič cisterny Baba se připravil na další nebezpečnou cestu z Pobřeží slonoviny do Mali s nákladem zoufale potřebného paliva. „Nikdy nevíte, jestli se vrátíte živý,“ poznamenal v rozhovoru s reportéry agentury AFP. (Kamiony čekají na překročení hranice mezi Pobřežím slonoviny a Mali ve vesnici Nigoun, 31. října.)
Řidič cisterny Baba se připravil na další nebezpečnou cestu z Pobřeží slonoviny do Mali s nákladem zoufale potřebného paliva. „Nikdy nevíte, jestli se vrátíte živý,“ poznamenal v rozhovoru s reportéry agentury AFP. (Kamiony čekají na překročení hranice mezi Pobřežím slonoviny a Mali ve vesnici Nigoun, 31. října.)
Ještě než se řidiči vydali na cestu, stačila pouhá zmínka o teroristech z JNIM, aby Baba a jeho kolegové dostali strach.
Ještě než se řidiči vydali na cestu, stačila pouhá zmínka o teroristech z JNIM, aby Baba a jeho kolegové dostali strach.
Takzvaná Skupina podporující islám a muslimy (JNIM), což je odnož teroristické sítě al-Káida, oznámila zákaz dovozu paliv ze sousedních států do Mali začátkem září. (Malijské kamiony na hraničním přechodu s Pobřežím slonoviny, 31. října).
Takzvaná Skupina podporující islám a muslimy (JNIM), což je odnož teroristické sítě al-Káida, oznámila zákaz dovozu paliv ze sousedních států do Mali začátkem září. (Malijské kamiony na hraničním přechodu s Pobřežím slonoviny, 31. října).
Ozbrojenci JNIM v uplynulých týdnech zaútočili na stovky cisteren, které přejely hranice, a zapálili je. Některé dopravní společnosti z Pobřeží slonoviny v důsledku toho zastavily silniční dopravu do Mali.
Ozbrojenci JNIM v uplynulých týdnech zaútočili na stovky cisteren, které přejely hranice, a zapálili je. Některé dopravní společnosti z Pobřeží slonoviny v důsledku toho zastavily silniční dopravu do Mali.
Cílem JNIM je odříznout malijské hlavní město Bamako a vojenskou juntu, která se chopila moci v Mali sérií převratů v letech 2020 a 2021, od zásob paliva.
Cílem JNIM je odříznout malijské hlavní město Bamako a vojenskou juntu, která se chopila moci v Mali sérií převratů v letech 2020 a 2021, od zásob paliva.
Blokáda podle analytiků představuje hrozbu pro křehkou malijskou ekonomiku a problém pro juntu, která převzala moc právě se slibem zajistit v zemi bezpečnost.
Blokáda podle analytiků představuje hrozbu pro křehkou malijskou ekonomiku a problém pro juntu, která převzala moc právě se slibem zajistit v zemi bezpečnost.
Navzdory nebezpečí desítky řidičů cisternových vozů stále statečně brázdí silnice. Pohání je, jak sami říkají, „nutnost“ a „vlastenectví“. Reportéři agentury AFP hovořili s několika z nich na více než 300 kilometrů dlouhé silnici mezi městy Niakaramandougou a Tengrela, posledním městem před malijskou hranicí. (Řidiči před cestou zpět do Mali, 31. října).
Navzdory nebezpečí desítky řidičů cisternových vozů stále statečně brázdí silnice. Pohání je, jak sami říkají, „nutnost“ a „vlastenectví“. Reportéři agentury AFP hovořili s několika z nich na více než 300 kilometrů dlouhé silnici mezi městy Niakaramandougou a Tengrela, posledním městem před malijskou hranicí. (Řidiči před cestou zpět do Mali, 31. října).
„Nechceme, aby Malijci zůstali bez paliva,“ řekl třicetiletý muž v dresu Manchesteru United. „Pokud zemřeme, bude to za dobrou věc,“ svěřil se další.
„Nechceme, aby Malijci zůstali bez paliva,“ řekl třicetiletý muž v dresu Manchesteru United. „Pokud zemřeme, bude to za dobrou věc,“ svěřil se další.
Malijské kamiony se naloží v Yamoussoukru nebo Abidžanu a poté překročí hranici přes Tengrelu nebo Pogo, kde jsou pod vojenským doprovodem až do příjezdu do Bamaka. Najednou může jet až několik set kamionů, ale i s vojenským doprovodem jsou konvoje stále častým terčem útoků.
Malijské kamiony se naloží v Yamoussoukru nebo Abidžanu a poté překročí hranici přes Tengrelu nebo Pogo, kde jsou pod vojenským doprovodem až do příjezdu do Bamaka. Najednou může jet až několik set kamionů, ale i s vojenským doprovodem jsou konvoje stále častým terčem útoků.
„Před dvěma měsíci jsem viděl džihádisty zapálit dva nákladní vozy. Řidiči zemřeli. Byl jsem hned za nimi. Zázrakem mě nechali projet,“ řekl AFP 38letý Moussa v červeném polo tričku potřísněném olejem.
„Před dvěma měsíci jsem viděl džihádisty zapálit dva nákladní vozy. Řidiči zemřeli. Byl jsem hned za nimi. Zázrakem mě nechali projet,“ řekl AFP 38letý Moussa v červeném polo tričku potřísněném olejem.
„Žádná smlouva, žádné pojištění, žádný důchod. Pokud zemřete, je konec. Po pohřbu na vás všichni zapomenou,“ řekl další muž Sacko.
„Žádná smlouva, žádné pojištění, žádný důchod. Pokud zemřete, je konec. Po pohřbu na vás všichni zapomenou,“ řekl další muž Sacko.
Souleymane Traore jezdí do Mali již sedm let, ale v poslední době říká, že „na cestu se vydáváte se strachem v srdci“.
Souleymane Traore jezdí do Mali již sedm let, ale v poslední době říká, že „na cestu se vydáváte se strachem v srdci“.
Malijský premiér Abdoulaye Maiga označil palivo, které se podaří dopravit, za „lidskou krev“ na počest vojáků a řidičů zabitých na silnicích.
Malijský premiér Abdoulaye Maiga označil palivo, které se podaří dopravit, za „lidskou krev“ na počest vojáků a řidičů zabitých na silnicích.
2/13