Západočeská galerie v Plzni otevřela výstavu děl Josefa Šímy, jedné z nejvýznamnějších osobností české i evropské moderní malby 20. století.
Západočeská galerie v Plzni otevřela výstavu děl Josefa Šímy, jedné z nejvýznamnějších osobností české i evropské moderní malby 20. století.
Přehlídka nazvaná Mezisvěty na obrazech, grafikách a kresbách přibližuje Šímovo prolínání a inspirace mezi různými světy, například jeho rodným českým prostředím a Francií, kde strávil většinu života.
Přehlídka nazvaná Mezisvěty na obrazech, grafikách a kresbách přibližuje Šímovo prolínání a inspirace mezi různými světy, například jeho rodným českým prostředím a Francií, kde strávil většinu života.
V plzeňské síni Masné krámy lze do 1. března 2026 vidět přes 150 děl zapůjčených od 25 institucí a soukromých sběratelů z Česka i zahraničí.
V plzeňské síni Masné krámy lze do 1. března 2026 vidět přes 150 děl zapůjčených od 25 institucí a soukromých sběratelů z Česka i zahraničí.
Jádrem přehlídky jsou Šímovy práce z 20. a 30. let minulého století. Doplňuje je kolekce autorových v Česku dosud nevystavených návrhů vitráží pro kostel v Remeši z druhé poloviny 60. let.
Jádrem přehlídky jsou Šímovy práce z 20. a 30. let minulého století. Doplňuje je kolekce autorových v Česku dosud nevystavených návrhů vitráží pro kostel v Remeši z druhé poloviny 60. let.
Výstava reflektuje především Šímovy začátky ve Francii, kam odjel v roce 1921 a kde zůstal natrvalo.
Výstava reflektuje především Šímovy začátky ve Francii, kam odjel v roce 1921 a kde zůstal natrvalo.
„Tehdy se ocitl v jiném světě a jeho tvorba začala reagovat na nové vizuální a myšlenkové stimuly,“ říká kurátorka výstavy Alena Pomajzlová.
„Tehdy se ocitl v jiném světě a jeho tvorba začala reagovat na nové vizuální a myšlenkové stimuly,“ říká kurátorka výstavy Alena Pomajzlová.
Podle ní se Šíma nepřipojil k žádnému z tehdy dominantních proudů, vždy je nějakým způsobem překračoval.
Podle ní se Šíma nepřipojil k žádnému z tehdy dominantních proudů, vždy je nějakým způsobem překračoval.
„Bez zábran slučoval avantgardu s tradicí, formální výtvarné experimenty s literárními odkazy či filozofickými myšlenkami, konkrétní vidění věcí s univerzálními otázkami, vážné umění s banalitou a humorem,“ vypočítává kurátorka.
„Bez zábran slučoval avantgardu s tradicí, formální výtvarné experimenty s literárními odkazy či filozofickými myšlenkami, konkrétní vidění věcí s univerzálními otázkami, vážné umění s banalitou a humorem,“ vypočítává kurátorka.
Podle ní malířův výtvarný jazyk ovlivnila mezinárodní umělecká komunita Paříže, dadaistické impulzy propojené s populární kulturou a také jeho exkurzy do světa poezie, podpořené přátelstvím s básníky i teoretickými úvahami na téma struktury jazyka.
Podle ní malířův výtvarný jazyk ovlivnila mezinárodní umělecká komunita Paříže, dadaistické impulzy propojené s populární kulturou a také jeho exkurzy do světa poezie, podpořené přátelstvím s básníky i teoretickými úvahami na téma struktury jazyka.
Kromě zásadních obrazů a kreseb výstava představuje i Šímovy ilustrace, například ke knize Ztracený ráj Pierra Jeana Jouva.
Kromě zásadních obrazů a kreseb výstava představuje i Šímovy ilustrace, například ke knize Ztracený ráj Pierra Jeana Jouva.
Raritou je komiks Kůň Pu, který Šíma vytvořil pro Lidové noviny.
Raritou je komiks Kůň Pu, který Šíma vytvořil pro Lidové noviny.
Zastoupeny jsou dále dopisy, katalogy či fotografie. Výstavu doplňují díla Šímových současníků - Jindřicha Štyrského, Jana Zrzavého, Františka Kupky, Toyen, Maxe Ernsta či Giorgia de Chirica.
Zastoupeny jsou dále dopisy, katalogy či fotografie. Výstavu doplňují díla Šímových současníků - Jindřicha Štyrského, Jana Zrzavého, Františka Kupky, Toyen, Maxe Ernsta či Giorgia de Chirica.
10/17