

Černou Tatru 77a z roku 1937 po pečlivé renovaci ukázalo Národní technické muzeum, které ji mělo v depozitáři už od roku 1974. Před nedávnem dokázali i prostřednictvím evropských fondů zajistit téměř šestimilionovou investici na její znovuoživení, a tak dostala druhý život přesně po padesáti letech odpočinku.


"Výrazně tomu pomohlo i to, že Tatra 77 je součástí kolekce národních kulturních památek, což se stalo jen pětici nejvýznamnějších automobilů z kopřivnické továrny," vypočítává pro Hospodářské noviny ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr. I proto má tento vůz těžko vyčíslitelnou hodnotu.


Aerodynamické Tatry se řadí mezi nejcennější historické automobily československé výroby. Model T77 se představil před 90 lety. Dne 5. března 1934 se Tatra 77 poprvé prezentovala novinářům na karlovarské silnici u Prahy.


Je historicky ceněná i proto, že se může pyšnit titulem prvního sériového plně aerodynamického vozu. Tatrovek typu 77 se do dnešní doby dochovalo něco lehce přes dvacet, historicky hodnotných je podle sběratele veteránů značky Tatra Pavla Kasíka jen asi deset z nich. Celkově mezi lety 1933 až 1938 vzniklo 255 automobilů (typy 77 i 77a).


"Veteranisté velmi přísně hodnotí historickou hodnotu každého kusu. Vždy záleží na tom, jak velká část auta je v původním stavu. Na některých byste původní díly hledali jen velmi těžko. Právě tento konkrétní kus Evžena Poráka patří mezi ty, které se pyšní dochovanou originalitou. Dá se říct, že je to v podstatě zázrak, že zůstala v takovém stavu do dnešní doby," popisuje hodnotu vozu Kasík.


Model s výrobním číslem 35690 se smontoval v Kopřivnici v roce 1937 a zamířil do papíren Vltavský mlýn bratří Poráků v Loučovicích na Šumavě.


"Tento papírenský podnik byl už před první světovou válkou jeden z největších v celém Rakousku-Uhersku," popisuje se významnost podnikatelských aktivit této rodiny ve výjimečně krásné publikaci, kterou k vystavení Tatry 77a vydává Národní technické muzeum.


"Není také bez zajímavosti, že Porákovi měli Tatry evidentně v lásce. V té době už jednu T77 vlastnili, měli také několik nákladních vozů a také tři vozy střední třídy T75 a předtím jednu T54/30," popisuje historii vozu Kasík. Tatry 77 byly velmi drahé automobily, stály okolo 100 tisíc korun, lidové malé Aerovky nebo Populary byly pětkrát levnější. Aby rodina, byť velmi movitá, provozovala dvě, bylo naprosto nevídané.


V roce 1945 továrnu a samozřejmě i vůz zabrala komunistická státní správa. V roce 1971 byla T77 odhlášená z provozu a její osud není zcela zmapovaný. Až na začátku 70. let se dostala do rukou sběratele Stanislava Kargera staršího. Ten Tatru 77a v roce 1974 prodal do sbírek NTM.


Karel Ksandr, ředitel NTM.


Přístrojová deska, budíky, knoflíky, tlačítka, to je pro renovátora nejtěžší sehnat.


Za plaketkou se svatým Kryštofem je díra. Tu udělal kdosi z předchozích majitelů.
9/49



































