

Pochůzkáři musejí za noc projít všech 120 kilometrů tratí, po nichž vlaky vozí cestující. Jejich úkolem je odhalit případné naštípnuté kolejnice nebo povolené šrouby.


Poslední metro odjíždí, cestující jsou pryč a dlouhé eskalátory stojí. V metru je přesto rušno i dlouho po půlnoci.


Přijměte pozvánku na toulku po skrytých prostorech stanice metra Florenc. Nejprve scházíme 40 metrů hluboko po servisním schodišti…


… které prochází okolo strojoven eskalátorů. Zde pohled na staré sovětské eskalátory „bazuka“, Pražany oblíbené pro jejich rychlejší jízdu oproti těm s novějším datem výroby.


Dole na nástupišti začíná být po půl jedné ranní rušno. V kolejišti soupravy metra střídají drážní drezíny, které mají na starost revizi tunelů.


Zaměstnanci se setkávají dole na nástupišti, můžeme vyrazit plnit dnešní úkoly.


Až po vypnutí elektrického napětí je bezpečné začít v kolejišti pracovat. Veškerý drážní pohyb v tunelech je prováděn v dieselových drezínách.


Na dnešní den je tu naplánované čištění tunelu směrem na stanici Křižíkova.


K čištění tunelů si dopravní podnik hýčká dva technické unikáty – obří myčku a vysavač. Mytí probíhá jak tlakovým čištěním tunelového stropu…


… tak i tlakem na koleje. Podobné stroje nikde v Evropě nenajdete.


Usazené nečistoty v odtokových kanálech je potřeba odstranit sbíječkou, která má dokonce i své vlastní odsávání, nic se tak nemusí zametat.


Zaměstnanci využívají nočního klidu k měření kolejnic, které mají v plánu v nadcházejících dnech vyměnit.


Metro, to ale nejsou jen traťové tunely.


Právě se koukáte na větrací zařízení, které má na starosti přívod čerstvého vzduchu do stanice.


Když se zapne, udělá to pěkný vítr ve vlasech.


Proto je zařízení obklopeno tlumicími stěnami.


Prostory metra jsou koncipované jako protiatomový kryt, proto tu najdete i takovéto dveře. Jsou přesně jako z postapokalyptických filmů. A ano, při zavírání to bzučí a bliká červené výstražné světlo.


Součástí této kritické infrastruktury je i další vybavení, jako veřejné toalety…


… nebo boční tunely, které by v případě bombardování či podobných situací sloužily k dočasnému přebývání obyvatel Prahy.


Metro je vybaveno i velkou spoustou zabezpečení. Reléové drážní zabezpečení, jehož detail vidíte na snímku, má za úkol, aby vlaky jezdily bezpečně, včas a správně.


Skříň, která vydává napětí do určitého úseku tunelu. Na Florenci B tak vydávají i do spojovacího tunelu na linku C.


A prohlídka nočního metra, které letos slaví 50 let, končí.
16/22

