Jedním z nejvíce ohrožujících prvků pro síť podzemních jeskyní jsou tyto ocelové sloupy vyplněné betonem. Na tomto snímku je sloup instalován uvnitř systému Aktun Tuyul poblíž Playa del Carmen na východním pobřeží Yucatánu.
Jedním z nejvíce ohrožujících prvků pro síť podzemních jeskyní jsou tyto ocelové sloupy vyplněné betonem. Na tomto snímku je sloup instalován uvnitř systému Aktun Tuyul poblíž Playa del Carmen na východním pobřeží Yucatánu.
Pilíře byly umístěny tak, aby zvedly vlakovou trať, což podle prezidenta země Andrése Manuela Lópeze Obradora mělo ochránit starověký podzemní svět ohrožený masovou turistikou.
Pilíře byly umístěny tak, aby zvedly vlakovou trať, což podle prezidenta země Andrése Manuela Lópeze Obradora mělo ochránit starověký podzemní svět ohrožený masovou turistikou.
Místo toho jsou napříč jeskynním systémem vidět krápníky odlomené vibracemi ze stavby dráhy. V jiných jeskyních se betonová výplň pilířů rozlila a pokryla vápencovou zem.
Místo toho jsou napříč jeskynním systémem vidět krápníky odlomené vibracemi ze stavby dráhy. V jiných jeskyních se betonová výplň pilířů rozlila a pokryla vápencovou zem.
Reportéři AP společně s inženýrem Guillermem D. Christym dokonce zdokumentovali, že se do vody dostává rez ze železných sloupů.
Reportéři AP společně s inženýrem Guillermem D. Christym dokonce zdokumentovali, že se do vody dostává rez ze železných sloupů.
Odjezd vlaku z turisticky oblíbeného Cancúnu. První část projektu se veřejnosti otevřela v prosinci 2023, u inaugurace byl samotný prezident Obrador. Jak ale zmínila AP, otevření provázelo mnohahodinové zpoždění.
Odjezd vlaku z turisticky oblíbeného Cancúnu. První část projektu se veřejnosti otevřela v prosinci 2023, u inaugurace byl samotný prezident Obrador. Jak ale zmínila AP, otevření provázelo mnohahodinové zpoždění.
Playa del Carmen byla kdysi sídlem Mayů, během několika posledních dekád se však změnila na turistické místo s každodenními akcemi a zábavou.
Playa del Carmen byla kdysi sídlem Mayů, během několika posledních dekád se však změnila na turistické místo s každodenními akcemi a zábavou.
Turistka se potápí do „Jardin del Eden“ (zahrada Eden) poblíž Tulumu. Tato zářící jezírka s čistou vodou, známá jako cenoty (cenotes), jsou součástí jednoho z přírodních divů Mexika.
Turistka se potápí do „Jardin del Eden“ (zahrada Eden) poblíž Tulumu. Tato zářící jezírka s čistou vodou, známá jako cenoty (cenotes), jsou součástí jednoho z přírodních divů Mexika.
Mexická armáda provozuje tuto železnici a postavila část dráhy. Na snímku vojáci hlídají jednu z pláží v Playa del Carmen.
Mexická armáda provozuje tuto železnici a postavila část dráhy. Na snímku vojáci hlídají jednu z pláží v Playa del Carmen.
Populistický prezident se snažil co nejvíce urychlit výstavbu dráhy, aby se pokusil dodržet slib, že bude dokončena před červnovými volbami, což je v současném časovém horizontu nemožné, uvádí AP. To vše, aby do velmi chudého regionu začaly proudit peníze z turismu.
Populistický prezident se snažil co nejvíce urychlit výstavbu dráhy, aby se pokusil dodržet slib, že bude dokončena před červnovými volbami, což je v současném časovém horizontu nemožné, uvádí AP. To vše, aby do velmi chudého regionu začaly proudit peníze z turismu.
Agentura AP vysvětluje, že se vláda vyhnula vnějšímu dohledu, ignorovala soudní příkazy, zaměstnala mexickou armádu při výstavbě dráhy a zablokovala zveřejňování informací ve jménu „bezpečnosti“. V rozporu s mexickými zákony správa také neprovedla komplexní studii k posouzení potenciálních dopadů na životní prostředí před zahájením výstavby.
Agentura AP vysvětluje, že se vláda vyhnula vnějšímu dohledu, ignorovala soudní příkazy, zaměstnala mexickou armádu při výstavbě dráhy a zablokovala zveřejňování informací ve jménu „bezpečnosti“. V rozporu s mexickými zákony správa také neprovedla komplexní studii k posouzení potenciálních dopadů na životní prostředí před zahájením výstavby.
Trať dlouhá 1520 kilometrů má spojovat plážová letoviska a archeologická naleziště. Avšak jen asi jedna třetina – 473 kilometrů, kterou prezident López Obrador v prosinci slavnostně otevřel s hodnostáři a tiskem – byla dokončena, a to jen částečně.
Trať dlouhá 1520 kilometrů má spojovat plážová letoviska a archeologická naleziště. Avšak jen asi jedna třetina – 473 kilometrů, kterou prezident López Obrador v prosinci slavnostně otevřel s hodnostáři a tiskem – byla dokončena, a to jen částečně.
V jeskyních často vznikají tzv. sinkholes, jde o okrouhlé prolákliny dosahující průměru od několika metrů do jednoho kilometru a hloubky od jednoho až po 100 metrů. Vznikají nejčastěji rozpouštěním horniny, jako je třeba halit (sůl kamenná) nebo vápenec, ze kterého je země v těchto oblastech tvořená.
V jeskyních často vznikají tzv. sinkholes, jde o okrouhlé prolákliny dosahující průměru od několika metrů do jednoho kilometru a hloubky od jednoho až po 100 metrů. Vznikají nejčastěji rozpouštěním horniny, jako je třeba halit (sůl kamenná) nebo vápenec, ze kterého je země v těchto oblastech tvořená.
Obří vrták vyhloubil díru do jedné z jeskyní poblíž Playa del Carmen, aby dělníci mohli vztyčit železný podpěrný sloup pro novou železniční trať.
Obří vrták vyhloubil díru do jedné z jeskyní poblíž Playa del Carmen, aby dělníci mohli vztyčit železný podpěrný sloup pro novou železniční trať.
Projekt Mayských drah se začal realizovat v roce 2021, původní odhady na náklady na projekt vyletěly z 8,5 miliardy dolarů až na 28 miliard dolarů, uvedla agentura AP.
Projekt Mayských drah se začal realizovat v roce 2021, původní odhady na náklady na projekt vyletěly z 8,5 miliardy dolarů až na 28 miliard dolarů, uvedla agentura AP.
„Tyto ekosystémy jsou velmi, velmi křehké,“ řekl AP Monroy-Ríos, geolog z Northwestern University. „[Dělníci] staví na zemi, která je jako sýr gruyére, plná jeskyní a dutin různých velikostí a v různých hloubkách“.
„Tyto ekosystémy jsou velmi, velmi křehké,“ řekl AP Monroy-Ríos, geolog z Northwestern University. „[Dělníci] staví na zemi, která je jako sýr gruyére, plná jeskyní a dutin různých velikostí a v různých hloubkách“.
Odborníci, kteří v jeskyních dlouho pracovali, uvedli, že dělníci zapustili do jeskyní odhadem 15 tisíc ocelových pilířů.
Odborníci, kteří v jeskyních dlouho pracovali, uvedli, že dělníci zapustili do jeskyní odhadem 15 tisíc ocelových pilířů.
Na poloostrově Yucatán se nachází mnoho krásných míst a archeologických nalezišť, která pocházejí už z dob Mayů. Za zmínku stojí třeba Campeche, Calakmul nebo Uxmal.
Na poloostrově Yucatán se nachází mnoho krásných míst a archeologických nalezišť, která pocházejí už z dob Mayů. Za zmínku stojí třeba Campeche, Calakmul nebo Uxmal.
Tato oblast byla kdysi útesem pod Karibským mořem, ale měnící se hladina moří vytlačila jižní poloostrov Mexika z oceánu jako masu vápence. Voda vytvarovala porézní kámen do jeskyní v průběhu milionů let.
Tato oblast byla kdysi útesem pod Karibským mořem, ale měnící se hladina moří vytlačila jižní poloostrov Mexika z oceánu jako masu vápence. Voda vytvarovala porézní kámen do jeskyní v průběhu milionů let.
Členové dobrovolnické skupiny Urban Cenotes opouštějí jednu z jeskyní poté, co odstranili odpadky zanechané místními. Problémem tak není jen stavba trati, ale i potenciální příliv turistů, kteří po sobě neuklízejí.
Členové dobrovolnické skupiny Urban Cenotes opouštějí jednu z jeskyní poté, co odstranili odpadky zanechané místními. Problémem tak není jen stavba trati, ale i potenciální příliv turistů, kteří po sobě neuklízejí.
López Obrador se pokusil projekt uspěchat tím, že jej vyjmul z běžného povolování a prohlášení o dopadu na životní prostředí, přičemž tvrdil, že je životně důležitý pro národní bezpečnost. V listopadu 2021 jeho administrativa vydala dekret, který vyžaduje, aby všechny federální úřady automaticky schválily jakýkoli projekt veřejných prací, který vláda považuje „v národním zájmu“ nebo „zahrnuje národní bezpečnost,“ vysvětluje AP.
López Obrador se pokusil projekt uspěchat tím, že jej vyjmul z běžného povolování a prohlášení o dopadu na životní prostředí, přičemž tvrdil, že je životně důležitý pro národní bezpečnost. V listopadu 2021 jeho administrativa vydala dekret, který vyžaduje, aby všechny federální úřady automaticky schválily jakýkoli projekt veřejných prací, který vláda považuje „v národním zájmu“ nebo „zahrnuje národní bezpečnost,“ vysvětluje AP.
2/21