

Mia Milgrom ve své tvorbě zpracovává témata lidské a mimolidské péče a systémů podpory. Její prostorové instalace oscilují mezi křehkými momenty rozpadu a symbiózou jednotlivých částí. Kombinováním organických a syntetických materiálů vytváří nečekané vztahy a alternativní možnosti napojení. Ve své práci Undercurrents: The Water Drinks Me využívá přirozené filtrační systémy jako metaforu nejen k širší ekologické kontaminaci, ale také k osobní očistě a procesu absorpce smutku.


František Felix v práci Hořící domek pomyslně „přihlíží“ tragické události, která je až obsesivně opečována a konstruována do podoby hořícího domku. Rozkolem mezi dynamickým plynutím/planutím a statickou instalací, jež však záměrně pracuje s viditelností času stráveného na konstrukci a výrobě/procesu.


Lucie Králík Rosická se dlouhodobě zaměřuje na práci s autoportréty jako způsob vyjádření osobních myšlenek a emocí. Její diplomová práce Mirror, Mirror on the Wall je inspirována kouzelným zrcadlem, které se nápadně podobá velkému mobilnímu telefonu. Tento motiv spojuje se současným fenoménem „selfie“ a neustálým hledáním uznání prostřednictvím sociálních sítí.


Diplomová práce Anny Poubové Pojedeme na dovolenou, jen když bude pršet je autorčiným návratem k životu na rodinném statku, na kterém vyrostla. Po deseti letech života v různých evropských městech se vrací do svého dětství na vsi. Život venku, sledování počasí a nepravidelná práce na poli v něm byly každodenní realitou. Zároveň bylo dětství na starém statku plné objevování různých míst, podivných strojů a zaprášených zákoutí. Autorka během tohoto návratu zkoumá současnou realitu zemědělského podnikání skrze rozhovory s otcem. Projekt je dlouhodobý výzkum hledající paralely ve dvou oborech: zemědělství a umění.


Diplomový projekt Kyberkraj Jáchyma Řičánka se zaměřuje na konkrétní vesnici v Jihočeském kraji. Využívá vizuální jazyk světově známých animovaných seriálů, komiksů a počítačových a stolních her, které jsou populární mezi dětmi předškolního věku, aby interpretoval orální kroniku této vesnice. Spouštěčem projektu bylo zahájení umělecké spolupráce s mateřskou školou v Hosíně, již v dětství sám navštěvoval. Řičánek se zde vrací k malbě, které se věnoval před studiem na AVU. Inkarnace kyberhrdinů do objektů všedního dne umožňuje Řičánkovi potkávat entity mimo rámce virtuálních světů. Ohledává tak průsečík mezi „analogovým dětstvím“ často spojovaným s vyrůstáním na venkově a digitálními světy spojenými s vpádem internetu a nových technologií.


Plané plody – diplomky AVU 2024.


Diplomová práce s názvem Cesta ušlapaná zkoumá téma sebereflexe a osobního růstu. Ten je zde reprezentován postavou Putovníka, který postupně odhaluje svou vlastní identitu a směřování. Pro Terezu Frindovou je toto téma spojeno s otázkou osobní svobody v kolektivním světě i hledáním ideální cesty ke vnitřně řízenému vzdělání a žití. Snaží se tak propojit osobní zkušenosti s širšími koncepty, jako je touha po svobodě a svobodném rozhodování.


Plané plody – diplomky AVU 2024.


Poslední roky se ve svých hudebních textech Matěj Čech zaobírá konstrukcí generačních příběhů. Právě generace Z stojí ve středu jeho zájmu i v diplomové práci, kde se pomocí ironické módy a internetového stylingu postav snaží vytvořit extravagantního zástupce této online generace. Autor postavy zasazuje do prostorů minimalistické architektury a vychází z malířské tradice zaalpské renesance, která pro něj v evropském malířství znamená jakousi fiktivní lokální uměleckou tradici.


Plané plody – diplomky AVU 2024.


Hugo Marek se celoživotně zabývá projektem Zbuling, což je filozofie založená na reinterpretaci přírody pro moderní věk.


V práci Příběh o slze hledala Jana Svobodová obecně známý a pro většinu veřejnosti uchopitelný jev, kterým se lze dorozumívat. Na začátku si proto položila otázku „Jak chytit kapku vody?“ a v průběhu ohledávání tématu do kapky vody vtiskla emoci, její zdroj. V tu chvíli se z ní stala slza. V pestré škále lidských emocí je jen málo jevů tak všeobecně srozumitelných, používaných a univerzálních, jako jsou slzy, které překonávají jazykové bariéry, kulturní rozdíly i individuální odlišnosti.


Diplomová práce s názvem Zakořenit Matěje Lišky je provázána s tématem péče, vzdělávání a výchovy.


Plané plody – diplomky AVU 2024.


Velkoformátové malby Lukáše Cinkaniče navozují intenzitu dlouhých pobytů na nákladních vlacích a v jejich okolí. Autor vytváří portály, které přibližují jeho subjektivní zážitky z cest.


Plané plody – diplomky AVU 2024.


Diplomová práce Hany Kuklíkové pojednává o problému příslušnosti ke skupině. O tom, do jaké míry jsme nebo nejsme součástí skupiny. Jde o osobní téma, kdy autorka řeší dlouhodobý pocit, že stojí v různých sociálních a volnočasových skupinách na jejich okraji. Nebýt uvnitř skupin, ale zároveň být jejich součástí.


Plané plody – diplomky AVU 2024.


Základním prvkem výtvarného sdělení Anežky Abrtové je kresba, kterou někdy propojuje se sochou, objektem a performancí. K práci přistupuje procesuálně jako k jakémusi odkrývání vnitřní mapy, ať už ve vizuální představivosti a jejím odrazu ve vnějším prostoru, nebo vytváří určitý záznam pohybu v prostoru uvnitř těla.


Plané plody – diplomky AVU 2024.
16/20

