Historie benediktinského kláštera, nacházejícího se v obci Tholey v německém Sársku, sahá až do 5. a 6. století. První písemná zmínka pochází z roku 634.
Historie benediktinského kláštera, nacházejícího se v obci Tholey v německém Sársku, sahá až do 5. a 6. století. První písemná zmínka pochází z roku 634.
Během historie zažil úpadky, včetně zničení v dobách francouzské revoluce. V roce 1949 klášter místní znovu obnovili a dnes je známý nejen svou bohatou historií, ale i moderními vitrážemi, které zahrnují díla Gerharda Richtera a Mahbuby Maqsoodi.
Během historie zažil úpadky, včetně zničení v dobách francouzské revoluce. V roce 1949 klášter místní znovu obnovili a dnes je známý nejen svou bohatou historií, ale i moderními vitrážemi, které zahrnují díla Gerharda Richtera a Mahbuby Maqsoodi.
Na provoz si dnes klášter vydělává i provozem přilehlého gasthausu, což je hostinec v německém stylu s barem, restaurací, banketovými prostory a hotelovými pokoji k pronájmu. Pracují v něm mniši z kláštera.
Na provoz si dnes klášter vydělává i provozem přilehlého gasthausu, což je hostinec v německém stylu s barem, restaurací, banketovými prostory a hotelovými pokoji k pronájmu. Pracují v něm mniši z kláštera.
Opatský kostel svatého Mauricia v Tholey, kde se nachází okna, za kterými se sjíždějí lidé.
Opatský kostel svatého Mauricia v Tholey, kde se nachází okna, za kterými se sjíždějí lidé.
"Působí přímo meditativním dojmem," říká průvodkyně opatstvím. Řeč je o třech vitrážových oknech v nejstarším německém klášteře, která německý umělec Gerhard Richter nazval svým posledním velkým dílem.
"Působí přímo meditativním dojmem," říká průvodkyně opatstvím. Řeč je o třech vitrážových oknech v nejstarším německém klášteře, která německý umělec Gerhard Richter nazval svým posledním velkým dílem.
Richter navrhl okna, každé o rozměrech 1,95 krát 9,30 metru, na nichž jsou barevné tvary a vzory založené na abstraktním obrazu opakovaným dělením a zrcadlením.
Richter navrhl okna, každé o rozměrech 1,95 krát 9,30 metru, na nichž jsou barevné tvary a vzory založené na abstraktním obrazu opakovaným dělením a zrcadlením.
Motivy oken pocházejí z jeho umělecké knihy s názvem Patterns.
Motivy oken pocházejí z jeho umělecké knihy s názvem Patterns.
Richter se narodil v Drážďanech v roce 1932, v roce 1961 uprchl do západního Německa, studoval a poté učil na Akademii umění v Düsseldorfu a v roce 1983 se přestěhoval do Kolína nad Rýnem. Okna opatství Tholey nejsou první zakázkou, kterou pro kostel udělal.
Richter se narodil v Drážďanech v roce 1932, v roce 1961 uprchl do západního Německa, studoval a poté učil na Akademii umění v Düsseldorfu a v roce 1983 se přestěhoval do Kolína nad Rýnem. Okna opatství Tholey nejsou první zakázkou, kterou pro kostel udělal.
Okno Gerharda Richtera v 72 barvách v kolínské katedrále ze 13. století. Na architekty katedrály v Remeši to udělalo takový dojem, že požádali Richtera, aby pro ně také něco vytvořil, ale umělec odmítl. Z moderních vitráží se stal trend. Církev začala pracovat s moderní představivostí.
Okno Gerharda Richtera v 72 barvách v kolínské katedrále ze 13. století. Na architekty katedrály v Remeši to udělalo takový dojem, že požádali Richtera, aby pro ně také něco vytvořil, ale umělec odmítl. Z moderních vitráží se stal trend. Církev začala pracovat s moderní představivostí.
Letošní výstava Gerharda Richtera v Nové národní galerii v Berlíně.
Letošní výstava Gerharda Richtera v Nové národní galerii v Berlíně.
Richter a Maqsoodi - spojení, které v Tholey funguje a fascinuje.
Richter a Maqsoodi - spojení, které v Tholey funguje a fascinuje.
Mahbuba Maqsoodi, původem z Afghánistánu, kombinuje ve svém umění tradiční afghánské motivy s moderními evropskými technikami. Po emigraci do Německa v 90. letech, kam uprchla před občanskou válkou, se začala věnovat vitrážím, malbě a poezii.
Mahbuba Maqsoodi, původem z Afghánistánu, kombinuje ve svém umění tradiční afghánské motivy s moderními evropskými technikami. Po emigraci do Německa v 90. letech, kam uprchla před občanskou válkou, se začala věnovat vitrážím, malbě a poezii.
Mezi její nejvýznamnější díla patří právě okna pro sakrální prostory v Německu, zejména právě ty pro benediktinské opatství Tholey. Maqsoodi v jeho kostele vytvořila okna na motivy, které jí určili mniši - například narození Ježíše Krista, jeho umučení nebo nanebevzetí.
Mezi její nejvýznamnější díla patří právě okna pro sakrální prostory v Německu, zejména právě ty pro benediktinské opatství Tholey. Maqsoodi v jeho kostele vytvořila okna na motivy, které jí určili mniši - například narození Ježíše Krista, jeho umučení nebo nanebevzetí.
"Skrze barvu a pohyb v barvě dosáhnu toho, co chci," řekla Maqsoodi v roce 2020, kdy na oknech pracovala, pro zpravodajský web Deutsche Welle.
"Skrze barvu a pohyb v barvě dosáhnu toho, co chci," řekla Maqsoodi v roce 2020, kdy na oknech pracovala, pro zpravodajský web Deutsche Welle.
Před Tholey muslimská umělkyně vytvořila okna pro kostel v Rakousku. V USA navrhla okna tří chrámů v Tennessee, Texasu a Nebrasce.
Před Tholey muslimská umělkyně vytvořila okna pro kostel v Rakousku. V USA navrhla okna tří chrámů v Tennessee, Texasu a Nebrasce.
"Co víme o poselství Adama a Evy? Co nám říká odkaz Mojžíše a jeho deset přikázání? Jsou společné všem kulturám. Každý muslim jim rozumí, i každý Žid, vlastně každý ateista. Ta poselství jsou univerzální," řekla umělkyně v roce 2020 pro zpravodajský web Deutsche Welle.
"Co víme o poselství Adama a Evy? Co nám říká odkaz Mojžíše a jeho deset přikázání? Jsou společné všem kulturám. Každý muslim jim rozumí, i každý Žid, vlastně každý ateista. Ta poselství jsou univerzální," řekla umělkyně v roce 2020 pro zpravodajský web Deutsche Welle.
Veškeré informace k návštěvě opatství nabízí přilehlá budova, kde se dá koupit i med od místních mnichů.
Veškeré informace k návštěvě opatství nabízí přilehlá budova, kde se dá koupit i med od místních mnichů.
13/21