

Ačkoliv značka říká něco jiného, toto je Verold Baghira, první prototyp, z něhož nakonec vzešla malosériová buggy MTX Beach Buggy.


Auto navrhl Jiří Král, syn Václava Krále, který se na tvorbě vozu též podílel.


Původně šlo o projekt pro jiného zákazníka, před stavbou prvního prototypu ale došlo ke změně, a pražská firma Verold nechala prototyp vyrobit renomovanou firmu Metalex.


Premiéru měl dvoumístný prototyp s motorem z Favoritu a pohonem zadních kol na brněnském Autotecu v roce 1992.


Ani Verold ale produkce do konce nedotáhnul, prototyp tak Metalex odkoupil a sám rozjel malosériovou výrobu vozu.


Základem auta je trubkový rám, karoserie je laminátová.


Že nemá dveře nebo pevnou střechu, to se od prvního prototypu nezměnilo.


Motor měl Verold Baghira umístěný za předními sedadly, proto je vpředu místo pro rezervu.


Toto už je MTX Beach Buggy, jak se auto i kvůli lepšímu prodeji v zahraniční jmenovalo. Má motor z Fordu Fiesta vpředu, poháněná jsou nově přední kola a modrý ovál poskytnul i celou palubní desku.


Auto se ladilo i na slavném německém okruhu Nürburgring, nově bylo čtyřmístné, případně dvoumístné, ale s odkládacím prostorem za předními sedadly.


V Metalexu vyráběli maximálně nízké desítky aut ročně podle poptávky, a to mezi roky 1995 a 2002. V průběhu produkce vystřídaly motory Fordu jednotky z Hyundai Accent, takové auto poznáte podle čtveřice kulatých světel vpředu.


Ceny se pohybovaly v 90. letech nad hranicí 400 tisíc korun. Konec konců šlo o unikát.


V roce 2021 přistoupil Metalex ke stavbě dvou nových prototypů MTX Beach Buggy s původní laminátovou karoserií, ale jinou technikou.


Tento zelený vůz se nedávno, zatím neúspěšně, pokoušel najít nového zákazníka v dražbě.


Používá techniku Škody Favorit, ale pečlivě zrepasovanou. Je to vlastně takový návrat ke kořenům.


Z Favoritu pochází třeba i palubní deska, vzadu pak nechybí dvě nouzová místa, jako v někdejším "originálu".


Oranžový prototyp zůstává majetkem Metalexu.


Vznikly takto jen dva prototypy.


Ten využívá techniku Golfu GTI, včetně přeplňovaného benzinového motoru.


Dveře samozřejmě chybí, ochranný oblouk za sedadly nikoliv.
10/20

