

Než byznys s rychlým občerstvením převzal Ray Kroc, starali se o značku její dva zakladatelé - Richard a Maurice McDonaldovi, bratři původem z Manchasteru. Na snímku z roku 1948 pózují na místě historicky první restaurace McDonald’s. Tu založili v roce 1940 v kalifornském San Bernardinu, o osm let později ale podnik prošel kompletní přeměnou a znovuotevřením.


Pohled na první restauraci - nebo spíše stánek - dnes světoznámého řetězce rychlého občerstvení. Tehdy ještě ani nebylo možné sníst si jídlo uvnitř, nýbrž šlo v podstatě jen o výdejní místo.


Bratři McDonaldovi tehdy dokázali zaujmout nabídkou jídelního menu, které se od ostatních stánků s burgerami v kalifornském městě lišilo svou jednoduchostí.


Lidé si mohli zakoupit burgery, hranolky a mléčné shaky, popisuje v knize "The restaurant: a history of eating out" její autor William Sitwell.


Zákazník vše dostal v papírové tašce a nápoj v kelímku, takže odpadla i starost s vracením použitého nádobí.


Reklamní prospekt, který vznikl někdy kolem roku 1952, vábí zákazníky, aby vyzkoušeli restaurace McDonald’s. Milovníky rychlého občerstvení láká hlavně na samoobslužný prodej i hamburgery, kterých se podle letáku prodalo už více nez osm milionů.


Se značkou je neodmyslitelně spjato také logo ve formě dvou zahnutých zlatých oblouků (v anglickém originále "The Golden Arches"), které symbolizují písmeno M. Za návrhem stojí americký architekt Stanley Clark Meston.


Náčrt zachycuje architektonickou podobu podniků McDonald’s z počátku padesátých let. První takto vypadající restaurace fastfoodového řetězce byla postavena v roce 1953.


V roce 1953 postavili bratři McDonaldovi pobočku nejprve v arizoneském Phoenixu a pak v kalifornském Downey - ta funguje dodnes. Jde tak o nejstarší dosud fungující pobočku McDonald’s na světě.


Několik let od vzniku první restaurce v roce 1940 v Kalifornii se o značku s logem písmene M začal zajímat americký obchodník českého původu Raymond (více známý jen jako "Ray") Kroc.


Budoucí úspěšný podnikatel (na snímku) se narodil v roce 1987 v Chigacu do rodiny českého emigranta Aloise Kroce, jenž původem pocházel z Plzeňského kraje.


"Bylo mi dvaapadesát, měl jsem cukrovku a bolavá kolena. Byl jsem ale přesvědčen, že to nejlepší v mém životě je ještě přede mnou," vzpomínal Kroc na začátky svého podnikatelského triumfu.


Muž, který prošel řadou profesí včetně pianisty v nočním podniku, se přitom ze státu Illinois vypravil na jih k McDonaldům původně ze zvědavosti.


Zajímalo ho totiž, proč pro svůj podnik koupili neobvykle mnoho strojů na výrobu mléčných koktejlů, které v té době prodával.


Přístup kalifornské firmy k prodeji jídla Kroce zaujal a bratrům McDonaldovým nabídl, že bude jejich koncept restaurací nabízet dál. Kroc sám otevřel 15. dubna 1955 první restauraci v domovském Des Plaines a další na sebe nenechaly dlouho čekat.


Reklamní leták poutá na otevření restaurace v Des Plaines.


Reklama se objevila i v tištěných novinách a lidi lákala třeba na volná parkovací místa před restaurací.


A takhle byl v počátcích budování firmy vystrojený její personál. Snímek pochází z poloviny padesátých let a vznikl před podnikem v Des Plaines.


Pohled na restauraci v Des Plaines zvenčí.


Podnik fungoval do roku 1984, později byl přetvořen v muzem McDonald's. I to už je ale dnes mimo provoz a budova byla před třemi lety zbourána kvůli častým záplavám v této oblasti.


Kroc nakonec v roce 1961 bratry McDonaldovy vyplatil (za své jméno a koncepci dostali 2,7 milionu dolarů) a stal se neomezeným pánem společnosti.


Až díky jeho snažení expandoval řetězec rychlého občerstvení po USA a poté i po celém světě. Americký Časopis Time ho zařadil mezi sto nejdůležitějších osob 20. století.


Kroc, který zemřel v lednu 1984, si už v dětství vypěstoval pedantickou zálibu v pořádku, kterou přenesl i do podnikání. Pobočky McDonald's musely být zářivě čisté od podlahy přes uniformy zaměstnanců až po parkoviště.


V druhé polovině 50. let se mottem společnosti stala hesla "kvalita, servis, čistota a jistota". Snímek ze současnosti.


Filmový záběr z amerického filmu Zakladatel (v originále The Founder), který o Krocovi natočil v roce 2016 režisér John Lee Hancock. Role podnikatele, který z McDonald's vybudoval populární stravovací podnik, se ujal herec Michael Keaton.


Dnes má McDonald's po celém světě více než 38 tisíc poboček.


Ray Kroc (první zleva) se svým pracovním týmem na snímku z roku 1960. Vedle Kroce stojí obchodník Harry Sonnenborn, uprostřed je June Martinoová, která pro Kroce pracovala jako účetní, druhý zprava je jeho další spolupracovník Donald R. Conley a Fred L. Turner - muž, který v podniku zprvu zajišťoval obsluhu grilu a o dvacet let později už firmu řídil z pozice výkonného ředitele.


Fred Turner a Ray Kroc si prohlíží návrh jedné z budoucích restaurací.


Turner se do historie firmy McDonald's zapsal také jako tvůrce přísných pravidel, jak mají být jednotlivé pokrmy z nabídky upraveny. Například tloušťka hranolka musela podle tehdejšího manuálu činit přesně 0,7 centimetrů.


V 60. letech přišel řetězec rychlého občerstvení na trh s dnes již legenárdním hamburgerem Big Mac. Nezdravou pochoutku vymyslel americký podnikatel Jim Delligatti, který provozoval franšízu McDonald’s v Pittsburghu v Pensylvánii. Do amerického menu byl Big Mac zařazen v roce 1968.


V roce 1963 se zrodila první verze dnes notoricky známého maskota značky McDonald's. Klauna Ronalda McDonalda firma prezentovala jako "hamburgerového veselého klauna". "Tváří" společnosti je dodnes, jen v průběhu let trochu vizuálně dospěl. Firma si ho jako maskota ponechala i přes kritiku neziskové organizace Corporate Accountability International, podle které klaun nabádá děti k obezitě.


V roce 1947 otevřel McDonald's první pobočku neziskové organizace Dům Ronalda McDonalda (v originále Ronald McDonald House Charities) ve Filadelfii, která se zaměřuje mimo jiné na pomoc vážně nemocným dětem. Charita se například věnuje výstavbě domů poblíž nemocnic, aby rodiče v případě hospitalizace svého dítě mohli být potomkovi na blízku.


První provozovna sítě McDonald’s v Kanadě. Otevřela se v roce 1967 ve městě Richmond na jihozápadě země. Právě v 60. a 70. letech prorazil McDonald's do Kanady, Japonska, Austrálie, Německa a Velké Británie.


V 90. letech firma expadnovala do střední a východní Evropy. Na snímku vidíte zasátupy obyvatel Sovětského svazu, jak postávají před historicky první restaurací McDonald's v SSSR, která vešla do provozu v Moskvě v roce 1990.


Boris Jelcin, budoucí první prezident Ruské federace, se zdraví s pokladní McDonald's v druhé pobočce, kterou firma v SSSR otevřela. Červen 1990.


Do České republiky expadnoval McDonald's v roce 1992. První restaurace vyrostla v pražské Vodičkově ulici.


V roce 2017 tak americká síť rychlého občertsvení slavila v Česku čtvrt století na trhu.


V devadesátých letech se před každým otevřením nové prodejny konaly VIP Party. Den před otevřením pobočky na Florenci si na hranolcích pochutnávali i Karel Svoboda, Dagmar Patrasová a Felix Slováček.


Na oslavu byli přizváni i policisté.


I v Ostravě to byla velká sláva. Při otevření zpívala Heidi Janků.


McDonald's musel silnou kritiku vůči nezdravému jídlu, na kterém postavil svůj byznys, odrážet například i v roce 2004.


Tehdy byl na filmový trh uveden dokumentární snímek Super Size Me, v němž se režisér Morgan Spurlock rozhodl po třicet dní stravovat pouze v McDonald's, a to rovnou třikrát denně. Jeho zdravotní následky byly děsivé.


Film se stal diváckým hitem a ve světě vyvolal značné ohlasy.


V USA trpí obezitou přes 70 milionů dospělých jedinců.


Jenže pro některé lidi je stravování v řetězcích rychlého občerstvení zkrátka součást životního stylu. A to nejen v USA. Na snímku vidíte tetování (účtenku z návštěvy u McDonald's) chlapce z Norska.


McDonald's si dnes staví marekting také na nápaditých reklamách.


MInulý rok poprvé přesáhly celoroční tržby americké společnosti McDonald's 100 miliard dolarů (2,3 bilionu Kč). Firma loni přikročila k modernizaci obchodů a koupila dvě menší technologické společnosti, které jí pomáhají s digitalizací prodeje.


S cílem posílit v konkurenčním boji firma přistoupila k úpravě svých restaurací v USA, aby zahrnovaly digitální kiosky pro objednávání a umožňovaly objednávky a platby mobilním telefonem.


McDonald's totiž i přes loňský rekordní zisk bojuje ve Spojených státech se silnou konkurencí, které se snaží ohrozit jeho dominantní postavení na trhu.
1/49

