Vývoj modelu T815 začal na konci 60. let nejprve ve dvou oddělených verzích pro civilní a vojenské použití, aby se ale počátkem 70. let obě verze sjednotily do jedné. První prototyp vyjel v roce 1973, následovalo deset let vývoje a různých verzí. Jednou z nich byl i prototyp zemědělské varianty.Premiéru si hotová Tatra 815 odbyla na strojírenském veletrhu v Brně na podzim 1982 a následně v lednu 1983 odstartovala v Kopřivnici sériová výroba.Ta probíhala v nové továrně s kapacitou 15 tisíc aut ročně. Mimochodem už v roce 1991 vzniklo auto s pořadovým číslem sto tisíc a nakonec vzniklo dohromady 158 065 kusů T815.Pro Tatru 815 vznikla nová generace vzduchem chlazených naftových motorů T3, původně s osmi, deseti i dvanácti válci v několika výkonových verzích. Poháněná byla všechna kola.Civilní verze měly nejčastěji specifikaci podvozku 6×6 bez redukcí v nábojích kol a deseti- nebo osmiválcový motor. Protože T815 měla nově trambusovou koncepci, k motoru se dalo dostat po odklopení kabiny.Základem se stal klasický tatrovácký podvozek s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami. Vpředu byla kola odpružená podélnými torzními tyčemi, vzadu pak listovými pery, alternativně se dodávaly vzduchové měchy.Oproti předchozí T148 nabídla kabina mnohem vyšší úroveň komfortu.Základem nabídky se staly jednostranný a třístranný sklápěč, které měly schůdky umístěné až za předními koly, a tedy kratší přední převis karoserie.Celkem měla T815 na startu výroby 36 základních modifikací, počítaje i různé modifikace kabiny včetně dvojité.Tahače či podvozky pro nástavby, typicky třeba hasičské speciály, měly delší převis kabiny a schůdky před předními koly.Typický obrázek, hasičská Tatra 815.Vojenské verze měly také kabinu s delším převisem, a to kvůli umístění baterií a kolům s větším průměrem. Měly také redukce v nábojích kol a původně nejčastěji konfiguraci 6×6 nebo 8×8 s dvanáctiválcem.Existovaly i modely se sníženou a předsunutou kabinou. Asi nejznámější variací je T815 TPL, která vznikla na konci 80. let v pouze pěti kusech a byla schopná tlačit nebo táhnout až 400tunové letadlo.Snížená kabina se stala také základem pro jeřáby.T815 podporovaly i úspěšné účasti na Rallye Dakar, respektive dvě expedice. Tato T815 GTC se zúčastnila na přelomu 80. a 90. let expedice Tatra kolem světa. Na počátku 90. let ještě proběhla expedice Živá Afrika.Když to s Tatrou v 90. letech nevypadalo moc dobře, přišla zakázka na 1127 vojenských aut pro armádu Spojených arabských emirátů, takzvaný projekt LIWA. Tatra je postavila právě na základech T815, čímž vznikl typ T815-6, později s obchodním označením Force. V útrobách ale nebyl tatrovácký motor, nýbrž jednotka Deutz.Na sklonku 90. let se civilní verze dočkala dalšího vylepšení pod označením TerrNo1. Bylo to jakési vyvrcholení změn technických i estetických, kterými T815 během 90. let procházela. Mezi motory například zůstal pouze osmiválec.Z T815 vycházela i kapotovaná Tatra 163 Jamal, která byla určená především pro Rusko a okolí.V roce 2018 se T815-2 dočkala poslední aktualizované podoby pod označením Terra, v níž se vyráběla až do letošního roku. Už ne v civilních verzích, ale často sloužila třeba hasičům.Původně hasičský speciál s dvojitou kabinou se stal také základem pro expediční speciál známý jako Jitka (to znamená Jedinečný Individuální Terénně-Karavanový Automobil) podnikatele Václava Kvapila.25. února 2025 vyrobila Tatra poslední kus této řady. Šlo o vůz Tatra 815-2 Terra, který po instalaci speciální nástavby bude sloužit u českých hasičů.Poslední vyrobený vůz je v provedení s prodlouženou čtyřdveřovou kabinou, osmiválcovým motorem Tatra T3-928, převodovkou Tatra a podvozkem v konfiguraci 6x6.V Kopřivnici se při této příležitosti slavilo a stály tu různé modely připomínající historii značky Tatra.S vozy T 815 jsou spojeny i začátky značky Tatra v dálkových automobilových soutěžích i její největší úspěchy.
NaN/25