Grand designérem roku se stal Jan Černý. Jedenatřicetiletý rodák z Hodonína navrhl kolekci oblečení pro olympijský a paralympijský tým. „Mám radost, že letos vyhrála taková omladina. To je hezké,“ řekl na jevišti Stavovského divadla.
Grand designérem roku se stal Jan Černý. Jedenatřicetiletý rodák z Hodonína navrhl kolekci oblečení pro olympijský a paralympijský tým. „Mám radost, že letos vyhrála taková omladina. To je hezké,“ řekl na jevišti Stavovského divadla.
„My mladí z toho máme obrovskou radost, třeba ne tak moc jako vy staří, kteří těch cen často máte dost a možná jste už v té životní fázi, kdy vám to neudělá takovou radost jako nám,“ žertoval Jan Černý.
„My mladí z toho máme obrovskou radost, třeba ne tak moc jako vy staří, kteří těch cen často máte dost a možná jste už v té životní fázi, kdy vám to neudělá takovou radost jako nám,“ žertoval Jan Černý.
Černý ve své značce Jan Société tvoří současnou pánskou a takzvanou genderless módu, kdy nezdůrazňuje příslušnost k některému z pohlaví.
Černý ve své značce Jan Société tvoří současnou pánskou a takzvanou genderless módu, kdy nezdůrazňuje příslušnost k některému z pohlaví.
Porota jej ocenila za to, jak v návrhu olympijské kolekce dovedl „proměnit silnou autorskou vizi v současný streetwearový produkt, v němž byli čeští olympionici a paralympionici nepřehlédnutelní“.
Porota jej ocenila za to, jak v návrhu olympijské kolekce dovedl „proměnit silnou autorskou vizi v současný streetwearový produkt, v němž byli čeští olympionici a paralympionici nepřehlédnutelní“.
Výsledkem byl podle hodnotitelů vizuálně atraktivní, elegantní unisex komplet v barvách české trikolory, jehož základem se stal výrazný plášť. „Jan použil svůj signature print Rorschachova testu, k němuž ho přivedla umělecká interpretace otisků od Vladimíra Boudníka,“ popsala za odbornou porotu Andrea Březinová, kurátorka Moravské galerie v Brně. Černý letos vytvoří také kolekci pro český pavilon na Expo 2025 v japonské Ósace.
Výsledkem byl podle hodnotitelů vizuálně atraktivní, elegantní unisex komplet v barvách české trikolory, jehož základem se stal výrazný plášť. „Jan použil svůj signature print Rorschachova testu, k němuž ho přivedla umělecká interpretace otisků od Vladimíra Boudníka,“ popsala za odbornou porotu Andrea Březinová, kurátorka Moravské galerie v Brně. Černý letos vytvoří také kolekci pro český pavilon na Expo 2025 v japonské Ósace.
Designérem roku se stala umělecká ředitelka sklárny Rückl Kateřina Handlová za kolekci váz Unreality, svítidla Flare pro značku Bomma a medaile pro mistrovství světa v ledním hokeji.
Designérem roku se stala umělecká ředitelka sklárny Rückl Kateřina Handlová za kolekci váz Unreality, svítidla Flare pro značku Bomma a medaile pro mistrovství světa v ledním hokeji.
„Kateřina ve svých návrzích přistupuje ke sklu jako ke hmotě, která nezná limity a omezení. Její schopnost promítnout do svých návrhů i hlubší otázky lidské existence z ní dělá výjimečnou designérskou osobnost,“ uvedla za porotu produktového designu novinářka Veronika Pařízková.
„Kateřina ve svých návrzích přistupuje ke sklu jako ke hmotě, která nezná limity a omezení. Její schopnost promítnout do svých návrhů i hlubší otázky lidské existence z ní dělá výjimečnou designérskou osobnost,“ uvedla za porotu produktového designu novinářka Veronika Pařízková.
Podle ní je to patrné nejen v limitovaných návrzích váz pro sklárnu Rückl, ale také v případě závěsného svítidla pro značku Bomma. I zde dokázala Kateřina Handlová vnést do relativně formálního rukopisu jednoduchého svítidla přesah, který běžné funkční světlo činí uměleckým artefaktem, shledala porota.
Podle ní je to patrné nejen v limitovaných návrzích váz pro sklárnu Rückl, ale také v případě závěsného svítidla pro značku Bomma. I zde dokázala Kateřina Handlová vnést do relativně formálního rukopisu jednoduchého svítidla přesah, který běžné funkční světlo činí uměleckým artefaktem, shledala porota.
Své kvality „postavené na empatii a určité filosofující zádumčivosti“ nakonec Handlová zužitkovala také při návrhu medailí pro hokejové mistrovství světa. „Díky své silné vnitřní intuici, talentu a schopnosti překračovat ustálené zákonitosti je dnes Kateřina Handlová hlavní hybnou silou českého skla,“ dodává Veronika Pařízková.
Své kvality „postavené na empatii a určité filosofující zádumčivosti“ nakonec Handlová zužitkovala také při návrhu medailí pro hokejové mistrovství světa. „Díky své silné vnitřní intuici, talentu a schopnosti překračovat ustálené zákonitosti je dnes Kateřina Handlová hlavní hybnou silou českého skla,“ dodává Veronika Pařízková.
Designérkou šperku roku byla vyhlášena Magdalena Šťastníková za kolekci, jíž doplnila návrhy módního designéra Tomáše Němce.
Designérkou šperku roku byla vyhlášena Magdalena Šťastníková za kolekci, jíž doplnila návrhy módního designéra Tomáše Němce.
„Každá z kolekcí ukazuje jinou polohu Magdaleniny práce a obě dokládají konzistentní a osobitý rukopis – ať už tvorba vychází z vlastních témat, nebo z dialogu s inspirací jiného designéra. U obou kolekcí vyniká lehkost a měkkost, kterou Magdalena dokáže tvrdému kovu dodat. A také to, jak hladce umí komunikovat myšlenky prostřednictvím hmoty, aniž se potřebuje opřít o konkrétní tvary,“ uvedla za porotce Veronika Ruppert.
„Každá z kolekcí ukazuje jinou polohu Magdaleniny práce a obě dokládají konzistentní a osobitý rukopis – ať už tvorba vychází z vlastních témat, nebo z dialogu s inspirací jiného designéra. U obou kolekcí vyniká lehkost a měkkost, kterou Magdalena dokáže tvrdému kovu dodat. A také to, jak hladce umí komunikovat myšlenky prostřednictvím hmoty, aniž se potřebuje opřít o konkrétní tvary,“ uvedla za porotce Veronika Ruppert.
Ilustrátorem roku se stal Michal Bačák za návrh intarzií pro bar ze vzácných dřev.
Ilustrátorem roku se stal Michal Bačák za návrh intarzií pro bar ze vzácných dřev.
„Nastudováním a zdařilým ovládnutím metody intarzie ze vzácných dřevin Bačák prokázal, že kategorie ilustrace nekončí na papíře. Intarzie propojuje naráz několik řemesel vyžadujících preciznost a plánování. Nejde o rychlou skicu, která by dynamicky zachytila umělecký rukopis,“ vysvětlila za porotce teoretička umění Emma Hanzlíková. Intarzie je výtvarné dílo vytvořené skládáním a lepením dýh různých barev či struktur.
„Nastudováním a zdařilým ovládnutím metody intarzie ze vzácných dřevin Bačák prokázal, že kategorie ilustrace nekončí na papíře. Intarzie propojuje naráz několik řemesel vyžadujících preciznost a plánování. Nejde o rychlou skicu, která by dynamicky zachytila umělecký rukopis,“ vysvětlila za porotce teoretička umění Emma Hanzlíková. Intarzie je výtvarné dílo vytvořené skládáním a lepením dýh různých barev či struktur.
Fotografkou roku je slovenská rodačka Lena Knappová, která se pohybuje mezi Prahou a Paříží. Pracuje pro světové módní značky.
Fotografkou roku je slovenská rodačka Lena Knappová, která se pohybuje mezi Prahou a Paříží. Pracuje pro světové módní značky.
Akademii zaujala pracemi pro tituly Blue Paper a Circ Magazine, stejně jako backstage snímky pro světové módní značky Ann Demeulemeester nebo Rick Owens. „Za její prací v časopisech Circ a Blue Paper, které vede, je mnohem víc konceptuálního uvažování než jen fotografování,“ míní porotce a teoretik Michal Nanoru.
Akademii zaujala pracemi pro tituly Blue Paper a Circ Magazine, stejně jako backstage snímky pro světové módní značky Ann Demeulemeester nebo Rick Owens. „Za její prací v časopisech Circ a Blue Paper, které vede, je mnohem víc konceptuálního uvažování než jen fotografování,“ míní porotce a teoretik Michal Nanoru.
V kategorii grafického designu uspěl multižánrový projekt Identita studia Mowshe.
V kategorii grafického designu uspěl multižánrový projekt Identita studia Mowshe.
Autoři Filip Blažek a Linda Kudrnovská spolu s dalšími tvůrci zachytili příběh českého grafického designu v obsáhlé publikaci, na výstavě, v televizním cyklu a také filmu.
Autoři Filip Blažek a Linda Kudrnovská spolu s dalšími tvůrci zachytili příběh českého grafického designu v obsáhlé publikaci, na výstavě, v televizním cyklu a také filmu.
Výrobcem roku se stala česká značka Master & Master, a to za provedení návrhů designérů různých generací, především nábytku.
Výrobcem roku se stala česká značka Master & Master, a to za provedení návrhů designérů různých generací, především nábytku.
„Schopnost vyrobit produkt, který je dostupný a zároveň má nepřekonatelné estetické kvality, je v současných provozních podmínkách složitá,“ konstatovala členka poroty pro produktový design Veronika Pařízková.
„Schopnost vyrobit produkt, který je dostupný a zároveň má nepřekonatelné estetické kvality, je v současných provozních podmínkách složitá,“ konstatovala členka poroty pro produktový design Veronika Pařízková.
V kategorii objev roku si cenu odnáší designérka Natálie Navrátilová. Rodačka ze Znojma loni zazářila na přehlídce Designblok. Uspěla s návrhem příborů z nerezové oceli Boldi pro značku Fabini a kolekcí kancelářských potřeb Office pro tradičního výrobce Mikov.
V kategorii objev roku si cenu odnáší designérka Natálie Navrátilová. Rodačka ze Znojma loni zazářila na přehlídce Designblok. Uspěla s návrhem příborů z nerezové oceli Boldi pro značku Fabini a kolekcí kancelářských potřeb Office pro tradičního výrobce Mikov.
„Moc děkuji akademii, že si všimla mé práce a rozhodla se ji ocenit,“ řekla ve Stavovském divadle. Zmínila i své profesory z pražské UMPRUM. Své produkty sama používá. „Naštěstí vaření a potřeby pro designéry jsou mi jako témata blízká, takže to používám denně, testuji to a je to fajn,“ konstatovala Natálie Navrátilová.
„Moc děkuji akademii, že si všimla mé práce a rozhodla se ji ocenit,“ řekla ve Stavovském divadle. Zmínila i své profesory z pražské UMPRUM. Své produkty sama používá. „Naštěstí vaření a potřeby pro designéry jsou mi jako témata blízká, takže to používám denně, testuji to a je to fajn,“ konstatovala Natálie Navrátilová.
Navrátilová už několik pracuje jako produktová designérka pro českou značku nádobí a kuchyňských potřeb Fabini. „V designu se snaží o dosažení harmonických a uživatelsky přívětivých proporcí, stejně jako o maximální využití výrobních kapacit,“ uvedla za porotu novinářka Petra Cieslar. Vítězka získá od pořadatele výstavní prostor na příštím ročníku festivalu Designblok zdarma.
Navrátilová už několik pracuje jako produktová designérka pro českou značku nádobí a kuchyňských potřeb Fabini. „V designu se snaží o dosažení harmonických a uživatelsky přívětivých proporcí, stejně jako o maximální využití výrobních kapacit,“ uvedla za porotu novinářka Petra Cieslar. Vítězka získá od pořadatele výstavní prostor na příštím ročníku festivalu Designblok zdarma.
2/22