

Předáváním cen Český lev v pražském Rudolfinu poprvé provázel youtuber Karel Kovář známý jako Kovy. Na úvod pohrozil, že kdo bude děkovat příliš dlouho, tomu producenti vypnou mikrofon. „Je to poslední šance. Pokud ani toto nevyjde, příští ročník bude moderovat Michaela Jílková,“ zažertoval.


Nejlepší herečkou ve vedlejší roli se stala Táňa Pauhofová, která ve filmu Vlny ztvárnila rozhlasovou redaktorku Věru Šťovíčkovou. Bratislavská rodačka ocenění věnovala odvážným novinářům na Slovensku, „kteří stále hájí demokratické principy a dělají všechno proto, abychom šli správným směrem“, řekla. „Češi, děkujeme, že jste s námi, i my jsme s vámi,“ parafrázovala Pauhofová známý rozhlasový slogan z okupačních dnů v srpnu 1968.


Druhá cena, druhý úspěch Vln. Nejlepším hercem ve vedlejší roli je Stanislav Majer. „Přál bych si, aby scény, které známe z našeho filmu, už nikdy neviděli ani v Praze, ani v Kyjevě, ani nikde v Evropě,“ prohlásil. Dobové drama vrcholí vjezdem vojsk Varšavské smlouvy do Československa v srpnu 1968.


Nejlepší kostýmy měla Amerikánka. Jan Kadlec cenu převzal od herečky Elišky Křenkové. „Nebylo mým cílem vstupovat do světa kostýmů, ale naskytla se možnost, já rád přijmul a mohl jsem tak obejmout celou formulaci vizuální podoby,“ řekl, načež dojatě vyjmenoval několik spolupracovnic.


Ocenění pro nejlepší krátký film Bzukot Země dostala s producenty Jakubem Vacíkem a Markem Dusilem režisérka Greta Stocklassa. Poděkovala svému partnerovi za spolupráci na jejich synovi, čímž rozesmála sál. „Děkuji také všem producentům, kteří takhle mladým tvůrkyním dávají možnost pracovat. Když vás tady mám všechny pohromadě, kdybyste někdo měl nějakou práci…“ pokračovala Greta Stocklassa.


Nejlepší masky vytvořili Martin Valeš, Jana Bílková a Martin Větrovec pro televizní film Smetana.


Nejlepší zvuk měly Vlny díky Viktoru Ekrtovi. Žena mu doma říkala, že když si připraví řeč, určitě to nedostane. „Bál jsem se ji připravit, ale připravil jsem si ji,“ řekl, načež poděkoval kolegům.


Vzápětí na pódium už podruhé přišel Jan Kadlec. Po Českého lva za kostýmy dostal také toho za scénografii, opět díky Amerikánce. „Chtěl bych z celého srdce poděkovat Viktorovi Taušovi za jeho už dvacet let poskytovaný prostor pro formulaci vizuální podoby filmu,“ vyzdvihl.


Nejlepším animovaným filmem byl vyhlášen Život k sežrání. „Mám strašně velkou radost, tohle je 14 let života,“ prohlásila režisérka Kristina Dufková. Poděkovala všem, kdo s ní u toho byli od začátku. „Ať žije animovaný film,“ rozloučila se Dufková (na fotografii uprostřed).


Nejlepší herečkou ve vedlejší roli v seriálovém díle je Simona Lewandowska z druhé řady Dobré ráno, Brno. „Jsem velmi ráda, že cenu získal i žánr švandoprdka,“ prohlásila.


Nejlepší herec ve vedlejší roli v seriálovém díle: Petr Uhlík, představitel vraha Ladislava Hojera z Metody Markovič: Hojera. „Všichni mě dnes večer zastavovali, zda to mám vymyšlené. Já všem řekl, že jo, ale nemám vůbec nic,“ přiznal.


Nestatutární cenu Magnesia za nejlepší studentský film si odnesla režisérka Pola Kazak za Plevel. Rodačka z ruského Kursku se do Česka přestěhovala před 15 lety.


Nejlepší hudbu měl animovaný Život k sežrání. Složil ji Michal Novinski. „Ten film je o lásce k sobě, tam to někde všechno začíná, abychom mohli být hodní i k ostatním. Buďte prosím hodní k sobě a možná svět bude lepší,“ navrhl.


Zuzana Zlatohlávková z druhé řady seriálu Dobré ráno, Brno! přebrala Českého lva pro nejlepší herečku v hlavní roli v seriálovém díle. „Neumím být stručná. Předem poprosím režii, aby nepouštěla naší novou sovětskou, pardon, slovenskou hymnu,“ zavtipkovala prešovská rodačka s poukazem na nedávnou kauzu u sousedů.


Nejlepším hercem v hlavní roli v seriálovém díle se stal Petr Lněnička, představitel kriminalisty Jiřího Markoviče v minisérii Metoda Markovič: Hojer. „Pane režisére Pavle Soukupe, přede všemi se vám hluboce klaním,“ řekl. A jak pravil, tak učinil.


Metoda Markovič: Hojer byla vzápětí vyhlášena nejlepší minisérií nebo seriálem. „Asi po žádném díle, které jsem udělal, jsem neměl takhle přátelský vztah k celému štábu,“ zmínil režisér Pavel Soukup (na fotografii zcela vlevo).


Alexander Kashcheev dostal Českého lva za střih. Pracoval na dokumentárním filmu Ještě nejsem, kým chci být o fotografce Libuši Jarcovjákové. „Střih je docela nenápadná disciplína. Pokud si ho všimnou, znamená to, že se podařilo něco víc. Stříhat film jen z fotografií byla výzva,“ konstatoval.


Nejlepší kameru měla Amerikánka díky Martinovi Doubovi. Vyslovil vděk režisérovi Viktorovi Taušovi za to, jak při natáčení překračoval hranice. „A také bych chtěl poděkovat všem Amerikánkám. Jejich odvaha mi dodávala sílu experimentovat,“ vysvětlil.


Nejlepší scénář měly Vlny, napsal ho Jiří Mádl. „Cenu za scénář jsem si moc přál,“ přiznal a poděkoval spolupracovníkům včetně rozhlasové redaktorky Věry Štovíčkové. „Jednou mi řekla, že budit strach umí každej blbec, ale budit respekt málokdo, tak abychom si to v této době pamatovali,“ parafrázoval Mádl.


Cenu za mimořádný přínos české kinematografii si odnáší čtyřiasedmdesátiletý režisér Karel Smyczek. Sklidil potlesk vestoje. „Přál bych si, aby mi dlouho vydrželo srdce a bylo tak velké, až by dokázalo obsáhnout, jak strašně mám tu filmařinu rád,“ vyslovil se.


Pavla Beretová se stala nejlepší herečkou v hlavní roli. Porota ocenila její výkon v dramatu Rok vdovy. Většinu projevu věnovala nominovaným kolegyním z jiných filmů. „Ten rok byl opravdu strašně silný v ženských hereckých výkonech. Takže ten potlesk je pro vás, holky,“ poklonila se Beretová.


Oldřich Kaiser je díky Zahradníkově roku nejlepším hercem v hlavní roli. Poděkoval partnerce Dáše Vokaté i režisérovi Jiřímu Havelkovi. „Protože mi dal důvěřu a věřil, že se mnou film dotočí. A také si pamatuji tvoji režisérskou připomínku: Oldo, mlč, jinak lev nebude,“ zavtipkoval s poukazem na svou němou roli.


V závěru večera na pódium podruhé přišel Jiří Mádl, aby převzal Českého lva také za režii Vln. Znovu děkoval producentce Monice Kristlové. „A také všem hercům v čele s Vojtěchem Vodochodským, který vyklenul naprosto nevídaný oblouk. Je to jeho první velká role,“ zmínil Mádl představitele protagonisty, rozhlasového technika Tomáše Havlíka.
2/23

