Už 125 let se po závodních tratích celého světa prohánějí automobily značky Peugeot. Déle už to ani nejde, protože právě v červnu 1895 se jel podnik Paříž - Bordeaux - Paříž, jenž je dnes považován za vůbec první závod na světě.
Už 125 let se po závodních tratích celého světa prohánějí automobily značky Peugeot. Déle už to ani nejde, protože právě v červnu 1895 se jel podnik Paříž - Bordeaux - Paříž, jenž je dnes považován za vůbec první závod na světě.
Jeho vítězem se stal Paul Koechlin ve voze Peugeot Type 7. Byl sice v cíli 1178 km dlouhého maratonu třetí, jenže první dva soupeři se provinili proti pravidlům. Jízda byla vypsána jen pro čtyřmístná auta, a tak triumfoval alsaský podnikatel.
Jeho vítězem se stal Paul Koechlin ve voze Peugeot Type 7. Byl sice v cíli 1178 km dlouhého maratonu třetí, jenže první dva soupeři se provinili proti pravidlům. Jízda byla vypsána jen pro čtyřmístná auta, a tak triumfoval alsaský podnikatel.
Peugeot se záhy stal autem vítězů. Není moc evropských výrobců, jimž se podařilo v zámoří to, co značce ze Sochaux. Slavný závod Indianapolis 500 za volantem Peugeotu vyhrál Francouz Jules Goux v roce 1913...
Peugeot se záhy stal autem vítězů. Není moc evropských výrobců, jimž se podařilo v zámoří to, co značce ze Sochaux. Slavný závod Indianapolis 500 za volantem Peugeotu vyhrál Francouz Jules Goux v roce 1913...
I když Peugeoty dál závodily, návrat na světové výsluní se konal až v 60. letech. Typ 404 vyhrál náročnou Rallye Safari hned čtyřikrát: v letech 1963, 1966, 1967 a 1968. První a poslední triumf byly o to cennější, že v obou případech dojelo do cíle jen sedm aut.
I když Peugeoty dál závodily, návrat na světové výsluní se konal až v 60. letech. Typ 404 vyhrál náročnou Rallye Safari hned čtyřikrát: v letech 1963, 1966, 1967 a 1968. První a poslední triumf byly o to cennější, že v obou případech dojelo do cíle jen sedm aut.
Také v 70. letech pokračovalo úspěšné tažení Afrikou. Peugeot 504 uspěl v Keni, Pobřeží Slonoviny i Maroku. Poslední triumf v Rallye Safari vybojoval pro svoji značku Jean-Pierre Nicolas v roce 1978.
Také v 70. letech pokračovalo úspěšné tažení Afrikou. Peugeot 504 uspěl v Keni, Pobřeží Slonoviny i Maroku. Poslední triumf v Rallye Safari vybojoval pro svoji značku Jean-Pierre Nicolas v roce 1978.
S příchodem legendární skupiny B se ve světovém šampionátu objevil Peugeot 205 T16. Finští piloti Timo Salonen a Juha Kankkunen s ním vyhráli titul mistrů světa v letech 1985 a 1986.
S příchodem legendární skupiny B se ve světovém šampionátu objevil Peugeot 205 T16. Finští piloti Timo Salonen a Juha Kankkunen s ním vyhráli titul mistrů světa v letech 1985 a 1986.
Po tragickém konci skupiny B zaměřil Peugeot svoji pozornost na Rallye Paříž - Dakar. Carlos Sainz sedí před dvojicí vítězných dakarských speciálů z 80. let: Peugeot 205 T16 (vpravo) a 405 T16.
Po tragickém konci skupiny B zaměřil Peugeot svoji pozornost na Rallye Paříž - Dakar. Carlos Sainz sedí před dvojicí vítězných dakarských speciálů z 80. let: Peugeot 205 T16 (vpravo) a 405 T16.
Pro vítězství v nejtěžší rallye světa si s nimi dojeli Finové Ari Vatanen (1987 s 205 T16, 1989 a 1990 s 405 T16) a Juha Kankkunen (1988 s 205 T16).
Pro vítězství v nejtěžší rallye světa si s nimi dojeli Finové Ari Vatanen (1987 s 205 T16, 1989 a 1990 s 405 T16) a Juha Kankkunen (1988 s 205 T16).
Mistr světa v rallye Ari Vatanen předvedl svoji univerzálnost i v závodě do vrchu Pikes Peak, který ovládl v letech 1988 a 1989 s Peugeotem 405 T16.
Mistr světa v rallye Ari Vatanen předvedl svoji univerzálnost i v závodě do vrchu Pikes Peak, který ovládl v letech 1988 a 1989 s Peugeotem 405 T16.
Kam teď? Novou metou bylo pokoření čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans. Za volantem vítězného Peugeotu 905 se v roce 1992 střídali Derick Warrwick, Yannick Dalmas a Mark Blundell. Zde na obrazu amerického malíře Alexe Wakefielda.
Kam teď? Novou metou bylo pokoření čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans. Za volantem vítězného Peugeotu 905 se v roce 1992 střídali Derick Warrwick, Yannick Dalmas a Mark Blundell. Zde na obrazu amerického malíře Alexe Wakefielda.
O rok později vozy Peugeot 905 Evo 1B obsadily kompletní stupně vítězů. Vítězné trio mělo složení Éric Hélary, Christophe Bouchut a Geoff Brabham.
O rok později vozy Peugeot 905 Evo 1B obsadily kompletní stupně vítězů. Vítězné trio mělo složení Éric Hélary, Christophe Bouchut a Geoff Brabham.
Peugeot Talbot Sport vedl mezi lety 1982 až 1993 současný prezident Mezinárodní automobilové federace FIA Jean Todt. Pod jeho vedením získala francouzská značka dva tituly mistrů světa v rallye pro jezdce a dva pro týmy, čtyřikrát vyhrála Rallye Paříž - Dakar a dvakrát čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans.
Peugeot Talbot Sport vedl mezi lety 1982 až 1993 současný prezident Mezinárodní automobilové federace FIA Jean Todt. Pod jeho vedením získala francouzská značka dva tituly mistrů světa v rallye pro jezdce a dva pro týmy, čtyřikrát vyhrála Rallye Paříž - Dakar a dvakrát čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans.
S příchodem nového milénia se šéfové značky rozhodli vrátit k rallyovým kořenům. Výsledkem byl úspěšný speciál Peugeot 206 WRC.
S příchodem nového milénia se šéfové značky rozhodli vrátit k rallyovým kořenům. Výsledkem byl úspěšný speciál Peugeot 206 WRC.
V něm Marcus Grönholm získal v letech 2000 a 2002 mistra světa v rallye a Peugeot vyhrál hned tři Poháry konstruktérů za sebou (2000 až 2002).
V něm Marcus Grönholm získal v letech 2000 a 2002 mistra světa v rallye a Peugeot vyhrál hned tři Poháry konstruktérů za sebou (2000 až 2002).
Na domácích soutěžních tratích proslavili Peugeot 206 WRC liberečtí bratři Štěpán a Tomáš Vojtěchovi, kteří s ním vyhráli několik podniků "velkého" MČR i šampionátu ve sprintrallye.
Na domácích soutěžních tratích proslavili Peugeot 206 WRC liberečtí bratři Štěpán a Tomáš Vojtěchovi, kteří s ním vyhráli několik podniků "velkého" MČR i šampionátu ve sprintrallye.
Historie se prý cyklicky opakuje. Na tom asi něco bude, protože koncem první dekády našeho milénia Peugeot zase vyměnil erzety za okruhy. V Le Mans v té době díky pravidlům vládly diesely. Není tedy divu, že vítězný vůz z roku 2009 Peugeot 908 HDi FAP jel na naftu.
Historie se prý cyklicky opakuje. Na tom asi něco bude, protože koncem první dekády našeho milénia Peugeot zase vyměnil erzety za okruhy. V Le Mans v té době díky pravidlům vládly diesely. Není tedy divu, že vítězný vůz z roku 2009 Peugeot 908 HDi FAP jel na naftu.
O rok později ale přišla studená sprcha, protože ani jeden z vozů Peugeot 908 nedojel do cíle.
O rok později ale přišla studená sprcha, protože ani jeden z vozů Peugeot 908 nedojel do cíle.
A protože i následující rok odjel Peugeot z Le Mans pokořen od Audi, přišel konec vytrvalostního programu.
A protože i následující rok odjel Peugeot z Le Mans pokořen od Audi, přišel konec vytrvalostního programu.
Roku 2013 se Francouzi vrátili na bájný „závod do nebes“. Sébastien Loeb zajel s Peugeotem 208 T16 Pikes Peak rekord amerického závodu do vrchu, který pro auta s klasickým pohonem platí dodnes.
Roku 2013 se Francouzi vrátili na bájný „závod do nebes“. Sébastien Loeb zajel s Peugeotem 208 T16 Pikes Peak rekord amerického závodu do vrchu, který pro auta s klasickým pohonem platí dodnes.
O dva roky později vstoupila francouzská značka do nově vzniklého světového šampionátu v rallyekrosu. Sébastien Loeb zde dokázal vyhrát dva závody a stal se prvním jezdcem historie, který triumfoval v podnicích tří různých automobilových mistrovství světa (rallye, cestovní vozy a rallyekros).
O dva roky později vstoupila francouzská značka do nově vzniklého světového šampionátu v rallyekrosu. Sébastien Loeb zde dokázal vyhrát dva závody a stal se prvním jezdcem historie, který triumfoval v podnicích tří různých automobilových mistrovství světa (rallye, cestovní vozy a rallyekros).
Titul pro francouzskou značku paradoxně získal až loni Timmy Hansen poté, co se Peugeot oficiálně stáhl ze světového šampionátu. Švéd závodil za soukromý Team Hansen MJP.
Titul pro francouzskou značku paradoxně získal až loni Timmy Hansen poté, co se Peugeot oficiálně stáhl ze světového šampionátu. Švéd závodil za soukromý Team Hansen MJP.
Mezitím se pozornost expertů z Peugeot Sport, jejichž sídlem je Versailles, znovu zaměřila na Dakar. Soutěž se sice z Afriky přestěhovala na jih Ameriky, ale to jí nic neubralo na popularitě.
Mezitím se pozornost expertů z Peugeot Sport, jejichž sídlem je Versailles, znovu zaměřila na Dakar. Soutěž se sice z Afriky přestěhovala na jih Ameriky, ale to jí nic neubralo na popularitě.
V roce 2016 vyhrál Stéphane Peterhansel se speciálem Peugeot 2008 DKR.
V roce 2016 vyhrál Stéphane Peterhansel se speciálem Peugeot 2008 DKR.
Se stejným vozem Cyril Després vyhrál téhož roku Silk Way Rallye, která se jela na trati Moskva - Peking.
Se stejným vozem Cyril Després vyhrál téhož roku Silk Way Rallye, která se jela na trati Moskva - Peking.
O rok později Peugeot představil vůz 3008 DKR, s nímž triumfoval znovu Stéphane Peterhansel.
O rok později Peugeot představil vůz 3008 DKR, s nímž triumfoval znovu Stéphane Peterhansel.
A do třetice evoluce (3008 DKR Maxi) a do třetice úspěch. Tentokrát se z triumfu radoval Carlos Sainz (uprostřed).
A do třetice evoluce (3008 DKR Maxi) a do třetice úspěch. Tentokrát se z triumfu radoval Carlos Sainz (uprostřed).
V současné době se závodní úsilí Peugeot soustřeďuje především na zákaznické vozy. Na okruzích to je 308 TCR,...
V současné době se závodní úsilí Peugeot soustřeďuje především na zákaznické vozy. Na okruzích to je 308 TCR,...
Peugeot také znovu sní o Le Mans. Publikoval už první nákresy nového vozu, i když není stále jasné, podle jakých specifikací vznikne.
Peugeot také znovu sní o Le Mans. Publikoval už první nákresy nového vozu, i když není stále jasné, podle jakých specifikací vznikne.
21/33