

Už 125 let se po závodních tratích celého světa prohánějí automobily značky Peugeot. Déle už to ani nejde, protože právě v červnu 1895 se jel podnik Paříž - Bordeaux - Paříž, jenž je dnes považován za vůbec první závod na světě.


Jeho vítězem se stal Paul Koechlin ve voze Peugeot Type 7. Byl sice v cíli 1178 km dlouhého maratonu třetí, jenže první dva soupeři se provinili proti pravidlům. Jízda byla vypsána jen pro čtyřmístná auta, a tak triumfoval alsaský podnikatel.


Peugeot se záhy stal autem vítězů. Není moc evropských výrobců, jimž se podařilo v zámoří to, co značce ze Sochaux. Slavný závod Indianapolis 500 za volantem Peugeotu vyhrál Francouz Jules Goux v roce 1913...


... o tři roky později Brit Dario Resta...


... a v roce 1919 Američan Howdy Wilcox.


To byl první ročník Indy 500 po Velké válce.


I když Peugeoty dál závodily, návrat na světové výsluní se konal až v 60. letech. Typ 404 vyhrál náročnou Rallye Safari hned čtyřikrát: v letech 1963, 1966, 1967 a 1968. První a poslední triumf byly o to cennější, že v obou případech dojelo do cíle jen sedm aut.


Také v 70. letech pokračovalo úspěšné tažení Afrikou. Peugeot 504 uspěl v Keni, Pobřeží Slonoviny i Maroku. Poslední triumf v Rallye Safari vybojoval pro svoji značku Jean-Pierre Nicolas v roce 1978.


S příchodem legendární skupiny B se ve světovém šampionátu objevil Peugeot 205 T16. Finští piloti Timo Salonen a Juha Kankkunen s ním vyhráli titul mistrů světa v letech 1985 a 1986.


Po tragickém konci skupiny B zaměřil Peugeot svoji pozornost na Rallye Paříž - Dakar. Carlos Sainz sedí před dvojicí vítězných dakarských speciálů z 80. let: Peugeot 205 T16 (vpravo) a 405 T16.


Pro vítězství v nejtěžší rallye světa si s nimi dojeli Finové Ari Vatanen (1987 s 205 T16, 1989 a 1990 s 405 T16) a Juha Kankkunen (1988 s 205 T16).


Mistr světa v rallye Ari Vatanen předvedl svoji univerzálnost i v závodě do vrchu Pikes Peak, který ovládl v letech 1988 a 1989 s Peugeotem 405 T16.


Kam teď? Novou metou bylo pokoření čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans. Za volantem vítězného Peugeotu 905 se v roce 1992 střídali Derick Warrwick, Yannick Dalmas a Mark Blundell. Zde na obrazu amerického malíře Alexe Wakefielda.


O rok později vozy Peugeot 905 Evo 1B obsadily kompletní stupně vítězů. Vítězné trio mělo složení Éric Hélary, Christophe Bouchut a Geoff Brabham.


Peugeot Talbot Sport vedl mezi lety 1982 až 1993 současný prezident Mezinárodní automobilové federace FIA Jean Todt. Pod jeho vedením získala francouzská značka dva tituly mistrů světa v rallye pro jezdce a dva pro týmy, čtyřikrát vyhrála Rallye Paříž - Dakar a dvakrát čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans.


S příchodem nového milénia se šéfové značky rozhodli vrátit k rallyovým kořenům. Výsledkem byl úspěšný speciál Peugeot 206 WRC.


V něm Marcus Grönholm získal v letech 2000 a 2002 mistra světa v rallye a Peugeot vyhrál hned tři Poháry konstruktérů za sebou (2000 až 2002).


Na domácích soutěžních tratích proslavili Peugeot 206 WRC liberečtí bratři Štěpán a Tomáš Vojtěchovi, kteří s ním vyhráli několik podniků "velkého" MČR i šampionátu ve sprintrallye.


Historie se prý cyklicky opakuje. Na tom asi něco bude, protože koncem první dekády našeho milénia Peugeot zase vyměnil erzety za okruhy. V Le Mans v té době díky pravidlům vládly diesely. Není tedy divu, že vítězný vůz z roku 2009 Peugeot 908 HDi FAP jel na naftu.


O rok později ale přišla studená sprcha, protože ani jeden z vozů Peugeot 908 nedojel do cíle.


A protože i následující rok odjel Peugeot z Le Mans pokořen od Audi, přišel konec vytrvalostního programu.


Roku 2013 se Francouzi vrátili na bájný „závod do nebes“. Sébastien Loeb zajel s Peugeotem 208 T16 Pikes Peak rekord amerického závodu do vrchu, který pro auta s klasickým pohonem platí dodnes.


O dva roky později vstoupila francouzská značka do nově vzniklého světového šampionátu v rallyekrosu. Sébastien Loeb zde dokázal vyhrát dva závody a stal se prvním jezdcem historie, který triumfoval v podnicích tří různých automobilových mistrovství světa (rallye, cestovní vozy a rallyekros).


Titul pro francouzskou značku paradoxně získal až loni Timmy Hansen poté, co se Peugeot oficiálně stáhl ze světového šampionátu. Švéd závodil za soukromý Team Hansen MJP.


Mezitím se pozornost expertů z Peugeot Sport, jejichž sídlem je Versailles, znovu zaměřila na Dakar. Soutěž se sice z Afriky přestěhovala na jih Ameriky, ale to jí nic neubralo na popularitě.


V roce 2016 vyhrál Stéphane Peterhansel se speciálem Peugeot 2008 DKR.


Se stejným vozem Cyril Després vyhrál téhož roku Silk Way Rallye, která se jela na trati Moskva - Peking.


O rok později Peugeot představil vůz 3008 DKR, s nímž triumfoval znovu Stéphane Peterhansel.


A do třetice evoluce (3008 DKR Maxi) a do třetice úspěch. Tentokrát se z triumfu radoval Carlos Sainz (uprostřed).


V současné době se závodní úsilí Peugeot soustřeďuje především na zákaznické vozy. Na okruzích to je 308 TCR,...


... v rallye i u nás dobře známý 208 R2.


Světlo světa spatřil také vůz nové kategorie R4.


Peugeot také znovu sní o Le Mans. Publikoval už první nákresy nového vozu, i když není stále jasné, podle jakých specifikací vznikne.
32/33

