Rekonstrukce vozu říšského protektora, který se stal symbolem nacistické moci, trvala dlouhých 18 let. „Stálo to až úmorné vyhledávání archivních záznamů v Česku i Německu, ověřování pravosti výrobcem číselně označených dílů, posudků certifikovaných znalců, jejichž analýzy vždy rekonstrukci na dlouho pozastavily, a samozřejmě i peněz,“ vysvětluje celý proces jeho současný majitel, podnikatel Vladimír Macek.
Rekonstrukce vozu říšského protektora, který se stal symbolem nacistické moci, trvala dlouhých 18 let. „Stálo to až úmorné vyhledávání archivních záznamů v Česku i Německu, ověřování pravosti výrobcem číselně označených dílů, posudků certifikovaných znalců, jejichž analýzy vždy rekonstrukci na dlouho pozastavily, a samozřejmě i peněz,“ vysvětluje celý proces jeho současný majitel, podnikatel Vladimír Macek.
Historik Eduard stehlík ukazuje zadní blatník, tedy místo, které nejvíce poškodila Kubišova bomba. Díky tomu, že byl tento blatník po atentátu jen vyklepán a nikoliv vyměněn, stal se jedním z identifikačních znaků pravosti vozu.
Historik Eduard stehlík ukazuje zadní blatník, tedy místo, které nejvíce poškodila Kubišova bomba. Díky tomu, že byl tento blatník po atentátu jen vyklepán a nikoliv vyměněn, stal se jedním z identifikačních znaků pravosti vozu.
Heydrichův Mercedes 320B (W 142 II.) v plné parádě. Robustní veterán s funkčním šestiválcovým motorem.
Heydrichův Mercedes 320B (W 142 II.) v plné parádě. Robustní veterán s funkčním šestiválcovým motorem.
Interiér vozu v četně původního volantu. Ten byl citlivě zrekonstruován, protože věnec volantu byl prasklý. Podobný příběh měla i původní podýhovaná přístrojová deska.
Interiér vozu v četně původního volantu. Ten byl citlivě zrekonstruován, protože věnec volantu byl prasklý. Podobný příběh měla i původní podýhovaná přístrojová deska.
Uchycení stahovací střechy. Původně poškozené výbuchem Kubišovy bomby.
Uchycení stahovací střechy. Původně poškozené výbuchem Kubišovy bomby.
Detail rekonstruovaného vozu. Označení vozidel SS důstojníků.
Detail rekonstruovaného vozu. Označení vozidel SS důstojníků.
SZ-Auto Mercedes 320 –⁠⁠⁠ atentát Reinhard Heydrich –⁠⁠⁠ renovace.
SZ-Auto Mercedes 320 –⁠⁠⁠ atentát Reinhard Heydrich –⁠⁠⁠ renovace.
Dvanáctivoltové mávátko. Mávátka dříve nahrazovala dnešní blinkry.
Dvanáctivoltové mávátko. Mávátka dříve nahrazovala dnešní blinkry.
SS vlaječka na Heydrichově voze. Vladimír Macek ji získal od sběratelů historických předmětů. Přítomnost praporku signalizovala, že šlo o automobil nacistického pohlavára.
SS vlaječka na Heydrichově voze. Vladimír Macek ji získal od sběratelů historických předmětů. Přítomnost praporku signalizovala, že šlo o automobil nacistického pohlavára.
Veřejnou premiéru bude mít Heydrichův Mercedes v sobotu 24. května v Památníku národního útlaku a odboje v Panenských Břežanech.
Veřejnou premiéru bude mít Heydrichův Mercedes v sobotu 24. května v Památníku národního útlaku a odboje v Panenských Břežanech.
Zrekonstruovaný Mercedes 320 z atentátu na Reinhard Heydrich az ptačí perspektivy.
Zrekonstruovaný Mercedes 320 z atentátu na Reinhard Heydrich az ptačí perspektivy.
Historik Eduard Stehlík ukazuje na tzv. notek, tedy malý reflektor, který osvětloval pouze prostor před autem – ten spolu se zavařeným místem po praporku signalizoval, že auto bylo provozováno v době války.
Historik Eduard Stehlík ukazuje na tzv. notek, tedy malý reflektor, který osvětloval pouze prostor před autem – ten spolu se zavařeným místem po praporku signalizoval, že auto bylo provozováno v době války.
Doložit, že to je skutečně Heydrichův vůz, dalo podobné úsilí jako ho opravit. A podílelo se na tom mnoho lidí. Jedním z nich byl i historik Eduard Stehlík.
Doložit, že to je skutečně Heydrichův vůz, dalo podobné úsilí jako ho opravit. A podílelo se na tom mnoho lidí. Jedním z nich byl i historik Eduard Stehlík.
Kabriolet Mercedes 320B (W 142 II.) z roku 1937 po kompletní rekonstrukci se střechou i po jejím stažení.
Kabriolet Mercedes 320B (W 142 II.) z roku 1937 po kompletní rekonstrukci se střechou i po jejím stažení.
Historik Eduard Stehlík ukazuje přední dveře u spolujezdce. Když Heydrich dveře otevřel, spadla na žulovou dlažbu a ta do nich zespodu udělala ostrý zub. „Jednoznačně se jedná o mercedes, který poškodila Kubišova bomba,“ nepochybuje po rekonstrukci Stehlík.
Historik Eduard Stehlík ukazuje přední dveře u spolujezdce. Když Heydrich dveře otevřel, spadla na žulovou dlažbu a ta do nich zespodu udělala ostrý zub. „Jednoznačně se jedná o mercedes, který poškodila Kubišova bomba,“ nepochybuje po rekonstrukci Stehlík.
„Bývala to před léty naprostá troska, vlastně šrot,“ říká badatel Čvančara nad opraveným kabriolet Mercedes 320B a dodává: „Zachovat takovéto předměty znamená neztratit historickou paměť, neztratit sebe sama. A Heydrichova likvidace patří k hvězdným a také zlomovým okamžikům československých dějin.“
„Bývala to před léty naprostá troska, vlastně šrot,“ říká badatel Čvančara nad opraveným kabriolet Mercedes 320B a dodává: „Zachovat takovéto předměty znamená neztratit historickou paměť, neztratit sebe sama. A Heydrichova likvidace patří k hvězdným a také zlomovým okamžikům československých dějin.“
Šestiválcový motor s obsahem 3,2 litrů je dnes zcela funkční. Spolu s karosérií ho renovovala firma Františka Dostála z Dražkovic.
Šestiválcový motor s obsahem 3,2 litrů je dnes zcela funkční. Spolu s karosérií ho renovovala firma Františka Dostála z Dražkovic.
Zcela atypických a ne příliš kvalitně opravených poškození, která vylučovala autohavárii, bylo na původním voze tolik, že postupně většinu rekonstrukčních kroků začal konzultovat s historikem Eduardem Stehlíkem a badatelem Jaroslavem Čvančarou (na snímku).
Zcela atypických a ne příliš kvalitně opravených poškození, která vylučovala autohavárii, bylo na původním voze tolik, že postupně většinu rekonstrukčních kroků začal konzultovat s historikem Eduardem Stehlíkem a badatelem Jaroslavem Čvančarou (na snímku).
Jaroslav Čvančara měl možnost se  v Mercedesu 320 po rekonstrukci i projet.
Jaroslav Čvančara měl možnost se v Mercedesu 320 po rekonstrukci i projet.
Jaroslav Čvančara srovnává vůz před rekonstrukcí s dobovou fotografií, kterou po atentátu pořídilo gestapo.
Jaroslav Čvančara srovnává vůz před rekonstrukcí s dobovou fotografií, kterou po atentátu pořídilo gestapo.
Kronika vozu –⁠⁠⁠ dokumentace k vozidlu s posudky jednotlivých odborníků.
Kronika vozu –⁠⁠⁠ dokumentace k vozidlu s posudky jednotlivých odborníků.
Kameraman František Kocman, který dokumentoval a natáčel, jak rekonstrukce vozu krok za krokem postupovala.
Kameraman František Kocman, který dokumentoval a natáčel, jak rekonstrukce vozu krok za krokem postupovala.
Mercedes 320B (W 142 II.) před rekonstrukcí, tak jak byl objeven v pardubické stodole.
Mercedes 320B (W 142 II.) před rekonstrukcí, tak jak byl objeven v pardubické stodole.
Málokdo by si asi dokázal představit, že za rezavým veteránem se skrývá historicky mnohem cennější vůz.
Málokdo by si asi dokázal představit, že za rezavým veteránem se skrývá historicky mnohem cennější vůz.
Badatel Čvančara s novinářem Gazdíkem, autorem tohoto článku. Fotografie před rekonstrukcí vozu.
Badatel Čvančara s novinářem Gazdíkem, autorem tohoto článku. Fotografie před rekonstrukcí vozu.
16/28