Vůz se poprvé objevil v dubnu 1975 na trati městského okruhu v Mostě, který byl předchůdcem dnešního autodromu.
Vůz se poprvé objevil v dubnu 1975 na trati městského okruhu v Mostě, který byl předchůdcem dnešního autodromu.
Od prvních závodů a soutěží tovární jezdci z Mladé Boleslavi dokazovali kvality nového speciálu.
Od prvních závodů a soutěží tovární jezdci z Mladé Boleslavi dokazovali kvality nového speciálu.
Sláva "stotřicítek" dorazila až do Monaka. V roce 1977 posádka Václav Blahna – Lubislav Hlávka ovládla svou třídu na legendární Rallye Monte Carlo, kde zároveň skončila na 12. místě celkově.
Sláva "stotřicítek" dorazila až do Monaka. V roce 1977 posádka Václav Blahna – Lubislav Hlávka ovládla svou třídu na legendární Rallye Monte Carlo, kde zároveň skončila na 12. místě celkově.
V sezoně 1979 Škoda 130 RS zazářila na Rallye Aktopolis. Na řecké šotolině si dvojice Václav Blahna - Jiří Motal připsala osmé místo. O dva roky později tento výsledek zopakoval opět Blahna, tentokrát s navigátorem Pavlem Schovánkem.
V sezoně 1979 Škoda 130 RS zazářila na Rallye Aktopolis. Na řecké šotolině si dvojice Václav Blahna - Jiří Motal připsala osmé místo. O dva roky později tento výsledek zopakoval opět Blahna, tentokrát s navigátorem Pavlem Schovánkem.
V roce 1981 Škoda získala titul mistra Evropy cestovních vozů.
V roce 1981 Škoda získala titul mistra Evropy cestovních vozů.
O velký okruhový úspěch se postaralo kvarteto Jiří Šedivý, Břetislav Enge (otec pozdějšího pilota formule 1 Tomáše Engeho), Zdeněk Vojtěch a Miloš Bychl.
O velký okruhový úspěch se postaralo kvarteto Jiří Šedivý, Břetislav Enge (otec pozdějšího pilota formule 1 Tomáše Engeho), Zdeněk Vojtěch a Miloš Bychl.
Z osmi závodech sezony, ze kterých se seriál skládal, Škoda zvítězila ve své třídě sedmkrát. Výjimkou byl závěrečný podnik v belgickém Zolderu, tento výsledek se ale škrtal.
Z osmi závodech sezony, ze kterých se seriál skládal, Škoda zvítězila ve své třídě sedmkrát. Výjimkou byl závěrečný podnik v belgickém Zolderu, tento výsledek se ale škrtal.
Tovární tým z Mladé Boleslavi díky své dominanci v I. divizi porazil BMW, Ford, Audi, Mazda, Opel, VW i Chevrolet.
Tovární tým z Mladé Boleslavi díky své dominanci v I. divizi porazil BMW, Ford, Audi, Mazda, Opel, VW i Chevrolet.
K pohonu vsloužil kapalinou chlazený čtyřválcový motor o objemu 1,3 litru s rozvodem OHV, umístěný za zadní nápravou.
K pohonu vsloužil kapalinou chlazený čtyřválcový motor o objemu 1,3 litru s rozvodem OHV, umístěný za zadní nápravou.
Jeho výkon se postupně zvyšoval z původních 113 koní až na 142 koní v okruhové závodní verzi.
Jeho výkon se postupně zvyšoval z původních 113 koní až na 142 koní v okruhové závodní verzi.
Použití hliníkových panelů a dílů ze sklolaminátu pomohlo výrazně snížit hmotnost karoserie – vůz vážil jen 720 kilogramů. I díky tomu se dokázal rozjet až na maximálních 220 kilometrů za hodinu.
Použití hliníkových panelů a dílů ze sklolaminátu pomohlo výrazně snížit hmotnost karoserie – vůz vážil jen 720 kilogramů. I díky tomu se dokázal rozjet až na maximálních 220 kilometrů za hodinu.
Skutečnou předností soutěžního vozu z Mladé Boleslavi byla jeho výjimečná ovladatelnost a hbité reakce. Díky pečlivě vyvážené konstrukci působil na trati jistě a předvídatelně, a to bez ohledu na podmínky, povrch či tempo jízdy.
Skutečnou předností soutěžního vozu z Mladé Boleslavi byla jeho výjimečná ovladatelnost a hbité reakce. Díky pečlivě vyvážené konstrukci působil na trati jistě a předvídatelně, a to bez ohledu na podmínky, povrch či tempo jízdy.
Zvláště na sněhu pak lehká a hbitá škodovka s pohonem zadních kol dokázala konkurovat mnohem silnějším vozům renomovaných značek.
Zvláště na sněhu pak lehká a hbitá škodovka s pohonem zadních kol dokázala konkurovat mnohem silnějším vozům renomovaných značek.
Z dílen sportovního oddělení AZNP Mladá Boleslav, jak se továrna tehdy jmenovala, vyjelo do začátku 80. let minulého století asi 200 kusů závodní Škody130 RS.
Z dílen sportovního oddělení AZNP Mladá Boleslav, jak se továrna tehdy jmenovala, vyjelo do začátku 80. let minulého století asi 200 kusů závodní Škody130 RS.
Díky dostupnosti všech potřebných dílů vznikl další velký počet aut v garážích sportovních nadšenců
Díky dostupnosti všech potřebných dílů vznikl další velký počet aut v garážích sportovních nadšenců
V depozitáři prototypů a sportovních vozů ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi jsou při příležitosti 50 let Škody 130 RS vystaveny tři kusy slavného kupé.
V depozitáři prototypů a sportovních vozů ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi jsou při příležitosti 50 let Škody 130 RS vystaveny tři kusy slavného kupé.
Palubní deska byla proti současným sportovním vozům řešena velmi spartánsky.
Palubní deska byla proti současným sportovním vozům řešena velmi spartánsky.
Spolujezdci v rallyové verzi měli k depozici tripmaster, který sloužil ke sledování vzdálenosti a času během soutěže.
Spolujezdci v rallyové verzi měli k depozici tripmaster, který sloužil ke sledování vzdálenosti a času během soutěže.
Elegantní design doplňovaly detaly, jako třeba zrcátka,...
Elegantní design doplňovaly detaly, jako třeba zrcátka,...
O bezpečnost se staral trubkový rám. Zde v okruhové verzi s jednou sedačkou.
O bezpečnost se staral trubkový rám. Zde v okruhové verzi s jednou sedačkou.
19/25