Na fotografii z výstavy Mezi divočinou a třeštícím velkoměstem, která v plzeňské výstavní síni 13 potrvá do 25. května, je vlevo Žena s květy a pery od Alfonse Muchy z roku 1905.
Na fotografii z výstavy Mezi divočinou a třeštícím velkoměstem, která v plzeňské výstavní síni 13 potrvá do 25. května, je vlevo Žena s květy a pery od Alfonse Muchy z roku 1905.
Karl Bodmer: Portréty tří náčelníků, list z alba Voyage dans l'Amerique du Nord, Paříž – Londýn 1839.
Karl Bodmer: Portréty tří náčelníků, list z alba Voyage dans l'Amerique du Nord, Paříž – Londýn 1839.
Péřovou ozdobu od anonymního autora z jihoamerického indiánského etnika Čamakoko vyrobenou v Paraguayi v 19. století přivezl Alberto Vojtěch Frič ze své druhé cesty v letech 1903 až 1905.
Péřovou ozdobu od anonymního autora z jihoamerického indiánského etnika Čamakoko vyrobenou v Paraguayi v 19. století přivezl Alberto Vojtěch Frič ze své druhé cesty v letech 1903 až 1905.
Výstava přibližuje představy Středoevropanů 19. století o Americe, vžité koloniální stereotypy i fascinaci neznámým moderním světem.
Výstava přibližuje představy Středoevropanů 19. století o Americe, vžité koloniální stereotypy i fascinaci neznámým moderním světem.
Anonymní český rytec 19.století, z cyklu alegorií čtyř světadílů, po roce 1830.
Anonymní český rytec 19.století, z cyklu alegorií čtyř světadílů, po roce 1830.
Jedna z autorek výstavy Tat̕ána Petrasová působí v Ústavu dějin umění Akademie věd.
Jedna z autorek výstavy Tat̕ána Petrasová působí v Ústavu dějin umění Akademie věd.
Nosítko na panenku, Santee-Dakota, 19. století, ze sbírky Vojtěcha Náprstka.
Nosítko na panenku, Santee-Dakota, 19. století, ze sbírky Vojtěcha Náprstka.
Vstupní část výstavy vysvětluje, jak vznikal rozdíl mezi očekáváním cestovatelů, přírodovědců, obchodníků nebo emigrantů a americkou realitou.
Vstupní část výstavy vysvětluje, jak vznikal rozdíl mezi očekáváním cestovatelů, přírodovědců, obchodníků nebo emigrantů a americkou realitou.
Další oddíl se zamýšlí nad tím, proč vizuálně zachycený obraz „opeřeného Indiána“ není nevinné klišé a často reflektuje násilné praktiky vytlačování původních národů. Na fotografii je odlitek hlavy Černého jestřába, náčelníka Sauků, kolem 1832.
Další oddíl se zamýšlí nad tím, proč vizuálně zachycený obraz „opeřeného Indiána“ není nevinné klišé a často reflektuje násilné praktiky vytlačování původních národů. Na fotografii je odlitek hlavy Černého jestřába, náčelníka Sauků, kolem 1832.
„K nápravě přistoupil i hokejový klub Chicago Blackhawks, jehož znak muže s péřovou čelenkou úzce souvisí s historickou předlohou 19. století, nedávno objevenou také v českých sbírkách,“ zmiňuje Taťána Petrasová.
„K nápravě přistoupil i hokejový klub Chicago Blackhawks, jehož znak muže s péřovou čelenkou úzce souvisí s historickou předlohou 19. století, nedávno objevenou také v českých sbírkách,“ zmiňuje Taťána Petrasová.
Jedinečné je podle autorů vystavení obrazových alb z cest do Jižní a Severní Ameriky vydaných přírodovědcem Maximilianem z Wied-Neuwiedu (na fotografii).
Jedinečné je podle autorů vystavení obrazových alb z cest do Jižní a Severní Ameriky vydaných přírodovědcem Maximilianem z Wied-Neuwiedu (na fotografii).
Středoevropané, obyvatelé habsburské monarchie a okolních německy mluvících zemí, přejímali od Evropanů starší stereotyp „nového“ světa…
Středoevropané, obyvatelé habsburské monarchie a okolních německy mluvících zemí, přejímali od Evropanů starší stereotyp „nového“ světa…
... a přizpůsobovali jej vlastní zkušenosti i místnímu publiku.
... a přizpůsobovali jej vlastní zkušenosti i místnímu publiku.
Výstava obsahuje i model tepee, který si vyrobili a hráli si s ním Mikoláš Aleš se svým bratrem Janem.
Výstava obsahuje i model tepee, který si vyrobili a hráli si s ním Mikoláš Aleš se svým bratrem Janem.
9/20