

První pokus o dvoustopé vozidlo přišel ze strany firmy Laurin & Klement už v roce 1900.


Až v dubnu 1905 se ale začalo schylovat k výrobě prvního automobilu. Toto je snímek z dubnové pražské výstavy, přičemž ve spodní části více vpravo lze vidět automobilový dvouválec.


Tady už je kapalinou chlazený motor s objemem 1005 cm3 vidět v celé své kráse.


27. prosince 1905 se pak v týdeníku Sport a hry poprvé představil produkční Laurin & Klement Voiturette A.


Schválení k provozu dostalo auto v lednu 1906 a v dubnu se představilo veřejnosti.


Stálo 3600 korun, což byla na auto tehdejší doby příznivá částka.


Mnoho prvků se dodávalo za příplatek, mezi nimi třeba světla nebo skládací střecha.


Auto mělo sedm koní a pohon zadních kol.


V nabídce byly tři barvy - červená, modrá a zelená, za příplatek se dodávala ještě bílá.


Délka vozu nepřesáhla tři metry, váha se pohybovala kolem půl tuny.


Aby mohla začít výroba automobilu, musela skončit produkce jízdních kol.


Auto bylo rychlé, dle dobového tisku jezdilo až 45 km/h, což byl rakousko-uherský rychlostní limit.


První auto z Mladé Boleslavi také disponovalo dobrým zpracováním i jízdními vlastnostmi.


Celkem podle automobilky vzniklo mezi lety 1905 a 1907 nejméně 44 kusů tohoto modelu.


Existují ale i jiné údaje, které uvádějí větší množství vyrobených kusů.


Do dnešních dnů se každopádně dochovalo pět originálních automobilů.


Logo automobilky v přední části.


Úzké pneumatiky byly nazuty na dřevěných loukotích, dodávala se i drátěná kola.


Pohled do otevřeného interiéru prvního automobilu Laurin & Klement.


Autu chyběly například dveře.


Páčkami na volantu se ovládaly plyn a předstih.


Páky po řidičově pravici sloužily k řazení a také brzdění zadních kol.


Sedadla byla tvořená lavicí, nebo dvěma oddělenými místy.


Ozdobná lišta na bočním prahu.


Pohled pod kapotu, kde je vidlicový dvouválec.


První a doposud poslední auto z Mladé Boleslavi - Laurin & Klement Voiturette A a Škoda Enyaq iV.
24/33



