Zbytků z večeře dostane se také kravám, aby dávaly celý rok hojně mléka. V chlévě je prý o půlnoci slyšet všechny hovádka spolu rozmlouvati, ale kdo by je poslouchal, zle by se mu vedlo.
Zatímco u většiny tradic nevíme, kdo s nimi přišel jako první, tak u Ježíška to můžeme říct s vysokou pravděpodobností. Podle většiny historiků to byl zakladatel protestantismu Martin Luther (1483).
V lidovém podání o babím létě je obsažen i názor o letním božstvu, které se přes zimu ukrývá a ona létající vlákna jsou z jeho pohřebního pláště. Prý to vzniklo z domněnky, že vlákna jsou přízí podzimní bohyně baby, která se vlády na podzim ujímá.
Svatováclavská tradice sehrála v českých národních dějinách důležitou roli. Již od konce 10. století byl kníže Václav prezentován jako světec a ochránce národa.
Léto pomalu končí, nastává čas podzimní sklizně a jejich slavností. Nejeden náš pradědeček nebo prababička vzpomíná s jiskrou v oku, jak se točili v kole při slavných posvícenských slavnostech.
Období kolem sv. Bartoloměje se také říká Bartolomějské léto, pro které jsou typické výrazné výkyvy teplot. Horké dny se rychle střídají s výrazným ochlazením. Neméně typické jsou i intenzivní bouřky.
Místy se světil „Vavřincův chléb“, požehnaný v ten den v kostele a rozdával se chudákům i dobytku. Za léčebný prostředek se považovala „Vavřincova bylina“, „vavřín“, neboli bobkový list.
Svatá Markéta srp hází do žita nebo vede žence do žita, tak potvrzovalo staročeské pořekadlo začátek žní. Na svátek této světice (dříve 13. 7.) začínala v Čechách velká událost.
Fouká-li vítr na svatého Prokopa dopoledne, nastane drahota do půl roka, fouká-li odpoledne, nastane od půle roku, fouká-li však po celý den, bude drahota po celý rok.
Kouzla o svatojánské noci se týkají především přilákání štěstí, zdraví a lásky. Byliny sesbírané v předvečer svátku sv. Jana mají z celého roku nejsilnější účinky.
Už i Švejk potvrdil účinnost ořechovky na naše trávení. „Kdyby zde byla pravá ořechovka,“ povzdechl, „ta by mně spravila žaludek. Taková ořechovka, jakou má pan hejtman Šnábl v Brusce.“
Na sv. Antonínka se nejčastěji obracíme s prosbou o nalezení věci nebo předmětu, který jsme zrovna někam položili. Pomoc je jednoduchá, stačí odříkat modlitbu nebo zaklínací formuli.
Legenda vypráví, že když byl Medard v chlapeckém věku, zastihla ho v polích bouře a liják. V té chvíli se nad něj snesl obrovský orel, který ho svými roztaženými perutěmi ochránil před promoknutím…
Život včely trvá v sezóně pouhých 6 týdnů, navštíví desetitisíce květů, vyprodukuje půl čajové lžičky medu (6 - 9 gramů) a přitom nalétá více než 1600 km.
První zmínky jsou o nich v knihách v 17. století. Doktor Munzar uvádí: „Nejstarší verzi jsme zatím nalezli ve sbírce polských přísloví z roku 1664 a rčení zní: Před Servácem nespoléhej na jisté léto.“
Pátý měsíc roku se však mohl jmenovat úplně jinak. Např. trnopuk, traven nebo tráven, jde o starý název května či dubna odvozený od praslovanského slova trava, tráva, jako takzvaného měsíce trávy.
Také v hostincích, když se zvonilo poledne nebo „klekání“, nastalo ticho. Hosté povstali ze židlí, pokřižovali se a pomodlili. Potom si přáli dobré poledne nebo dobrý večer a dali se opět do hovoru.
25. dubna má svátek Marek. Na Moravě se říkávalo: „Na sv. Marka oharky (okurky) do járka.“ Ale to platí právě jen pro sušší a teplejší oblasti. Jinde se docela určitě vyplatí počkat do května a vysévat až po zmrzlých mužích.
Obyvatele jednoho městečka na území Libye ohrožoval drak a vyžadoval denně na usmířenou dvě ovce, později dokonce i lidi vybrané losem. Nakonec došlo i na dceru krále.
Děvčata chodívala do lesa, aby si chytila mládě divokého holuba. Protože tento úkol nebyl snadný, dávala děvčata přednost koupi těchto mláďat u hajných anebo u dřevařských dělníků.