„Mučili člověka“. Kresby z koncentračního tábora
Před 3 rokyJosef Čapek dokumentoval skutečný horor koncentračního tábora. Jedná se o existencionální výpověď o nejhorší stránce člověka i jeho nezdolnosti. V posledních měsících války, ve stále se zhoršující situaci maluje na malé formáty – motáky - už jen variace zoufalých, trýzněných těl, ležících, vzpínajících se a marně vzdorujících smrti. Zemřel v koncentračním táboře Bergen-Belsen na skvrnitý tyfus.„Lidice a Sutiny“. Umění druhého odboje doma i v exilu
Před 3 rokyV době Heydrichiády, kdy bylo popraveno tisíce představitelů českého národa a Lidice a Ležáky byly vyhlazeny, založili umělci Skupinu 42. Každé spolčování bylo velmi nebezpečné, a zvláště pak umělců tvořících ve stylu zakázané avantgardy. Přesto se její členové ve své tvorbě se vyjadřovali zcela svobodně. Mezi nejstarší členy kolektivu patřili František Gross, František Hudeček a Ladislav Zívr.„Schovej se válko“. Umění druhého odboje doma i v exilu
Před 3 rokyMalíř Otakar Mrkvička se stal aktivním členem odboje. Vstoupil do ilegální skupiny Persifal, která měla na starost předávání zpravodajských informací exilové vládě. Jen díky náhodě nebyl za Heydrichiády v roce 1942 zatčen po částečném rozkrytí skupiny. Uvězněn byl však v roce 1944, ale pobyt ve vězení přežil a i po válce pokračoval ve vytváření obrazů zkázy a války.„Turistou proti své vůli“. Umělci na útěku před evropským fašismem
Před 3 rokyV souvislosti se zátahem v Domě československé kultury v Paříži bylo zatčeno dvanáct osob, mezi nimi i čtyři výtvarní umělci Hoffmeister, Pelc, Diviš a Kopf. Ti skončili ve smutně proslulé věznici La Santé. Začalo pro ně vyčerpávající dvouleté období, kdy čtveřice utíkala z Francie do Maroka a následně do Lisabonu, odkud se nakonec dostali na loď, která je dostala do USA.„Lidé bez domova“. Osudy utečenců a pracovní tábory v Druhé republice
Před 3 rokyParalelně s odsunem lidí z pohraničí do vnitrozemí stoupaly už tak vysoké počty nezaměstnaných. Prostředkem k „nápravě“ se mělo stát přijetí vládního nařízení č. 223/1938 o pracovních útvarech z 11. října 1938. Hned na podzim 1938 vznikly první „pracovní útvary“. Tedy ještě před okupací a vyhlášením Protektorátu Čechy a Morava. Do navrhování budoucích koncentračních táborů se zapojila i UMPRUM.Mnichovská dohoda v umění: Trauma, z kterého se Češi dosud neoklepali
Před 3 rokyMnichovská tragédie se v Československé kultuře projevila ve všech úrovních od monumentálních děl až po drobné užité umění a projevuje se dodnes. Odpovídalo to významu rány, která zasáhla hluboko do českého podvědomí. Toto nezdravě uchopené a nikdy nezaléčené trauma dodnes slouží naší společnosti k svalovaní vlastních chyb na vše cizí a vnější. Stalo se tím, čemu říkáme Mnichovský komplex.„Až bude zakázáno moderní umění“. Boj o podobu „národní“ kultury
Před 3 rokyNacionalistické strany v Československu se v roce 1934 spojily v jeden subjekt Národní sjednocení, jehož mediální zbraní byly Kramářovy Národní listy. Ty se pustily do boje proti „rozkladným tendencím“ v československé kultuře a „kulturnímu bolševismu“, jak označovaly souhrnně domácí avantgardu. Později bylo moderní umění zakázáno a jejich autoři byli deportováni do koncentračních táborů.„Boje a zápasy“. Surrealismus proti realitě války
Před 3 rokySurrealisté tedy byli antifašisté z podstaty svého programu a politického přesvědčení. V jejich následující tvorbě ačkoli vytvářeli fantaskní, snové a halucinační výjevy, vznikali často alegorie velmi reálného a sílícího fašismu a hrozby války. Jedněmi ze zakládacích členů surrealistické skupiny byla nerozlučná neúnavně experimentující dvojice Jindřich Štyrský a Marie Čermínová známá jako Toyen.„Portrét zvrhlého umělce“. Šaldův a Kokoschkův výbor pro uprchlíky
Před 3 rokyJedním z nejznámějších emigrantů v Československu byl expresionistický malíř Oskar Kokoschka. Z Vídně utekl v roce 1934 po fašizaci Rakouska, kde mu pro jeho socialistické názory a uměleckou tvorbu hrozili rakouští fašisté vraždou. Nejdůležitější Kokoschkovou antifašistickou aktivitou bylo založení Oskar Kokoschka Bund, tedy spolku na pomoc německým emigrantským umělcům.„Výslech“. Bauhaus v Československém exilu
Před 3 rokyJednou z absolventek Bauhausu, která se před fašismem stáhla do Československa, byla i Vídeňačka Friedl Dicker-Brandeis. Ve stylu Bauhaus navrhovala sportovní areály, obchodní domy, interiéry luxusních vil a také pro Montessori školky. V roce 1942 byli manželé Brandeisovi kvůli svému židovskému původu a politickému angažmá deportováni do koncentračního tábora Terezín. V roce 1944 byla zplynována.Hitlerovi agenti zabíjeli i u nás. Karikaturisty chránila originální krycí jména
Před 3 rokyJappy, Wro, Fuck, Pjotr nebo Katz byly pseudonymy tehdejších karikaturistů, kteří používali krycí jména nejen kvůli československým cenzorským úřadům, ale především kvůli agentům říšského Abwehru, kteří unášeli a vraždili v zahraničí i v Československu známé německé antifašisty. Krycí jména pod své karikatury brali často z tehdy populárního trampingu.Z Prahy bojoval proti Hitlerovi, svým dílem položil základ internetovým vtipům
Před 3 rokyBilingvní a kulturně vyspělá Praha nabízela ty nejlepší podmínky především uměleckému a intelektuálnímu exilu. Jednou z nejdůležitějších aktivit utečenců v Praze bylo vydávaní desítek kulturně-společenských časopisů. V dubnu 1933 do Prahy utekl i John Heartfield, který dal časopisu AIZ, jenž přemístil z Berlína do Prahy, jeho nezapomenutelný vizuální styl.„Brzy bude plyn zdarma pro každého". Výstava karikatury a humoru z roku 1934
Před 3 rokyLegendární výstava protinacistické karikatury v Praze v roce 1934 vyvolala ostrou reakci u německého velvyslance Dr. Kocha. Jeho ostrou nótu následovali ambasadoři Itálie, Rakouska a Vatikánu. Největší pozdvižení způsobila fotomontáž Johna Heartfielda s názvem "Adolf Nadčlověk – polyká zlato ale má plechovou hubu".Guernica. Domácí umělecká reakce na španělskou občanskou válku
Před 3 rokyV dubnu roku 1937 německé Luftwaffe proměnilo baskické město Guernica v sutiny. Tento nálet je jedním z prvních plošných bombardování civilního obyvatelstva v historii. Nejvíce se tématem guernické tragédie u nás výtvarně zabýval malíř a ilustrátor František Vojáček. Namaloval několik pláten Guernica, které mluví progresivním kubo-expresivním jazykem o prožitých hrůzách baskického národa.„Řím nese černou kulturu Habešanům“. Domácí satira na Italský fašismus
Před 3 rokyTématu okupace Habeše se věnovalo více umělců, nejčastěji slovenský malíř Štefan Bednár, Antonín Pelc, nebo Adolf Hoffmeister. Paradoxem angažovaných kreseb z pouští afrických kolonií Adolfa Hoffmeistera a Antonína Pelce je, že sami byli později také internováni v koncentračním táboře v severní Africe.Umělecká reakce na český fašismus a státní perzekuci ve 30. letech
Před 3 rokyStát za první republiky standardně cenzuroval kritiku policejních akcí, „zájmové oblasti politiky státu“ a komunistickou propagandu. Cenzurovány byly proto noviny, knihy, rozhlasové vysílání, divadelní hry, kulturní produkce a výstavy. S cenzurou se často setkávali výtvarní umělci nebo i autoři divadelních her, jako byl například Voskovec a Werich nebo spisovatelé.Evropa v konkurzu. Umělecké ztvárnění hospodářské krize a nastupujícího fašismu
Před 3 rokyNejvětší hrozbou pro pracující i nezaměstnané představovali a představují exekutoři neboli "fenďáci", jak se jim za první republiky hanlivě říkalo. V době velké hospodářské krize exekuce nabyly až obludných rozměrů. K soudnímu zabavování majetku docházelo především na Slovensku, kde byl v roce 1933 exekucí postižen každý osmý občan. Problém se soukromým exekučním byznysem máme i dnes.„Svět, kde se žebrá”. Sociálně angažované umění ve 20. letech v Československu
Před 3 rokyNejviditelnějším pozůstatkem po hrůzách první světové války bylo 210 tisíc válečných invalidů. Po padlých zůstalo mnoho vdov a sirotků. O tyto lidi nebylo dobře postaráno. Jejich všudypřítomná existence na sociálním dně neustále odhalovala, přes všechny sliby nového vedení státu, asociálnost mladé republiky. Tyto a další nespravedlnosti se stávaly častými tématy okruhu tvůrců sociálního umění.Okno do kontinua historie. Úvod do vztahu fašismu a kultury
Před 3 roky„Historie nám napovídá, že se dnes řítíme do velmi turbulentního období, protože jsme na začátku vleklé a hluboké hospodářská krize. V takových chvílích mocenská elita zpravidla sahá k jednomu a stále stejnému řešení – podpoře fašismu," říká Pavel Karous v úvodním dílu pořadu o československém antifašistickém umění.

