Zavřít
Antifascist Art

Antifascist Art

Nejnovější články na Seznamu na téma Antifascist Art
  • Antifascist Art

    „Mučili člověka“. Kresby z koncentračního tábora

    Před 3 roky
    Josef Čapek dokumentoval skutečný horor koncentračního tábora. Jedná se o existencionální výpověď o nejhorší stránce člověka i jeho nezdolnosti. V posledních měsících války, ve stále se zhoršující situaci maluje na malé formáty – motáky - už jen variace zoufalých, trýzněných těl, ležících, vzpínajících se a marně vzdorujících smrti. Zemřel v koncentračním táboře Bergen-Belsen na skvrnitý tyfus.
     Komentáře
  • Antifascist Art

    „Lidice a Sutiny“. Umění druhého odboje doma i v exilu

    Před 3 roky
    V době Heydrichiády, kdy bylo popraveno tisíce představitelů českého národa a Lidice a Ležáky byly vyhlazeny, založili umělci Skupinu 42. Každé spolčování bylo velmi nebezpečné, a zvláště pak umělců tvořících ve stylu zakázané avantgardy. Přesto se její členové ve své tvorbě se vyjadřovali zcela svobodně. Mezi nejstarší členy kolektivu patřili František Gross, František Hudeček a Ladislav Zívr.
     Komentáře
  • Antifascist Art

    „Schovej se válko“. Umění druhého odboje doma i v exilu

    Před 3 roky
    Malíř Otakar Mrkvička se stal aktivním členem odboje. Vstoupil do ilegální skupiny Persifal, která měla na starost předávání zpravodajských informací exilové vládě. Jen díky náhodě nebyl za Heydrichiády v roce 1942 zatčen po částečném rozkrytí skupiny. Uvězněn byl však v roce 1944, ale pobyt ve vězení přežil a i po válce pokračoval ve vytváření obrazů zkázy a války.
     Komentáře
  • Antifascist Art

    „Turistou proti své vůli“. Umělci na útěku před evropským fašismem

    Před 3 roky
    V souvislosti se zátahem v Domě československé kultury v Paříži bylo zatčeno dvanáct osob, mezi nimi i čtyři výtvarní umělci Hoffmeister, Pelc, Diviš a Kopf. Ti skončili ve smutně proslulé věznici La Santé. Začalo pro ně vyčerpávající dvouleté období, kdy čtveřice utíkala z Francie do Maroka a následně do Lisabonu, odkud se nakonec dostali na loď, která je dostala do USA.
     Komentáře
  • Antifascist Art

    „Lidé bez domova“. Osudy utečenců a pracovní tábory v Druhé republice

    Před 3 roky
    Paralelně s odsunem lidí z pohraničí do vnitrozemí stoupaly už tak vysoké počty nezaměstnaných. Prostředkem k „nápravě“ se mělo stát přijetí vládního nařízení č. 223/1938 o pracovních útvarech z 11. října 1938. Hned na podzim 1938 vznikly první „pracovní útvary“. Tedy ještě před okupací a vyhlášením Protektorátu Čechy a Morava. Do navrhování budoucích koncentračních táborů se zapojila i UMPRUM.
     Komentáře
  • Antifascist Art

    Mnichovská dohoda v umění: Trauma, z kterého se Češi dosud neoklepali

    Před 3 roky
    Mnichovská tragédie se v Československé kultuře projevila ve všech úrovních od monumentálních děl až po drobné užité umění a projevuje se dodnes. Odpovídalo to významu rány, která zasáhla hluboko do českého podvědomí. Toto nezdravě uchopené a nikdy nezaléčené trauma dodnes slouží naší společnosti k svalovaní vlastních chyb na vše cizí a vnější. Stalo se tím, čemu říkáme Mnichovský komplex.
     Komentáře
  • Antifascist Art

    „Až bude zakázáno moderní umění“. Boj o podobu „národní“ kultury

    Před 3 roky
    Nacionalistické strany v Československu se v roce 1934 spojily v jeden subjekt Národní sjednocení, jehož mediální zbraní byly Kramářovy Národní listy. Ty se pustily do boje proti „rozkladným tendencím“ v československé kultuře a „kulturnímu bolševismu“, jak označovaly souhrnně domácí avantgardu. Později bylo moderní umění zakázáno a jejich autoři byli deportováni do koncentračních táborů.
     Komentáře
  • Antifascist Art

    „Boje a zápasy“. Surrealismus proti realitě války

    Před 3 roky
    Surrealisté tedy byli antifašisté z podstaty svého programu a politického přesvědčení. V jejich následující tvorbě ačkoli vytvářeli fantaskní, snové a halucinační výjevy, vznikali často alegorie velmi reálného a sílícího fašismu a hrozby války. Jedněmi ze zakládacích členů surrealistické skupiny byla nerozlučná neúnavně experimentující dvojice Jindřich Štyrský a Marie Čermínová známá jako Toyen.
     Komentáře
  • Antifascist Art

    „Portrét zvrhlého umělce“. Šaldův a Kokoschkův výbor pro uprchlíky

    Před 3 roky
    Jedním z nejznámějších emigrantů v Československu byl expresionistický malíř Oskar Kokoschka. Z Vídně utekl v roce 1934 po fašizaci Rakouska, kde mu pro jeho socialistické názory a uměleckou tvorbu hrozili rakouští fašisté vraždou. Nejdůležitější Kokoschkovou antifašistickou aktivitou bylo založení Oskar Kokoschka Bund, tedy spolku na pomoc německým emigrantským umělcům.
     Komentáře
  • Antifascist Art

    „Výslech“. Bauhaus v Československém exilu

    Před 3 roky
    Jednou z absolventek Bauhausu, která se před fašismem stáhla do Československa, byla i Vídeňačka Friedl Dicker-Brandeis. Ve stylu Bauhaus navrhovala sportovní areály, obchodní domy, interiéry luxusních vil a také pro Montessori školky. V roce 1942 byli manželé Brandeisovi kvůli svému židovskému původu a politickému angažmá deportováni do koncentračního tábora Terezín. V roce 1944 byla zplynována.
     Komentáře
  • Antifascist Art

    Hitlerovi agenti zabíjeli i u nás. Karikaturisty chránila originální krycí jména

    Před 3 roky
    Jappy, Wro, Fuck, Pjotr nebo Katz byly pseudonymy tehdejších karikaturistů, kteří používali krycí jména nejen kvůli československým cenzorským úřadům, ale především kvůli agentům říšského Abwehru, kteří unášeli a vraždili v zahraničí i v Československu známé německé antifašisty. Krycí jména pod své karikatury brali často z tehdy populárního trampingu.
     Komentáře
  • Antifascist Art

    Z Prahy bojoval proti Hitlerovi, svým dílem položil základ internetovým vtipům

    Před 3 roky
    Bilingvní a kulturně vyspělá Praha nabízela ty nejlepší podmínky především uměleckému a intelektuálnímu exilu. Jednou z nejdůležitějších aktivit utečenců v Praze bylo vydávaní desítek kulturně-společenských časopisů. V dubnu 1933 do Prahy utekl i John Heartfield, který dal časopisu AIZ, jenž přemístil z Berlína do Prahy, jeho nezapomenutelný vizuální styl.
     Komentáře
  • Antifascist Art

    „Brzy bude plyn zdarma pro každého". Výstava karikatury a humoru z roku 1934

    Před 3 roky
    Legendární výstava protinacistické karikatury v Praze v roce 1934 vyvolala ostrou reakci u německého velvyslance Dr. Kocha. Jeho ostrou nótu následovali ambasadoři Itálie, Rakouska a Vatikánu. Největší pozdvižení způsobila fotomontáž Johna Heartfielda s názvem "Adolf Nadčlověk – polyká zlato ale má plechovou hubu".
     Komentáře
  • Antifascist Art

    Guernica. Domácí umělecká reakce na španělskou občanskou válku

    Před 3 roky
    V dubnu roku 1937 německé Luftwaffe proměnilo baskické město Guernica v sutiny. Tento nálet je jedním z prvních plošných bombardování civilního obyvatelstva v historii. Nejvíce se tématem guernické tragédie u nás výtvarně zabýval malíř a ilustrátor František Vojáček. Namaloval několik pláten Guernica, které mluví progresivním kubo-expresivním jazykem o prožitých hrůzách baskického národa.
     Komentáře
  • Antifascist Art

    „Řím nese černou kulturu Habešanům“. Domácí satira na Italský fašismus

    Před 3 roky
    Tématu okupace Habeše se věnovalo více umělců, nejčastěji slovenský malíř Štefan Bednár, Antonín Pelc, nebo Adolf Hoffmeister. Paradoxem angažovaných kreseb z pouští afrických kolonií Adolfa Hoffmeistera a Antonína Pelce je, že sami byli později také internováni v koncentračním táboře v severní Africe.
     Komentáře
  • Antifascist Art

    Umělecká reakce na český fašismus a státní perzekuci ve 30. letech

    Před 3 roky
    Stát za první republiky standardně cenzuroval kritiku policejních akcí, „zájmové oblasti politiky státu“ a komunistickou propagandu. Cenzurovány byly proto noviny, knihy, rozhlasové vysílání, divadelní hry, kulturní produkce a výstavy. S cenzurou se často setkávali výtvarní umělci nebo i autoři divadelních her, jako byl například Voskovec a Werich nebo spisovatelé.
     Komentáře
  • Antifascist Art

    Evropa v konkurzu. Umělecké ztvárnění hospodářské krize a nastupujícího fašismu

    Před 3 roky
    Největší hrozbou pro pracující i nezaměstnané představovali a představují exekutoři neboli "fenďáci", jak se jim za první republiky hanlivě říkalo. V době velké hospodářské krize exekuce nabyly až obludných rozměrů. K soudnímu zabavování majetku docházelo především na Slovensku, kde byl v roce 1933 exekucí postižen každý osmý občan. Problém se soukromým exekučním byznysem máme i dnes.
     Komentáře
  • Antifascist Art

    „Svět, kde se žebrá”. Sociálně angažované umění ve 20. letech v Československu

    Před 3 roky
    Nejviditelnějším pozůstatkem po hrůzách první světové války bylo 210 tisíc válečných invalidů. Po padlých zůstalo mnoho vdov a sirotků. O tyto lidi nebylo dobře postaráno. Jejich všudypřítomná existence na sociálním dně neustále odhalovala, přes všechny sliby nového vedení státu, asociálnost mladé republiky. Tyto a další nespravedlnosti se stávaly častými tématy okruhu tvůrců sociálního umění.
     Komentáře
  • Antifascist Art

    Okno do kontinua historie. Úvod do vztahu fašismu a kultury

    Před 3 roky
    „Historie nám napovídá, že se dnes řítíme do velmi turbulentního období, protože jsme na začátku vleklé a hluboké hospodářská krize. V takových chvílích mocenská elita zpravidla sahá k jednomu a stále stejnému řešení – podpoře fašismu," říká Pavel Karous v úvodním dílu pořadu o československém antifašistickém umění.
     Komentáře
Sochař, pedagog, komentátor a publicista zaměřený na výtvarné umění Pavel Karous se v novém seriálu věnuje zatím souborně nepředstavené domácí antifašistické tvorbě, která vznikala v mezidobí dvacátých až čtyřicátých let 20. století, a to v sugestivní komparaci se současným českým a slovenským vizuálním uměním. Režie, kamera, střih: Vladimír Turner, SFX: Horylesy, Hudba: Ondřej Skála
Sochař, pedagog, komentátor a publicista zaměřený na výtvarné umění Pavel Karous se v novém seriálu věnuje zatím souborně nepředstavené domácí antifašistické tvorbě, která vznikala v mezidobí dvacátých až čtyřicátých let 20. století, a to v sugestivní komparaci se současným českým a slovenským vizuálním uměním. Režie, kamera, střih: Vladimír Turner, SFX: Horylesy, Hudba: Ondřej Skála
Reklama