
Identita - příběh českého grafického designu
Nejnovější články na Seznamu na téma Identita - příběh českého grafického designu
Slavné plakáty Alfonse Muchy vznikly vlastně náhodou
Před 1 rokemČeští grafičtí designéři vždy patřili mezi světovou špičku, proto si připomene dílo Alfonse Muchy či Ladislava Sutnara, který se ve Spojených státech proslavil natolik, že je považován za průkopníka moderní vizuální komunikace. Oldřich Menhart, významný český typograf, umělecký kaligraf a písmař, je autorem tiskových písem, z nichž některá se prosadila jako mezinárodní. V současnosti reprezentují český grafický design ve světě především tvůrci písma, divák tak pozná unikátní práci Tomáše Brousila, Veroniky Burian, Vojtěcha Říhy nebo Martina Váchy. Epizoda připomene také Mezinárodní bienále grafického designu, které se v Česku konalo od roku 1963 díky zakladateli Janu Rajlichovi st.. Pozadu ale není ani nejmladší generace, která čile komunikuje s globalizovanými světem a odnáší si z mezinárodních soutěží četná ocenění.Každý den je máte na očích nebo v ruce. Kde se vzala grafická podoba bankovek a dalších všedností
Před 1 rokemKaždý den od rána do večera jsme obklopeni tvorbou grafických designérů a typografů, přestože si to často ani neuvědomujeme. Tento díl cyklu Identita připomene divákovi, co všechno vlastně je grafický design: od poštovních známek přes vizuální identitu kulturních institucí po obaly výrobků, ostatně kdo by neznal slavné cukrovinky, které dodnes nesou rukopis Zdenka Rykra. Na některá konkrétní díla, která se nám Čechům zapsala do paměti, se zaměříme podrobně, ať už půjde o bankovky Oldřicha Kulhánka či dílo Jana Solpery. V tomto díle představíme rozmanitou náplň práce grafického designéra i technologické změny, kterými tato profese v uplynulých sto letech prošla.To nejhorší z grafický návrhů. Příběh kluků, kteří upozorňují na hnus kolem nás
Před 1 rokemGrafický design je nedílnou součástí kultury a i sami jeho tvůrci často působí napříč různými obory. V této epizodě představíme mimořádnou osobnost, grafika, sochaře, spisovatele a typografa Josefa Váchala, který v oboru zanechal výraznou stopu. Podíváme se na grafický design také z druhé strany – na amatérskou designérskou tvořivost, která jako plevel bují v českých městech, Radek Sidun napoví, jak s chybami bojovat. Vladimir 518 se zamyslí nad vztahem grafického designu a graffiti. S Karlem Halounem a Viktorem Karlíkem zhodnotíme fenomén samizdatu a jeho význam pro vizuální kulturu 80. let, konkrétní práce té doby ukáže Joska Skalník. Na hranici umění, typografie a grafického designu se pohybují jak typograf a hudebník František Štorm, jehož písma si podmanila svět, nebo Robert V. Novák, jenž za úpravu žaltáře pro řád trapistů získal cenu Czech Grand Design.Psací písmo: Jeden z dokladů zastaralosti českého školství
Před 1 rokemGrafická tvorba formuje naši osobnost od dětství. Každý z nás si určitě vybaví svůj první slabikář a psací písmo, které se naučil v základní škole. Právě návrh nového vzoru pro výuku psaní, písmo Comenia Script, představí čtvrtý díl seriálu Identita. Zaměříme se i na knihy a jejich tvůrce – jak na výjimečné osobnosti druhé poloviny 20. století, Františka Muziku a Oldřicha Hlavsu, tak na ty současné, jež získávají ocenění v soutěži Nejkrásnější knihy ČR. Kritický pohled na nízkou kvalitu učebnic nabídne Iva Knobloch. V tomto díle nezapomeneme ani na síť odborných vysokých škol, které se grafickému designu věnují již více než 100 let. S čím se tyto instituce potýkají, jak se výuka mění a jaké šance mají absolventi, o tom promluví představitelé pražské UMPRUM, brněnského VUT, plzeňské ZČU, ústecké UJEP či zlínské UTB.Co znamenají barvy na české vlajce? Testovaní demonstranti si vedli bídně
Před 1 rokemGrafický design po celé 20. století spoluvytvářel dějiny – od státních symbolů, které tvoří jeden ze základních kamenů naší státnosti, po propagandu v temných dobách. Třetí díl cyklu seznámí diváka s vizuální podobou klíčových okamžiků našich dějin, kterou pomáhali vytvářet umělci, jako byli Vojtěch Preissig nebo Jaroslav Benda. Podíváme se i na zneužití grafického designu totalitními režimy, které z něj udělaly nástroj propagandy. I v těžkých dobách ale žili a pracovali designéři, kteří prosadili unikátní projekty, jako byl bruselský styl na konci padesátých let. Součástí vizuální identity Česka je ale také její vizuální prezentace – profesionální designéři se zamýšlejí, jestli komunikace státu odpovídá potřebám a vkusu 21. století.Devadesátky byly naprosto hrůzné. Líbil se vám vizuál Báby Tutovky nebo Čágo belo, šílenci?
Před 1 rokemMédia prošla ve 20. století zásadní proměnou. Co se však nezměnilo, je fakt, že jejich vizuální podobu určují grafičtí designéři. Proto představíme několik výjimečných tištěných periodik. Druhý díl cyklu Identita také ukáže české filmové plakáty, které v 60. a 70. letech minulého století okouzlily celý svět, a které obdivujeme dodnes. Poznáme i jejich tvůrce, jako byli Zdeněk Ziegler nebo Karel Vaca. Síla odkazu Karla Teigeho. Divák se také dozví, jakou zásadní proměnou dnes grafický design prochází.Líbí? A rozumíte mu? Nový signalizační systém pro metro a design veřejného prostoru v ČR
Před 1 rokemJsme obklopeni písmem. Grafický design tvoří jednu z dominant veřejného prostoru a pomáhá člověku orientovat se na neznámých místech. První díl cyklu Identita ukáže, jakou roli dnes má vizuální komunikace a jak může lidem pomoci v orientaci v neznámém prostředí. Divák se seznámí s termínem vizuální smog a se způsoby, jakým s ním současná města bojují. Publikum pozná tvůrce, kteří ovlivňují podobu veřejného prostoru. Tento díl představí např. práci Jiřího Rathouského, Rostislava Vaňka či Tomáše Machka.
