Moskva dlouhodobě ztrácí pozici významného dodavatele pro zahraniční válečná námořnictva. Dominance čínského exportu vojenského vybavení už je jasná všem kromě Ruska.
Než platit údržbu válečných lodí, to je radši prodáme. Royal Navy se stává čím dál více jen stínem námořnictva, které po staletí doslova vládlo vlnám. Na prodej jsou útočné lodě Albion a Bulwark.
Turecko oznámilo zahájení stavby tří nových válečných lodí, čímž se celkový počet tureckých lodí ve výstavbě zvýšil na 31. Země míří k rovnocennému postavení mezi světovými námořními velmocemi.
Za 25 miliard dolarů americké námořnictvo zjistilo, kudy cesta nevede. Místo 32 lodí postavily loděnice tři, a i to je podle některých kritiků o tři více, než jich mělo vůbec vzniknout.
Jen dva římské krále zabil vrah. V obou případech vražda měla souvislost s Čechami. Po smrti Albrechta Habsburka si země oddechla, když byl zabit Filip Švábský, přineslo to smutek, šok a zármutek.
V polovině sedmdesátých let dvanáctého století se české knížectví nacházelo hluboko v bídě a ponížení. Tak hluboký pád dodnes vzbuzuje otázku, jak se to vůbec mohlo stát.
Budoucnost ruského válečného námořnictva je přesným opakem toho, co bubnují kremelské tamtamy. Na stavbu moderních lodí Putinův režim nemá peníze, materiál ani technologie.
Před osmdesáti lety potopila japonská ponorka australskou nemocniční loď Centaur. Válečný zločin prošel bez trestu, přestože se pachatele povedlo najít a usvědčit.
Nebýt zápisu v zaprášených knihách Lloydova registru, jako by se katastrofa nestala. Zahynulo při ní 737 lidí. V roce 1902 ale život Inda nestál za zmínku – a na lodi Camorta zahynuli výlučně Indové.
Loď Hans Hedtoft se stejně jako Titanic potopila na panenské plavbě. Zahynuli všichni na palubě. Naživu tak nezůstal nikdo, kdo by mohl vyprávět o tom, co se 30. ledna 1959 u mysu Farewell odehrálo.
Na sklonku loňského roku se uskutečnilo společné cvičení ruských a čínských námořních sil. Rusko je slabším z partnerů, Čína se od něj ale učí strategii studené války na vlnách.
Roku 1955 se potopila bitevní loď Novorossijsk. Příčina výbuchu, který ji zničil, zůstává neznámá. Za smrt stovek mužů na její palubě mohla liknavost a nedbalost vedení záchranných prací.
Roku 1883 se britský parník Sultan srazil s německou Cimbrií. Anglický kapitán neposkytl pomoc, místo toho jeho posádka nechala většinu lidí z Cimbrie utonout v rozbouřeném moři.
Severokorejským loděnicím trvala stavba běžné obchodní lodě pět let. Vzniklo plavidlo, které mělo problémy se získáním certifikace pro plavbu na otevřeném moři.
Při potopení lodě Bulgaria roku 2011 zahynulo 122 lidí. Počet obětí mohl být nižší, kapitáni plavidel plujících poblíž místa katastrofy ale nepřipluli tonoucí lodi na pomoc.
Dne 14. ledna 1993 se pobřežním stanovištím přestala hlásit polská motorová loď Jan Heweliusz. Plavidlo, které po celou jeho kariéru pronásledovala smůla a havárie, potkalo neštěstí.
Vplula do bouře a už nikdy se z ní nevynořila. Dlouhých 110 let byl osud ruského monitoru Rusalka a 177 mužů její posádky jednou z největších záhad Baltského moře.