Ogbanje je reinkarnující se zlý či pomstychtivý duch, který záměrně trápí rodinu neštěstím. V tomto kontextu se uvádí, že ženská obřízka měla zbavovat ženu zlého ducha.
Kambodža a Vietnam jsou fascinující země, které cestovateli nabízí pohostinnou kulturu, vynikající kuchyni, zajímavou historii i pestrý náboženský život.
Stoupenci TRSH si připomínají významné bojovníky proti kolonizaci, které přijali mezi největší předky. Dekolonizace byla nezbytným krokem k obnovení afrického sebevědomí. Afriku ale nyní znovu ohrožuje rafinovaná neokolonizace.
Před příchodem křesťanství náboženské oblasti Núbie stále vládlo kúšitské náboženství, kde ve 4. století rozsáhlému panteonu bohů vévodila egyptská bohyně Eset.
Soužití rozličných náboženství nebylo a není v Nigérii jednoduché. Dějiny poměrně často prořezávaly krvavé konflikty, intenzivnější a častější než v okolních zemích. Co bylo a je důvodem?
Smyšlený románový příběh o nesmyšlené temnotě naší doby. Román velmi živě – u vražd a sexuálních scén až naléhavě obrazně – popisuje složitou osobnost úspěšného politika a jeho temný vnitřní svět. Scénou příběhu je nelegální podnik Vyznavači život...
Přechodové rituály znamenají osobní přechod do další etapy života člověka – mění se sociální status. Klíčové jsou rituály mužské i ženské obřízky, kdy se z dětí stávají dospělí.
Součástí praxe jorubského náboženství jsou přechodové rituály. Často jsou fyzicky i psychicky velmi náročné. Obřízka se podle odhadů týká asi 20 % ženské jorubské populace.
Kimbanguismus svým členům přísně zakazuje tradiční africká náboženství, čarodějnictví, odhalená ženská ňadra, násilí, alkohol, tabák, vepřové maso a dokonce i tanec.
Egypt hraje v náboženských dějinách Afriky zcela klíčovou roli: díky vyspělé starověké civilizaci, která dokázala náboženské výpovědi tesat do kamene již tři tisíciletí před naším letopočtem, zůstal bohatý historický materiál originálního původu.
V africkém Gabonu – a v menší míře také v Kongu, Kamerunu a Středoafrické republice – praktikují lidé tradiční náboženské rituály bwiti založené na konzumaci kořene keře iboga se silně psychedelickými účinky.
Ekpa je očistný tanec Efíků, který provádějí pouze ženy. Účelem tohoto tance je očistit společnost od zla, nemocí a zajistit mír a plodnost. Ženy tančí vždy nahé a vždy v noci.
Při tatbíru se bíle odění věřící buď přímo řežou či sekají do hlavy, nebo si nechají řez provést jinou osobou a následně na místo řezu cílí rány dlaní nebo plochou stranou meče.
Koptové jsou jednou z nejstarších křesťanských komunit světa. Jejich kořeny prorůstají až do fascinujících časů starověkého Egypta. Přijali křesťanství už v prvních desetiletích po jeho vzniku a dodnes si uchovávají svůj unikátní jazyk i liturgii.
V Africe jsem strávil celkem tři roky a procestoval více než tři desítky afrických zemí. Mohu tak nabídnout průhled unikátními náboženstvími napříč celým kontinentem.
Jednou z metod dhikru je mystické naslouchání, pohupování se do rytmu, či prosté točení hluboce prožívané v zaměření na Boha, při kterém dhákir dosahuje extáze zvané wažd.
Před příchodem křesťanství a islámu byla pro Chaggy velmi důležitým přechodovým rituálem obřízka, a to ženská i mužská. Významným prvkem chaggské etiky je správné pojetí sexuality.
U některých etnik zápasy jeden na jednoho stále probíhají v úplné nahotě. Zápasník je pouze potřen bílou barvou nebo popelem z ohniště své vesnice, který mu má přinášet klanovou sílu.
Návštěva historické hliněné mešity Jawatha je mimořádným zážitkem, vždyť původní nevelká stavba byla zhotovena ještě za života proroka Muhammada a je tak nejstarší dosud stojící mešitou ve východní Arábii.
Ačkoli islám i křesťanství již staletí bojují za oblékání domorodců – přičemž bohužel často čerpají z vyřazených evropských hadrů, čímž totálně zabíjí originální tvář Afriky – muslimky i křesťanky se na venkově běžně pohybují polonahé.
Hovoříme-li o arabských křesťanech, hovoříme o Arabech hlásících se ke křesťanství v rozličných denominacích, ovšem také o arabizovaných křesťanech jiného etnického původu v arabských zemích s určitými místními specifiky. Závěrečná epizoda.
Hovoříme-li o arabských křesťanech, hovoříme o Arabech hlásících se ke křesťanství v rozličných denominacích, ovšem také o arabizovaných křesťanech jiného etnického původu v arabských zemích s určitými místními specifiky. První ze dvou epizod.
Muslimští léčitelé připravující disponibilní amulety a léčivé přípravky se museli dobře orientovat rovněž v astrologii a numerologii, aby odhalili tajné vnitřní souvislosti celkové skutečnosti.
V této epizodě přistoupím k diferenciaci teologického pojetí lidské osoby a osobnosti, aby bylo možné téma posunout dál do konkrétní roviny otázek aplikované etiky. Druhá ze tří epizod.
Africká filosofie a křesťanská teologie spolu po staletí tvoří jedinečnou syntézu, která stále ovlivňuje způsob, jakým je evangelium vnímáno na africkém kontinentu.
Porozumění pojmům osoba a osobnost a zodpovězení velmi komplexní otázky časové a ontologické souvztažnosti lidské osoby a lidské bytosti je klíčovým tématem teologické etiky uspořádaným v teologicko-etickém principu personality. První ze tří epizod.
V návaznosti na tradiční africké kultury jsou ženy v komunitě běžně polonahé, neboť oblečení – zvláště pak uniformní! – je zjevným indikátorem prohnilého Babylonu.
Ačkoli je Království Bahrajn poměrně tradiční islámskou zemí, což pozná každý, kdo není muslimem, zejména při (aktuálně probíhajícím) ramadánu najdeme na jeho malé ploše mnohá mimořádně zajímavá náboženská místa.
Trojúhelník Ilemi není oblast překypující bezpečností, ale lidé jsou zde ryzí (mimochodem často také nazí) a nabízí hluboký průhled do fascinující minulosti Afriky.
Když jsem mezi Luby začal bubnovat na africký buben, ženy začaly tancovat a svlékat vrchní část oděvu. Nahota při tanci je v nich hluboce zakořeněná a považují ji za přirozenější.
Ifá je komplexní věštecký systém v (nigerijském) jorubském náboženství, v širším významu také suma znalostí a zkušeností využívaných k věšteckým a k věštění vztaženým činnostem.