Jak jezdí Ford Puma Electric: zkušenosti z testu
Před 3 hodinamiVzpomínáte na konec 90. let? Tehdy se na scéně objevil originální Ford Puma – malé, elegantní a sportovní kupé. S pohonem předních kol, dynamickými motory a skvěle vyladěným podvozkem si rychle získal srdce nadšených řidičů. Puma byla symbolem radosti z jízdy. Píše se rok 2025 a já mám na týdenní test půjčený malý, ale prostorný elektrický Ford Puma Gen-E. Už to ale není sportovní kupé, ale moderní vyvýšený crossover. Zapomeňte na laboratorní testy – Pumu Gen-E jsem prohnal městem, okreskami i dálnicí, a to v parném létě. Zjistíte, zda 43 kWh baterie zvládne každodenní provoz bez stresu z dojezdu, jak pohodlná je kabina a jestli obří kufr překoná i konkurenci. Prozradím, co mě nadchlo, co zamrzelo (třeba absence tepelného čerpadla) a zda se vyplatí připlatit za vyšší výbavu. Čeká vás upřímný test, který nešetří detaily – od spotřeby až po jízdní dojmy. Jak se vám elektrická Puma líbí? Šli byste do ní?Kia EV6 po faceliftu: pohodlnější jízda, delší dojezd a lepší ovládání
Před 2 dnyKia EV6 byla světu oficiálně představena v březnu 2021. Na našem kanále najdete několik videí s Honzou Staňkem, který ji testoval v různých verzích, a také já jsem ji zkoušel v rámci testů ojetých elektromobilů. V květnu 2024 se v Jižní Koreji představila omlazená Kia EV6, která přináší nový design přední části vozu: přepracované LED světlomety a denní svícení ve stylu „Star Map“ dodávají modernější vzhled. Kapacita baterie byla navýšena z 77,4 kWh na 84 kWh, což umožňuje dojezd až 582 km podle WLTP. Interiér prošel modernizací – najdete zde nový dvouramenný volant, přepracovaný infotainment s panoramatickým displejem a vylepšené materiály zvyšující komfort a technologickou úroveň vozu. Já jsem pro vás otestoval zadokolku v prostřední výbavě Earth. Na zadní nápravě je elektromotor s výkonem 168 kW (229 koní) a točivým momentem 350 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 7,7 sekundy, maximální rychlost je 186 km/h. V podlaze se nachází lithium-iontový akumulátor s kapacitou 84 kWh. Z 10 % na 80 % se baterie nabije na ultrarychlé nabíjecí stanici za 18 minut díky moderní 800 V architektuře E-GMP, na které je postavený i přímý konkurent Hyundai Ioniq 5. Za zadokolku s velkou baterií v testované výbavě Earth si Kia řekne minimálně 1 354 980 Kč. Co říkáte na Kia EV6 po faceliftu z hlediska poměru cena/výkon?Děti, TikTok a deprese: jak nás sociální sítě pomalu rozkládají
Před 5 dnyJak už jsem zmiňoval, rozhodl jsem se v projektu Electro Dad zařadit vedle recenzí elektromobilů a obnovitelných zdrojů energie také další témata, která stále více ovlivňují náš každodenní život. Jedním z nich jsou sociální sítě a jejich vliv na duševní zdraví – ať už jednotlivců, nebo společnosti jako celku. Připravil jsem proto rozhovor s odborníkem Mgr. Liborem Zezulkou, zakladatelem platformy Conectin.net, v němž jsme toto důležité téma do hloubky rozebrali. Zajímá nás i váš názor, proto budeme rádi za vaše komentáře pod videem.Elektromobil po víc než dekádě jezdí skvěle: Dojmy a zkušenosti majitele
Před 7 dnyPetr Dobeš si do své rubriky „Bazarové elektromobily“ pozval hosta Ing. Jaromíra Marušince, Ph.D., MBA, který je nejen předsedou Asociace elektromobilového průmyslu, ale také vlastní dva elektromobily: luxusní sedan Tesla Model S 85 D, který má od roku 2015 a od roku 2011 vlastní také malý městský hatchback Peugeot iOn. V tomto videu si s Jaromírem Marušincem detailně probereme jeho 13leté zkušenosti s tímto malým městským elektromobilem.Renault Scenic E-Tech: rodinné SUV, které myslí na životní prostředí
Před 9 dnyNa kanále Electro Dad jste Renault Scenic E-Tech už jednou viděli – tehdy jako čerstvou novinku na českém trhu, kdy jej testoval Jan Staněk. Nyní, po roce, se k nám toto Evropské Auto roku 2024 vrací a v týdenním letním testu se o své zkušenosti podělí kolega Petr Dobeš. Renault Scenic E-Tech – z praktického spalovacího MPV se posunul až k dnešku, kdy vyrostl v čistě elektrické SUV s atraktivním designem, vyšší světlostí a moderními technologiemi. Pod kapotou pracuje elektromotor o výkonu 160 kW (220 k) a točivém momentu 300 Nm, který pohání přední kola. Baterie typu NMC s kapacitou 92 kWh (87 kWh využitelných) umožňuje dojezd až 625 km podle WLTP. Maximální výkon nabíjení na DC stojanech činí až 150 kW. Maximální rychlost je 170 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne vůz za 7,9 s. Scenic E-Tech si poradí i s tažením – utáhne brzděný přívěs až 1 100 kg. Zavazadlový prostor nabídne základních 545 litrů, po sklopení zadních sedadel až 1 670 litrů. S délkou 4 470 mm a rozvorem 2 785 mm působí překvapivě prostorným dojmem. Cena elektrického Renault Scenic E-Tech na českém trhu začíná od 1 059 000 Kč. Co na Scenic E-Tech říkáte? Šli byste do něj, nebo se tu najde někdo, kdo jej už vlastní a podělí se o své reálné zkušenosti?Mustang Mach-E Rally v terénu: zábavná jízda, test i srovnání s Tesla 3
Před 12 dnyDnešní recenze bude poněkud netradiční. Za volant speciální verze Ford Mustang Mach-E Rally usedl Zdeněk Martínek – dobrodruh, který se svou ženou Hankou a třemi dětmi projel svět v Tesle Model 3 Performance (2019) a nebojí se extrémů. Driftování, okruhy, dálkové expedice – to všechno má v krvi. Tentokrát ale vyzkoušel něco, co kombinuje brutální výkon s odvahou sjíždět z asfaltu. Mach-E Rally vychází z verze GT, ale přidává přepracované chlazení pohonu, speciální adaptivní tlumiče MagneRide (reagující až 1000× za sekundu), sportovní brzdy Brembo a kompletně zakrytovaný podvozek chránící klíčové komponenty. Dva synchronní elektromotory s permanentními magnety – každý pro jednu nápravu – poskytují výkon 358 kW (487 koní) a točivý moment 950 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 3,6 s, maximální rychlost je 200 km/h. Energii dodává NMC baterie o kapacitě 98,7 kWh a pohon všech kol přenáší výkon stejně dobře na šotolině jako na asfaltu. Čtyři jízdní režimy – Whisper, Active, Untamed a speciální Rally Sport – mění chování auta od klidné jízdy až po hravý speciál, který posílá více síly na zadní nápravu pro kontrolované přetáčivé smyky. Hrboly, prašné cesty, městské výmoly? Mach-E Rally bere jako výzvu. Tohle je elektrický Mustang, který se nebojí ušpinit! A kolik si za tohle ostré elektrické SUV, které se nezalekne terénu, Ford řekne? Připravte si 1 851 900 Kč. Otázkou zůstává – nabídne Mustang Mach-E Rally skutečný „rally“ zážitek, nebo je to jen marketing?Test elektromobilu pro početnou rodinu: Volkswagen ID. Buzz LWB
Před 14 dnyTomáš, táta od rodiny, žije v domácnosti o šesti členech. V garáži parkuje prostorné MPV Ford Galaxy, pod jehož přední kapotou se nachází čtyřválcový naftový dvoulitr spojený s manuální převodovkou. Toto rodinné MPV zvládne odvézt až sedmičlennou posádku. Tomáš má doma také Teslu Model 3 Highland v základní verzi – bílá barva, zadní pohon a LFP akumulátor. Než si pořídil Teslu, jezdil v naftové Škodě Superb Combi. S Tomášem už jsem jedno video natáčel, právě o jeho Tesle, a podělil se v něm o zkušenosti po 10 000 km. Dnes už má za sebou přes 30 000 km. Vzhledem k tomu, že mám aktuálně v dlouhodobém testu zapůjčený jeden z nejkrásnějších elektrických rodinných vozů – Volkswagen ID. Buzz v prodloužené verzi (LWB), rozhodl jsem se ho Tomášovi na týden půjčit. Měl tak možnost otestovat ho se svou rodinou a porovnat s jejich naftovým Fordem Galaxy. Elektrické MPV ID. Buzz má na zadní nápravě elektromotor známý z modelu ID.7. Nabízí výkon 210 kW (286 koní) a točivý moment 560 Nm. I přes hmotnost 2 659 kg zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy. Vůz stojí na dedikované elektrické platformě MEB a v podlaze má uložený NCM akumulátor s využitelnou kapacitou 86 kWh. Kombinovaný dojezd dle WLTP činí až 483 km. Jak Tomáš hodnotí tento elektromobil? Má Ford Galaxy konečně plnohodnotnou náhradu ve světě elektrických aut?Volkswagen Passat eHybrid v testu: úspora, komfort a výkon
Před 16 dnyJe to už pár let, co jste zde mohli vidět test plug-in hybridu. Možná jste si tehdy kladli otázku, proč jsem další plug-in hybridy netestoval. Důvod byl jednoduchý – oproti elektromobilům mi z hlediska pořizovací ceny a nákladů na servis nedávaly smysl. Když nás však oslovil Volkswagen s nabídkou otestovat plug-in hybridní variantu modelu Passat s karoserií Variant, Petr tuto výzvu přijal. Jedná se o devátou generaci tohoto německého manažerského bestselleru. Testovaný vůz byl ve výbavě R-Line People. Pod kapotou mu bije benzinový čtyřválec 1.5 TSI EVO eHybrid s výkonem 200 kW (272 koní) a točivým momentem 400 Nm. Pohání přední kola a spolupracuje s automatickou šestistupňovou převodovkou DSG6. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 7,1 sekundy a na německé dálnici dosáhne maximální rychlosti 225 km/h. A kolik si Volkswagen řekne za takto vybavený plug-in hybridní kombík? Cena modelu Passat R-Line People s tímto pohonem začíná na 1 540 900 Kč. Dává vám tento plug-in hybrid smysl, nebo byste si za podobné peníze raději pořídili plně elektrické kombi Volkswagen ID.7?Kvantová fyzika srozumitelně: co je realita a proč bez vědomí neexistuje
Před 19 dnyRok 2025 byl OSN vyhlášen Mezinárodním rokem kvantové fyziky. Tento fascinující obor změnil náš pohled na realitu a stojí za vznikem technologií, jako jsou lasery, polovodiče nebo kvantové počítače. Kvantový svět je však mnohem víc než jen základ moderní techniky. V tomto videu je mým hostem jaderný fyzik RNDr. Jan Rak, Ph.D. Společně se ponoříme do hlubin kvantové fyziky a mechaniky, přiblížíme si její základní principy a pokusíme se porozumět tomu, co nám o realitě říká věda na nejhlubší úrovni.Volkswagen ID.3 GTX: Sportovnější jízda a větší dojezd v menším balení
Před 21 dnyVolkswagen ID.3 GTX je nejvýkonnější verzí moderního elektromobilu Volkswagen. Přestože označení GTX obvykle signalizuje sportovní charakter a pohon všech kol, tento model nabízí trochu jiný přístup. Video od Petra podrobně ukazuje, co od ID.3 GTX můžete očekávat a co naopak ne. Tato verze je vybavena novým elektromotorem APP550 na zadní nápravě, který posouvá zážitek z jízdy na vyšší úroveň. S výkonem 210 kW a točivým momentem 545 Nm poskytuje vůz svižnou, ale zároveň plynulou a kultivovanou dynamiku. Výrazného zlepšení se dočkalo i pohodlí, jelikož přepracovaný podvozek si skvěle poradí i s náročnými českými silnicemi, a to dokonce i na 20" kolech. Nový motor se zaměřuje nejen na výkon, ale také na efektivitu. Vůz potěší nízkou spotřebou a reálným dojezdem, který se v závislosti na stylu jízdy pohybuje mezi 450 a 600 kilometry. Využitelná kapacita baterie je 79 kWh a díky 400 V architektuře a rychlému nabíjení s výkonem až 185 kW je možné ji dobít z 10 na 80 % přibližně za 26 minut. Pro optimální nabíjení i v zimě je navíc k dispozici aktivní předehřev baterie. V interiéru najdete nový infotainment s 12,9" displejem a rychlejším softwarem ve verzi 5.2, nové sportovní sedačky s masážní funkcí, kvalitnější materiály a modernizované ovládací rozhraní. I když se model GTX tváří sportovně díky červeným detailům a specifickému designu kol, jeho největší přednosti spočívají jinde: ve vyspělosti, pohodlí a efektivitě. Jedná se o dospělé, technicky propracované auto v kompaktním a praktickém balení. Co na ID.3 s přídavkem GTX říkáte vy?Autonomní doprava roste v USA a Číně, v Česku může začít od roku 2026
Před 23 dnyJan Staněk hovoří s odborníkem na umělou inteligenci a samořiditelnost, Ing. Janem Najvárkem, Ph.D. Jsem si jistý, že se za našeho života dočkáme plně autonomních aut. Jak blízko je doba, kdy bude možné nastoupit do auta a například pohodlně vyrazit z předměstí Brna na pracovní schůzku do Prahy? Během jízdy pracovat nebo si klidně zdřímnout, a přitom bezpečně dorazit do cíle bez jakéhokoliv ohrožení sebe nebo ostatních účastníků provozu?Audi A6 e-tron vás posadí na zadek. Rychlá, tichá a s dojezdem 700 km
Před 26 dnyNa týden jsem měl možnost jezdit s tímto krásným prémiovým evropským elektromobilem. Konkrétně šlo o Audi A6 e-tron Sportback ve verzi se zadním pohonem a výkonem 270 kW. Vůz je postaven na moderní platformě PPE (Premium Platform Electric), kterou sdílí například s Porsche Macan Electric. Je vybaven lithium-iontovým akumulátorem o celkové kapacitě 100 kWh, z čehož je využitelných 94,9 kWh. Díky 800 V architektuře podporuje mimořádně rychlé DC nabíjení výkonem až 270 kW, což umožňuje doplnění energie z 10 na 80 % za pouhých 21 minut – a to je při takto velké baterii špičkový parametr. Co říkáte na čistě elektrickou A6, přátelé? Pokud byste se rozhodli právě pro A6 e-tron, šli byste do elegantního Sportbacku, nebo by u vás vyhrálo praktičtější kombi Avant, které měl možnost otestovat kolega Petr Dobeš?Dacia Spring po velkém faceliftu: levný elektromobil do města, co dává smysl
Před 28 dnyPetr Dobeš pro vás v rámci týdenního letního testu vyzkoušel malý městský elektromobil Dacia Spring, který prošel výrazným faceliftem a stále patří mezi nejlevnější elektromobily na trhu. V testu se podíváme na důkladně modernizovaný model Dacia Spring. Zaměříme se na to, co přináší nový design, jaké změny nastaly v interiéru a jak si vůz vede v běžném provozu. Dozvíte se, jak facelift ovlivnil jízdní komfort, co nového nabízí infotainment a výbava, jaký je reálný dojezd a spotřeba a pro koho je tento vůz ideální volbou. Máte s Dacií Spring vlastní zkušenost, nebo o ní teprve uvažujete? Podělte se o svůj názor v komentářích.Testovací jízda s MAN eTGX: elektrický tahač s dojezdem až 500 km
Před 1 měsícemMAN Truck & Bus představila plně elektrický tahač MAN eTGX a také elektrický autobus MAN Lion’s City E. A Petr Dobeš dostal příležitost vyzkoušet, jak se takový elektrický tahač v rámci testovací jízdy na uzavřeném letišti řídí.Pět lidí, půl roku a 40 000 km: cesta kolem světa v Tesle
Před 1 měsícemDnes v rozhovoru vyzpovídá Jan Staněk Zdeňka Martínka. Zdeněk má ženu Hanku, se kterou vychovávají tři děti, a jejich rodinným elektromobilem je ostrý elektrický sedan Tesla Model 3 Performance z roku 2019. A právě Zdeněk se rozhodl podělit se s vámi o své unikátní zážitky z cesty kolem světa s rodinou jejich elektromobilem.Tesla má konkurenta. Čínský elektromobil boduje komfortem a výkonem
Před 1 měsícemČínská automobilka BYD, která se během krátké doby vypracovala mezi největší výrobce automobilů na světě, patří zároveň mezi lídry v oblasti elektromobility – v prodejích elektromobilů a plug-in hybridů dokonce předstihla i zavedené značky. Nyní přichází na český trh s dalším zajímavým modelem: elektrickým SUV BYD Sealion 7, konkurentem Tesly Model Y nebo Škody Enyaq. Sealion 7 je postaven na moderní, plně elektrické platformě s 800 V architekturou, která umožňuje velmi rychlé nabíjení. Maximální nabíjecí výkon činí 230 kW, což umožňuje doplnit energii z 10 % na 80 % za pouhých 24 minut. Baterie má celkovou kapacitu 91,3 kWh, z čehož je přibližně 82,5 kWh využitelných. Jedná se o tzv. nožovou baterii s technologií LFP, která je známá svou vysokou bezpečností – tyto baterie jsou považovány za téměř nehořlavé. Vůz je vybaven také technologií V2L (Vehicle to Load), díky níž lze z vozidla napájet externí zařízení výkonem až 3,3 kW. Pohon všech kol zajišťují dva elektromotory s kombinovaným výkonem 390 kW (530 koní) a točivým momentem 690 Nm. Díky tomu zvládá Sealion 7 zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 4,5 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 215 km/h. Dojezd podle metodiky WLTP činí až 502 kilometrů. A co cena? Sealion 7 je na českém trhu dostupný za 1 415 000 Kč včetně DPH. Uvedená částka představuje doporučenou maloobchodní cenu výrobce. Pro konkrétní nabídku se doporučuje obrátit na autorizovaného prodejce BYD. Zaujalo vás tohle moderní SUV? Šli byste do něj, nebo byste dali přednost Tesle Model Y či raději zvolili Škodu Enyaq?BMW i4 xDrive40: sportovní sen, který zvládne i rodinný život
Před 1 měsícemV rámci dvoutýdenního testu měl Petr Dobeš možnost důkladně vyzkoušet elegantní elektrické Gran Coupé BMW i4 xDrive40 – prémiový vůz s pohonem všech kol a sportovně laděným charakterem. Test navíc probíhal v poněkud nezvyklé kombinaci s doplňkem, který řada elektromobilistů příliš nevyhledává – kvůli vyšší spotřebě, většímu hluku a sníženému dojezdu. Přesto může být velmi užitečný. Řeč je o střešním boxu, známém také pod přezdívkou „rakev“. České zastoupení značky BMW mi k testu zapůjčilo prémiové Gran Coupé střední třídy vybavené originálním střešním boxem z nabídky příslušenství BMW. Pro řadu konzervativněji smýšlejících řidičů je právě BMW i4 atraktivní vstupní branou do světa elektromobility – kombinuje totiž jízdní vlastnosti typické pro značku s tichým a dynamickým elektrickým pohonem. Není tedy divu, že automobilka vůz nadále vylepšuje – loni přišel facelift a zároveň se rozšířila i nabídka pohonných variant, která zpočátku postrádala několik klíčových verzí. Jak jezdí elektrická čtyřkolka s výkonem 401 koní? A co musíte obětovat, pokud chcete převážet lyže nebo zavazadla mimo interiér? Co na BMW i4 říkáte vy?Kompaktní obr s výkonem 215 kWh mění svět průmyslových baterií. Efektivně i bezpečně
Před 1 měsícemV tomto videu si představíme moderní kompaktní, bezpečnou a škálovatelnou průmyslovou baterii od firmy Huawei LUNA 2000 s kapacitou 215 kWh. Baterii představují Martin Hodek, Solution Engineer HUAWEI a Jan Kříž, Technical Presales Engineer Huawei z firmy ALSO.Bytový dům topí i ohřívá vodu téměř zadarmo. Stačil dobrý nápad
Před 1 měsícemVideo ze světa tepelných čerpadel. Na konkrétním příkladu si s technickým ředitelem ACOND a.s., Ing. Václavem Zemanem, ukážeme, jak je řešen ohřev teplé užitkové vody a vytápění v bytovém domě o osmi podlažích, tedy 48 bytových jednotkách, který se nachází v jihočeském Milevsku v nadmořské výšce 465 m. V tomto případě byla instalována dvě tepelná čerpadla v provedení monoblok, obě na chladivu R290. Z čerpadel směřuje teplá voda do technické místnosti v domě, kde jsou umístěny čtyři 750 litrové bojlery, které zajišťují distribuci teplé vody do jednotlivých bytů. Tepelná čerpadla byla instalována v září 2024 a doplňují tak synergii s již instalovanou fotovoltaickou elektrárnou o výkonu 28 kWp.Porsche Macan: luxusní sportovní elektrické SUV s pohonem zadních kol
Před 1 měsícemPorsche uvedlo na trh svůj druhý elektromobil – model Macan. Po Taycanu v provedení sedan i kombi (které Porsche označuje jako Sport Turismo a které jsem si sám pořídil), případně po terénnější verzi Cross Turismo, určené pro jízdu po nezpevněných cestách, nyní přichází na řadu SUV Macan. Ten je zároveň prvním modelem Porsche postaveným na nové 800 V architektuře PPE, kterou automobilka vyvinula ve spolupráci s Audi. Stejnou platformu využívá například i Audi Q6 e-tron. Díky tomu Macan nabízí rychlé nabíjení výkonem až 270 kW a s baterií o využitelné kapacitě 95 kWh také solidní dojezd. Toto video volně navazuje na podrobný test, kdy jsem měl na týden zapůjčený Macan 4 s pohonem všech kol 👉 https://www.stream.cz/elektromobily-suv/porsche-macan-4-prvni-suv-elektromobil-od-porsche-jan-stanek-65192727 ––– Tentokrát jsem strávil devět dnů a ujel přes 1000 kilometrů se základní verzí elektrického Macanu s pohonem zadních kol. Tato verze nabídne řidiči maximální výkon s Launch Control 265 kW (360 koní), točivý moment 563 Nm, zrychlení z 0–100 km/h za 5,7 sekundy a nejvyšší rychlost 220 km/h. V podlaze se nachází NCM baterie s využitelnou kapacitou 95 kWh. Podle Porsche je kombinovaný dojezd (WLTP) až 643 kilometrů. Na DC nabíječkách lze vůz dobít výkonem až 270 kW, takže z 10 na 80 % se baterie doplní za pouhých 21 minut. Z hlediska praktičnosti nabídne Macan zavazadlový prostor o objemu 540 litrů, se sklopenými sedadly až 1 348 litrů. V přední části pak potěší i menší zavazadelník, takzvaný frunk, s objemem 84 litrů. A kolik takové prémiové elektrické SUV s pohonem zadních kol stojí? Základní cena začíná na 2 071 286 Kč včetně DPH. Co na elektrického Macana říkáte vy? Šli byste do něj, nebo byste dali přednost Tesle Model Y?Renault 5: týdenní test retro legendy v elektrické verzi
Před 1 měsícemDo týdenního letního testu dostal Petr příležitost otestovat elektrický retro hatchback Renault 5 E-Tech ve verzi Comfort Range s výkonem 110 kW (150 koní) a točivým momentem 245 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 8 sekund, maximální rychlost je 150 km/h. NCM baterie má využitelnou kapacitu 52 kWh a podporuje nabíjení až 100 kW (DC) a 11 kW (AC). Cena začíná na 799 000 Kč ve výbavě Techno. Renault 5 E-Tech je vybaven termomanagementem baterie, který dokáže efektivně využít přebytečné teplo z motoru k ohřevu akumulátoru. Nechybí ani funkce V2L (3,7 kW) a V2G, tedy možnost napájení externích zařízení nebo zpětného dodávání energie do sítě. Výroba probíhá v severofrancouzském Douai, kde vznikají i další elektrické modely značky Renault. Většina dodavatelů sídlí do 300 km od továrny, což přispívá ke snižování uhlíkové stopy při výrobě. Co říkáte na tento elektrický, líbivý a stylový hatchback, který se skvěle hodí do městské džungle?Překvapivý výkon i technologie. Honda CUV e v ulicích Oxfordu
Před 1 měsícemPetr strávil dva dny v britském Oxfordu, kde Honda představila svůj nový elektrický skútr CUV-e. Součástí programu byla také testovací jízda, konkrétně 45 kilometrů dlouhá trasa, na které si mohl skútr detailně vyzkoušet. Ve videu se dozvíte, jaké jsou jízdní vlastnosti tohoto elektrického skútru a jak si vede v reálném provozu. Přestože má tužší odpružení, nijak to nesnižuje komfort jízdy – naopak, přispívá k větší stabilitě a jistotě v řízení. Skútr zaujme také svou technologickou výbavou, zejména 7palcovým TFT displejem, který měl na tomto modelu svou evropskou premiéru. Nabízí připojení přes Bluetooth, možnost přijímání hovorů, navigaci a zobrazení dojezdu podle stavu baterie. Stane se Honda CUV-e novou hvězdou městských elektrických skútrů?Z Brna do Itálie elektromobilem: reálná spotřeba a nabíjení
Před 1 měsícemOd roku 2020 jezdíme na dovolené výhradně elektromobilem. Letos v létě nám poprvé dělal společnost nový přírůstek do garáže – čistě elektrické sportovní kombi Porsche Taycan Sport Turismo Plus po technologickém faceliftu. Máme doma také Teslu Model 3, modelový rok 2020, ve verzi Long Range Dual Motor, se kterou jsme absolvovali řadu cest po Evropě. Když jsem vybíral nový elektromobil, měl jsem jasno – bude to Porsche Taycan Sport Turismo Plus po faceliftu, s pohonem zadních kol a velkou baterií. Tento vůz nabízí výkon 320 kW (435 koní) a točivý moment 420 Nm. V podlaze se nachází akumulátor typu NCM s využitelnou kapacitou 97 kWh, který umožňuje ultrarychlé nabíjení výkonem až 320 kW – z 10 na 80 % se baterie dobije za pouhých 18 minut. Letos jsme vyrazili z předměstí Brna do italské oblasti Tento, kde jsme strávili týden, poté jsme se přesunuli do oblasti Janova, kde jsme strávili další týden. Nakonec nás po 16 dnech čekala cesta domů – 1 149 km. A kde jste letos byli na dovolené s elektromobilem vy?Polo bez benzínu? Volkswagen chystá levný elektromobil pro každého
Před 1 měsícemVolkswagen na autosalonu IAA 2025 v Mnichově otevřel novou éru cenově dostupné elektromobility s koncepty ID. CROSS a ID. Polo, které naznačují směr budoucích elektrických vozů značky. ID. CROSS Concept je kompaktní SUV, které kombinuje ideální rozměry pro městský provoz s prostorným interiérem pro pět cestujících a zavazadlovým prostorem o objemu 450 litrů, doplněným o dalších 25 litrů pod přední kapotou. Design vozu v odstínu Urban Jungle reflektuje nový styl „Pure Positive“ – stabilní, sympatický a vizuálně atraktivní, zároveň připomínající legendární modely značky Volkswagen, jako jsou Golf či Polo. Interiér nabízí vysoký komfort a promyšlené řešení prostoru. Elektromotor s výkonem až 155 kW (211 k) pohání přední kola a díky platformě MEB+ umožňuje dojezd až 420 km podle WLTP. Vůz je navíc připraven utáhnout přívěs o hmotnosti až 1 200 kg. ID. Polo, připravovaný na sériovou výrobu od první poloviny roku 2026, přináší legendární označení do segmentu malých elektromobilů a spojuje praktičnost, dostupnost a inovace. Sériové verze nových modelů budou postupně uváděny na trh od roku 2026 – finální ID. CROSS bude mít premiéru v létě 2026 a ID. EVERY1 v roce 2027.Nejzelenější dům v Beskydech: má solární plot i výhled na Lysou horu
Před 1 měsícemDavid Kašper nám představí svůj dům, který je skutečným klenotem Beskyd. Přímo u greenu jamky 16 na golfovém hřišti Golf & Ski Resort Ostravice vyrostl moderní bungalov, který dokonale zapadá do okolní krajiny. Dům spojuje špičkovou architekturu, udržitelnost a jedinečný životní styl. S podlahovou plochou 150 m² nabízí tři ložnice, dvě koupelny a prostorný obývací prostor s kuchyní, kde se design snoubí s funkčností. Velkoformátová okna otevírají interiér do přírody a poskytují dechberoucí panoramatický výhled na majestátní Lysou horu. Na pozemku o rozloze 1028 m² se nachází prostorná terasa, zelená střecha a fotovoltaický plot, které dohromady tvoří fotovoltaickou elektrárnu s celkovou kapacitou 9,9 kWp. Součástí je bateriové uložiště o kapacitě 11 kWh, umožňující ukládat energii a využívat ji pro provoz domu nebo k nabíjení elektromobilu, který David sám používá. Inteligentní systém řízení energie zajišťuje energetickou soběstačnost a nízké provozní náklady. Dům zároveň ukazuje, co je možné, pokud chcete elektrifikovat svůj domov – a nemusí to být ani drahé. Díky flexibilitě lze získávat pravidelný příjem tím, že je dům zapojen do vyrovnávání sítě, což pomáhá i při výpadcích elektřiny, jako se nedávno stalo v České republice. Dřevěná fasáda, kvalitní přírodní materiály, trojskla a inteligentní systém vytápění podtrhují luxusní a ekologický charakter stavby. Dům od Davida Kašpera není jen místem k bydlení – je to životní styl. Oáza klidu v srdci beskydské přírody, kde se moderní technologie harmonicky prolínají s přírodou a každý detail myslí na pohodlí i budoucnost.Hyundai ukázal IONIQ 3 i šílený koncept Insteroid. Dorazí v roce 2026
Před 1 měsícemVe videu z mnichovského autosalonu IAA 2025 se podíváme na Hyundai IONIQ THREE (3), nový kompaktní elektromobil, který nabízí dostupnou a moderní volbu pro každodenní jízdu. Součástí videa je také studie Insteroid, jež ukazuje designové a technologické směry budoucích elektromobilů značky Hyundai. Ioniq 3 bude s největší pravděpodobností poháněn předním náhonem a nabídne dvě kapacity baterie: 58,3 kWh pro dojezd až 415 km a 81,4 kWh pro dojezd až 580 km podle WLTP. Zrychlení z 0 na 100 km/h je méně než 8 sekund a vůz bude postaven na 400 V architektuře. Hyundai sází na softwarově definovaná vozidla – operační systém Pleos umožňuje upravovat rozhraní a stahovat doplňky i po zakoupení vozu. Ioniq 3 se bude vyrábět v Turecku, což sníží náklady na dopravu a cla a posílí dostupnost elektromobilů Hyundai pro evropský trh.IAA 2025: Mnichov pod vládou evropských a čínských elektromobilů
Před 2 měsíciAutosalon IAA 2025 v Mnichově ukázal, jak dynamicky se vyvíjí svět elektromobility. Tradiční evropské značky zde soupeřily s čínskými automobilkami, které přivezly širokou škálu nových modelů – od kompaktních městských vozů až po velká elektrická SUV. V tomto videu vám představím to nejzajímavější, co se na výstavě objevilo, a přiblížím aktuální trendy, které budou určovat směr automobilového průmyslu v příštích letech. Podíváme se na premiéry největších hráčů i na překvapení od nových čínských výrobců, kteří stále výrazněji vstupují na evropský trh. Zaměříme se na designové novinky, vývoj bateriových technologií a inovace v oblasti pohonů. Velkou pozornost získala také témata udržitelnosti, chytré konektivity a digitálních služeb. Výjimečným zážitkem byla oblast samořiditelnosti. Měl jsem možnost svézt se v autonomním Volkswagenu ID. Buzz upraveném společností MOIA, která plánuje od roku 2027 provozovat své vozy jako plně samořiditelnou taxislužbu. Tento zážitek ukazuje, jak blízko už jsme době, kdy se autonomní doprava stane běžnou součástí městské mobility. Pokud vás zajímá budoucnost automobilů, elektromobilita a technologie, které ji formují, tohle video vám nabídne ucelený pohled na to nejzásadnější, co IAA 2025 přineslo.ŠKODA chystá revoluci: Elektrické SUV má být hitem roku 2026
Před 2 měsíciNa mnichovském autosalonu IAA 2025 Škoda Auto představila dva zásadní modely pro elektromobilní budoucnost značky. Prvním je Škoda Epiq – kompaktní elektrické SUV s cenou kolem 620 000 Kč, dojezdem až 425 km a zavazadlovým prostorem 450 litrů. Nabízí atraktivní kombinaci praktičnosti, moderního designu a dostupné ceny. Díky novému designovému jazyku Modern Solid, futuristickým LED světům ve tvaru T a chytrému interiéru je Epiq připraven stát se prvním masovým elektromobilem Škody. Druhým modelem je koncept Škoda Vision O, který ukazuje, jak bude vypadat budoucnost elektrického kombi. Nepředstavuje jen elektrickou Octavii – rozměrově spíše Superba – a možná se jednou dočkáme propojení obou modelů. Vision O přináší minimalistický a elegantní design Modern Solid New Generation, futuristický prvek Tech Loop, aerodynamickou dokonalost a svítící zadní logo. Interiér je zaměřen na praktičnost a pohodlí, uplatňují se zde udržitelné materiály a inovativní prvky, jako jsou protisměrně otevírané dveře či oboustranné nabíjení, což dokládá, že Škoda myslí i na praktické inovace. Model Epiq sice dorazí až v roce 2026, ale pokud Škoda dodrží své sliby, může se stát prvním skutečně masovým elektromobilem na českém trhu. Na dobré věci se vyplatí počkat – a pevně věřím, že to čekání bude stát za to. Jste stejného názoru? Jak se vám Epiq líbí?Nové BMW iX3: extrémní dojezd, bleskové nabíjení i výkon
Před 2 měsíciBMW se pochlubilo před domácím publikem nejočekávanější premiérou letošního roku. Představilo světu sériovou podobu modelu iX3 – prvního revolučního elektromobilu z rodiny Neue Klasse. A já mám pro vás statickou ukázku tohoto vozu se znakem BMW. Co můžu prozradit? Novinka nabídne dojezd až 805 km podle WLTP, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW, nový minimalistický design s hodnotou aerodynamického odporu Cx 0,24 a interiér bez tlačítek s panoramatickým displejem. Vůz se vyrábí v maďarském Debrecenu, přičemž pohonné jednotky pocházejí z Rakouska. Součástí nové generace je také 800V architektura, integrace funkcí V2X a kompletní softwarová výbava – od OTA aktualizací až po technologii Plug & Charge. Elektrické SUV iX3 ve verzi 50 xDrive nabídne dva elektromotory s kombinovaným výkonem 345 kW (469 k), baterii s využitelnou kapacitou 108,7 kWh, dojezd až 805 km podle WLTP a podporu rychlonabíjení výkonem až 400 kW. Interiér přináší zcela nový koncept BMW Panoramic iDrive, který posouvá digitální ovládání na vyšší úroveň. Na český trh dorazí vůz na jaře 2026, přičemž objednávky startují už nyní. Cena modelu BMW iX3 50 xDrive začíná na 1 725 100 Kč včetně DPH a automobilka plánuje uvést i cenově dostupnější varianty. Jak se vám nové BMW iX3 líbí? A pokud byste si vybírali prémiové elektrické SUV, byla by právě iX3 vaší volbou?Řidič spalováku poprvé zkusil elektromobil. Popsal rozdíly oproti dieselu
Před 3 měsíciLesní muž Ing. Pavel Sládek, Ph.D. žije i pracuje v přírodě a běžně jezdí starší SUV čtyřkolkou Volvo. Tentokrát využil příležitost poprvé vyzkoušet elektromobil. Pavel strávil 14 dní za volantem čistě elektrického kombi od Volkswagenu s pohonem zadní nápravy. Volkswagen ID.7 Tourer je prostorné rodinné kombi, které nabízí výkon 210 kW (286 koní). Jaký dojem na Pavla udělal přechod z naftového auta do elektromobilu? A jak hodnotí své první skutečné zkušenosti s elektromobilitou? Lesní sauna Háj: https://vhaji.czZelené sliby nestačí. Které firmy pracují na změně a kdo si jen dělá reklamu?
Před 3 měsíciDnešní video bude poněkud netradiční. Rozhodl jsem se vyzpovídat v rozhovoru Martinu Patočkovou a Veroniku Němcovou, zakladatelky portálu Ekonews. Web Ekonews se do hloubky zabývá ekologickými tématy, ekonomickými souvislostmi a motivací byznysmenů dělat věci ohleduplněji k životnímu prostředí.Tento elektromobil vás zarazí do sedačky. Trumfne i dražší značky
Před 3 měsíciHyundai IONIQ 5 N je důkazem, že elektromobilita rozhodně nemusí být nudná. Tento výkonný sportovní crossover kombinuje brutální výkon až 478 kW, pohon všech kol a technologie přímo inspirované motorsportem. V rámci týdenního testu ho pro vás otestoval Petr Dobeš. Pokud hledáte rodinný elektromobil a zároveň toužíte po voze, který nabídne skutečný výkon, IONIQ 5 N je trefou do černého. Z 0 na 100 km/h zrychlí za pouhých 3,4 sekundy, nechybí ani aktivní zvukový doprovod. A pokud se inspirujete například Zdeňkem Martínkem, který driftuje na okruhu se svou rodinnou Teslou Model 3 Performance z roku 2019, potěší vás i driftovací režim. IONIQ 5 N je totiž vybaven funkcí N Drift Optimizer – inteligentním systémem, který pomáhá udržet stabilní úhel driftu. Režim driftu v kombinaci s explozivním výkonem dělají z každé jízdy zážitek, na který se nezapomíná. Pořídili byste si takto výkonný rodinný elektromobil?Plnotučný offroad za 3,6 milionu. Elektrické Géčko váží přes tři tuny a točí se na místě
Před 3 měsíciDo týdenního testu mi bylo zapůjčeno elektrické Géčko od Mercedesu. Jedná o klasický kultovní offroad, který si již 46 let drží svůj tvar. Mercedes jde s dobou, a tak se nyní jedná o čistě elektrický offroad, který svou energii čerpá z akumulátoru o využitelné kapacitě 116 kWh, má čtyři elektromotory s celkovým výkonem 432 kW (587 koní) a točivým momentem 1 164 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 4,7 s a po německé dálnici zvládne uhánět rychlostí až 180 km/h. Díky velkému akumulátoru by měl G 580 s technologií EQ zvládnout na jedno nabití až 473 km dle WLTP. A pokud byste se pro elektrické Géčko rozhodli, připravte si minimálně 3 795 770 Kč.Češi staví v Gruzii vodní elektrárny. Pomůžou lidem a vydrží klidně 100 let
Před 3 měsíciPo staletí využíváme energii vody – nejprve k pohonu mlýnů, později i k výrobě elektrické energie. Jde o čistý a obnovitelný zdroj, který hraje důležitou roli i v současné energetice. S Ing. Danielem Mahovským ze společnosti Georgia Energy si budeme povídat o vodních elektrárnách umístěných v horských oblastech, kde se využívá vysoký spád. Jaké typy vodních elektráren se v horách nejčastěji používají? A jak vlastně taková horská vodní elektrárna funguje? Myslíte si, že má vodní energie v horách větší potenciál, než se dnes využívá?Kia EV6 po dvou letech a 40 tisících km. Vyplatí se jako ojetina do rodiny?
Před 3 měsíciNa podzim roku 2021 byl Jan Staněk pozván na první jízdu s elektromobilem Kia EV6 v rámci evropské prezentace vozu v okolí španělské Málagy. Téměř o 4 roky později testuje kolega Petr Dobeš tento elektrický crossover jako ojetý vůz z bazaru. Jak si vede na trhu s ojetými elektromobily tento rodinný crossover, který vypadá dobře, odveze hravě rodinu na dovolenou a je postaven na dedikované 800 V platformě E-GMP, díky které se EV6 ultrarychle nabíjí? K testu jsem měl zapůjčenou verzi EV6 s pohonem zadních kol o výkonu 168 kW (229 koní) a 350 Nm s trakčním akumulátorem s využitelnou kapacitou 77,4 kWh. Pro koho je EV6? Šli byste do ní?31 000 km s Porsche Taycan Sport Turismo: sportovní kombi a rodinný kočár v jednom
Před 4 měsíciJe to deset měsíců, co jsem si udělal radost a do naší rodinné garáže pořídil čistě elektrické sportovní kombi Porsche Taycan Sport Turismo Plus po technologickém faceliftu. Jde o elektrické kombi s pohonem zadních kol a výkonem 320 kW (435 koní). V podlaze vozu se nachází akumulátor typu NCM s využitelnou kapacitou 97 kWh, který umožňuje ultrarychlé nabíjení výkonem až 320 kW – z 10 na 80 % kapacity se baterie dobije za 18 minut. Jaké jsou moje reálné zkušenosti po 31 000 kilometrech a deseti měsících, co nám tento elektromobil parkuje v garáži? A co považuji za jeho Achillovu patu?Jak funguje elektromobilita ve Slovinsku? Novinář popisuje realitu bez příkras
Před 4 měsíciSpolu s novinářským kolegou Milošem Milačem ze Slovinska jsem se zúčastnil akce Porsche Taycan Challenge 1 111 km. Společnost nám dělalo elektrické grand turismo Porsche Taycan Turbo. Čas, který jsme spolu strávili na cestě, jsem využil ke společnému rozhovoru, při kterém jsem se ho zeptal, jak se daří elektromobilitě ve Slovinsku. Miloš má více než dvacetileté zkušenosti jako novinář. Věnuje se elektromobilitě, dopravě a chytrým městům. Pracuje pro web avto.finance.si a má pětileté zkušenosti s řízením elektromobilů.Test Hyundai Inster: malý elektromobil, který zaujme výbavou i dojezdem
Před 4 měsíciDo týdenního testu jsem dostal malý, sympatický a zároveň kompaktní městský elektromobil Hyundai Inster, který se vyrábí v Ulsanu v Jižní Koreji. Testovaný vůz byl ve výbavě Style Premium, která kromě bohaté výbavy nabízí i silnější elektromotor pohánějící přední nápravu – s výkonem 86 kW (115 k, 147 Nm) a baterií o kapacitě 49 kWh. To vše zajišťuje dojezd až 370 km podle WLTP. Co na něj říkáte vy? Šli byste do něj? Nebo už Hyundai Inster vlastníte a podělíte se s ostatními o své reálné zkušenosti? Napište nám do komentářů – vaše postřehy nás zajímají!Za deset let můžete mít doma robota. Uklidí, navaří a zvládne i děti
Před 4 měsíciRozhodl jsem se v projektu Electro Dad kromě recenzí elektromobilů a obnovitelných zdrojů energie zařadit i další témata, která se nám čím dál více prolínají do našeho života. Jedním z nich je umělá inteligence. Připravil jsem si proto pro vás společný rozhovor s odborníkem v oblasti umělé inteligence, Ing. Janem Najvárkem, Ph.D., který se implementaci umělé inteligence věnuje přes 25 let.BMW CE 02 v testu: Tohle elektrické dělo vás bude bavit
Před 4 měsíciMěstský rebel na dvou kolech: Seznamte se s BMW CE 02! Futuristický vzhled, elektrický pohon a překvapivá hravost – to je BMW CE 02, nový přírůstek do světa městské mobility. Petr Dobeš ho otestoval v reálném provozu a přináší své postřehy z více než týdenního používání. Jak si vede v každodenním provozu? Pro koho je ideální? A čím vás opravdu překvapí? Napište nám do komentářů pod video, zda patříte mezi milovníky jedné stopy a co říkáte na BMW CE 02?Jak driftuje Tesla? Ukázka na rakouském okruhu odhalila všechna úskalí
Před 4 měsíciZdeňka Martínka budete na mém kanále vídat častěji. Zdeněk má rád extrémy spojené s elektromobily. Se svou ženou Hankou a jejich třemi dětmi například absolvovali cestu kolem světa ve svém ostrém elektrickém sedanu Tesla Model 3 Performance z roku 2019. Kromě dálkových expedic má Zdeněk rád i driftování a jízdu na závodním okruhu. A právě o tom bude dnešní video, ve kterém nás vezme s sebou do rakouského Melku a ukáže nám, jak jejich ostrý rodinný elektromobil driftuje.Ze sériového zvuku bolely uši. Teď auto hraje líp než domácí Hi-Fi
Před 4 měsíciV autě tráví řada z nás velké množství času a ticho s kvalitním zvukem může výrazně zvýšit zážitek i požitek z jízdy / kvalitu života s autem díky kvalitně produkované hudbě, podcastům či audio knihám. Hosty Jana Staňka jsou srdcař a audio expert Lukáš Marčan a zákazník Martin Kysela, který si nechal "vytunit" svůj Renault. –– 👉Děkuji pěkně 2DIN.cz za spolupráci na tvorbě tohoto videa: https://youtube.com/@2dincz https://www.2din.cz/odhlucneni-vozu/ –– https://www.2din.cz/ozvuceni-vozu/Nejhezčí jízda za dlouhou dobu: test luxusního elektromobilu v Rakousku
Před 4 měsíciVe Wachau, jednom z nejkrásnějších říčních údolí v Evropě, které je právem zapsáno na seznam světového dědictví UNESCO, jsem pro vás otestoval elektrickou novinku od Audi. Tentokrát nejde o žádný crossover ani SUV – Audi se totiž rozhodla potěšit náročnější milovníky praktických rodinných kombi. U modelu A6 e-tron se ovšem myslelo i na ty, kteří preferují karoserii typu Sportback. Já se ale podělím o své první dojmy z elektrického kombíku A6 Avant e-tron, a to rovnou v nejvýkonnější verzi, která nese označení S6 Avant e-tron quattro. Znalci vědí, že označení quattro znamená jediné – pohon všech čtyř kol. Elektrická A6 stojí na 800voltové platformě PPE, určené výhradně pro elektromobily. Verze S6 je vybavena dvěma elektromotory s celkovým výkonem 370 kW (503 koní) a točivým momentem 855 Nm. V Německu na dálnici, kde nejsou rychlostní limity, zvládne uhánět až 240 km/h a z nuly na stovku vystřelí za 3,9 sekundy. V podlaze se nachází baterie s využitelnou kapacitou 94,4 kWh. Pokud dorazíte na ultrarychlou dobíjecí stanici, Audi zvládne nabíjet výkonem až 270 kW – v ideálních podmínkách se dostanete z 10 na 80 % za pouhých 21 minut. A to nejdůležitější na závěr – kolik takový prémiový a výkonný kombík stojí? Podle konfigurátoru Audi si připravte minimálně 2 601 900 Kč. Co na Audi S6 Avant e-tron říkáte vy? Šli byste do něj, nebo byste dali přednost Porsche Taycan Sport Turismo? Dejte nám vědět do komentářů pod video.Spalováky nezakazujme. Elektromobilita má vítězit efektivitou, ne regulacemi, říká ministr Kupka
Před 4 měsíciPříznivci nezávislé tvorby Electro Dad, připravil jsem pro vás rozhovor s ministrem dopravy České republiky Martinem Kupkou. Společně jsme debatovali o budoucnosti dopravy, jako jsou elektromobilita, autonomní řízení, rozvoj nákladní a dálková doprava nebo budování kritické infrastruktury. Budu rád za vaše názory a komentáře pod videem.Elroq RS na hraně možností: ostré zatáčky, rychlý slalom a limitovaná edice
Před 4 měsíciPodělím se s vámi o první jízdní dojmy s horkou novinkou z Mladé Boleslavi – Škodou Elroq v nejvýkonnějším provedení RS. Jde o nejsilnější sériově vyráběnou škodovku současnosti. Toto kompaktní rodinné SUV má elektromotor na přední i zadní nápravě, přičemž celkový výkon dosahuje 250 kW (335 koní). Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 5,4 sekundy a maximální rychlost činí 180 km/h. V rámci akce, kterou pořádala Škoda Auto na polygonu Aurel, jenž se nachází uprostřed lesů nedaleko města Doksy, jsme měli možnost vyzkoušet několik novinek této automobilky. Divize Škoda Motorsport zde mimo jiné představila i nástupce jediného exempláře závodního elektromobilu – omlazenou Škodu Enyaq RS Race. Tento vůz má být výkladní skříní moderních technologií značky. Novinka navazuje na svého předchůdce teprve po několika měsících a přichází s přepracovanou přídí s úzkou maskou, tzv. Tech-Deck Face. A to zdaleka není jediné zajímavé řešení tohoto divokého elektroauta. Protože se jedná o unikát, usedl za volant zkušený český automobilový závodník Jan Kopecký, zatímco na mě zbylo místo spolujezdce. I tak šlo ale o mimořádný zážitek.Nejprodávanější elektromobil světa prošel faceliftem. Revoluce se ale nekoná
Před 4 měsíciJedno z nejprodávanějších nových aut na světě, Tesla Model Y, dostalo v roce 2025 facelift. Od tohoto elektrického SUV se očekávala revoluce, ale výsledkem je spíše evoluce. Změny se odehrály především po designové stránce – jiná je jak přední, tak zadní část vozu. Tesla se rozhodla vyslyšet všechny, kterým přišel Model Y před faceliftem nekomfortní, a výrazně zapracovala na pohodlí řidiče i celé posádky. Inspiraci si vzala u svého elektrického sedanu Model 3 Highland. Nový Model Y Juniper je nyní mnohem komfortnější, i přestože nemá vzduchový podvozek. Kdo mě sleduje delší dobu, ví, že SUV nejsou zrovna můj šálek kávy. Přesto si uvědomuji, že mezi mými sledujícími je řada těch, pro které je Model Y ideální volbou – nabízí spoustu místa pro zavazadla díky velkému kufru vpředu i vzadu a zároveň skvělý poměr cena/výkon. Můj bývalý kolega z práce se rozhodl zapůjčit mi Model Y Juniper ve verzi Long Range Dual Motor s pohonem všech kol na týdenní test. Díky tomu se s vámi mohu podrobně podělit o to, jaký nový Model Y Juniper vlastně je?Tesla Model 3 po 5 letech a 110 000 km: Náklady, zkušenosti i kritika
Před 4 měsíciPodělím se o pětileté zkušenosti s elektrickým bateriovým sedanem Tesla Model 3, modelový rok 2020, ve verzi Long Range Dual Motor (s pohonem všech čtyř kol) a bez tepelného čerpadla. Jde o náš rodinný elektromobil, se kterým jsme za pět let najeli přes 110 000 km. Loni jsem si k Tesle Model 3 splnil sen a pořídil nový rodinný evropský elektromobil – Porsche Taycan Sport Turismo Plus. Obě auta plánuji provozovat alespoň deset let. Jaký máte názor na Teslu Model 3 vy? Jaké jsou vaše zkušenosti s tímto elektrickým sedanem? A pokud právě zvažujete koupi ojetého elektromobilu – byla by pro vás Tesla Model 3 tou správnou volbou? Budu rád za vaše názory v komentářích pod videem.Osobní příběh o vztahu k autům a elektromobilům – Jan Staněk
Před 4 měsíciJan Staněk – osobní příběh tvůrce média Electro Dad. Rozhodl jsem se s vámi podělit o vtah k autům, a nejen k nim, tak jak se vyvíjel v průběhu mého života.Nissan Leaf: ojetý elektrický rodinný hatchback po 10 letech
Před 5 měsíciKolega Petr Dobeš si do své rubriky 'Bazarové elektromobily' pozval hosta. Pavlína Nešťáková se podělí o jejich desetileté zkušenosti s elektrickým hatchbackem Nissan Leaf první generace. Spolu s manželem nasbírali bohaté zkušenosti, které rádi předají dál. Elektromobilita jim natolik přirostla k srdci, že po Nissan Leaf si pořídili Teslu. Nissan Leaf první generace byl jedním z průkopníků mezi elektromobily a dlouhou dobu kraloval jako nejprodávanější elektromobil na světě.Hyundai Kona Electric po 6 měsících: reálný dojezd, nabíjení i praktické zkušenosti
Před 5 měsíciElektrická Kona druhé generace mi byla zapůjčena na šestiměsíční dlouhodobý test. Dostal jsem ji v polovině července, kdy panovaly letní teploty, a vracel jsem ji na konci roku 2024. Byl to tedy pěkný mix ročních období – léto, podzim, zima (i když zima s otazníkem, co do teplot ano, ale tento testovaný vůz nezažil žádnou sněhovou pokrývku, a neměl jsem tak možnost si vyzkoušet, jak se tato elektrická předokolka chová na sněhu). Během celého půlročního testu jsme společně s týmem, který se mnou pracuje v rámci projektu Electro Dad, najeli celkem 12 000 km. Jak tento kompaktní SUV elektromobil Hyundai Kona Electric 2024 64,8 kWh ve výbavě STYLE PREMIUM po dlouhodobém testu hodnotím? Po natáčení v prosinci 2024 došlo na začátku roku 2025 ke znatelnému zlevnění.Říkali, že elektroauta nejsou pro firmy. Teď jich mají šest a žádný důvod vracet se ke spalovacím
Před 5 měsíciDnes pro vás mám příběh o dvou bratrech, Radimu Hofmanovi a Otovi Hofmanovi, kteří ve své firmě HOFMAN SYSTEMS s.r.o. provozují šest elektromobilů a podělí se s námi o své mnohaleté zkušenosti s elektromobilitou. Začínali s elektrickým hatchbackem Škoda Citigo-e iV – nejdřív měli jeden, později přibyl druhý, který si pořídil bratr. Následovalo první elektrické SUV na platformě MEB – Škoda Enyaq iV – s větší baterií a pohonem zadních kol. Poté přibyly i elektrické hatchbacky Volkswagen ID.3, které stojí na stejné platformě jako Enyaq. Kupovali je mírně jeté a dnes s nimi jezdí jejich táta a kolega z firmy. Pokud máte firmu, jejíž flotila se skládá ze spalovacích vozů a chtěli byste je vyměnit za elektromobily, ale stále máte obavy, nebojte se a jděte do toho. Stejně tak to udělali i bratři Hofmanovi a další. Pokud jednou elektromobil vyzkoušíte, už není cesty zpět ke spalovacímu vozu. Radim je dlouholetým Patronem kanálu Electro Dad https://www.patreon.com/electrodadTest ojeté Kia e-Niro: dojezd, ceny dílů i srovnání s Kona Electric
Před 5 měsíciKolega Petr Dobeš má pro vás další ojetý elektromobil. Tentokrát měl k týdennímu testu zapůjčen rodinný elektromobil Kia e-Niro. Jedná se o přímého konkurenta Hyundai Kona Electric, kterou jsem ve své rubrice „Bazarové elektromobily“ už pro vás testoval. Testovaný elektrický crossover Kia e-Niro je předokolka s výkonem 150 kW a baterií o kapacitě 64 kWh. Výrobce uvádí dojezd až 455 km, přičemž v zimě na dálnici zvládne na jedno nabití přibližně 300 km. Jak si tento rodinný elektrický crossover vede na trhu s ojetými elektromobily?Volkswagen ID.7 Tourer Pro: Dojmy po 3 měsících testování
Před 5 měsíciBěhem tříměsíčního testu mi dělal společnost důstojný nástupce spalovacího Passatu v éře elektromobilů – Volkswagen ID.7 Tourer Pro. Toto velké rodinné kombi s pohonem zadních kol disponuje výkonem 210 kW (286 koní) a točivým momentem 550 Nm. Vůz je postaven na dedikované elektromobilní platformě MEB a v podlaze se nachází NCM akumulátor s využitelnou kapacitou 77 kWh. Tentokrát se podělím o mé zkušenosti, které jsem nasbíral s tímto velmi povedeným elektrickým kombi ve výbavovém stupni People. Vůz jsem přebíral na počátku ledna a vracel jsem ho na počátku dubna. Elektrických kombíků je na trhu bohužel minimum a pevně doufám, že se to do budoucna změní a bude jich mezi elektromobily více. Co na ID.7 říkáte? Pokud byste se pro ID.7 rozhodli, vybrali byste si praktické kombi, nebo by u vás dostal přednost liftback?EV Repair Network: nezávislý servis elektromobilů v Česku
Před 5 měsíciMezinárodní síť nezávislých servisů elektromobilů EV Repair Network vstupuje na český trh. Nejvíce zkušeností mají s vozy Tesla, ale pokud přijedete elektromobilem jiné značky, jste také vítáni. První servis v Česku otevřeli v Praze. Ve světě spalovacích aut jsme zvyklí na autorizované i nezávislé servisy. U elektromobilů ale bude potřeba stále více těch nezávislých. Proč tomu tak je? To nám vysvětlí Michal Suk, šéf EV Repair Network pro Česko ze společnosti. A jak je to u vás? Servisujete svůj elektromobil v autorizovaném servisu, nebo dáváte přednost nezávislým?Sedmimístný elektrominivan ID. Buzz Long: Vypadá mohutně, a přitom se skvěle ovládá
Před 5 měsíciKolegu Petra Dobeše znáte z testování ojetých elektromobilů, a nyní se bude věnovat rovněž testování elektromobilů nových. V klasickém týdenním testu prověřil jedno z nejkrásnějších elektrických MPV – Volkswagen ID. Buzz v prodloužené verzi, která nese označení LWB. V tomto provedení uveze až sedm cestujících. Testované elektrické MPV má na zadní nápravě elektromotor, který najdeme i v manažerském modelu ID.7. Nabízí výkon 210 kW (286 koní) a točivý moment 560 Nm. I při hmotnosti 2 659 kg zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy. Vůz je postaven na dedikované elektrické platformě MEB. V podlaze se nachází NCM akumulátor s využitelnou kapacitou 86 kWh, který umožňuje kombinovaný dojezd až 483 km dle WLTP. Prodloužený ID. Buzz si můžete pořídit za cenu od 1 300 900 Kč. Pro srovnání – spalovací Multivan Long 2.0 TDI začíná na 1 242 900 Kč. Co na prodloužený ID. Buzz říkáte? Pokud byste potřebovali takto velké auto, vybrali byste si spalovací Multivan, nebo byste dali přednost čistě elektrickému ID. Buzz?Do 10 let skončí spalováky. Elektromobily všechno převálcují, říká expert
Před 5 měsíciZamyšlení Jana Staňka, proč elektrický pohon bude během deseti let dominovat v pozemní dopravě, ať už se jedná o osobní vozy, nákladní vozy, dodávky, čtyřkolky nebo jednostopá vozidla. Dále si řekneme něco o vývoji technologií, digitalizaci aut, samo řiditelnosti, ekologii a energetice. Jan natočil video během cesty na jarní prázdniny na zimní lyžařskou dovolenou do italského střediska Tarvisio. Společnost jim dělal důstojný nástupce spalovacího Passatu v éře elektromobilů, Volkswagen ID.7 Tourer PRO. Toto velké rodinné kombi s pohonem zadních kol disponuje výkonem 210 kW (286 koní) a točivým momentem 550 Nm. V podlaze se nachází NCM akumulátor s využitelnou kapacitou 77 kWh.Ojetý Hyundai Ioniq: úsporný elektromobil z bazaru
Před 5 měsíciKolega Petr Dobeš si do své rubriky „Bazarové elektromobily“ pozval hosta Jana Křížku, který se podělí o reálné zkušenosti s elektrickým sedanem Hyundai Ioniq, nasbírané během tří let. Tento vůz od novoty používal Janův otec, Jan Křížka starší, jeden z významných propagátorů elektromobility. Jan Křížka starší je zároveň organizátorem největšího setkání elektromobilů v Česku, ElektroFest https://elektrofest.cz/.ZEEKR X: výkonný čínský elektromobil se švédským designem
Před 5 měsíciV segmentu kompaktních elektrických crossoverů se doslova roztrhl pytel a zákazníci mají z čeho vybírat. Průkopníkem mezi crossovery byl Hyundai Kona Electric, následovaný modelem Kia e-Niro. Kia nově nabízí model EV3 a ani Škoda Auto nechce zůstat pozadu – její velmi povedený Elroq větší než testovaný Zeekr X. V segmentu luxusních elektrických crossoverů najdeme například BMW iX1, Mercedes EQA nebo EQB. A pak je tu Volvo se svým velmi populárním a zákazníky oblíbeným modelem EX30. Právě Volvo EX30 sdílí s testovaným Zeekrem X platformu, kterou vyvinul čínský koncern Geely. Na stejné platformě jsou postaveny také elektromobily značek Smart a Lotus. Na vývoji Zeekru X se podílel i švédský tým, který pracuje na elektromobilech pro Volvo. Testovaný vůz je dalším důkazem toho, jak Čína zvládá špičkové technologie v automobilovém průmyslu a bere přechod na elektromobilitu jako velkou příležitost. Testovaný luxusní švédsko-čínský kompaktní crossover Zeekr X Privilege AWD je čtyřkolka s výkonem 315 kW (428 koní), která zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy. Tam, kde je to legálně možné, se můžete rozjet až na 180 km/h. Za mě je to crossover s duší závodníka. Co na Zeekr X říkáte vy?Test Volkswagenu ID.4: jízdní dojmy, nákupní prostor a porovnání
Před 5 měsíciPatříte mezi ty, kteří se rozhodli pořídit ojetý elektromobil, nejspíš SUV a zvažujete Volkswagen ID.4? Kolega Petr Dobeš právě pro vás natočil nové video do rubriky ojetých elektromobilů. Poté, co už otestoval ojetou Škodu Enyaq, se rozhodl podívat se na to, jak si vede jako ojetina její sourozenec, Volkswagen ID.4. Stejně jako Enyaq, i ID.4 stojí na dedikované elektromobilní platformě MEB, kterou vyvinul koncern Volkswagen. Volkswagen ID.4 můžete pořídit v několika výkonových variantách, buď s pohonem zadní nápravy nebo s pohonem 4x4. K dispozici je také sportovně laděná verze GTX. Podle vašich jízdních potřeb si můžete vybrat z různých velikostí baterií. Jak si Volkswagen ID.4 vede jako relativně mladá ojetina?Test samořízení na české dálnici: Ford BlueCruise
Před 5 měsíciJan Staněk měl možnost otestovat, jaké to je legálně řídit bez držení volantu v Česku. Automobilky i výrobci technologií do aut intenzivně pracují na vývoji autonomního řízení, a ani Ford nezůstává pozadu. Jeho elektrické SUV Ford Mustang Mach-E, modelového roku 2024, je vybaveno systémem BlueCruise, který umožňuje jízdu po dálnicích bez nutnosti držet volant – a to zcela legálně. Jde o autonomní řízení druhé úrovně. Jak tento systém funguje a co všechno dokáže? To si Jan vyzkoušel na dálnici D1, kde ho na sedadle spolujezdce doprovázel Michal Herman. Systém BlueCruise v Mustangu Mach-E je aktuálně nejpokročilejší asistenční systém, který je legálně dostupný v České republice. Přestože se jedná o autonomii druhé úrovně, přináší výrazný komfort při jízdě na dálnici. Stále však nejde o plně autonomní řízení – řidič musí sledovat provoz a být připraven kdykoliv zasáhnout. Systém BlueCruise má také svá omezení, především kvůli legislativním požadavkům platným v Evropě.

