PodcastBlackout ukázal, že na něj nejsme připraveni. Firmy to ale zatím neřeší, říká IT expert
Před 3 měsíci
·
26 minut
Nedávný blackout ukázal, jak málo jsou české firmy připraveny na výpadky internetového připojení. Pavel Hübner, spoluzakladatel a CEO společnosti Hardwario, vidí v digitalizaci průmyslu obrovský potenciál, ale upozorňuje na nutnost lépe zvládnout krizové situace, jak upozornil v rozhovoru v pořadu Inside Tech na platformě FocusOn. Firma z Liberce, která vznikla jako spin-off Jablotronu, pomáhá digitalizovat zdravotnictví, zemědělství i energetiku. Nedávný blackout, který zasáhl Českou republiku, byl pro technologické firmy neočekávanou zkouškou odolnosti. Pavel Hübner, který byl v době výpadku na služební cestě v Londýně, sledoval situaci zpovzdálí a zjistil, že jeho společnost nebyla na takovou situaci připravena.„Na dobré straně všechna naše IoT zařízení fungovala, většinou mají nezávislé napájení. Co se ale týče našeho týmu, když není internet, viděl jsem, jak postupně lidé odpadávali," vzpomíná Hübner na páteční odpoledne, kdy se Česko potýkalo s výpadkem internetového připojení.Od vývojáře k CEO technologické firmyPavel Hübner začínal jako vývojář v libereckém Jablotronu. „Vždycky mě zajímal celý životní cyklus produktu – nejen když dokončím vývoj, ale i jak se prodává, jaká je zpětná vazba a jaká je servisovatelnost,“ vysvětluje Hübner svou cestu od technika k podnikateli.Společnost Hardwario vznikla v roce 2015 jako spin-off z Jablotronu. „Začali jsme s kolegou rozvíjet aktivity přímo ve společnosti Jablotron. Hledání nových příležitostí a projektů. Tam se zrodila myšlenka, že bychom mohli být součástí jednoho z projektů i my sami,“ popisuje vznik firmy. Dnes má s mateřskou společností neutrální vztahy a každá jde vlastní cestou.Digitalizace průmyslu jako hlavní obchodní modelHardwario se specializuje na digitalizaci odvětví prostřednictvím IoT technologií. „Pomáháme partnerům řešit problematiku hardwaru – převést něco z fyzického světa do digitální podoby a poslat do cloudu nebo systému, kde se data zpracují,“ vysvětluje Hübner.Firma umožňuje obchodním partnerům soustředit se na jejich vlastní byznys, zatímco infrastrukturu zajišťuje Hardwario.Expanze do USA: opatrná strategieHardwario má obchodní entity v USA a Velké Británii, bez fyzických kanceláří. „Nemáme tam žádné budovy ani kanceláře, ale pomáhá nám to být blíž projektům a lépe komunikovat,“ říká Hübner. Jako příklad uvádí projekt v Portoriku, kde rozhodující byla možnost fakturace z americké entity.Firma se vyhýbá riziku tzv. „fantomových obchodníků“. „Slyšeli jsme různé příběhy těchto obchodníků, kteří se stěhují mezi startupy a spoléhají na setrvačnost. Tomu se chceme vyvarovat,“ dodává Hübner.Základní pilíře společnosti Tři hlavní pilíře byznysu společnosti Hardwario tvoří energetika, zemědělství a zdravotnictví. V oblasti energetiky spolupracovala například s ČEZem a s německou společností KSB, výrobcem průmyslových čerpadel pro jaderné elektrárny. V zemědělství stojí za projektem Naše rajče ve spolupráci s farmou Tušimice. Ve zdravotnictví spolupracovala s Canadian Medical a skupinou Agel, přičemž během covidu realizovala projekty s OK Servis zaměřené na monitorování léčiv a vakcín.Precizní zemědělství a chytrá světlaJedním z nejzajímavějších projektů je spolupráce s již zmiňovanou farmou Tušimice na projektu Naše rajče. Jde o jednu z největších hydroponických farem v České republice, která dodává produkty například do Kauflandu.Celý rozhovor si můžete pustit jako podcast nebo video, kde se dozvíte více o:Konkrétních zkušenostech s blackoutem a jak se technologické firmy mohou lépe připravit na krizové situaceStrategii expanze do USA a výzvách českých firem na americkém trhuDetailech spolupráce s velkými korporáty jako ČEZ nebo německá KSBBudoucnosti IoT technologií a trendu edge compu

