Zavřít

Lazníčky
Před 1 měsícem

Často kladené otázky k připravované preventivní kampani ke zvýšení připravenosti obyvatel

Často kladené otázky k příručce 72 hodin Základní informace o příručce Kdo připravil příručku 72 hodin? ● Příručku připravil Hasičský záchranný sbor ČR společně s Ministerstvem vnitra na základě praktických zkušeností z terénu. Hasiči mají z bezpečnostních složek nejvyšší důvěru občanů (97 %) a každý den řeší krizové situace v terénu. Proč se příručka zaměřuje právě na 72 hodin? ● Zkušenosti z krizí ukazují, že nejnáročnější bývají první tři dny – tedy 72 hodin. Během této doby se můžeme setkat s výpadky vody, tepla, elektřiny nebo internetu. Jde o praktický rámec pro zajištění základních potřeb, než se situace stabilizuje. Týká se princip 72 hodin všech situací? ● Ne. Pravidlo 72 hodin se týká situací, kdy život bezprostředně ohrožen není. Když se někdo ocitne v přímém ohrožení života – při nehodách, úrazech nebo akutních zdravotních problémech – pomoc přijde rychle. Práce s klienty při distribuci příručky Jak vysvětlit klientům, proč jim příručka přišla do schránky? ● Příručka přichází do všech domácností v ČR jako preventivní opatření, nikoliv jako reakce na konkrétní hrozbu. Připravili ji hasiči a odborníci na základě zkušeností z reálných krizových situací. Není to cílená akce na konkrétní skupiny – 89 % domácností uvítalo, že jim příručka přijde. Není to zbytečné přehánění? Vždyť máme záchranné složky ● Záchranné složky dokážou rychle pomoci při přímém ohrožení života. Pravidlo 72 hodin se však týká situací, kdy život není bezprostředně ohrožen, ale nejsou k dispozici základní služby. Pokud dokážeme zvládnout tyto tři dny sami, umožníme záchranným složkám soustředit se na ty, kteří jejich pomoc skutečně potřebují. Nebudou takové přípravy klienty stresovat a vyvolávat úzkost? ● Připravenost by měla přinášet klid a jistotu, ne stres. Nejde o to žít ve strachu, ale být rozumně připraven. Je to podobné jako mít doma lékárničku – doufáme, že ji nebudeme potřebovat, ale je dobré ji mít. Praktické rady pro různé skupiny klientů Není to příliš drahé? Ne každý si může dovolit nakoupit zásoby najednou. ● Při přípravě příručky jsme počítali s omezenými rozpočty domácností. Proto neobsahuje drahá doporučení jako vodní filtry nebo speciální vybavení. Zásoby lze budovat postupně při běžných nákupech s využitím běžných potravin, které lidé už PŘIPRAVIL KRIT (KRIZOVÝ INFORMAČNÍ TÝM MINISTERSTVA VNITRA) DOKUMENT URČEN K VEŘEJNÉ DISTRIBUCI NEBO ZVEŘEJNĚNÍ INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ PODKLAD – POSLEDNÍ AKTUALIZACE 22. 10. 2025 2 doma mají. Důležitý je systém rotace a důraz na minimum – je lepší mít alespoň něco než nic. Co když klient bydlí v malém bytě a nemá místo na zásoby? ● I v malém prostoru lze připravenost zajistit postupně. Několik litrů vody se vejde pod postel nebo do skříně, trvanlivé potraviny lze skladovat společně s běžnými zásobami. Pokud to klient všechno nemůže zajistit hned, důležité je, aby alespoň věděl, co si připravit, když například přijde varování před povodněmi několik dní dopředu. Co když se klient stará o seniora nebo osobu se zdravotním postižením? ● Je třeba myslet na speciální potřeby – léky na delší dobu, specifické potraviny a pomůcky. Důležité je informovat sousedy o tom, že by mohli potřebovat pomoc. Na webu 72h.gov.cz najdete podrobné informace o podpoře osob se specifickými potřebami. Informace a důvěra Jak poznám, kterým informacím během krize věřit? ● Důvěřujte především oficiálním zdrojům – hasičům, policii, obecním úřadům a veřejnoprávním médiím (Český rozhlas, Česká televize, ČTK). Tyto instituce mají povinnost poskytovat ověřené informace. Komunita a solidarita Jak může klient pomoci svým sousedům? ● Nejlepší je seznámit se se sou

 Komentáře
Reklama