Od 1. 1. 2025 obec Hostín mění systém poplatku za komunální odpad, kdy od příštího roku se nebude platit paušální poplatek za přihlášeného obyvatele, případně za rekreační objekt, ale výše poplatku bude záviset na počtu, objemu a četnosti svozu sběrných nádob na směsný odpad, tedy popelnic. Jinými slovy – nebude se platit za osoby v domácnosti, ale za konkrétní popelnici. Výše poplatku je uvedena v tabulce : Objem/četnost svozu 1 x týden 1 x 14 dní 1 x měsíc 60 l 1092 Kč 504 Kč 252 Kč 120 l, resp.110 l 2 184 Kč 1 092 Kč 504 Kč 240 l 4 368 Kč 2 184 Kč 1 008 Kč Cena za svoz nádoby jednotlivých nádob je tedy určena objemem nádob, kdy pro rok 2025 byla stanovena sazba 0,35 Kč za litr odvezeného směsného odpadu. Objem popelnic a frekvence svozu lze libovolně kombinovat, např. je možné mít popelnici 120l sváženou 1xtýdně a 240l sváženou 1xměsíčně apod. V případě potřeby, jako jednorázové doplnění při nedostatečné kapacitě objednaného svozu, bude možné na OÚ Hostín zakoupit jednorázové typizované pytle o objemu 120 litrů v ceně 60,-/kus. Splatnost poplatku je do 31.3.2025. Plátce poplatku je vždy vlastník nemovitosti. Tzn. že do konce března musí vlastník nemovitosti vyplnit „Ohlášení plátce poplatku“, kde uvede, jaký svoz (objem/četnost) si objednává na jaké číslo popisné. Tento formulář zasíláme v příloze a zároveň bude v el.podobě na webu obce nebo v papírové podobě na obecním úřadě. Podle tohoto Ohlášení zaplatí plátce poplatku příslušný poplatek a dostane nálepky na popelnice, na kterých bude vyznačen objem dané popelnice a četnost jejího vývozu.Vyplněné ohlášení je možné zasílat již nyní na email obecniurad@hostin.cz nebo donést na obecní úřad. Do konce března 2025 se budou popelnice vyvážet stávajícím způsobem, tzn.každý týden všechny. Od 1.4.2025 musí být popelnice označena příslušnou známkou, jinak nebude vyvezena. Shora uvedený systém je určen pro komunální odpad z domácností; na odpad vznikající v souvislosti s podnikáním, je nutné mít uzavřenu vlastní smlouvu se svozovou firmou. Smyslem této změny určitě není vybrat více peněz, naopak počítáme s tím, že Obec bude systém nakládání s odpady dotovat více než dosud, kdy se na poplatcích za obyvatele vybralo zhruba 45% z celkových nákladů za odpady. Naprostá většina domácností totiž v novém systému zaplatí méně než doposud. Hlavním cílem této změny je to, aby výše poplatku jednotlivých plátců alespoň částečně odpovídala skutečnému množství produkovaného odpadu. Zároveň by tato změna měla sloužit jako motivace k důslednějšímu třídění odpadu, protože celkové množství směsného, tzn nevytříděného odpadu, v obci dlouhodobě neklesá, ale pohybuje se kolem 90 tun/rok. Přitom jenom základní poplatek za uložení odpadu každoročně stoupá, z 500,-/tunu v roce 2020 až na 1850,-/tunu v roce 2029. A samozřejmě roste i cena za obsluhu, tedy za vyvážení nádob. Za svoz tříděného odpadu (papír, plasty, nápoj.kartony, sklo, kovy, bioodpad) sice také platíme, ale je to zlomek toho, co nás stojí směsný komunální odpad
