Klientská zónaENSeznam.cz

Nativní reklama. Formát, který má smysl

Je druhem placené online reklamy, která má za cíl nerušit zážitek návštěvníka.

Formou i funkcí zapadá do obsahu webové stránky.

Uvodni obrazek

V dnešním světě přehlceném informacemi je těžké zaujmout. Lidský mozek ani nemá kapacitu na to, aby vstřebal tisíce reklamních sdělení, kterým je denně vystaven. Stále častěji se tak potýkáme s pojmem reklamní slepota – lidé mají tendenci reklamu na internetu ignorovat a chtějí hlavně zajímavý obsah. Právě ten může nativní reklama nabídnout.

Obrazek: citat - Howard Gossage

Proto popularita tohoto formátu stále roste. Stačí se podívat na sociální sítě, kde hraje prim. Proklikovost nativních reklam v News Feedu na Facebooku je 44× vyšší než z klasického umístění na pravé straně a konverzní poměr je vyšší pětkrát. Zároveň jde o formát, který je výhodný pro všechny tři zainteresované strany, a proto je dlouhodobě udržitelný:

Proč používat nativní reklamu?

  • Návštěvníci stránek

    Reklama neruší jejich zážitek a rádi si něco takového přečtou.

  • Inzerenti

    Dokáže přinést větší hodnotu (kvalitu prokliku), jelikož k akci uživatele dovedla informace a ne pouze vizuální podnět.

    Reklama působí věrohodněji. Neplatí na ni bannerová slepota – vyšší šance, že ji člověk uvidí.

    Umožňuje užší spolupráci s vydavateli (storytelling).

  • Vydavatelé (vlastníci stránek)

    Umožňuje monetizaci služeb bez narušení vzhledu stránek.

    Web působí lepším dojmem.

    Skvěle zapadne i do mobilních obrazovek a nezpomaluje načítání stránky.

Zajímavé statistiky nativní reklamy

Obrazek: graf - pohlavi
Obrazek: graf - zarizeni

Nativní inzerát není klasický banner

Jako klasický banner

Obrazek: ukazka Bankax

Důraz na informaci

Obrazek: ukazka Akcenta

Jak je vidět na příkladech z finančního sektoru, proklikovost nativního inzerátu se výrazně liší napříč kampaněmi i v rámci jednotlivých oborů. Přestože Banka X (jméno pozměněno) zvolila čistou kreativu a úderné sdělení, které skvěle vystihuje firemní brand, CTR nebylo tak vysoké, jako když Akcenta nabídla odpověď na otázky kolem ukončení intervenčního režimu.

Nativní inzerát totiž není možné dělat jako banner, protože se nachází v prostředí, kde čtenáři očekávají obsah. Proto je potřeba u nativního inzerátu čtenáře nalákat na zajímavý obsah.

Data z průzkumu, který srovnával nativní reklamu s klasickou bannerovou, od společnosti Sharethrough (poskytovatele softwarových řešení pro nativní reklamu):

  • Na nativní reklamu se podívá o 25 % více lidí než na bannerovou.
  • 32 % dotázaných řeklo, že by takovou reklamu sdílelo se svými přáteli a rodinou (oproti 19 % u bannerové reklamy).
  • O 18 % více respondentů projevilo nákupní záměr.

Jak vypadá nativní reklama na Seznamu?

Nativní inzeráty zobrazujeme ve výpisu článků:

  • Na hlavní stránce Seznamu na 4. pozici v sekci „Další zajímavé články z českého internetu“.
  • Na Seznam Zprávách na 4. pozici v detailu článku.
  • Na Novinkách na 5. pozici v detailu článku.
  • Na Proženách na 4. pozici v detailu článku
  • Na externích webech (v některých případech i ve výpisech produktů).
  • V reklamním systému Sklik na Novinky.cz, Sport.cz a Seznam Zprávy.
Obrazek: nativni reklama na seznamu

PR články

Dalším typem nativní reklamy jsou PR články, které je možné publikovat na Novinky.cz, Proženy.cz, Sport.cz a Super.cz. Upoutávky na články jsou viditelné po dobu několika dnů, ale jejich URL adresa je dostupná i nadále. Pro maximalizaci výkonu doporučujeme tyto články podpořit nativními inzeráty.

Obrazek: ukazujici pandulak

Nativní reklamu budeme přidávat napříč službami Seznamu. Nadále budeme také spolupracovat s našimi klienty na tom, abychom nabízeli takové formáty, které budou pro návštěvníky stránek zajímavé.

Pokud nativní reklamu ještě nevyužíváte, nechte se inspirovat příklady našich klientů a přidejte se také k armádě úspěšných inzerentů, kteří již využívají všech výhod, které nativní pozice nabízí.

Nativní reklama jako součást modelu STDC

Nejlépe ji lze využít v prvních dvou fázích nákupního procesu:

Obrazek: vyobrazeni dvou fazi

Příklady od našich klientů

Eucerin

Klient chtěl navýšit čtenost svého PR článku na webu Proženy.cz, kde propagoval jeden ze svých výrobků, a to v průběhu celého týdne.

Nativní reklama zvýšila čtenost o 31 %. Ze všech reklamních formátů, které PR článek podporovaly, měla nejvyšší CTR a nejnižší CPC.

Dalším pozitivem kampaně bylo navýšení hledanosti produktu Eucerin AtopiControl, který článek propagoval, a to o 717 %.

Obrazek: eucerin

Manner Knusper Müsli

Klient chtěl navýšit čtenost svého PR článku na webu Novinky.cz, ve kterém srovnával kvalitu patnácti snídaňových müsli na českém trhu.

Nativní reklama navýšila čtenost o 314 %, a to při velmi nízké ceně za proklik.

Produkt před startem kampaně nikdo ve vyhledávači nehledal, což se změnilo ihned po startu kampaně.

Obrazek: nahled Manner

Akcenta

Klient hledal cesty jak přivést nové potenciální zákazníky na svůj web a představit jim svoje služby. Výsledkem bylo vytvoření nativního inzerátu na domovské stránce Seznamu, který poutal na informace o ukončení intervenčního režimu ČNB a odkazoval na web klienta.

Ze všech reklamních formátů měla nativní reklama nejvyšší CTR a nejnižší cenu za proklik. I při použití stejného sdělení dosáhla nativní reklama 6× větší proklikovosti než ta bannerová.

Obrazek: Ukazka akcenty

Nejodšťavňovač.cz

Klient chtěl přilákat nové potenciální zákazníky na své webové stránky, kde jim představil jednotlivé odšťavňovače a ukázal jejich srovnání. Lidé, kteří projevili zájem, byli opětovně osloveni za použití retargetingu.

Nativní reklama se ukázala jako cenově nejefektivnější formát díky nízké ceně za proklik. Web navštívilo kolem 3 000 lidí, z toho 91% bylo nově příchozích.

Obrazek: Ukazka Nejodstavnovac.cz

Jak správně pracovat s nativní reklamou

Co přitáhne pozornost k nativnímu inzerátu:

  • Relevantní obrázek zapadající do prostředí.
  • Titulek, který vystihne návštěvníkovu potřebu.
  • Text, který zafunguje jako story teaser (nabudí návštěvníka na zajímavý obsah).
Obrazek: pandulak razne vysvetluje

Video z přednášky