Klientská zónaENSeznam.cz

Politická reklama

Za politickou reklamu je obecně považováno jakékoliv sdělení, které může ovlivnit politický proces, volební chování a/nebo výsledek voleb bez ohledu na to, kým je taková inzerce poptávána. Za politickou reklamu se považuje také sdělení v neprospěch jiné politické strany, politického hnutí, koalice, jejich představitele či kandidáta nebo jiného nezávislého politického představitele či kandidáta.

    V rámci služeb společnosti Seznam.cz musí takové sdělení splňovat veškeré povinnosti a pravidla vyplývající zejména z těchto předpisů:

    • nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/900, o transparentnosti a cílení politické reklamy použitelné od 10. 10. 2025 a prováděné adaptačním zákonem č. 234/2025 Sb., o volebních kampaních a transparentnosti cílení politické reklamy, který je částečně účinný od 10. 10. 2025 a částečně od 1. 1. 2026 (podle výkladu Úřadu pro ochranu osobních údajů se nová pravidla uplatní na volby vyhlášené po 1. 1. 2026);
    • zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy;
    • případně jednotlivé volební zákony.

Obecná pravidla

  • Politická reklama nesmí:
    • být cílena na základě zpracování osobních údajů nebo jakýmkoliv způsobem využívajícím identitu uživatele. Není tedy možné cílit na:
      • věk (věkovou skupinu) nebo pohlaví
      • zájmy uživatelů, zájmy o koupi
      • retargeting, Lookalike, vlastní seznamy zákazníků
    • být v rozporu s dobrými mravy a nesmí obsahovat jakoukoliv diskriminaci z důvodů rasy, pohlaví nebo národnosti nebo napadat náboženské nebo národnostní cítění;
    • ohrožovat obecně nepřijatelným způsobem mravnost, snižovat lidskou důstojnost, obsahovat prvky pornografie, násilí nebo prvky využívající motivu strachu;
    • používat nepravdivé nebo zavádějící informace;
    • nesmí hanlivou či expresivní formou zobrazovat či napadat politické oponenty;
    • napadat politické přesvědčení.

    Ve sporných případech si společnost Seznam.cz vyhrazuje právo konzultovat konkrétní kreativu se zástupci projektu Demagog s tím, že pokud tento náš partner vyhodnotí kreativu jako "Nepravdu" či "Zavádějící výrok", má společnost Seznam.cz právo takovouto reklamní kampaň s tímto řádným odůvodněním odmítnout.

  • Politická inzerce je vyloučena z těchto formátů:
    • komerční článek, PR článek
    • Advertorial
    • Direct mail
    • produkty HP Exclusiv
    • Seznam Native
    • Nativní reklama (vč. kombinované reklamy v Skliku)
        Tento formát zároveň nesmí být využíván k obcházení pravidel, která jsou stanovena pro politickou reklamu. Za obcházení bude považovány zpravodajské, zpravodajsko-publicistické či jiné články, které obsahují sdělení v neprospěch konkrétní politické strany, politického hnutí, koalice, jejich představitele či kandidáta nebo jiného nezávislého politického představitele či kandidáta a/nebo jejichž cílem je jinak ovlivnit výsledky voleb či politické smýšlení, případně na weby s takovýmto obsahem z reklamy odkazovat.

Politická reklama inzerovaná prostřednictvím reklamního systému Sklik se smí zobrazovat pouze na webech ze skupiny Seznam.cz.

Tři dny před volbami a až do ukončení hlasování nesmějí být žádným způsobem zveřejňovány výsledky předvolebních či volebních průzkumů.