Politická reklama
Za politickou reklamu je obecně považováno jakékoliv sdělení, které může ovlivnit politický proces, volební chování a/nebo výsledek voleb bez ohledu na to, kým je taková inzerce poptávána. Za politickou reklamu se považuje také sdělení v neprospěch jiné politické strany, politického hnutí, koalice, jejich představitele či kandidáta nebo jiného nezávislého politického představitele či kandidáta.
- nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/900, o transparentnosti a cílení politické reklamy použitelné od 10. 10. 2025 a prováděné adaptačním zákonem č. 234/2025 Sb., o volebních kampaních a transparentnosti cílení politické reklamy, který je částečně účinný od 10. 10. 2025 a částečně od 1. 1. 2026 (podle výkladu Úřadu pro ochranu osobních údajů se nová pravidla uplatní na volby vyhlášené po 1. 1. 2026);
- zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy;
- případně jednotlivé volební zákony.
V rámci služeb společnosti Seznam.cz musí takové sdělení splňovat veškeré povinnosti a pravidla vyplývající zejména z těchto předpisů:
Obecná pravidla
- Politická reklama nesmí:
- být cílena na základě zpracování osobních údajů nebo jakýmkoliv způsobem využívajícím identitu uživatele. Není tedy možné cílit na:
- věk (věkovou skupinu) nebo pohlaví
- zájmy uživatelů, zájmy o koupi
- retargeting, Lookalike, vlastní seznamy zákazníků
- být v rozporu s dobrými mravy a nesmí obsahovat jakoukoliv diskriminaci z důvodů rasy, pohlaví nebo národnosti nebo napadat náboženské nebo národnostní cítění;
- ohrožovat obecně nepřijatelným způsobem mravnost, snižovat lidskou důstojnost, obsahovat prvky pornografie, násilí nebo prvky využívající motivu strachu;
- používat nepravdivé nebo zavádějící informace;
- nesmí hanlivou či expresivní formou zobrazovat či napadat politické oponenty;
- napadat politické přesvědčení.
- být cílena na základě zpracování osobních údajů nebo jakýmkoliv způsobem využívajícím identitu uživatele. Není tedy možné cílit na:
Ve sporných případech si společnost Seznam.cz vyhrazuje právo konzultovat konkrétní kreativu se zástupci projektu Demagog s tím, že pokud tento náš partner vyhodnotí kreativu jako "Nepravdu" či "Zavádějící výrok", má společnost Seznam.cz právo takovouto reklamní kampaň s tímto řádným odůvodněním odmítnout.
- Politická inzerce je vyloučena z těchto formátů:
- komerční článek, PR článek
- Advertorial
- Direct mail
- produkty HP Exclusiv
- Seznam Native
- Nativní reklama (vč. kombinované reklamy v Skliku)
- Tento formát zároveň nesmí být využíván k obcházení pravidel, která jsou stanovena pro politickou reklamu. Za obcházení bude považovány zpravodajské, zpravodajsko-publicistické či jiné články, které obsahují sdělení v neprospěch konkrétní politické strany, politického hnutí, koalice, jejich představitele či kandidáta nebo jiného nezávislého politického představitele či kandidáta a/nebo jejichž cílem je jinak ovlivnit výsledky voleb či politické smýšlení, případně na weby s takovýmto obsahem z reklamy odkazovat.
Politická reklama inzerovaná prostřednictvím reklamního systému Sklik se smí zobrazovat pouze na webech ze skupiny Seznam.cz.
Tři dny před volbami a až do ukončení hlasování nesmějí být žádným způsobem zveřejňovány výsledky předvolebních či volebních průzkumů.