Klientská zónaENSeznam.cz

Zdravotní tvrzení (léky a potraviny)

Seznam.cz jako šiřitel reklamy spoluodpovědný za reklamu na tyto produkty dle § 6b odst. 1 zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy.

Obecná pravidla

  • Písemná upozornění na bannerech, která vyžaduje zákon, musí být čitelná.
  • Obecná reklama, např. na dotaz chřipka nebo vitamín c nebo nekonkrétní nativní inzerát text povinného označení (doplněk stravy, lék pro vnitřní užití atd.) obsahovat nemusí, pokud nepropagují konkrétní výrobek - nezmiňuje jeho název či jedinečnou část názvu a nezobrazují obrázek výrobku.

Léky

  • Lék se musí nacházet v databázi SÚKL:
  • Zakázána je reklama na léky na lékařský předpis, anebo obsahující omamné a psychotropní látky (výjimka pouze léky na lékařský předpis v rámci vakcinační akce schválené Ministerstvem zdravotnictví - je třeba společnosti Seznam.cz doložit písemné potvrzení o schválení vakcinační akce ze strany Ministerstva);
  • Reklama na volně prodejné léky musí vždy obsahovat:
    • informaci, že jde o lék;
    • přesný název léku (tak jak je uveden v databázi SÚKL);
    • informaci o správném užití léku;
    • výzvu k pečlivému přečtení příbalové informace (např. „Lék k vnitřnímu / vnějšímu použití. Před užitím čtěte obal nebo příbalovou informaci.“);
    • v textové reklamě Skliku je třeba mít minimálně “Lék k vnitřnímu / vnějšímu použití.”
    • v případě, že se informace do reklamního formátu nevejde (např. Produktové inzeráty a Dynamický retargeting v Skliku), je třeba, aby informaci obsahovala cílová stránka;
  • Reklama nesmí vyvolávat dojem, že porada s lékařem není potřebná; reklama nesmí obsahovat zjevně přehnaná tvrzení o možnosti uzdravení se nebo zlepšení zdraví (např. “už nikdy nebudete mít chřipku”); reklama se nesmí dovolávat doporučení vědců a zdravotnických odborníků a zvyšovat tím šanci na odbyt léku; reklama nesmí tvrdit, že lék je účinný jen proto, že je přírodního původu; a reklama nesmí vyobrazovat přehnaným způsobem konkrétní projevy nemoci.

Speciální potraviny

Potravina se musí nacházet v jedné z těchto databází:
  • Registr oznámených potravin
  • Registr rozhodnutí hlavního hygienika (do 1.1.2015):
    • pokud produkt nelze v těchto rejstřících dohledat, je třeba společnosti Seznam.cz doložit dokumenty potvrzující řádné nahlášení produktu u Ministerstva zdravotnictví či Ministerstva zemědělství.
  • Potravinám nesmí být přisuzovány preventivní či léčebné účinky a dále zvláštní charakteristické vlastnosti, pokud tyto vlastnosti mají všechny obdobné potraviny.

    • Zákaz zobrazení nebo zmiňování lékaře, medicínských symbolů apod.
    • Není možné se odvolávat na nekonkrétní vědecké studie.

    Doplňky stravy

    Reklama na doplněk stravy musí obsahovat zřetelný text „doplněk stravy“ (možné i ve viditelné URL, tj. i bez diakritiky); toto pravidlo platí také pro textové reklamy v Skliku, nativní inzeráty a další.
    • Reklama nesmí naznačovat, že potravinový doplněk léčí.
    • Inzerce Produktových inzerátů a Dynamického retargetingu je možná, pokud se text “doplněk stravy” nachází na cílové stránce.

    Potraviny pro zvláštní výživu

    Reklama musí obsahovat zřetelný text „potravina pro zvláštní výživu“.
    • Produktové inzeráty a Dynamický retargeting v Skliku je možné využívat, pokud se tato informace nachází na cílové stránce.
    Od roku 2016 dle Nařízení EU č. 609/2013 spadají do této kategorie tyto potraviny:
    • počáteční a pokračovací kojenecká výživa;
      • Reklama na počáteční kojeneckou výživu je zakázána.
      • Reklama na pokračovací kojeneckou výživu nesmí obsahovat pojem jako "humanizované" nebo "maternizované" nebo podobný výraz a nesmí vyvolávat dojem, že plně nahrazuje přirozené kojení.
      • Zakázány jsou formulace “maminky doporučují”, “schváleno maminkami” apod.
    • Obilné příkrmy a potraviny pro malé děti;
    • Potraviny pro zvláštní lékařské účely;
    Zadavatel může v reklamě využít výše zmíněná označení, ale současně v reklamě musí být také informace “potravina pro zvláštní výživu”.

    Seznam.cz si vyhrazuje právo inzerci doplňků stravy, potravin pro zvláštní výživu, počáteční a pokračovací kojenecké výživy a léků inzerentovi zcela neumožnit v případě opakovaného porušení Pravidel reklamy nebo v případě sporné textace reklam.