Klientská zónaENSeznam.cz

SEE, THINK, DO, CARE

Framework STDC (See – Think – Do – Care) představil v ČR poprvé autor Avinash Kaushik. Metodika se věnuje komplexnímu plánování kampaní od budování povědomí (brandové kampaně), přes zaujetí potenciálního zákazníka a výkonnostní strategii až po péče o klienta. Díky STDC dokáže marketér správně rozplánovat kampaň, její zacílení, obsah sdělení a zaměřit se na ty správné metriky pro vyhodnocení.

Naplánovat komplexní marketingovou strategii, logicky rozdělit rozpočet do všech media typů, odhadnout výkon při dané investici, investici navrhnout na dané období, období navrhnout.

Co to je? Celkem běžné zadání od šéfa k podřízenému, od firmy do agentury, od agentury k dodavateli. Že zadání obsahuje příliš neznámých? Od toho jste zde vy a vaše expertiza… Realita.

Obrazek1: hlavy see think do care

Chytré plánování marketingových kampaní

  • Komplexní plánování marketingových strategií
  • Vytěžení maxima z reklamních nástrojů, služeb a formátů
  • Logické zařazení mezi ostatní marketingové aktivity a jejich vzájemná synergie
  • Širší pohled na to, co směřujeme k zákazníkovi.

Nejen s tímto pomůže framework See Think Do Care (dále jen STDC). Framework má své uplatnění napříč online i offline reklamou, popsala jej již řada českých i zahraničních webů. V roce 2014 o něm psal a přednášel Avinash Kaushik.

Kde ve frameworku STDC stojí Seznam.cz reklama? Dozvíte se dál.

Co je to STDC?

Jedná o logické rozdělení vašich zákazníků na čtyři základní skupiny (See Think Do Care), které se aktuálně nachází v různých fázích nákupního procesu, řeší různou potřebu. Někdo hledá zájezd k moři a někdo jiný teprve nákup dovolené zvažuje. Tomu je potřeba komunikaci přizpůsobit.

Z našich průzkumů* mj. vyplývá:

  • Nákup na internetu neprobíhá přímočaře, většina lidí (92 %) si produkt hledá na různých internetových stránkách (vyhledávač, srovnávač, slevový server atd.), než se rozhodne pro konkrétní obchod, na kterém nakoupí
  • 41 % uživatelů před nákupem prošlo různé internetové obchody
  • 59 % uživatelů nezačíná své nakupování ve vyhledávači - je třeba je oslovit i jinde
  • 53 % uživatelů má zkušenost s tím, že nakupovat vlastně nechtěli, ale nechali se zlákat zobrazenou reklamou. Většině se to stalo pouze výjimečně, 10 % se to stává běžně

* Zdroj: Výzkumník | Seznam.cz

STDC se zaměřuje na publikum, nikoli na formát reklamy. Díky znalosti STDC si publika nejen nadefinujeme a rozdělíme, ale také si řekneme, jakým způsobem a jakými kanály je vhodné k nim mluvit a co potom vyhodnocovat.

Obrazek2: see think do care vysvětlení

Pro každou ze 4 základních skupin si kromě definice publika, ke kterému chcete mluvit, zvolíte také vyhovující sdělení, formát reklamy, cílení, cílovou URL adresu a metriku. Konkrétně, těchto pět věcí, definujeme v příkladech u každé ze 4 fází níže.

Podívejte se na příklad každé fáze

Obrazek1: Nejvštší oslovitelné relevantní publikum.

Víme, kdo je naše největší oslovitelné relevantní publikum?

Příklad 1: Jsme obchod se zdravými potravinami. Naše největší oslovitelné relevantní publikum jsou lidé, kteří žijí zdravým životním stylem.

Příklad 2: Jsme obchod s obuví. Naše největší oslovitelné relevantní publikum jsou lidé, kteří potřebují boty.

Všechny tyto popsané skupiny nás zatím vůbec nemusejí znát. V této fázi bychom měli být schopni jim vhodným způsobem představit naši značku.

Ukázat se a informovat

A co řekne víc něž tisíc slov?

Vizualizujte, využijte bannery - pěkné bannery, interaktivní bannery. A co řekne ještě víc než tisíc bannerů? Video.

Obrazek2: příklad banneru: Žijte zdravě, jezte zdravě! Obrazek3: příklad video banneru: Elegance pro každý den

SEE

Formát reklamy:
Video v různých formátech, Bannerové plochy, Nestandardní formáty, Rich media, Seznam naplno

Metriky:
Počet zobrazení, Počet zhlédnutí, Zásah - počet oslovených uživatelů, Cena za zhlédnutí, Cena za zobrazení, Frekvence

Cílení:
Maximální zásah - bez cílení, Sociodemo (muži, ženy, věk)

Cílová URL:
Není tolik podstatná, Speciální cílová URL (např. landing page, která dále rozvíjí informaci zmíněnou v reklamě

Obrazek1: Nejvštší oslovitelné relevantní publikum.

Víme, kdo je naše největší oslovitelné relevantní publikum?

Příklad 1: Jsme obchod se zdravými potravinami. Publikum s nákupním záměrem jsou ti co se zajímají o bio/eko potraviny.

Příklad 2: Jsme obchod s obuví. Publikum s nákupním záměrem jsou lidí, kteří se již zajímají o trendy sezóny a mají zájem o boty.

Všechny tyto popsané skupiny nás už znají. V této fázi uvažují o tom, zda produkt zakoupí právě u nás.

Nechat zákazníka zjistit víc

Kde zákazník zjistí nejrelevantnější informace? Na vašem webu…

K přivedení zákazníka na web využijte formáty, které mají vyšší míru prokliku a sdělte na nich, že lidi mají váš web navštívit. Programaticky nakoupené bannery, které lze skvěle cílit, či nativní inzeráty.

Obrazek2: příklad banneru: Žijte zdravě, jezte zdravě! Obrazek3: příklad video banneru: Elegance pro každý den

THINK

Formát reklamy:
Banner, Textová reklama v Skliku, PR článek, Nativní inzerát, nativní inzerát v Skliku

Metriky:
Počet prokliků, Cena za proklik, Pageviews PR článku

Cílení:
Zájmy uživatelů, Retargeting, Lookalike publika, Témata stránek

Cílová URL:
Obsahová část webu, Bližší informace o produktu, PR článek (pokud neexistuje vhodná landing page)

Obrazek1: Nejvštší oslovitelné relevantní publikum.

Víme, kdo je naše největší oslovitelné relevantní publikum?

Příklad 1: Jsme obchod se zdravými potravinami. Publikum s nákupním záměrem jsou ti, co hledají konkrétní produkt, který prodáváme.

Příklad 2: Jsme obchod s obuví. Publikum s nákupním záměrem jsou lidí, kteří právě hledají konkrétní boty.

Jednoduše najít a koupit

Když chcete koupit konkrétní produkt vyhledáte jej nebo navštívíte zbožový server

K tomu, abyste zákazníka přiměli k nákupu, využijte formáty s vysokým konverzním poměrem, které co nejvíce odpovídají poptávce po konkrétním produktu. Vyhledávání, Produktové inzeráty či Zboží.cz je ta správná volba

Obrazek2: příklad banneru: Žijte zdravě, jezte zdravě! Obrazek3: příklad video banneru: Elegance pro každý den

DO

Formát reklamy:
Vyhledávání (Sklik), Produktové inzeráty (Sklik), Zboží.cz, Firmy.cz, Oborové služby Sreality.cz, Sauto.cz, Sdovolená.cz

Metriky
Počet konverzí, Cena za akci (CPA), Podíl nákladů na obratu (PNO)

Cílení:
Klíčová slova, Retargeting, Dynamický retargeting (DRTG), Zájmy o koupy, Produktové inzeráty v Skliku

Cílová URL:
Detail produktu, Stránka kategorie produktu

Obrazek1: Nejvštší oslovitelné relevantní publikum.

Víme, kdo je naše největší oslovitelné relevantní publikum?

Příklad 1: Jsme obchod se zdravými potravinami. Publikum, které u nás nakoupilo více než 2x, si zaslouží vědět první o našich akcích.

Příklad 2: Jsme obchod s obuví. Publikum, které u nás nakoupilo více než 2x, si zaslouží věrnostní kartu a pravidelné slevy.

Vaši zákazníci si zaslouží péči. Péče o zákazníka a to jak ji uchopit je zejména na firmě.

Být odměněn za věrnost

Když chcete o svého zákazníka pečovat, servírujte mu co nejvíc relevantní, ideálně personalizovaný obsah.

Můžete mu připomenout, že mu dojde jeho produkt a je potřeba další (kontaktní čočky). Využijte formáty, které umožňují cílit na konkrétního člověka (e-mail).

Obrazek2: příklad banneru: Žijte zdravě, jezte zdravě!

CARE

Formát reklamy:
Vlastní direct mail, Sociální sítě

Metriky:
Opětovný nákup, Aktivita na sociálních sítích, Otevření newsletteru

Cílení:
Retargeting, Customer match - párování zákazníků, Newsletter

Cílová URL:
Dle sdělení