Zavřít
Jiří Sulženko

Jiří Sulženko

Nejnovější články na Seznamu na téma Jiří Sulženko
  • Národní divadlo

    1 min

    Podcast
    K jádru věci: TURANDOT

    Před 24 dny

    ·

    1 minuta

    Turandot, operou o strachu z lásky, končí jedna velká operní tradice. Giacomo Puccini je poslední z velkých mistrů italské opery a Turandot byla jeho posledním dílem, ani ji nedokončil. Árie Nessun dorma by se tak dala označit za poslední operní megahit a nejlepší světoví tenoři se předhánějí v délce posledního tónu.  Dramaturg Ondřej Hučín opět odkrývá taje opery a divadla vůbec. Je Turandot čínská pohádka, nebo psychoanalytický mýtus? Ondřej pátrá po původu námětu, který, jak asi tušíte, nemá s Čínou nic společného. V zemi, kde vládne Turandot, probíhají za svitu měsíce popravy jejích neúspěšných nápadníků. Kdo je tajemná princezna Turandot? A proč se tak brání lásce? A kdo se o její srdce i tak pokusí? V podcastu uslyšíte i Hanu Zagorovou. Že nevěříte?  V podcastu je užita nahrávka Pucciniho opery Turandot z roku 2020 v nastudování Opery Národního divadla. Účinkují: Iveta Jiříková (Turandot), Michal Lehotský (Kalaf), Alžběta Poláčková (Liu), Jiří Brückler (Ping), Richard Samek (Pang), Josef Moravec (Pong), Roman Vocel (Mandarín), Jiří Sulženko (Timur), Jan Ježek (Císař Altoum), Sbor Národního divadla, Kühnův smíšený sbor, Kühnův dětský sbor a Orchestr Národního divadla pod taktovkou dirigenta Jaroslava Kyzlinka. Ukázky z různých provedení árie Nessun dorma jsou převzaty z YouTube. Podcast K JÁDRU VĚCI. Pokud jste inscenaci viděli a chcete se dozvědět víc. I pokud se do divadla teprve chystáte. Nebo jen tak. Ale pozor: PODCAST MŮŽE PROZRAZOVAT DĚJ.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Předkové řešili totéž, jen v jiných kulisách. Brněnská opera uvádí Veselou vdovu

    Před 1 měsícem
    "Řeší problémy, které jsou stále aktuální. Lidé se pořád berou z lásky i pro peníze. A jejich láska je také někdy neopětovaná," říká jeden z režisérů.
     Komentáře
  • Opera Plus

    Operní panorama Heleny Havlíkové (385) – Krotký plzeňský Dalibor a Lužickosrbský Wodźan

    Před 4 měsíci
    Divadlo Josefa Kajetána Tyla uvedlo nové nastudování opery Bedřicha Smetany Dalibor. Premiéra se vydařila hlavně díky obsazení sólistů. Hudební nastudování Jiřího Štrunce splňovalo základní nároky partitury, režisér Martin Otava se držel logiky příběhu a výtvarník Daniel Dvořák, jak je pro něj typické, si neodpustil provokativnost – v kontextu jeho scénografií i jiných inscenací Smetanova Dalibora vlastně krotkou. A Společnost přátel Lužice s Unií českých pěveckých sborů pokračovala v projektu uvedení opery Korla Awgusta Kocor Wodźan.
     Komentáře
  • Národní divadlo

    43 min

    Podcast
    K jádru věci: ŠVANDA DUDÁK

    Před 4 měsíci

    ·

    43 minut

    Co se stane, když se na jevišti Národního divadla setká český dudák s excentrickým režisérem Vladimírem Morávkem? Kdo je Švanda? A co má společného se Strakonickým dudákem Josefa Kajetána Tyla? Proč byl u nás český a později americký skladatel Jaromír Weinberger skoro zapomenut? Opera Švanda dudák se vrací do historické budovy Národního divadla po 90 letech, přitom byla vytvořena právě pro tohle jeviště. Dramaturg Opery Ondřej Hučín, který vás podcastem provede, říká, že je to snění o české pohádce. Je tam obyčejná láska mezi dudákem a děvčetem, vychytralý loupežník Babinský a okolo nich se motají čerti. A taky spousta drůbeže. Ostatně lidová písnička "Na tom našem dvoře všechno to krákoře" je ústřední melodií rozverné opery. Poslouchejte a zjistíte, jestli je Morávkova inscenace výstředním snem. V podcastu je užita nahrávka premiéry inscenace Švanda dudák ze dne 6. října 2022 v Národním divadle. Účinkují Jiří Brückler (Švanda), Jana Šrejma Kačírková (Dorotka), Martin Šrejma (Babinský), Ester Pavlů (Královna), Martin Bárta (Černokněžník), Dušan Růžička (Sudí), Vít Šantora (Kat), Jiří Sulženko (Čert), Ondřej Koplík (Pekelný hejtman), David Bosh (vypravěč), Sbor Národního divadla a Orchestr Národního divadla pod taktovkou dirigenta Zbyňka Müllera.   Podcast K JÁDRU VĚCI. Pokud jste inscenaci viděli a chcete se dozvědět víc. I pokud se do divadla teprve chystáte. Nebo jen tak. Ale pozor: PODCAST MŮŽE PROZRAZOVAT DĚJ.
     Komentáře
  • Opera Plus

    Operní panorama Heleny Havlíkové (384) – Jak bezhlavý jelen se slepicemi, kohouty a králíkem vařili operu v pekle

    Před 4 měsíci
    Další operou, kterou pražské Národní divadlo naplňuje projekt Musica non grata s finanční podporou Velvyslanectví Spolkové republiky Německo, je Švanda dudák Jaromíra Weinbergera. Inscenátoři k němu přidali podtitul „aneb Ďábel prohrál, lituje…“ a charakteristiku „pohádkové opery pro celou rodinu“.
     Komentáře
  • Opera Plus

    Nový plzeňský Dalibor je neromantický, osciluje mezi šedivou současností a temnou historií

    Před 4 měsíci
    Divadlo J. K. Tyla v Plzni uvedlo nově Dalibora Bedřicha Smetany. Jedná se o koprodukci DJKT a Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. V hudebním nastudování a pod taktovkou Jiřího Štrunce a v režii ředitele DJKT Martina Otavy měla inscenace premiéru ve Velkém divadle 22. října 2022. Dalibor je uveden v rámci chystaného provedení všech oper Bedřicha Smetany na plzeňské scéně, a to v roce 2024 v rámci Roku české hudby a u příležitosti 200. výročí Smetanova narození a 140. výročí skladatelova úmrtí.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Recenze: Paní Columbová české opery. Národní divadlo oživilo Švandu dudáka

    Před 5 měsíci
    Dílo skladatele Jaromíra Weinbergera bylo poslední roky uváděno v zahraničí, Češi jej však dlouho neviděli.
     Komentáře
  • Opera Plus

    Efektní Švanda dudák si podmanil diváky bohatou výpravou

    Před 5 měsíci
    Národní divadlo připravilo pro diváky novou inscenaci opery Švanda dudák Jaromíra Weinbergera (1896–1967) s kvalitními pěveckými výkony a atraktivní režií. Barevná pohádková hudba, vkusný vizuál a kratší stopáž činí toto představení vhodné pro děti a méně zkušené diváky. Dramaturgický počin byl avizován již na sezónu 2019/2020, je tedy z dílny tehdejšího šéfa Opery Národního divadla Petra Kofroně. Premiéra byla odložena o dvě sezóny kvůli koronavirovým omezením. Zazněla až nyní v rámci cyklu Musica non grata.
     Komentáře
  • Opera Plus

    Operní panorama Heleny Havlíkové (367) – Jak se (ne)dělá opera aneb jak Prodanka uhynula v pošmourném nebi Zlaté kapličky

    Před 9 měsíci
    Národní divadlo na piazzettu vedle historické budovy nainstalovalo výstavu Jak se dělá Prodanka. Výsledek na jevišti „Zlaté kapličky“ je však spíše ukázkou toho, jak by se v pražském Národním divadle tato Smetanova opera inscenovat neměla.
     Komentáře
  • Opera Plus

    Star Flute: Nová generace aneb Mozartovo intergalaktické zpěvohraní

    Před 11 měsíci
    Ve středu 13. dubna se pódium Janáčkova divadla v Brně proměnilo ve vědecko-fantastickou scenérii. Zvolil si ji Miroslav Krobot pro své režijní pojetí Mozartovy Kouzelné flétny. Tradiční dílo v netradičním hávu možná zpočátku budilo jisté obavy, velmi rychle si však získalo přízeň obecenstva, které práci celého inscenačního týmu ocenilo dlouhotrvajícími ovacemi vestoje.
     Komentáře
  • Brněnská Drbna

    Národní divadlo Brno uvede Mozartovu Kouzelnou flétnu v podobě sci-fi

    Před 11 měsíci
    Divadelní a filmový režisér Miroslav Krobot si v Národním divadle Brno poprvé vyzkoušel práci na plnohodnotné operní produkci. Nastudoval Kouzelnou flétnu Wolfganga Amadea Mozarta, které vtisknul atmosféru vědeckofantastického filmu. Chtěl se inspirovat rozmanitostí Mozartovy hudby a komediálním potenciálem libreta a nastudovat vizuálně, hudebně a herecky přitažlivou inscenaci. Premiéra bude 13. dubna.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Kouzelná sci-fi flétna. Krobot spojil Mozartovu operu s příběhem vesmírného korábu

    Před 11 měsíci
    "Vizuálně nás bavily takové ty prastaré Star Treky ze 60. a 70. let, které jsou už dneska v podstatě pohádkové,“ líčí režisér.
     Komentáře
  • České noviny

    Krobot si v Brně vyzkoušel operní režii, nastudoval Kouzelnou flétnu jako sci-fi

    Před 11 měsíci
    Divadelní a filmový režisér Miroslav Krobot si v Národním divadle Brno poprvé vyzkoušel práci na plnohodnotné operní produkci. Nastudoval Kouzelnou flétnu Wolfganga Amadea Mozarta, které vtisknul atmosféru vědeckofantastického filmu. "Chceme se inspirovat rozmanitostí Mozartovy hudby a komediálním potenciálem libreta a nastudovat vizuálně, hudebně a herecky přitažlivou inscenaci," uvedl Krobot v tiskové zprávě. Premiéra bude 13. dubna.
     Komentáře
  • Classic Praha

    Speciální „Prodanka“: Jak oslavit 90. narozeniny? Richard Novák se předvede jako Kecal

    Před 11 měsíci
    Význačný pěvec vystoupí v Prodané nevěstě jako Kecal
     Komentáře
  • Národní divadlo

    36 min

    Podcast
    K jádru věci: PŘÍHODY LIŠKY BYSTROUŠKY

    Před 1 rokem

    ·

    36 minut

    K jádru věci: PŘÍHODY LIŠKY BYSTROUŠKY   Spisovatel Milan Kundera popsal operní Příhody lišky Bystroušky jako drásavou idylu. Sám Leoš Janáček v korespondenci píše, že je to veselá věc se smutným koncem. Je jedna z nejproslulejších českých oper pohádka, bajka, groteska, nebo snad existenciální podobenství o cyklu života? Janáček ve svém plnokrevném díle na motivy ilustrované novinové série Rudolfa Těsnohlídka konfrontuje svět lidí se světem zvířat. A titulní hrdinka, Liška Bystrouška, si posteskne: “Hrozná zvířata, ti lidé.”. Má svět zvířat svůj řád, zatímco ten lidský je jeden velký chaos? A víte, jak probíhají liščí námluvy? A proč má liška prvorepublikové šaty charlestonky? Podcastem o hravé, poetické, ale i mírně erotické inscenaci vás provede dramaturg opery Ondřej Hučín. A uslyšíte také režiséra inscenace Ondřeje Havelku.
     Komentáře
  • Opera Plus

    Káťa Kabanová v Národním divadle: Nedostatečně naplněná abstrakce

    Před 1 rokem
    Na prkna Národního divadla v Praze se vrátila Káťa Kabanová Leoše Janáčka. Opera o mladé vdané ženě ničené dobovými konvencemi, jež nemá sílu prolomit, a kterou opětovaná láska k jinému muži společensky znemožní, vystaví domácímu násilí a ona vidí jako jediný možný únik z nesnesitelné reality dobrovolnou smrt. Janáčkovi bylo předlohou drama Alexandra Nikolajeviče Ostrovského Bouře z roku 1859, které od doby svého vzniku inspirovalo několik hudebních skladatelů, mimo jiné Petra Iljiče Čajkovského ke kompozici symfonické fantazie e-moll Bouře (1896). Postupně vzniklo i několik oper na tento námět, k první z nich z pera skladatele Vladimira N. Kašperova (1867) napsal libreto sám Ostrovskij. Káťa Kabanová je první opera, ke které si Janáček vytvořil po zkušenostech s libretisty ve Výletech páně Broučkových text sám, přičemž zredukoval počet postav Ostrovského dramatu a učinil ještě další zásahy. Patří k nejosobnějším Janáčkovým dílům, inspirací mu byl jeho vlastní vztah k paní Kamile Stösslové – on byl ženatý, ona vdaná. Opera byla hrána poprvé v brněnském Městském divadle 23. listopadu 1921.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Špatně se vdala. Nová inscenace jako by se odehrávala v hlavě Káti Kabanové

    Před 1 rokem
    Sopranistka Eva Urbanová s basistou Jiřím Sulženkem sehrávají ve druhém dějství opery malou etudu: je to jedno z nejlepších míst inscenace.
     Komentáře
  • Classic Praha

    Káťa Kabanová po deseti letech opět v Národním divadle

    Před 1 rokem
    Premiéra proběhne 28. ledna 2022.
     Komentáře
  • Classic Praha

    Novinky Opery Národního divadla

    Před 1 rokem
    Tři lednové premiéry slavných oper
     Komentáře
  • Classic Praha

    Takové jsou všechny, tvrdil Mozart

    Před 1 rokem
    První operní premiérou ve Stavovském divadle v roce 2022 bude Cosí fan tutte.
     Komentáře
  • Opera Plus

    Italka v Alžíru – v hlavních rolích Mustafa a Lindoro

    Před 1 rokem
    Nová inscenace Italky v Alžíru Gioacchina Rossiniho v Divadle J. K. Tyla v Plzni má za sebou již několik repríz. Ta poslední se uskutečnila v pátek 22. října pod taktovkou Jiřího Štrunce. Italka v Alžíru – v hlavních rolích Mustafa a Lindoro.
     Komentáře
  • Opera Plus

    Operní panorama Heleny Havlíkové (340) – dvě národní divadla, dvě premiéry

    Před 1 rokem
    Opera pražského Národního divadla dohání výpadky loňské covidové sezony další premiérou – Lazebníkem sevillským Gioacchina Rossiniho v hudebním nastudování Jaroslava Kyzlinka a režii Magdaleny Švecové. V brněnském Národním divadle měl premiéru Peter Grimes Benjamina Brittena v hudebním nastudování Marka Ivanoviće a v režii Davida Radoka. Operní panorama Heleny Havlíkové (340) – dvě národní divadla, dvě premiéry.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Recenze: Plachetka tropí hlouposti. Lazebník sevillský v Praze je spíš průměrný

    Před 1 rokem
    Opera Národního divadla uvedla Lazebníka sevillského. Adam Plachetka hrál pro publikum a dopřával mu ze sebe co nejvíc. Často ale těch vtípků a předvádění bylo až moc.
     Komentáře
  • Classic Praha

    Lazebník sevillský v novém

    Před 1 rokem
    Mazaný sluha Figaro se vrací na jeviště Národního divadla s Adamem Plachetkou v hlavní roli.
     Komentáře
  • Opera Plus

    Jiří Sulženko: Bojím se chytrých pánů se zdviženým prstem!

    Před 1 rokem
    Jiří Sulženko patří k našim předním operním pěvcům. Disponuje libozvučným basem i brilantní technikou, a je tak vyhledáván inscenátory v Česku i za hranicemi. Začínal ovšem jako kontrabasista v orchestru Národního divadla, zpěv vystudoval až později. Pěveckou kariéru zahájil v Moravském divadle v Olomouci, odkud přešel do Národního divadla v Brně a poté do pražskéhoNárodního divadla. V letech 2007-2013 byl sólistou opery Saarlandisches Staatstheater v Saarbrückenu, poslední „saarbrückenskou“ sezonu měl souběžně angažmá i v Praze.
     Komentáře
  • Opera Plus

    Brněnský Evžen Oněgin nejen z první řady

    Před 1 rokem
    Nová inscenace Čajkovského opery Evžen Oněgin v brněnském Národním divadle se dočkala 29. března 2021 televizní premiéry na ČT art. Živé vysílání z Janáčkova divadla se neslo pod heslem „Představení jako z první řady“.
     Komentáře
  • Novinky

    Elektronické známky mají distribuovat Česká pošta a Čepro

    Před 2 roky
    Elektronické dálniční známky bude zřejmě fyzicky distribuovat konsorcium státních podniků České pošty a Čepra. V tendru uspěly s cenově nejnižší nabídkou. Dostávat budou 2,3 procenta z ceny prodaných vinět. Dosud je odměna pro distributory 4,6 procenta.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Jak zodpovědně pořádat koncert či divadlo. Nová pravidla v Dox+ posvětila hygienička

    Před 2 roky
    Čestná prohlášení, termokamery a dezinfekce. Pražský Dox ukázal, jak by se mohly bezpečně opět konat koncerty, divadelní inscenace nebo konference.
     Komentáře
  • Novinky

    Praha chce zachránit turistické léto poukázkami na vstupy

    Před 2 roky
    Hlavní město chce alespoň částečně zachránit letní sezonu a v určité míře obnovit turismus. Orientuje se zatím na ten vnitrostátní a připravuje poukázky pro vstupy do památek, vouchery mají také pomoci obsadit hotely, které by je hostům vydávaly.
     Komentáře
  • Seznam Zprávy

    Spor na náplavce. Z hladiny má zmizet plovoucí galerie, umělci se bouří

    Před 2 roky
    Monika Načeva, Jáchym Topol, Sylva Fischerová a další umělci sepsali petici za záchranu plovoucí galerie, která kotví na pražské náplavce. Navzdory jejich snaze se nyní magistrát rozhodl loď zavřít. Kvůli stížnostem na hluk.
     Komentáře
  • Čtidoma

    Noční starosta Štern: Dlouhá není Stodolní, turisty je třeba dostat z centra Prahy

    Před 3 roky
    Od ledna letošního roku má Praha nočního starostu. Představit si pod tímto pojmem můžeme cokoli.
     Komentáře
  • Novinky

    Brněnskou operní sezónu zahájí inscenace Offenbachových Hoffmanových povídek

    Před 3 roky
    Operní sezóna 2019/2020 si jako motto zvolila Hledání. Tím prvním v sezóně, - ovšem věčným - je hledání lásky. Právě takové je přináší na jeviště téma opery J. Offenbacha Hoffmanovy povídky. První brněnská premiéra operní sezóny se koná 20. září v Janáčkově divadle.
     Komentáře
Reklama