Před 3 měsíci
Hackathon KHK 2025: Studenti se znovu utkají v soutěži o nejlepší aplikaci využívající otevřená data Monika Gregorová Po, 25. 8. 2025 - 12:31 Studentské týmy složené ze tří až čtyř soutěžících budou mít opět příležitost vytvářet návrhy webových aplikací využívajících otevřená data kraje nebo otevřená data z Národního katalogu otevřených dat s regionálním vymezením. Letos je k dispozici 133 datových sad – o 34 více než v předchozím ročníku. Tým Data KHK, který má pořádání Hackathonu na starost, neustále rozšiřuje nabídku a zajišťuje soutěžícím co nejlepší podmínky akce. Hackathon se uskuteční 16. října v prostorách Fakulty informatiky a managementu Univerzity Hradec Králové, která je zároveň spolupořadatelem soutěže. Letošní novinkou je zařazení vibecodingu, tedy využití umělé inteligence pro tvorbu návrhů aplikací. Soutěžící budou moci pracovat v prostředí společnosti Microsoft, která se stala partnerem soutěže. Poprvé tak bude krajský hackathon zaměřen primárně na práci s umělou inteligencí – cílem je umožnit účastníkům v co nejkratším čase vytvořit co nejvíce funkční prototyp aplikace. „O zařazení této novinky se vedly dlouhé debaty, ale nakonec jsme dali na doporučení našeho experta v oblasti vývoje a programování, který navrhl cestu, jak soutěž posunout a přiblížit ji současné generaci studentů, “ uvedla vedoucí týmu Data KHK Radmila Velnerová. Doplnila, že partnerství se společností Microsoft považuje celý organizační za velký krok vpřed. : „ Chceme, aby návrhy aplikací byly kvalitně zpracované a zároveň měly potenciál pro praktické využití. Pokud některý z návrhů zaujme vedení kraje natolik, že by mohl být přínosem pro kraj i širokou veřejnost, budeme se snažit navázat se soutěžním týmem spolupráci na jeho dalším rozvoji a případném zařazení na datový portál Data KHK. Ten nabízí grafické výstupy, aplikace, odkazy na krajské portály, katalog otevřených dat a mnoho dalších informací, ze kterých budou účastníci čerpat i při přípravě svých návrhů. “ Po celou dobu soutěže budou mít týmy k dispozici odborné mentory, kteří jim poskytnou rady, pomohou hledat řešení a ideově je povedou tak, aby jejich práce co nejvíce zaujala odbornou porotu. Ta bude složená ze zástupců týmu Data KHK, spolupořadatelů, partnerů, externích vývojářů a dalších IT expertů. Kapacita soutěže je omezena na maximálně 80 účastníků, což i tak znamená navýšení oproti předchozím ročníkům. Studenti mohou využívat počítače fakulty, nebo pracovat na vlastních noteboocích, což je pro jejich komfort preferovanou možností. Samozřejmostí je zajištění občerstvení po celou dobu konání soutěže pro soutěžící, mentory, porotu i hosty. Po ukončení programování budou týmy prezentovat své návrhy aplikací. Na prezentaci budou mít pět minut, během kterých představí to nejdůležitější, co vytvořily. Poté bude následovat prostor pro otázky poroty. Hodnocení proběhne ve dvou kolech a zaměří se na čtyři hlavní kritéria: jedinečnost, práci s otevřenými daty, přínos pro Královéhradecký kraj a přínos pro veřejnost. Do druhého kola postoupí pět nejlépe hodnocených týmů, z nichž porota vybere vítěze. První tým získá od Královéhradeckého kraje 20 000 Kč, druhý 10 000 Kč a třetí 5 000 Kč, k tomu navíc ceny od partnerů soutěže. Propagační materiály Data KHK obdrží všichni účastníci. Partnery soutěže jsou společnosti Quadient Technologies Czech, Unicorn Systems, MOVISIO, Microsoft, MICRORISC a IQRF Tech. Záštitu nad studentskou soutěží převzali radní pro ekonomickou gesci Královéhradeckého kraje Ing. Jaromír Dědeček, děkanka Fakulty informatiky a managementu Univerzity Hradec Králové prof. Ing. Mgr. Petra Marešová, MBA, Ph.D. a ředitel Digitální a informační agentury Ing. Mar