Tatrovka na telčském zámku přibližuje, čím jezdili Podstatzky-Lichtensteinové
Před 13 hodinami
Od úterý začaly na Státním zámku v Telči letošní speciální vánoční prohlídky. Jejich součástí je ve vstupní hale zámeckého bytu také novinka, krytý vůz Tatra 17/31 z roku 1928. Jde typově o shodné vozidlo, jaké kdysi zdejší rodina Podstatzky-Lichtenstein používala. Vůz v pojízdném stavu a ve stejné zelené barvě, jakým jezdívala telčská zámecká rodina, získala správa zámku k dlouhodobé zápůjčce od soukromého sběratele. Ten má navíc ve své sbírce také identický konkrétní automobil Tatra přímo z telčského zámku. Ten je zdokumentován v zámeckých fotoalbech. Je např. vyfotografován na letním sídle na Veselíčku a tento černobílý snímek nyní doplňuje aktuálně vystavený vůz. Autentické vozidlo podle slov kastelána na Telči Romana Dáni není v tak dobrém stavu, jako nyní vystavený automobil. Národní památkový ústav (NPÚ) nicméně usiluje o jeho koupi. „Je můj zájem, abychom tento vůz restaurovali a vrátili zpátky na Telč. Je to v jednání, všemu musí předcházet odhad ceny atd.,“ potvrzuje Dáňa. Jak kastelán vysvětluje, rodina Podstatzky-Lichtenstein z Telče byla aktivní už od počátků automobilismu. Mimo jiné byla např. v předsednictvu podniku Laurin & Klement (od roku 1895 šlo o obchodní značku českého výrobce jízdních kol, motocyklů a automobilů, kterou v roce 1925 koupil strojírenský podnik Škoda, poz. red.). Poslední generace šlechtických majitelů zámku Telč, hrabě Leopold IV. Podstatzky-Lichtenstein, jeho manželka Marie, rozená Kinská, či jejich syn Kryštof, byla velmi technicky založena. V hale, kde je umístěn vůz Tatra, to dokládá např. fotografická koláž připomínající křest čtyř bezmotorových letadel 28. října roku 1936 v prostoru nad Telčí ve směru na Mysliboř. Hrabě nechal na svých pilách nařezat dřevo na tamní hangáry a rodina převzala nad projektem patronát. „Oni vytušili a pochopili potenciál té nové techniky a nejenom, že do toho investovali, ale sami svůj vozový park poměrně dynamicky obměňovali,“ konstatuje kastelán Dáňa, „ve vlastnictví měli nižší desítky automobilů, co dva roky měli nové auto.“ Více v tištěném vydání JL s datem 5. 12.