Zavřít
Vladimír Birgus

Vladimír Birgus

Nejnovější články na Seznamu na téma Vladimír Birgus
  • ČT art

    Fotovýstavy: Milan Borovička, romantik z Valmezu. Jarcovjáková & otec ve Zlíně

    Před 1 měsícem
    Recenze fotografických výstav ve Zlíně a ve Valašském Meziříčí
     Komentáře
  • Četkast

    40 min

    Podcast
    Birgus: Válečná fotografie může pomoci ukončit válku, nejhorší jsou válečné konflikty bez fotografů

    Před 7 měsíci

    ·

    40 minut

    Kdy začali lidé zachycovat válečné události fotoaparátem, které jsou nejikoničtější snímky válečných konfliktů a jak se proměňovala etika zachycování války na fotografiích? Které snímky z bojišť byly propagandistické a aranžované a kdy se zvýšil důraz na autentické zachycení reality konfliktu? O válečných fotkách a fotografech mluvil v Četkastu fotograf, historik fotografie a pedagog Vladimír Birgus. Četkast vznikl jako součást fotografické výstavy ČTK Válečné okamžiky k 80. výročí konce druhé světové války.
     Komentáře
  • Novinky

    Co nám sdělují Hankeho Otisky generací

    Před 11 měsíci
    Říkal jsem si, že bych měl první letošní text této rubriky začít nějak pozitivně. A myslím, že jsem takový námět našel. Je jím výstava Jiřího Hankeho Otisky generace (1986–2024), kterou připravil kurátor Vladimír Birgus. V Leica Gallery v Praze je k vidění do 12. ledna.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Barvy byly v dokumentární fotografii tabu. Vladimír Birgus ho zlomil už v 80. letech

    Před 1 rokem
    Použití barev v dokumentární fotografii nebylo v osmdesátých letech v Československu běžné ani doporučované. Na pražské FAMU před ním někteří vyučující studenty dokonce varovali. Právě v té době začal s barevnou dokumentární fotografií velmi invenčně pracovat Vladimír Birgus. V podcastu Za závěrku vypráví nejen o tom, ale také o svém působení v roli historika fotografie a pedagoga.
    Coney Island, 2019
    Málaga, 2024
    Miami Beach, 2024
    Regensburg, 2023
    Miami Beach, 2024
    Amsterodam, 1989
    Barcelona, 1999
    Bournemouth, 1987
    Bretaň, 1991
    Issyk-Kul, Kyrgyzstán, 1981
    Kolín nad Rýnem, 1984
    Moskva, 1993
    Ostrava, 1983
    Vilnius, 1982
    Vrsar, 1992
    Leningrad, 1982
    Moskva, 1989
    Praha, 1985
    Praha, 1985
    +
     Komentáře
  • Náš region

    Výstavy fotografa Birguse ukazují svobodu a totalitu v barevných kontrastech

    Před 1 rokem
    Výstava Černá a bílá se koná do 8. května v galerii Czech Photo Centre v pražských Stodůlkách. Autor zde představí svoje černobílé snímky ze života v Sovětském svazu a…
     Komentáře
  • Aktuálně

    Hovoří Husák, zpívá Gott a z černobílých fotografií z té doby až mrazí v zádech

    Před 1 rokem
    V pražské galerii Czech Photo Centre právě začala výstava Vladimíra Birguse Černá a bílá. Ukazuje kontrast života v totalitě a demokracii.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Žádná aranž ani manipulace. Fotograf vidí přízračné okamžiky našich životů

    Před 2 roky
    Mohlo by se zdát, že takové záběry nemohou vzniknout bez aranžování scény nebo manipulace v počítači. Ale není to tak, ukazuje Vladimír Birgus.
    Ukázka z výstavního souboru "Zaostřeno na barvu" fotografa a pedagoga Vladimíra Birguse, který bude k vidění v rámci letošního blatenského fotofestivalu.
    Ukázka z výstavního souboru "Zaostřeno na barvu" fotografa a pedagoga Vladimíra Birguse, který bude k vidění v rámci letošního blatenského fotofestivalu.
    Ukázka z výstavního souboru "Zaostřeno na barvu" fotografa a pedagoga Vladimíra Birguse, který bude k vidění v rámci letošního blatenského fotofestivalu.
    Ukázka z výstavního souboru "Zaostřeno na barvu" fotografa a pedagoga Vladimíra Birguse, který bude k vidění v rámci letošního blatenského fotofestivalu.
    Ukázka z výstavního souboru "Zaostřeno na barvu" fotografa a pedagoga Vladimíra Birguse, který bude k vidění v rámci letošního blatenského fotofestivalu.
    Ukázka z výstavního souboru "Zaostřeno na barvu" fotografa a pedagoga Vladimíra Birguse, který bude k vidění v rámci letošního blatenského fotofestivalu.
    Ukázka z výstavního souboru "Zaostřeno na barvu" fotografa a pedagoga Vladimíra Birguse, který bude k vidění v rámci letošního blatenského fotofestivalu.
    Ukázka z výstavního souboru "Zaostřeno na barvu" fotografa a pedagoga Vladimíra Birguse, který bude k vidění v rámci letošního blatenského fotofestivalu.
    Ukázka z výstavního souboru "Zaostřeno na barvu" fotografa a pedagoga Vladimíra Birguse, který bude k vidění v rámci letošního blatenského fotofestivalu.
    Ukázka z výstavního souboru "Zaostřeno na barvu" fotografa a pedagoga Vladimíra Birguse, který bude k vidění v rámci letošního blatenského fotofestivalu.
    Ukázka z výstavního souboru "Zaostřeno na barvu" fotografa a pedagoga Vladimíra Birguse, který bude k vidění v rámci letošního blatenského fotofestivalu.
    Ukázka z výstavního souboru "Zaostřeno na barvu" fotografa a pedagoga Vladimíra Birguse, který bude k vidění v rámci letošního blatenského fotofestivalu.
    Ukázka z výstavního souboru "Zaostřeno na barvu" fotografa a pedagoga Vladimíra Birguse, který bude k vidění v rámci letošního blatenského fotofestivalu.
    Ukázka z výstavního souboru "Zaostřeno na barvu" fotografa a pedagoga Vladimíra Birguse, který bude k vidění v rámci letošního blatenského fotofestivalu.
    Ukázka z výstavního souboru "Zaostřeno na barvu" fotografa a pedagoga Vladimíra Birguse, který bude k vidění v rámci letošního blatenského fotofestivalu.
    Ukázka z výstavního souboru "Zaostřeno na barvu" fotografa a pedagoga Vladimíra Birguse, který bude k vidění v rámci letošního blatenského fotofestivalu.
    Ukázka z výstavního souboru "Zaostřeno na barvu" fotografa a pedagoga Vladimíra Birguse, který bude k vidění v rámci letošního blatenského fotofestivalu.
    Ukázka z výstavního souboru "Zaostřeno na barvu" fotografa a pedagoga Vladimíra Birguse, který bude k vidění v rámci letošního blatenského fotofestivalu.
    Ukázka z výstavního souboru "Zaostřeno na barvu" fotografa a pedagoga Vladimíra Birguse, který bude k vidění v rámci letošního blatenského fotofestivalu.
    Ukázka z výstavního souboru "Zaostřeno na barvu" fotografa a pedagoga Vladimíra Birguse, který bude k vidění v rámci letošního blatenského fotofestivalu.
    Ukázka z výstavního souboru "Zaostřeno na barvu" fotografa a pedagoga Vladimíra Birguse, který bude k vidění v rámci letošního blatenského fotofestivalu.
    Ukázka z výstavního souboru "Zaostřeno na barvu" fotografa a pedagoga Vladimíra Birguse, který bude k vidění v rámci letošního blatenského fotofestivalu.
    Ukázka z výstavního souboru "Zaostřeno na barvu" fotografa a pedagoga Vladimíra Birguse, který bude k vidění v rámci letošního blatenského fotofestivalu.
    Ukázka z výstavního souboru "Zaostřeno na barvu" fotografa a pedagoga Vladimíra Birguse, který bude k vidění v rámci letošního blatenského fotofestivalu.
    Ukázka z výstavního souboru "Zaostřeno na barvu" fotografa a pedagoga Vladimíra Birguse, který bude k vidění v rámci letošního blatenského fotofestivalu.
    Ukázka z výstavního souboru "Zaostřeno na barvu" fotografa a pedagoga Vladimíra Birguse, který bude k vidění v rámci letošního blatenského fotofestivalu.
    +
     Komentáře
  • Aktuálně

    Královny, kubánští mileniálové i strach z prázdnoty. Svět očima studentů fotografie

    Před 2 roky
    Největší česká vysoká škola zaměřená na fotografii ukazuje na výstavě v Uherském Hradišti, jak její studenti vidí svět.
     Komentáře
  • Novinky

    Nesnesitelná lehkost bytí na fotografiích

    Před 2 roky
    Skupinová fotografie bývá často spojována s amatéry, kteří na organizované rekreaci, služebních cestách nebo jiných akcích zhotoví na levný kompakt hromadný obrázek účastníků zájezdu a pak jej zarámovaný mají na kredenci. Nebo v nás vyvolá vzpomínky na konce školního roku, kdy pan fotograf naháněl rozjívené žáky do houfu a úpěnlivě se modlil, aby v něm aspoň chvíli, co možná nejvíc v klidu, vydrželi.
    Roman Franc v interiéru galerie
    Roman Franc, V. Birgus (zleva)
    Roman Franc
    Roman Franc-Jánská ulice v Brně, červenec 2017 (v popředí)
    Roman Franc-Jihlava, červen 2021
    Roman Franc-výstava Grupy
    Roman Franc-výstava Grupy
    +
     Komentáře
  • Hovory

    22 min

    Podcast
    Tomáš Winter, ředitel Ústavu dějin umění Akademie věd říká, že legendární cestovatel Emil Holub byl velký pragmatik a šel tvrdě za svými cíli

    Před 2 roky

    ·

    22 minut

    "Velké téma muzejnictví mimoevropských sbírek je dnes navracení objektů do míst, ze kterých byly mnohdy ukradeny," vysvětluje. Jak se cestovalo za časů Emila Holuba? Kolik musel mít na výpravy peněz? Jak dlouho mu expedice na jih Afriky vůbec trvala? Témata Hovorů Naděždy Hávové.
     Komentáře
  • Hovory

    23 min

    Podcast
    Kvalitní očař musí mít dobré srdce i úmysly, říká primář oční kliniky Fišer

    Před 2 roky

    ·

    23 minut

    Mezi medicínské obory, které se rozvíjejí raketovou rychlostí, patří tzv. oční, tedy oftalmologie. To, co dnes lékaři umějí léčit a operovat, bylo před pár generacemi zcela nemožné. Také platí, že jde o obor s tisíciletou tradici.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Myslivci a lamborghini. Fotky z Moravy nadchly Ameriku, teď jsou k vidění v Praze

    Před 2 roky
    Skupinové fotografie Romana France, které si do sbírek vybrala knihovna amerického Kongresu, jsou nyní k vidění na výstavě v pražské Leica Gallery.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Sovětští okupanti, nuda na schůzích. Aulehlovy "tajné" fotky dráždily rudé ideology

    Před 2 roky
    Fotograf Gustav Aulehla byl dlouho téměř neznámý, dnes už však patří k uznávaným autorům 50. až 80. let. Nyní vystavuje v pražské Leica Gallery.
     Komentáře
  • Asenior

    Dobře utajené fotografie Gustava Aulehly

    Před 2 roky
    Pražská Leica Gallery uspořádala reprezentativní výstavu z díla fotografa Gustava Aulehly, kterou je možno navštívit. S proslulými fotografiemi oceňovaného umělce představuje také dosud nepublikované záběry jako jedinečné ukázky vybrané z jeho kolekce, čítající několik desítek tisíc snímků, a lze je vidět od 20. ledna do 5. března 2023.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Tak vypadal svátek fotografie v Paříži. Na veletrhu Paris Photo vystavovali i Češi

    Před 3 roky
    Paříž každý rok v listopadu ožije špičkovou fotografií. Zajímavé výstavy letošního veletrhu Paris Photo zachycuje naše fotoreportáž.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Osobností české fotografie 2021 je Tomáš Pospěch, mimo jiné za Koudelkovy deníky

    Před 3 roky
    Asociace profesionálních fotografů udělila letos prestižní cenu fotografovi, kurátorovi a nakladateli Tomáši Pospěchovi.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Konec bezstarostných časů. Praha se změnila, ukazují pohledy z jejích věží

    Před 3 roky
    Praha se za posledních několik let velmi změnila. Plyšové medvědy v ulicích nahradil covid-19 a válka na Ukrajině. Ukazují to snímky z věží.
     Komentáře
  • Seznam Zprávy

    Výstava fotografa Birguse vrátí návštěvníky do dob východního bloku

    Před 3 roky
    Do dob někdejšího východního bloku se vrátí lidé při návštěvě výstavy fotografa, historika a pedagoga Vladimíra Birguse s názvem Takové to bylo…, která byla dnes otevřena ve Vlastivědném muzeu v Olomouci.
     Komentáře
  • České noviny

    Výstava fotografa Birguse vrátí návštěvníky do dob východního bloku

    Před 3 roky
    Do dob někdejšího východního bloku se vrátí lidé při návštěvě výstavy fotografa, historika a pedagoga Vladimíra Birguse s názvem Takové to bylo...., která byla dnes otevřena ve Vlastivědném muzeu v Olomouci. Autor prostřednictvím velkoformátových fotografií zachycuje autentickým způsobem běžný život v tuzemsku ale i za hranicemi země v době od roku 1976 do konce roku 1989. Výstava, která bude otevřená do poloviny dubna, symbolicky končí snímkem z bytu fotografa zachycujícího Václava Havla v televizi při volbě prezidenta.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Je to pravda, nebo klam? Nebudete věřit, ale toto nejsou montáže z Photoshopu

    Před 3 roky
    Fotograf Václav Podestát zachytil čistou realitu, přesto jeho snímky někdy působí jako přelud. Nyní jsou vystaveny v Domě U Černé Matky Boží.
    Překvapivé snímky fotografa Václava Podestáta nejsou fotomontáže, ale zachycují čirou realitu. Do 19. června jsou vystaveny v pražském Domě U Černé Matky Boží.
    Výstava nazvaná Daleko i blízko je složena ze dvou cyklů. Ten složený z barevných fotografií se nazývá Privátní příběhy. Druhý cyklus Lidé je černobílý a ukázky z něj najdete ve druhé polovině této fotogalerie.
    Václav Podestát rád pracuje s hrou světel a stínů. (Ukázka z výstavy Daleko i blízko v Domě U Černé Matky Boží).
    "Snažím se divákovi ukázat, že ne všechno, co kolem sebe vidí, musí být nutně reálné," říká Václav Podestát. (Ukázka z výstavy Daleko i blízko v Domě U Černé Matky Boží).
    Pokud bychom chtěli snímky Václava Podestáta zařadit do nějakých kategorií, byly by to street fotografie a subjektivní dokument. (Ukázka z výstavy Daleko i blízko v Domě U Černé Matky Boží).
    Fotografie z cyklu Privátní příběhy.
    "Přes širokou škálu interpretací, kterou každý snímek poskytuje, mají Podestátovy fotografie leccos společného. Téměř vždy z nich vyzařuje nostalgie, melancholie, jemný smutek a téměř vždy v nich hraje hlavní roli člověk," konstatuje kurátor výstavy Daleko i blízko Vladimír Birgus.
    "Světlo a stín jsou pro mě důležité," říká Václav Podestát. Ve své nynější tvorbě navazuje na svůj cyklus z druhé poloviny 80. let, který se jmenoval Prostory. Byl založený na kompozicích světel a stínů a na hledání zvláštních pohledů na realitu kolem nás.
    Fotografie z cyklu Privátní příběhy.
    Tato fotografie patří do černobílého cyklu Lidé, který je také součástí výstavy Daleko i blízko v Domě U Černé Matky Boží v Praze. Objevila se na obálce Podestátovy autorské fotografické knihy S Andělem uprostřed davu, která vyšla v roce 2017 v nakladatelství Kant.
    Fotografie z cyklu Lidé. "Zároveň pracuji jak s černobílou analogovou fotografií, tak i s tou digitální, barevnou," říká fotograf.
    Fotografie z cyklu Lidé. Zatímco u barevných snímků autora zajímá zpochybňování skutečnosti, ty černobílé jsou více zasazeny do reality a soustřeďují se na lidské příběhy z různých koutů světa.
    "Doufám, že divák najde v mých fotografiích asociace svého vnitřního světa. Neusiluji o to, abych dal divákovi jasný rámec, jak moje fotografie vnímat a číst. Chci, aby měl prostor pro vlastní interpretaci?" konstatuje Václav Podestát.
    Fotografie z cyklu Lidé.
    Fotografie z cyklu Lidé. Výstava v Domě U Černé Matky Boží potrvá do 19. 6. Otevírací doba úterý 10-20 hodin, středa až neděle 10-18 hodin, v pondělí zavřeno.
    Fotografie z cyklu Lidé.
    Fotografie z cyklu Lidé.
    +
     Komentáře
  • Aktuálně

    Fotil Sudka i špičkové fotografy. Znají ho světové galerie, ale tady má první výstavu

    Před 3 roky
    Jeho snímky vlastní nejprestižnější galerie v New Yorku i v Londýně. Díky Galerii Josefa Sudka teď má Petr Tausk v Česku první samostatnou výstavu.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Fotograf Jiroutek v Liberci vystavuje portréty i snímky obou Ještědů

    Před 3 roky
    Oblastní galerie v Liberci uspořádala současnou fotografickou přehlídku po šesti letech. Hodlá to dělat častěji.
     Komentáře
  • Liberecká Drbna

    Bílá, černá, horizont. Galerie představuje tvorbu libereckého fotografa

    Před 3 roky
    V liberecké galerii začíná výstava libereckého fotografa Jiřího Jiroutka. Jde vlastně o průřez jeho díla od 90. let do současnosti. Součástí výstavy jsou i díla vizuálních umělců, která Jiroutkovu tvorbu inspirovala a inspirují – Čestmíra Krátkého, Vladimíra Birguse, Vladislava Mirvalda, Zdeňka Sýkory a dalších.
     Komentáře
  • Náš region

    Síla ženy. Opavská výstava 30+ nabídne stovky působivých fotografií

    Před 4 roky
    Přes 500 působivých fotografií od více než 150 autorů nabídne v Opavě výstava nazvaná 30+.  Dosud největší výstava opavského Institutu tvůrčí fotografie FPF Slezské univerzity představí tvorbu studentů, absolventů školy a chybět nebudou ani fotografické hvězdy. Expozice je naplánována do 24. října a k vidění bude hned ve čtyřech různých prostorech slezské metropole.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Poetický minimalismus: Fotky, které vypráví o touhách zapadajících se sluncem

    Před 4 roky
    Kouzlo minimalistických fotografií je v tom, že zobrazují málo, ale zároveň dokážou říct velice mnoho. Fotograf Oto Sládek je vystavuje v Bratislavě.
    Kouzlo minimalistické fotografie je v tom, že na první pohled toho zobrazuje málo, ale zároveň dokáže říct velice mnoho. Přesně takové jsou snímky, které nyní vystavuje český fotograf Oto Sládek v Bratislavě na výstavě Jeden... nádech. Jejich kouzlo ještě zvýrazňují krátké poetické texty, které každý fotografický obraz doprovázejí. Je to tak i v případě této fotografie: ... výzva ... je volný let ... a krev spojuje ... a touhy zapadají se sluncem ... / Palma de Mallorca (2019)
    ... hořící čas ... jako tango ... jako hymna ... našich tajemství ... čekání na červenou ... / Brusel (2019)
    ... odlet ... květina usychala ... tři apoštolové ... dojedli chléb ... je čas ... řekla ... / Salerno (2018)
    ... každé dekódování ... je žízeň ... čtvercových obrazců ... a polibky v rozích ... města ... beze jména ... / Pardubice (2021)
    ... všechno lidství ... bylo utopeno v modré ... a jaro si bralo ... tenze i fluidum ... mého života ... Praha (2020)
    ... čas hoří ... jak tango ... jak hymna ... našich tajemství ... čekání na červenou ... / Praha (2018)
    ... v šerosvitu ... melancholické čtverce ... a zvony zvoní ... když vedou kroky opilých námořníků ... / Pardubice (2019)
    ... Vítr a paralelogram ... / Salerno (2018)
    ... červená mapa Atlantidy ... a historie ponechává hráče ... o samotě ... / Pardubice (2019)
    ... noc v Damašku je sen a odhalená náhoda ... / Damašek (2018)
    ... jen večer ... jen v galerii ... ona zpívala a spala ... a bříška ještěrek byla teplá sluncem ... / Mnichov (2020)
    ... zamřížované nebe ... vzor co násobí touhy ... a odvádí letní deště ... opečeme si kaštany a ... kousek srdce ... / Roudnice nad Labem (2020)
    ... dlaň ... kde kvetou modré stromy ... omdlévají touhou ... a sirény lákají pod jezy ... / Pardubice (2019)
    ... závratná rána ... abstraktní ... student v tvídovém saku ... a ... kubistická ... krásná ... žena ... / Praha (2020)
    … nálada … obrácené … chůze … / Salerno (2018)
    ... Mnichov je plný luceren ... večer kvetou višně ... zavolám tvého kocoura ... a Tebe ... smím? ... / Mnichov (2020)
    ... básník z pera ... krev z vína ... vítej na vlně … jara ... / Madrid (2019)
    ... když verše létají v modré ... v nebeské průsvitnosti ... slova se vznítila uprostřed ... obrazů ... / Pardubice (2019)
    … ptáš se… nepodobáme se příliš těm, co nás hledají?... a Rilke se směje v soukromém zrcadle… je jako voda… odhaluje břehy… ale kdo? ... / Pardubice (2020)
    … ptáš se… nepodobáme se příliš těm, co nás hledají?... a Rilke se směje v soukromém zrcadle… je jako voda… odhaluje břehy… ale kdo? ... / Pardubice (2020)
    +
     Komentáře
  • Aktuálně

    Osobností české fotografie roku 2020 je Jaroslav Pulicar, oceněn byl i za knihu

    Před 4 roky
    Osobností české fotografie roku 2020 se stal Jaroslav Pulicar a zároveň také získal cenu za nejlepší fotografickou knihu roku.
     Komentáře
  • Kritiky

    Česká fotografie v datech – od počátků k dnešku

    Před 4 roky
    Tato kniha je nejrozsáhlejší chronologií významných událostí české fotografické scény za posledních 180 let. Období od roku 1839 do roku 1918 zpracoval Pavel Scheufler a část z údobí v rozmezí let 1919 až 2019 sepsal Vladimír Birgus.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Institut tvůrčí fotografie v Opavě slaví třicet let své existence. Za tu dobu jím prošli vítězové World Press Photo i mnoha dalších významných světových soutěží. Má zástupce ve slavné fotografické agentuře Magnum. Vyrostli tam skvělí fotografové, teoretici i kurátoři. Nyní k výročí chystá řadu výstav. Ve fotogalerii se můžete podívat na snímky fotografů, kteří na opavském ITF studovali či studují. Jedním z nich je i autor této fotografie Roman Vondrouš (snímek ze souboru Zákulisí dostihů, 2019). Autor snímků je jedním z nejúspěšnějších a nejvýraznějších českých fotoreportérů, který dokáže výborně skloubit reportáž s výrazným výtvarným projevem. V roce 2013 zvítězil v kategorii Sport na World Press Photo a má za sebou i řadu dalších mezinárodních úspěchů.
    Rafal Milach, z disertační práce Vítězové, 2016. Soubor zachycuje vítěze různých soutěží podporovaných běloruskými úřady. Polský fotograf Rafal Milach je finalistou velice prestižní celosvětové soutěže Deutsche Börse Photography Award 2018 a nominovaný člen agentury Magnum Photos. Rafal Milach na ITF působí také jako jeden z pedagogů.
    Tomáš Pospěch, z cyklu Bezúčelná procházka, 2010. Soubor se věnuje venkovským fotbalovým hřištím, venkovskému fotbalu i fotbalistům, jejichž tváře se sotva kdy dostanou na titulní strany sportovních magazínů a společenských rubrik. Tomáš Pospěch je nejen vynikající fotograf, ale také historik umění a kurátor. Je také autorem více než dvaceti knih o fotografii a na ITF v současné době působí i jako pedagog.
    Skupinový portrét studentů a vyučujících Institutu tvůrčí fotografie, pořízený na Horní Bečvě v roce 2019. Na školu se lze stále ještě přihlásit, a to až do 31. května 2021.

    Fotografové z Opavy vítězí na World Press Photo, dobývají svět a slaví

    Před 4 roky
    Institut tvůrčí fotografie v Opavě slaví třicet let existence. Za tu dobu jím prošli vítězové World Press Photo i mnoha dalších soutěží. Podívejte se.
     Komentáře
  • Náš region

    Cenzura, nebo msta? Pořadatel Velké pardubické nechce akreditovat fotografa, nelíbí se mu jeho snímky

    Před 4 roky
    Dostihový spolek, který pořádá závod Velká pardubická, odmítl udělit akreditaci fotografovi ČTK Romanu Vondroušovi, který za své fotoreportáže z dostihového prostředí získal množství prestižních ocenění včetně World Press Photo. Důvodem je to, že se spolku nelíbí jeho snímky, které ČTK vydala z loňských závodů.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Fotka smrtelného pádu z Taxisu se Dostihovému spolku nelíbí. Autora na závod nepustí

    Před 4 roky
    Dostihový spolek, který pořádá závod Velká pardubická, odmítl udělit akreditaci fotografovi ČTK Romanu Vondroušovi.
     Komentáře
  • České noviny

    Pořadatel Velké pardubické zamítl akreditaci ČTK, nelíbí se mu loňské fotky

    Před 4 roky
    Dostihový spolek, který pořádá závod Velká pardubická, odmítl udělit akreditaci fotografovi ČTK Romanu Vondroušovi, který za své fotoreportáže z dostihového prostředí získal množství prestižních ocenění včetně World Press Photo. Důvodem je to, že se spolku nelíbí jeho snímky, které ČTK vydala z loňských závodů. Spolek uvedl, že udělení akreditace na sobotní kvalifikační dostih ještě zváží, pokud agentura na závod nominuje jiného fotografa. To ale vedení zpravodajství ČTK odmítá a hovoří o snaze cenzurovat práci nezávislého média.
     Komentáře
  • Novinky

    Fotograf a kurátor Vladimír Birgus: Chtěli jsme vytvořit chronologii

    Před 4 roky
    Za vznikem encyklopedie Česká fotografie v datech 1839 – 2019 stojí dvojice zkušených fotografů, kurátorů a historiků fotografie Pavel Scheufler a Vladimír Birgus. Druhý z ní je také jednou z osobností, která stojí v čele Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě. Koronavirová pandemie sice jeho tvůrčí a pedagogické aktivity výrazně utlumila, přesto věří, že tyto plány se v nejbližší době dočkají realizace.
     Komentáře
  • Novinky

    Historie české fotografie v přehledných datech i pro laiky

    Před 4 roky
    Kniha Vladimíra Birguse a Pavla Scheuflera Česká fotografie v datech 1839–2019 (Grada, 384 stran, 599 Kč) mapuje osudy vzniku a vývoje fotografie na našem území. I když název mluví výhradně o českých reáliích, je jasné, že oba autoři, kteří patří k našim významným tvůrcům, historikům i kurátorům, nemohli opomenout ani události doby Rakouska-Uherska nebo Československa.
     Komentáře
  • Aktuálně

    To hlavní z české fotografie: Od pruských vojsk před Brnem až po Dívku s ponožkou

    Před 4 roky
    V roce 1839 se v Čechách objevila první zpráva o daguerrotypii. Od té doby se odvíjí fascinující historie české fotografie, popsaná v nové knize.
    V lednu 1839 se na území českých zemí objevila první zpráva o daugerrotypii. Od té doby se odvíjí fascinující historie české fotografie, kterou zachycuje 
nová kniha Vladimíra Birguse a Pavla Scheuflera Česká fotografie v datech 1839-2019. Publikace přináší přehled všeho důležitého, co se zde odehrálo za 180 let. Ve fotogalerii se můžete podívat na některé ze snímků zveřejněných v knize. Tato fotografie je z roku 1866. Pořídil ji Anton Mayssl a zachycuje pruské oddíly v Brně v Dlouhé ulici se Špilberkem v pozadí v červenci 1866 (Sbírka Scheufler).
    1896 - František Krátký, Ušlapaná na carské korunovační slavnosti na Chodynském poli, 18. května 1896 (sbírka Scheufler)
    1905 kolem - Josef Seidel, tulák ve Volarech, kolem roku 1905 (Sbírka Scheufler)
    1910 kolem - Zikmund Reach, noclehář na lavičce, kolem roku 1910 (sbírka Scheufler)
    1914 - Jaroslav Bruner-Dvořák, František Ferdinand d`Este s manželkou v automobilu v Sarejevu, 28. 6. 1914 (Sbírka Scheufler)
    1929 - Eugen Wiškovský, Měsíční krajina, 1929 (soukromá sbírka, Praha)
    1935 - Karel Kašpařík, Otrok (Kapitalista práce), kolem roku 1935 (soukromá sbírka Praha)
    1939 - Karel Hájek, Adolf Hitler na pražském Wilsonově nádraží, 1939 (Archiv B+M Chochola, Praha)
    1945 - Zdeněk Tmej, z knihy Abeceda duševního prázdna, 1945 (Archiv B+M Chochola)
    1947- Jindřich Marco, Varšava, 1947 (soukromá sbírka, Praha)
    1948 - Václav Chochola, Svačina v loži 1948 (Archiv B+M Chochola, Praha)
    1963 - Václav Chochola, Paruka, šrot, 1963 (Archiv B+M Chochola, Praha)
    1968 - listopad - Miloslav Stibor, Z cyklu 15 fotografií pro Henryho Millera (Muzeum umění Olomouc)
    1978 - Dana Kyndrová, Praha, 5. května 1978 (majetek autorky)
    1979 - Jindřich Štreit, Jiříkov, 1979 (Muzeum umění Olomouc)
    1982 - Josef Moucha, z cyklu Výcviková rota Mošnov, 1982
    1989 - listopad Karel Cudlín, Praha, 1989 (majetek autora)
    1989 - Michal Macků, Geláž č. 6, 1989 (majetek autora)
    1994 - Jaroslav Kučera, Milan a Ivana, Lom u Mostu, 1994 (majetek autora)
    1999 - Štěpánka Stein, Salim Issa, Mimo limit III, 1999 (majetek autorů)
    1999 - Ivan Pinkava Advocatus - Diaboli, 1999 (majetek autora)
    2003 - Jan Šibík - Kuští, Kólpáhur, Indie, 2003 (majetek autora)
    2012 - Roman Vondrouš, ze série Steeplechase_Cross_Country, 2012 (majetek autora)
    2010 - Dita Pepe, z cyklu Autoportréty s ženami, Marty, 2010 (majetek autorky)
    2017 - listopad Bára Prášilová, Dívka s ponožkou, 2017 (majetek autorky)
    2017 - listopad Bára Prášilová, Dívka s ponožkou, 2017 (majetek autorky)
    +
     Komentáře
  • Novinky

    Nové knihy: Pearseová, Birgus a Francis

    Před 4 roky
    Aktuální várka nových knih nabízí nové dílo jedné z nejčtenějších britských spisovatelek, napínavý román z rovníkové Afriky i encyklopedii české fotografie, jejímž spoluautorem je významný tuzemský fotograf Vladimír Birgus. A navrch ještě humoristický příběh ve formě audioknihy Sladká pomsta.
     Komentáře
  • Novinky

    Nejdůležitější je mít rád lidi, říká fotograf Jindřich Štreit

    Před 4 roky
    Nová obrazová publikace fotografa Jindřicha Štreita nazvaná Village People 1965–1990 (Kant, 184 stran, 1029 Kč) je pojatá jako ohlédnutí za téměř třicetiletou tvůrčí cestou autora, jehož hlavním tématem je zobrazování obyčejných lidských příběhů. Kolekce 183 černobílých snímků ukazuje život lidí na vesnici v době reálného socialismu.
     Komentáře
  • Seznam Zprávy

    Obrazem: Fotograf s výjimečnou empatií. Vzpomínka na dílo Pavla Jasanského

    Před 4 roky
    21. ledna zemřel významný český fotograf Pavel Jasanský. O smrti informoval kurátor Pavel Vančát. Jasanský byl podle něj jedním z nejosobitějších českých fotografů 60. až 80. let.
  • Aktuálně

    Nekrolog: Na svět pohlížel tvrdě. Jasanský byl fotograf a grafik s citem pro dobu

    Před 4 roky
    Zemřel Pavel Jasanský, který měl v české dokumentární fotografii výjimečné postavení. "Většina ostatních rozvíjela humanistickou fotografii, jeho snímky byly syrovější," říká teoretik Vladimír Birgus.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Podepsané, 70. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Podepsané, 70. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Podepsané, 70. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Podepsané, 70. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Podepsané, 70. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Podepsané, 70. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Podepsané, 70. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Podepsané, 70. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Podepsané, 70. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Podepsané, 70. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Podepsané, 70. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Podepsané, 70. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Podepsané, 70. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Podepsané, 70. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Podepsané, 70. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Podepsané, 70. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Podepsané, 70. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Podepsané, 70. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Podepsané, 70. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Podepsané, 70. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Podepsané, 70. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Podepsané, 70. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Podepsané, 70. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Podepsané, 70. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Podepsané, 70. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Podepsané, 70. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Podepsané, 70. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Nová krajina, noví obyvatelé, 80. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Nová krajina, noví obyvatelé, 80. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Nová krajina, noví obyvatelé, 80. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Nová krajina, noví obyvatelé, 80. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Nová krajina, noví obyvatelé, 80. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Nová krajina, noví obyvatelé, 80. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Nová krajina, noví obyvatelé, 80. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Nová krajina, noví obyvatelé, 80. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Nová krajina, noví obyvatelé, 80. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Nová krajina, noví obyvatelé, 80. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Nová krajina, noví obyvatelé, 80. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Nová krajina, noví obyvatelé, 80. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Nová krajina, noví obyvatelé, 80. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Nová krajina, noví obyvatelé, 80. léta.
    Pavel Jasanský: Z cyklu Nová krajina, noví obyvatelé, 80. léta.
    Pavel Jasanský a objekt Divák, konec 80. let.
    Pavel Jasanský a objekt Divák, konec 80. let.
    Pavel Jasanský v roce 1989.
    Pavel Jasanský roku 2001 na vernisáži v pražském Centru české fotografie.
    Pavel Jasanský roku 2001 na vernisáži v pražském Centru české fotografie.
    Pavel Jasanský roku 2001 na vernisáži v pražském Centru české fotografie.
    +
     Komentáře
  • Aktuálně

    Jedinečné snímky z vesnic z let 1965 až 1990. Jindřich Štreit vydává novou knihu

    Před 4 roky
    Legenda české fotografie Jindřich Štreit vydává novou knihu, nazvanou Village People. Zobrazuje život na vesnici v letech 1965 až 1990.
    Legenda české fotografie Jindřich Štreit vydává novou knihu, nazvanou Village People. Anglický název je namístě, publikace zobrazující život na vesnici v letech 1965 až 1990 je totiž několikajazyčná a vydává ji zároveň německé nakladatelství Buchkunst a český Kant. Kniha objevuje mnoho dosud nepublikovaných Štreitových fotografií. Ukázky z knihy najdete v této fotogalerii. Tento snímek vznikl v Sovinci v roce 1980.
    Sovinec, 1981
    Albrechtice, 1989
    Arnoltice, 1986
    Hutov, 1985
    Ruda, 1985
    Ruda, 1985
    Těchanov, 1965
    Náklo, 1990
    Veveří, 1985
    Rýžoviště, 1986
    Arnoltice, 1987
    Jiříkov, 1981
    Arnoltice, 1985
    Haňovice, 1980
    Komárov, 1983
    Arnoltice, 1990
    Veveří, 1990
    Břidličná, 1986
    Autoportrét, 1985
    Obálka nové knihy, nazvané Village People. Je na ní autoportrét Jiřího Štreita z roku 1985.
    Obálka nové knihy, nazvané Village People. Je na ní autoportrét Jiřího Štreita z roku 1985.
    +
     Komentáře
  • Aktuálně

    To byl dávný Liptov. Fotky z vesnice, která navzdory komunistům odmítala založit JZD

    Před 4 roky
    Slovenská Liptovská Teplička vypadala v 70. letech jako skanzen odolávající komunistům. Na snímcích ji tehdy zachytil fotograf Miroslav Myška.
    Slovenská Liptovská Teplička vypadala v 70. letech minulého století jako skanzen. Tamní obyvatelé odmítli komunistické snahy o založení Jednotného zemědělského družstva a hospodařili soukromě, což bylo v té době v komunistickém Československu krajně výjimečné. Atmosféru Liptova tehdy zachytil na svých snímcích fotograf Miroslav Myška. (Liptovská Teplička, 1971-1973)
    Ve fotogalerii se můžete podívat na snímky Miroslava Myšky, které tam v 70. letech pořídil. (Liptovská Teplička, 1971-1973)
    Fotografie po padesáti letech uspořádal do malonákladového bibliofilského tisku. (Liptovská Teplička, 1971-1973)
    Vyšná Boca, 1970.
    Liptovská Teplička, 1971-1973.
    Liptovská Teplička, 1971-1973.
    Vyšná Boca, 1970.
    Liptovská Teplička, 1971-1973.
    Liptovská Teplička, 1971-1973.
    Liptovská Teplička, 1971-1973.
    Záběr z romské vesnice na Liptovsku, 1971-1973.
    Ukázka z knihy Liptov, která nyní (listopad 2020) vychází v režii fotografa Miroslava Myšky v limitované a signované edici.
    Liptovská Teplička, 1971-1973.
    Záběr z romské vesnice na Liptovsku, 1971-1973.
    Liptovská Teplička, 1971-1973.
    Liptovská Teplička, 1971-1973.
    Liptovská Teplička, 1971-1973.
    Vyšná Boca, 1970.
    Liptovská Teplička, 1971-1973.
    Liptovská Teplička, 1971-1973.
    Vyšná Boca, 1970.
    Liptovská Teplička, 1971-1973.
    Liptovská Teplička, 1971-1973.
    Vyšná Boca, 1970.
    Liptovská Teplička, 1971-1973.
    Vyšná Boca, 1970.
    Liptovská Teplička, 1971-1973.
    Vyšná Boca, 1970.
    Vyšná Boca, 1970.
    +
     Komentáře
  • TV Polar

    Astrofyzik Z. Stuchlík vystavuje své snímky

    Před 5 roky
     V galerii obchodního centra Breda & Weinstein vystavuje své fotografie astrofyzik Zdeněk Stuchlík. Kdo ale čeká zobrazení vesmírných galaxií, hvězd nebo černých děr – plete se. Autor zde prezentuje své snímky ze služebních cest. Výstava se jmenuje Krajiny ticha.
     Komentáře
  • Náš region

    Institut tvůrčí fotografie slaví své třicátiny výstavou. Ta zachycuje i dobu koronaviru

    Před 5 roky
    Výstavu s názvem „Tři dekády“ chystá Institut tvůrčí fotografie (ITF) Slezské univerzity v Opavě ke 30. výročí od svého založení.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Založit v Opavě katedru fotografie? Zprvu to vypadalo bláznivě, teď slaví 30 let

    Před 5 roky
    Před třiceti lety se zrodil úspěšný Institut tvůrčí fotografie v Opavě. Výročí slaví velkou výstavou fotografií v Domě U Černé Matky boží v Praze.
    V Domě U Černé Matky boží v Praze začíná výstava ke třiceti letům Institutu tvůrčí fotografie v Opavě. Mezi vystavenými snímky je i tento portrét z cyklu Černé slzy od Hany Connor a Filipa Jandourka.
    Krzysztof Goluch: Z cyklu V práci, 2018
    Roman Vondrouš: Z cyklu Fragmenty metropole, duben 2020
    Peter Korček: Z cyklu Tiché město Bratislava, 2020
    Oldřich Malachta: Z cyklu Arménie
    Jan Pecháček: Z cyklu Pakul, 2018
    Pavel Kopřiva: Z cyklu Moravské noci, 2018
    Monika Lopacka: Z cyklu I don't want to grow up, 2017
    Tomasz Jodąowski: Z cyklu Cesta života, 2019
    Mariusz Forecki: Z knihy Mechanismus, 2019
    Adrian Wykrota: Z cyklu Ne, 2018
    Jacenty Dedek: Z knihy Portrét provincie, 2019
    Krystyna Dul: Rezonance, 2018
    Roman Vondrouš: Z cyklu Fragmenty metropole, 2020
    Roman Vondrouš: Z cyklu Fragmenty metropole, 2020
    Peter Korček: Z cyklu Tiché město Bratislava, 2020
    Peter Korček: Z cyklu Tiché město Bratislava, 2020
    Maciej Przemyk: Vratislav, 2020
    Ivo Žídek: Ze souboru Životy bez roušky, Andrea a Kája B., 2020
    Marek Matuštík: Náplavy od Sázavy, 2018
    Marek Matuštík: Náplavy od Sázavy, 2018
    +
     Komentáře
  • Echo24

    Moravské noci, koronavirus, Bangladéš a hlavně Slezsko. Nej fotky na pražské výstavě

    Před 5 roky
    Nejlepší snímky studentů a absolventů z let 1990 – 2020 představí na pražské výstavě Institut tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě. Kolekce připomínající 30. výročí existence institutu bude k vidění od 19. června do 27. září v prostorách kubistického Domu U Černé Matky Boží v Praze. Nebudou chybět ani aktuální snímky z koronavirové pandemie.
     Komentáře
  • Novinky

    Černobílé fotografické ohlédnutí za depresivně šedou normalizací

    Před 6 roky
    V pražském Domě U Černé Matky Boží je do 9. února 2020 k vidění výstava Vladimíra Birguse Tak mnoho, tak málo. Současně vyšla i stejnojmenná publikace, ve které na začátku fotograf Jiří Siostrzonek píše, že jde o snímky z let, kdy se mnoho muselo a tak málo smělo.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Vyzývavý pohled fízlů. Fotograf Birgus vystavuje snímky z doby normalizace

    Před 6 roky
    Na několika snímcích Vladimíra Birguse ze 70. a 80. let vystupují muži s tvrdým, pátravým pohledem, v nichž není těžké poznat „fízly“.
     Komentáře
  • Aktuálně

    "Když mě brali za vojáka, stříhali mě dohola." Už 20 let Češi nemusí na vojnu

    Před 7 roky
    Když mě brali za vojáka, stříhali mě dohola, zpívá Jaroslav Nohavica. Tutéž dobu i téma dokumentují ojedinělé snímky Josefa Mouchy.
    S nástupem na povinnou základní vojenskou službu byl spojen docela potupný rituál stříhání vlasů, o kterém zpívá i písničkář Nohavica. Josef Moucha okomentoval tuto fotografii slovy. "Bude ostříhán, ale nebude se smět vzdálit: spolu s ostatními bude čekat, až dojde na posledního." (Ukázka z knihy Josefa Mouchy Válka za studena).
    Po měsíci kasárenského drilu odpovídali nováčci na otázku „Co vám chybí nejvíce?“ těmito slovy: děvče (70 %), rodina (60 %), kamarádi /40 %), kultura (15 %). Třetině vojáků se dokonce zasteslo po práci. (Ukázka z knihy Josefa Mouchy Válka za studena).
    "Vojsko tráví dny i noci pohromadě: nikdy se nedostaví pocit klidu nebo intimity." (Ukázka z knihy Josefa Mouchy Válka za studena).
    Životnost železných skříní, zaručená výrobcem na patnáct let, se v kasárnách zkracovala na rok až dva. (Ukázka z knihy Josefa Mouchy Válka za studena).
    Přípravy na inspekci. (Ukázka z knihy Josefa Mouchy Válka za studena).
    Kdo v den vojenské přísahy zvažoval, nebude-li nasazen proti vlastním zájmům? Nabízela se přece první příležitost k propití žoldu! (Ukázka z knihy Josefa Mouchy Válka za studena).
    Vrcholným projevem řečníků bývá rozvrat, válka a mrtvoly… (Ukázka z knihy Josefa Mouchy Válka za studena).
    Májové leštění podobizny věrozvěsta V. I. Lenina v síni tradic. (Ukázka z knihy Josefa Mouchy Válka za studena).
    Fotografování měnilo prožitek obecné historie v zostřené vědomí vlastního osudu. (Ukázka z knihy Josefa Mouchy Válka za studena).
    "Příbor, rodné město Sigmunda Freuda.". (Ukázka z knihy Josefa Mouchy Válka za studena).
    Fotografie z knihy Josefa Mouchy Válka za studena
    Fotografie z knihy Josefa Mouchy Válka za studena
    Fotografie z knihy Josefa Mouchy Válka za studena
    Fotografie z knihy Josefa Mouchy Válka za studena
    Fotografie z knihy Josefa Mouchy Válka za studena
    Fotografie z knihy Josefa Mouchy Válka za studena
    Fotografie z knihy Josefa Mouchy Válka za studena
    Fotografie z knihy Josefa Mouchy Válka za studena
    Fotografie z knihy Josefa Mouchy Válka za studena
    Fotografie z knihy Josefa Mouchy Válka za studena
    Fotografie z knihy Josefa Mouchy Válka za studena
    Fotografie z knihy Josefa Mouchy Válka za studena
    Fotografie z knihy Josefa Mouchy Válka za studena
    Fotografie z knihy Josefa Mouchy Válka za studena
    Fotografie z knihy Josefa Mouchy Válka za studena
    Fotografie z knihy Josefa Mouchy Válka za studena
    Fotografie z knihy Josefa Mouchy Válka za studena
    Fotografie z knihy Josefa Mouchy Válka za studena
    Fotografie z knihy Josefa Mouchy Válka za studena
    Fotografie z knihy Josefa Mouchy Válka za studena
    Fotografie z knihy Josefa Mouchy Válka za studena
    Fotografie z knihy Josefa Mouchy Válka za studena
    Fotografie z knihy Josefa Mouchy Válka za studena
    Také Vladimír Birgus, uznávaný pedagog, historik fotografie a fotograf, vzpomíná na své zážitky z vojenské služby v roce 1982. Do té doby byl držitelem modré knížky, která ho osvobozovala od vojenské povinnosti. Birgus mohl fotografovat pouze ve svém volném čase, především večer a o víkendech. Jeho snímky zachycují každodenní život vojáků - společné ubytování v místnosti s patrovými postelemi a sdílené sprchy s omezeným přísunem teplé vody. (Základní vojenská služba, Benešov, 1982).
    Po týdenním přezkoumání ve Vojenské nemocnici v Olomouci mu byla modrá knížka odebrána a Vladimír Birgus byl povolán k základní vojenské službě. Díky absolvování vojenské přípravy na vysoké škole narukoval pouze na jeden rok místo obvyklých dvou. Jeho fotografie dokumentují také momenty nudy, hraní karet ve společenské místnosti s komunistickými hesly a různé pitky, které vojákům pomáhaly na chvíli zapomenout na okolní realitu. (Základní vojenská služba, Benešov, 1982).
    Vzhledem k jeho zkušenostem s výukou fotografie na FAMU od roku 1978 byl Birgus přidělen do Armádního filmu jako fotograf. Tomu však předcházel měsíční přijímač v kasárnách v Benešově. (Základní vojenská služba, Benešov, 1982).
    V Benešově absolvoval výcvik společně s dalšími umělci, kteří byli povoláni do různých armádních uměleckých souborů. Mezi jeho "spolubojovníky" byli například varhaník Jaroslav Tůma nebo grafik Otakar Karlas. (Základní vojenská služba, Benešov, 1982).
    Fotografie Vladimíra Birguse z období absolvování vojenské služby v Benešově v roce 1982.
    Bez mobilů a bez internetu. Vojáci na vojně měli kontakt s vnějším světem hlavně prostřednictvím dopisů od svých blízkých. (Základní vojenská služba, Benešov, 1982).
    Většina Birgusových fotografií "z vojny" zůstávala po desetiletí pouze v negativech. Zvětšil je až nedávno při přípravě výstavy a knihy "Tak mnoho, tak málo". (Základní vojenská služba, Benešov, 1982).
    Název knihy odkazuje na dobu, kdy se "tak mnoho muselo a tak málo smělo", čímž Birgus výstižně charakterizuje atmosféru normalizačního období v Československu. (Základní vojenská služba, Benešov, 1982).
    Název knihy odkazuje na dobu, kdy se "tak mnoho muselo a tak málo smělo", čímž Birgus výstižně charakterizuje atmosféru normalizačního období v Československu. (Základní vojenská služba, Benešov, 1982).
    +
     Komentáře
Reklama