Zavřít
Autobible

Autobible

Nejnovější články na Seznamu ze zdroje Autobible
  • Autobible

    Brzdná dráha se v mrazu dramaticky prodlužuje, ukazují testy. Řidiči to podceňují

    Před 1 dnem
    Mít v zimě zimní pneumatiky je základ. I tak je ale potřeba počítat s tím, že se auto bude chovat jinak, než je člověk zvyklý z letního provozu. Trakce a přilnavosti bude většinou méně a brzdná dráha bude delší. Řidiči by na to neměli zapomínat.  Zima znamená pro řidiče celou řadu nástrah. Důvodem je horší počasí a kratší dny. V nadcházejících měsících budeme často jezdit za zhoršené viditelnosti, častěji bude pršet, někdy bude sněžit a hlavně, bude to klouzat.
     Komentáře
  • Autobible

    Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu

    Před 2 dny
    To mimochodem znamená, že pokud si chcete pořídit elektromobil, zima je ideálním obdobím na vyzkoušení takového vozu. Otestujete ho v těch pro elektromobily nejhorších podmínkách a pak už budete jen příjemně překvapení.  Je tu zima a s tím přichází také pro elektromobily nejkrušnější období v roce. Bateriové vozy nemají zimní měsíce rády a projevuje se to především na výrazně zkráceném dojezdu. Situace se rok od roku pomalu zlepšuje, ale limitem je technologie jako taková a paradoxně jedna z největších výhod tohoto pohonu – vysoká efektivita.
     Komentáře
  • Autobible

    Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu

    Před 3 dny
    Většinou testujeme horké automobilové novinky a najednou se chystáte číst test auta, které přišlo na trh v roce 2020 jako lehký facelift modelu uvedeného už v roce 2016. Těch 9 let je v automobilovém světě dost dlouhá doba. Má smysl takové auto ještě testovat?
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý

    Před 5 dny
    Naštěstí se v tomto případě tyto praktiky provádí jen virtuálně. Z Polska míří na trh počítačová hra, se kterou by vlastně mohla být celkem legrace.  V automobilovém světě kolují historky o tom, jak zejména v Polsku jsou tamní bazarníci schopní z nabouraných vraků stvořit auto „po doktorovi, v zimě nejeté, ve stavu, kdy stačí sednout a jezdit“. Nakonec se ukáže, že auto vzniklo ze dvou kusů a že to asi s bezpečností nebude tak úplně to pravé. Nejde ale samozřejmě jen o Polsko. I jinde v Evropě se vesele stáčí tachometry a upravuje se historie vozidel. Pokud jste si vždycky chtěli vyzkoušet, jak se takovéto praktiky provádí, brzy přijde vaše šance.
     Komentáře
  • Autobible

    Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou

    Před 7 dny
    Povinné lékařské prohlídky budou nově od sedmdesáti let, čerství řidiči budou moci usednout do auta hned a nebudou muset čekat na vydaný řidičák, dálnice zdraží a řidiči zaplatí více, pokud nebudou mít vyřízené povinné ručení.  Rok 2026 se nezadržitelně blíží a s tím pro řidiče přichází také několik důležitých změn. Týkají se řidičských průkazů, lékařských prohlídek, povinného ručení nebo třeba dálničních známek. O co přesně jde?
     Komentáře
  • Autobible

    Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety

    Před 9 dny
    Určitě to všichni, kdo jezdíte po dálnici D1, znáte: čekáte a stojíte v dlouhé koloně, po nedaleké okresce se plynule míhá jedno auto za druhým (a bez poplatku) a vy jen čekáte, až se to pohne, abyste mnohdy o pár desítek kilometrů dál čekali nanovo…
    Dálnice se plynule napojovala na městské dvouproudové výpadovky
    „Božský klid“ – řekne si asi každý, ale takhle to skutečně tehdy vypadalo, minimálně o víkendech…
    „Vejtřasku“ v protisměru jste mohli potkat jen během stavby…
    Při výjezdu z Prahy na Brno řidič využil nový (tehdy) most Klementa Gottwalda. Dnes přes něj projíždí většinou jen přískoky…
    Začátky provozu v první polovině 70. let přinesly žluté vodorovné značení. To bylo později v rámci sjednocených evropských požadavků nahrazeno dodnes obvyklým bílým
    Ředitelství dálnic vydalo širokoúhlou pohlednici s důležitými daty stavby D1
    Hradby v pozadí: motoristům, opouštějícím velká města, přinesla dálnice vítané zrychlení cesty k cíli
    Dekáda postupného uvádění D1 do provozu v názorném grafu, uveřejněném v roce 1980
    Od pražského Hlavního nádraží se s trochou štěstí u semaforů dalo projet bez zastávky až do Brna. To se dneska už sotva stane…
    Od pražského Hlavního nádraží se s trochou štěstí u semaforů dalo projet bez zastávky až do Brna. To se dneska už sotva stane…
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Test ojetiny: Levná vstupenka do Jaguaru klubu. XF II koupíte za super peníze

    Před 9 dny
    Druhá generace Jaguaru XF je atraktivní skvěle jezdící ojetinou za super peníze. Než pro ni poběžíte, přečtěte si tuto recenzi. Ušetří vám nemalé peníze.  V pražském autobazaru mi padl do oka Jaguar XF z roku 2019 poháněný dvoulitrovým dieselem a spojený s automatickou převodovkou s pořizovací cenou rovných 400 000 Kč. Karoserie červeného sedanu s černými doplňky působila atraktivně a interiér vozu vypadal velmi zachovale. Uvnitř vládla kůže ve spojení s Alcantarou a nechyběla navigace. Na počítadle kilometrů svítilo 149 500 km, přičemž se vůz chlubil plnou servisní historií. Poslední prohlídku vůz absolvoval při 144 tisících km, takže tento krasavec byl jasnou volbou.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Test Mitsubishi ASX 1.3 DI-T Instyle (2025): Levná normální auta pořád existují

    Před 10 dny
    Městský crossover od Mitsubishi loni prošel na pohled rozpoznatelným faceliftem. Ten přináší pozměněný design přídě, lepší výbavu a opět širokou nabídku motorizací. Do testu jsem si zapůjčil mild-hybridní provedení s výkonem 140 koní, automatickou převodovkou se sedmi stupni a součástí vozu byla i maximální výbava Instyle. Vloni představilo japonské Mitsubishi facelift svého prodejně populárního modelu ASX. Ačkoliv se již nějakou dobu jedná o dvojče Renaultu Captur, stejně se tu najde několik zásadních prvků, které oba vozy od sebe dostatečně odlišují. A co je vlastně u omlazeného ASX nového? Zatímco předešlá generace byla poctivým malým SUV, nyní se ASX přesunulo do kategorie vozidel B-SUV. Tím pádem dostanete výhradně pohon přední nápravy, menší tvary karoserie a celkově je znát, že novinka nebude ani po faceliftu vhodným adeptem do náročného terénu.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Československá hrdinka volantu: světově proslulé Elišce Junkové by bylo 125 let. Nezapomněli jsme

    Před 11 dny
    Řadí se do plejády vynikajících občanů naší republiky, proslula vlastenectvím, vytrvalostí, nezlomností a touhou učinit pro zemi, odkud pocházela, maximum nejlepšího. Třebaže se v nedávné historii objevily snahy, aby jméno slavné závodnice skončilo v zapomnění, národ – a zejména motoristický – si ji neustále připomínal… Většinu života prožila v našem hlavním městě, ale pochází z krásného centra Moravy, z Olomouce, kde se 16. listopadu 1900 narodila jako Alžběta Pospíšilová. Pod tímto jménem je dnes takřka neznámá, pozapomenuté je i její pozměněné příjmení po druhém sňatku – Eliška Junková-Khásová. Ale zpět do doby počátku 20. století:
    Rodačka z Olomouce se proslavila po celé Evropě!
    Bugatti 32 poháněl dvoulitrový osmiválec. Vůz získal přezdívku „tank“ či „želva“ a lišil se od ostatních sportovních modelů. Postavilo se pět kusů, na snímku první z nich na továrním dvoře. Jeden exemplář měli i Junkovi
    Praha vítá vítěznou dvojici! Po návratu ze závodů (po vlastní ose) je bugatti zasypané květinami!
    Slavnou závodnici oslaví Česká pošta edicí známek
    Ještě v samém podzimu života se Eliška Junková uměla nadchnout pro značku s chladičem ve tvaru podkovy…
    Přestože si Eliška Junková vyzkoušela desítky vozů světových značek, bugatkám zůstávala věrná, pokud to její možnosti dovolily
    Samé trofeje: byt na pražském Úvoze byl plný cen, věnců a vzpomínek…
    Místo posledního odpočinky závodnice zdobí deska se slavným supersportem
    Svatební fotografie novomanželů Junkových – a pak už následovaly roky plné bugatek!
    Je takové označení dostatečné? Jméno Elišky Junkové nese ulice v Praze Hostivaři (a také v Olomouci)
    Je takové označení dostatečné? Jméno Elišky Junkové nese ulice v Praze Hostivaři (a také v Olomouci)
    +
     Komentáře
  • Autobible

    S některými ojetinami je tolik problémů, že je evropská platforma odmítá prodávat. Na seznamu jsou i slavná jména

    Před 14 dny
    Společnost Carvago před rokem začala používat Blacklist. Je to seznam problémových modelů, které jsou z prodeje vyřazovány preventivně. Po roce fungování tím údajně zákazníci ušetřili na opravách v celkovém součtu přes miliardu korun.  Při nákupu ojetin se člověk vždycky vystavuje jistému riziku, že narazí na problematický kus, který ve finále přinese více starostí než užitku. U některých aut je ale takové riziko větší, protože jde o modely, které jsou notoricky známé někdy až fatálními závadami.
     Komentáře
  • Autobible

    Test Renault Austral: Fakt chcete opět škodovku?

    Před 16 dny
    Renault Austral prošel faceliftem a s ním dostal řadu technických vylepšení souvisejících s pohodlím a komfortem jízdy. A tak jsme neodolali jeho vábení a podrobili ho týdennímu testu. Pokud hledáte středně velké SUV s délkou kolem 4,5 metru, velmi rychle zjistíte, že v tomhle segmentu je skutečně nabito. Můžete sáhnout po Toyotě RAV4, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Peugeot 3008 a celé řadě dalších velmi dobrých SUV. Každý výrobce tu má želízko v ohni, každý udělá, co bude v jeho silách, aby si získal vaši přízeň.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Denně v pohotovosti: 10 nejznámějších poválečných československých autobusů

    Před 17 dny
    Navštivte s námi doby, které individuálnímu automobilismu nepřály. Ne snad, že by lidé jezdit nechtěli. Nemohli – nedostávalo se vozidel, pohonných látek pro soukromé účely, silniční infrastruktura měla přednost pouze v oblastech s významnými průmyslovými centry – a vlastnictví soukromého automobilu rozhodně nebylo prioritou dne. Na stranu druhou musíme objektivně říci, že stát se staral o rozvoj hromadné přepravy, třebaže se tak nedělo bez účelu. Potřeboval dopravovat statisíce a milióny lidí do pracovního procesu, který byl tehdy uzákoněný jako jedna z hlavních povinností jedince vůči státu.
     Komentáře
  • Autobible

    Sen o levném cestování elektromobily se rozplývá. V Evropě je návrh, podle kterého se elektromobilům zdaní každý ujetý kilometr

    Před 18 dny
    Byla to jen otázka času. Jakmile se dostane do provozu tolik elektromobilů, že to státní rozpočet začne bolet, vymyslí se jiná daň. První taková opatření se už chystají třeba ve Švýcarsku a další připravují ve Velké Británii.  Elektromobil přináší řadu výhod. Jednou z těch často jmenovaných jsou nízké náklady na jeden ujetý kilometr. V ideálním světě budete svůj vůz takříkajíc nabíjet ze sluníčka a budete jezdit zdarma. Nebo si počkáte na správný tarif a skoro zdarma budete nabíjet mimo špičky třeba u nabíječek Tesla, případně i PRE má tarif, kdy elektřinu v nočních hodinách rozdává zdarma. Jenže to platí u nás, protože u nás jezdí elektromobilů málo. Jinde v Evropě už úřady chystají umělé navýšení nákladů na provoz těchto aut, protože státní rozpočty začínají pociťovat výpadek z daní uvalených na paliva.
     Komentáře
  • Autobible

    Electra dorazila do Česka a tentokrát to není ta Baťova. Hlavní roli hrají elektromobily

    Před 22 dny
    Jméno Electra v našich končinách známe hlavně kvůli letadlu, se kterým létal Baťa. Teď ale do Česka dorazila docela jiná Electra. Je to evropský specialista na ultrarychlé nabíjení. První veřejné stanice mají otevřít v roce 2026. Když se u nás řekne Electra, každému se určitě na první dobrou vybaví letadlo J. A. Bati. Lockheed Electra za sebou má zajímavý příběh zakončený dlouhým přeletem z Ameriky až do Česka a jeden čas se o tomto letadlu hodně mluvilo. Dokonce i my jsme o něm psali. Jenže Electra, o které je řeč dnes, je docela jiná. Je to společnost zaměřená na elektromobily a jejich rychlé nabíjení.
     Komentáře
  • Autobible

    Svatý grál ctitelů supersportů: Lamborghini Miura slaví 60 let

    Před 24 dny
    Miura neměla snadný vznik. Stala se ale syntézou představ, možností, nadšení a fandovství. Navázala na několik předchozích italských supersportů (Ferrari 410 Superamerica či Ferrari 250 LM), ze soudobých zahraničních modelů se nabízí srovnání třeba s Fordem GT 40 nebo Monteverdi Hai. Byla typickým dítětem své doby a své země – v době, kdy se zdálo, že stavidla benzínových jezer se nikdy nezastaví a schválnosti arabských producentů ropy budou jen na stránkách vědeckofantastických románů… Za vznik Miury vděčíme souhře náhod, časovému souběhu a potřebě několika vynikajících lidí přivést na svět vozidlo superlativů, které by nejen naplňovalo jejich osobní ambice, ale také znamenalo těžkou ránu konkurenci zejména věhlasných italských firem…
    Ostře červený prototyp Miury P 400 před budovou továrny Lamborghini
    Jednoduchá záď vyzařuje dynamiku a svalnaté pojetí designu, odpovídající špičkovým parametrům vozidla
    Přístrojový štít prototypu Miury: napravo šestice přístrojů, očím řidiče se nabízejí jen hodnoty rychloměru a otáčkoměru
    Montáž v prosvětlených prostorech továrny Lamborghini: na snímku vozy před dokončením a řada připravených agregátů…
    Ojedinělý zkušební roadster se do série nedostal. Můžeme si všimnout mírných odchylek v zádi vozu. Za pozornost stojí i zvýrazněné nápisy Pirelli na pneumatikách. Reklama, co jiného…
    Rentgenová kresba ukazuje nejen interiér Miury, ale také absenci zavazadelníku i monumentální vidlicový dvanáctiválec
    Schůzka velikánů: nad hotovou Miurou v expozici ženevského autosalónu 1966 debatují Ferruccio Lamborghini (vlevo) a Giuseppe „Nuccio“ Bertone. Je zajímavé, že se exotický supersport představil v expozici studia Bertone, nikoliv továrny Lamborghini!
    Ferruccio Lamborghini vedle své nejnovější kreace, pojmenované podle proslulého chovatele bojových plemen býků do španělské corridy
    Ještě jednou montáž: třebaže máme k dispozici jen tovární černobílý snímek, dá se usoudit na preferenci světlých a ostrých barevných tónů. Tmavé odstíny jsou vzácností
    Miura v sériovém provedení a v jednom z nejčastějších barevných odstínů. Kromě oranžové si zákazníci oblíbili i červenou a jasně žlutou
    Téměř čtyřlitrový vidlicový dvanáctiválec se nachází příčně před zadní nápravou a v prvním provedení supersportu dává 350 koní
    Ještě jednou autor šatu nové Miury. Bertoneho výtvor se prodával sedm let, celkem vzniklo 763 exemplářů
    Ještě jednou autor šatu nové Miury. Bertoneho výtvor se prodával sedm let, celkem vzniklo 763 exemplářů
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Dobrá zpráva pro důchodce. Od příštího roku mohou jezdit bez papíru

    Před 25 dny
    Aby nedošlo k záměně. Důchodci, respektive senioři a seniorky, stále musí mít „papíry“, tedy řidičák. Ale od nového roku už u sebe nebudou muset mít papír od lékaře potvrzující jejich zdravotní způsobilost.  Kolem seniorů a seniorek se v kontextu řízení vozu v letošním roce mluvilo poměrně hodně. Nejprve se totiž zdálo, že se podmínky pro starší lidi s řidičským průkazem zpřísní, pak se ukázalo, že je to chyba a nakonec stát ještě navíc podmínky upravil a dále zjednodušil. Řeč je o posunutí první povinné lékařské prohlídky z 65 let na 70 let. Tohle platí od příštího roku. A není to jediná novinka pro rok 2026, která bude důchodce řidiče zajímat.
     Komentáře
  • Autobible

    Test Mitsubishi Outlander PHEV 4×4 Intense (2025): Čekání se vyplatilo

    Před 26 dny
    Letos dorazila do Česka čtvrtá generace Outlanderu, která měla v rámci evropského trhu několikaleté zpoždění. Japonské SUV je v Evropě k dispozici výhradně jako plug-in hybrid, který nabízí výkon 306 koní, propracovaný pohon všech kol a taktéž větší kapacitu baterie. Do testu dorazilo středně vybavené provedení, které cenově vychází na 1,4 milionu Kč. Nejnovější Mitsubishi Outlander to nemělo od začátku svého uvedení vůbec jednoduché. Světu se ukázalo již v roce 2021, kdy třetí generace značně přesluhovala a zákazníci doslova volali po velké změně. K tomu se přidaly potíže s uvedením na všechny trhy současně, takže zatímco v Japonsku či USA byl čtyřkový Outlander k dispozici již v roce 2022, do Evropy vůz dorazil až na začátku letošního roku.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém

    Před 1 měsícem
    Na evropském trhu se Dacia postupně vzdala naftových motorů výměnou za povedené hybridy. Jogger nebo Bigster už do nabídky s dieselem vůbec nepřišly, ale to neznamená, že se taková auta nevyrábí. Naftový Bigster s manuálem existuje.  Dacia u nás už nějakou dobu nenabízí naftové motory. Na jejich místo nastoupil full-hybridní systém s multimódovou převodovkou. Funguje velmi dobře, zejména pak v novější verzi založené na motoru o objemu 1,8 litru, kterou na trh přivezl Bigster.
     Komentáře
  • Autobible

    Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč

    Před 1 měsícem
    Řidiči musí od ledna příštího roku počítat se zvýšenými cenami dálničních známek. Roční poplatek za využití dálnic vzroste o 130 korun na 2 570 korun. Měsíční elektronická známka bude nově stát 480 korun. Desetidenní prodraží na 300 korun a denní bude k dispozici za 230 Kč. Na svém webu to oznámilo ministerstvo dopravy.
     Komentáře
  • Autobible

    Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka

    Před 1 měsícem
    Pokud si chcete udělat radost předčasným vánočním dárkem a máte rádi devadesátky, v Německu je k dispozici zajímavý Fiat Coupé. Najeto nemá ani osm tisíc kilometrů.  Devadesátky byly z pohledu automobilového vývoje jedním z vrcholů. Automobilky už měly dostatek technických dovedností ke stavbě zajímavých vozů, ale zároveň je nesvazovaly téměř žádné normy. A hlavně to bylo období, kdy i běžné značky neváhaly nabízet odvážné stroje. Třeba Fiat postavil „Ferrari pro chudé“ v podobě modelu Coupé. A právě tohle auto je teď na prodej v unikátním stavu.
     Komentáře
  • Autobible

    Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje

    Před 1 měsícem
    Zatímco v Česku ještě oficiální ceny dálničních známek pro rok 2026 oznámeny nebyly, v Rakousku už nové ceny prozradili. A kromě toho bylo oznámeno, že náš jižní soused končí s nalepovacími známkami. Příští rok bude poslední, kdy budou v prodeji.  Společnost Asfinag oznámila nové ceny rakouských známek pro rok 2026. Systém u našich jižních sousedů funguje podobně, jako u nás. Ceny se průběžně mění, v Rakousku je ovlivňuje index spotřebitelských cen. Dálniční známky pro rok 2026 tak zdraží a k tomu přichází ještě jedna důležitá novinka.
     Komentáře
  • Autobible

    Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu

    Před 1 měsícem
    Malá italská auta motorizovala velkou část Evropy už od 50. let. S modelem Panda přišel Fiat na trh v 80. letech s malým hranatým vozem a ten se stal legendou. Od roku 1980 se Panda vyráběla v podstatě ve třech generacích, přičemž ta třetí je stále v prodeji. Nově pod označením Pandina. A teď přichází zcela nová Panda. I přesto, že vůz měří na délku méně než čtyři metry, ve srovnání s 3380 mm první generace a 3686 mm současně prodávané Pandiny je jasné, že tohle musí být Grande Panda.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze

    Před 1 měsícem
    Druhá generace Insignie dokázala ve své době znemožnit nejednoho konkurenta a ještě ho zašlapat hluboko do země. Pořizovací ceny bazarových kusů jsou příznivé a výběr slušný. Tak kde je problém? Německé automobilce s bleskem ve znaku se před svou kapitulací povedlo přivést na svět model Insignia, na kterém chtěla ukázat své dovednosti. Insignia svou kvalitou snese porovnání s legendárním Diplomatem či Omegou a důstojně šlape na paty německým premiantům.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala

    Před 1 měsícem
    V době významného životního jubilea mladoboleslavské automobilky a zároveň v roce výročí jejího továrního muzea zařazujeme vzpomínku na jeden technicky zajímavý pokus. Měl představovat nejlevnější alternativu automobilu pro každého, ale dějiny mu nakonec určily bezmála zapomnění… Když se na přelomu let 1932 a 1933 definitivně rozhodlo o brzkém zahájení výroby malé Škody Popular, nikdo netušil, že továrna právě položila základní kámen k úspěchům, trvajícím několik desetiletí. Popular se stal škodováckým hitem, procházel neustálými facelifty a inovacemi včetně silnějších motorizací.
    Kromě jednoduchých sedadel upoutá především viditelné táhlo od řadicí páky k převodovce
    Třeba by předválečnému prototypu více slušela silnice a okolí, evokující odraz tehdejší doby?
    Vidlicový vzduchem chlazený dvouválec má objem necelých 850 cm3. I v miniaturním motorovém prostoru se skoro ztrácí…
    Zadní sedačka je opravdu miniaturní, buď pro děti nebo nevelká zavazadla…
    Rychloměr klasického předválečného škodováckého provedení, miniaturní hodiny, pár spínačů – a víc tehdejší řidič nepotřeboval…
    Škoda Sagitta z továrního muzea po rekonstrukci, jen je otázka, zda měl ten myšlený nejjednodušší a nejlevnější vůz tolik chromu a lesku?
    Když porovnáme rozměry běžným šestnáctipalcových pneumatik s velikostí karosérie, zjistíme, že Sagitta byla opravdu miniaturní
    Sagitta mohla představovat základní stupeň nabídky mladoboleslavské továrny
    Sagitta prošla profesionální renovací, kromě tohoto exempláře vlastní Škoda Auto ještě jeden
    Všechny Sagitty se dochovaly na historických fotografiích tak, jak byly používané majiteli po odprodeji továrnou do privátních rukou
    „Máznuté“ pozadí dává šalebný dojem vysoké rychlosti, ale Sagitta byla nejspokojenější v tempu do 60 km/h na třetí (poslední) rychlostní stupeň
    „Máznuté“ pozadí dává šalebný dojem vysoké rychlosti, ale Sagitta byla nejspokojenější v tempu do 60 km/h na třetí (poslední) rychlostní stupeň
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h

    Před 1 měsícem
    Slovensko skutečně schválilo návrh Ľubomíra Vážneho (Smer-SD), který zavádí na chodníku maximální povolenou rychlost. Cílem je zvýšení bezpečnosti chodců. Už v srpnu se na Slovensku začalo hovořit o možnosti zavést maximální rychlost na chodnících. Zní to jako vtip, ale tamní parlament včera tento návrh schválil. Informovala o tom slovenská média, jako například web ta3. Oficiálně je tak u našich východních sousedů zakázáno pohybovat se po chodnících rychlostí vyšší než 6 kilometrů v hodině.
     Komentáře
  • Autobible

    Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody

    Před 1 měsícem
    Nová generace modelu Caravelle poprvé v historii sdílí techniku s americkým Fordem Tourneo Custom. Výsledkem je, že nejnovější zástupce této modelové řady je americko-německým mixem, na který si někteří z nás budou muset chvíli zvykat. Do testu dorazilo prakticky to nejlepší provedení, jaké lze zakoupit. Nechyběl totiž pohon všech kol či prodloužená délka karoserie. Vyplatí se nové Caravelle věnovat pozornost a případně i finance? Spolupráce různých automobilek, sdílení komponent a techniky, to vše tu již bylo před několika desetiletími. Jenže v posledních letech se tato forma spolupráce neustále rozšiřuje a mě osobně to přestává být příjemné. Stále častěji totiž o značce a modelu rozhoduje jen výhradně logo na kapotě či volantu. Své o tom ví například duo Renault a Mitsubishi. Naštěstí, v případě nového Volkswagenu Caravelle došlo na výraznější odlišení od svého amerického sourozence, ačkoliv třeba pohled na záď by se dal označit slovy jako přes kopírák.
     Komentáře
  • Autobible

    Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem

    Před 1 měsícem
    Nejen neprostupný terén, nejen stavby socialismu, nejen deset tun „na hřbetě“, nejen armádní nasazení, a nejen všechny ostatní výkony, jimiž se honosila velkokapacitní nákladní technika bývalého Československa! Byly tu i úzké městské ulice, zastávky u obchodů a provozoven, zásobování, malé továrničky, družstva a veřejné služby – a sem se desetikolové plněpohonné speciály nehodily, to bylo království nenápadného náklaďáčku z našeho titulku… Před válkou se největší českoslovenští výrobci užitkových automobilů předháněli v rozšiřování typového portfolia, nabídkách provedení, nosnosti i v předcházení zájemců o nákladní vozidlo. Škoda (tehdy pod názvem Akciová společnost automobilového průmyslu – ASAP), Tatra, Praga, v menší míře Walter a Wikov usilovali o co nejširší typovou rozmanitost.
    S nedostatkem vhodných velkokapacitních sanitních vozidel pomáhaly i ambulance Aero A 150
    Vojenské provedení Pragy 150 předpokládalo nasazení na zpevněném povrchu. V terénu by malý náklaďáček neměl šanci…
    Běžné armádní ambulance vycházely ze sériových furgonů Aero A 150
    Malý valník, dodávaný většinou s oblouky a plachtou, se uplatnil především jako zásobovací vozidlo
    Základní provedení valníkové nástavby Praga 150 s inovovanou budkou
    Na sklonku minulého tisíciletí se na výstavišti v Letňanech představil i tento furgon Praga
    Původní předválečná podoba Škody 150 s dveřními závěsy na zadní straně
    Původní předválečná podoba Škody 150 s dveřními závěsy na zadní straně
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek

    Před 1 měsícem
    Neuvěřitelné štěstí měla řidička, která vjela na železniční přejezd v Křižíkově ulici v Českých Budějovicích. Uvízla totiž mezi závorami. Před projíždějícím rychlíkem stačila se svým vozem uhnout. Situaci z jihu Čech zachytilo video, které nyní koluje po sociálních sítích. Řidičku v bílé Dacii ukazuje už ve chvíli, kdy bliká červené výstražné světlo, zatím ale nejsou dole závory.
     Komentáře
  • Autobible

    Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové

    Před 1 měsícem
    Až třetina zimních pneumatik zimních pneumatik rozměru 225/40 R18, které jsou k dostání na českém trhu, jsou pro řidiče rizikové. Nejčastěji jde o levné pneumatiky vyrobené ve východní Asii, zjistila spotřebitelská organizace dTest. Nedávno jsme psali o testu, který udělal německý ADAC. Všechny pneumatiky z kategorie „budget“ v jeho zkoušce propadly. Jednalo se o jedenáct modelů, které dostaly známku „nedostatečné“. Zkouškám bylo podrobeno celkem 31 pneumatik různých výrobců.
     Komentáře
  • Autobible

    Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka

    Před 1 měsícem
    Renault Symbioz dostal pod kapotu novinku v podobě vylepšeného hybridního pohonu. Z minulých testů víme, že Symbioz je příjemné, praktické a „normální“ auto, a tak nás zajímalo, jestli z něj nový hybrid udělá ještě lepšího společníka. Pokud vám není úplně jasné, jak model zapadá do portfolia značky, vězte, že Symbioz je vlastně o něco delší Captur. Rozdíl v délce ve prospěch Symbiozu činí 18 cm a díky tomu měří 4413 mm. Pak je tu ještě Arkana, která je ještě delší – měří sice 4568 mm, ale díky splývavé zádi SUV kupé není kufr tak vysoký. Symbioz jsme měli na test v březnu a máme ho znovu, protože pod kapotou je modernizovaný hybridní systém označovaný jako Full Hybrid E-Tech 160, který jsme už zkoušeli v Dacii Bigster. Zajímalo nás tedy, jak bude fungovat v menším autě – a to bude hlavním tématem dnešního testu.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem

    Před 1 měsícem
    Kontrolky jsou naprosto zásadní věc, protože je to základ komunikace mezi autem a řidičem. Pokud řidič příliš nerozumí tomu, co mu auto říká, pak má zaděláno na velký a někdy i dost drahý problém. Takže můžeme jen s malinkou nadsázkou říci, že kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si možná zničí auto.  Kontrolek je v autě v dnešní době obrovské množství, protože auta v sobě mají spoustu systémů. Mnoho řidičů to pozná už velmi brzy. Stačí totiž, aby se vlivem sněžení nebo námrazy zanesl přední radar a hned na vás začne skákat jedno varování za druhým o tom, jaký bezpečnostní systém kvůli tomu zrovna nefunguje. Otázkou je, zda z toho řidiči vyčtou, co přesně jim vlastně přestalo fungovat, protože, přiznejme si, ne každý zná přesný význam kontrolek. No a právě proto tu je náš dnešní kvíz.
     Komentáře
  • Autobible

    Nákup ojetiny jako rizikový podnik. Každá druhá ojetina ihned potřebuje nečekanou opravu za mnoho tisíc

    Před 1 měsícem
    Auta z druhé ruky jsou pro spoustu lidí jedinou možností, jak si vůz pořídit, protože na nové (a v dnešní době čím dál dražší) vozy prostě nemají peníze. Jenže koupit ojetinu bývá komplikované a jak ukázal nedávný průzkum, pro lidi je to dosti stresující. Obavy navíc nejsou neopodstatněné, protože každý druhý ojetý vůz potřebuje hned po nákupu nějaké nečekané opravy. A to bývá drahé.  Koupit ojetinu není jen tak. Člověk musí dobře odhadnout reálný technický stav auta, spočítat si další případné výdaje a hlavně musí doufat, že historie vozu je skutečně taková, jakou uvádí prodejce. Existují různé nástroje, jak původ auta nebo najeté kilometry ověřit, ale stoprocentní jistotu člověk nemá nikdy. Právě proto je nákup ojetin pro řadu lidí stresující a navíc, jak ukázal průzkum společnosti Carvago, obavy to jsou opodstatněné. Zhruba každá druhá ojetina totiž potřebuje servis hned po nákupu a kupující tak musí okamžitě platit další nečekané náklady.
     Komentáře
  • Autobible

    Na český trh vstoupil další elektromobil, který má ambice nahradit Golf nebo Octavii. EV4 ujede přes 600 km a stojí pod milion

    Před 1 měsícem
    Kia uvádí na trh nový model EV4 a to hned ve dvou karosářských variantách. Varianta hatchback vyráběná ve slovenské Žilině a exoticky ztvárněný fastback, který se vyrábí v Koreji. Jde o zcela elektrické osobní modely značky, které doplní současnou nabídku modelů EV3, EV6 a EV9. Využili jsme pozvání na národní prezentaci a přinášíme i první dojmy z jízdy. Kromě extrémně tiché a pohodlné jízdy bude jistě hlavním prodejním argumentem rekordní dojezd až 625 km. Ceny začínají na 939 980 korunách za EV4 se standardní baterií (58,3 kWh) a 1 074 980 korunách za verzi s dlouhým dojezdem (baterie 81,4 kWh). Od uvedení na trh jsou v nabídce dvě velikosti baterie. Verze s prodlouženým dojezdem (Long Range), používá akumulátor o kapacitě 81,4 kWh, který se dobije z 10 na 80 procent již za 31 minut a poskytuje dojezd až 625 kilometrů (podle WLTP). Zákazníci též mohou zvolit standardní 58,3 kWh akumulátor, který se dobije z 10 na 80 procent za pouhých 29 minut.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    V Evropě se objevil návrh na to, jak od elektromobilistů vybrat peníze, když neplatí daně z paliva. Zdanit se má soukromé nabíjení i ujeté kilometry

    Před 1 měsícem
    Švýcarsko není členem EU a na rozdíl od Norska se k elektromobilům staví spíše konzervativně. Dokazuje to i aktuální návrh na uvalení dodatečných daní na elektromobily tak, aby se i od jejich majitelů vybraly peníze na údržbu silnic.  V zájmu podpory elektromobilů se napříč EU hovoří spíše o pobídkách. Itálie například nedávno začala nabízet dotace na elektromobily kombinované se šrotovným a to ve finále znamená, že tam ty nejlevnější bateriové vozy stojí skoro až směšné peníze.
     Komentáře
  • Autobible

    Test Citroen C3 Aircross: Na velikosti záleží

    Před 1 měsícem
    Má smysl číst recenzi modelu C3 Aircross, když už jste četli naši recenzi modelu C3? Má.  Původně jsem si říkal, jak takový test pojmout, když jsem o modelu C3 psal relativně nedávno a zpočátku mi nebylo úplně jasné, jak na dvou stránkách popsat, že se rozvor zvětšil o 13 cm a délka o 38 cm. Druhým trumfem modelu C3 Aircross je možnost odvézt až 7 cestujících.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Po stopách prototypů československých užitkových vozidel. Dochovalo se jich jen minimum

    Před 1 měsícem
    Musely pracovat až do konce, aniž by si kdo uvědomil, že jsou cenným svědectvím invence a zdatnosti techniků. Jejich zánik zapříčinilo krátkozraké plánování, zbrojení a mylné představy o potřebách hospodářství. Dnes je známe už jen z dobových snímků. Československá situace na poválečném trhu užitkových vozidel byla velmi specifická a neradostná. Totální zdevastování předválečné a kořistní válečné techniky spolu s naprosto nedostatečnými dodávkami nových vozidel gradovalo po únorovém převratu roku 1948 k bezmála dopravní tragédii. K tomu se přidružila ještě nesmyslná posedlost zbrojením, a to vše stačilo během několika let obrátit někdejší rozvinutou výrobu užitkových vozidel zcela naruby. Přednost dostávaly modely, okamžitě schopné válečného a vojenského nasazení, na výrobu hospodářsky nezbytných civilních a silničních typů se nedostávalo kapacit a peněz.
     Komentáře
  • Autobible

    Nastavoval intenzitu elektronické cigarety za volantem, dostal pokutu. Podle soudu je e-cigareta mobil

    Před 1 měsícem
    Zajímavý případ se nedávno řešil v Německu. Tamní policisté viděli, jak si řidič s něčím hraje za volantem. Nešlo o mobil, ale o elektronickou cigaretu. Přesto dotyčný dostal pokutu. Podle soudu jde v podstatě o to stejné.  Sto padesát eur, v přepočtu necelé čtyři tisíce, dostal řidič za to, že používal za volantem elektronickou cigaretu. Vyplývá to z rozhodnutí Vrchního zemského soudu v Kolíně nad Rýnem ze dne 25. září 2025, o kterém informuje německý autoklub ADAC. Rozhodnutí je zajímavé proto, že podle soudu je lepší elektronická cigareta de facto to samé, co mobilní telefon. Řidič tak v podstatě dostal stejný trest, jaký by dostal za hraní si s mobilem.
     Komentáře
  • Autobible

    Ojetiny dál zdražují, „Áčka“ jich přesto prodávají rekordní množství. Podle jejich šéfky roste pomalu i zájem o elektromobily

    Před 1 měsícem
    Skupina AURES Holdings, pod kterou spadají značky AAA AUTO a Mototechna, očekává rekordní rok. Už loni prodala téměř 109 000 vozů, letos má nakročeno ještě výš. „Někdy v polovině devátého měsíce jsme prodali už 77 tisíc aut, takže překonáme loňský výsledek,“ řekla Autobibli.cz generální ředitelka společnosti Karolína Topolová. Prodeje holdingu rostou i za situace, že se ceny ojetin dál zvyšují. Podle Topolové to souvisí se cenami nových vozů. „Sekundární trh je velmi úzce navázaný na trh primární, tedy na trh s novými vozy. A když vidíme už několik let po sobě růst cen nových vozů, tak to má dopad i na ceny ojetin,“ vysvětluje Topolová v rozhovoru pro Autobibli.
     Komentáře
  • Autobible

    Historicky nejrychlejší Fabia dorazila na trh. Stojí 700 tisíc a na dálnici spráská i násobně dražší elektromobily Enyaq a Elroq RS

    Před 1 měsícem
    Škoda v rámci oslav 130. výročí připravila speciální Fabii. Ta má motor naladěný stylově na 130 kW a právě dnes se začala prodávat. Cenově se úplně nepodbízí.  Škoda si nadělila ke svým 130. narozeninám zajímavou novinku. Dnes vstoupila na trh Fabia 130, což není nic menšího než nejrychlejší sériová Fabia v historii. Výbava vychází ze sportovně střiženého provedení Monte Carlo, ale benzinová patnáctistovka dostala vyšší výkon. Pochopitelně je naladěná na 130 kW, tedy na 176 koní. Výroční Fabii to propůjčuje velmi zajímavou dynamiku.
     Komentáře
  • Autobible

    Filmoví a automobiloví znalci, ukažte se. V dnešním kvízu musíte určit, v jakých filmech si zahrála tato auta

    Před 1 měsícem
    Dnes hledáme znalce automobilové a zároveň filmové. Budete totiž hádat, v jakých filmech si zahrála vybraná auta. A ne vždy to bude tak lehké, jako v případě automobilu na úvodní fotce.  Auta jsou nedílnou součástí filmů a v některých z nich hrají téměř hlavní roli, protože se kolem nic točí celý děj. A přesně o tom je dnešní kvíz. Vybrali jsme různá známá auta a vy budete hádat, v jakých filmech jste je viděli. Někdy to bude těžší, někdy to bude zcela očividné.
     Komentáře
  • Autobible

    Oficiálně nejlepším autem pro rodiny je rumunské SUV s cenovkou, o které si Kodiaq může nechat jen zdát

    Před 1 měsícem
    Dacia Bigster získala ocenění Family Car of the Year 2025. Podle britské poroty tak jde o nejlepší rodinné auto letošního roku.  Dacia Bigster veřejnost zaujala. Větší sourozenec staví na úspěchu populárního Dusteru, ale přidává k tomu moderní techniku a spoustu prostoru v interiéru. V kontextu konkurentů si navíc pořád drží zajímavou cenovku. A to jsou ostatně také důvody, proč si tento vůz kromě jiných ocenění odnesl tak titul „Nejlepší rodinné auto roku 2025“.
     Komentáře
  • Autobible

    Test MGS5 EV Exclusive (64 kWh): Evropští výrobci mají problém

    Před 2 měsíci
    Čínsko-britský výrobce MG letos v létě představil další ze svých elektrických modelů. Tentokrát jde o konkurenta Škody Elroq a novinka nese jméno MGS5 EV. Plně elektrický crossover měří do délky 4,4 metru a sdílí modulární platformu MSP se sesterským modelem MG4. Do testu dorazilo plně vybavené provedení s větší baterkou a vy se dozvíte, zda stojí za pozornost.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    BMW Turbo z roku 1972: koncept, který nenastartuje bez pásu a měl radar proti nárazu

    Před 2 měsíci
    Kdyby BMW Turbo šlo do výroby, psala by se historie jinak. Už v roce 1972 totiž nabídlo ABS, radar varující před kolizí i přeplňovaný motor s výkonem až 280 koní. A bez zapnutého pásu jste ho nenastartovali. Supersportovní BMW M1, které německá automobilka vyráběla v letech 1978 až 1981, zná určitě každý fanoušek této značky. Koncept Turbo, který ho předcházel, ale už tak známý není.
     Komentáře
  • Autobible

    Zlatá devadesátá. V dnešním kvízu si procvičíme běžná auta z devadesátek

    Před 2 měsíci
    Devadesátá léta byla v mnoha směrech velmi zajímavá a platí to také pro auta. Poznáte podle fotek, o které devadesátkové modely se jedná? Uvidíme, jak moc se vyznáte.  Devadesátá léta byla podle některých názorů zlatým věkem automobilů. Vývoj už dospěl do takové fáze, že automobilky byly schopné postavit všemožné zajímavé technické vychytávky, ale ještě je nesvazovaly žádné zběsilé normy. Ať už ty bezpečnostní, tak ty emisní. Vzniklo proto spousta zajímavých modelů a na ně se v dnešním kvízu podíváme.
     Komentáře
  • Autobible

    Jestli to takhle půjde dál, v Itálii kromě domů budou za jedno euro nabízet i elektromobily. Dacia tam nestojí ani 100 tisíc

    Před 2 měsíci
    Itálie se proslavila programem domů za jedno euro a teď to vypadá, že se vydala podobným směrem také u elektromobilů. Masivní dotace na na jejich nákup znamenají, že Dacii Spring je možné v Itálii koupit za 95 tisíc. Leapmotor T03 je pak některými prodejci prezentován ve stylu „za kolo jste zaplatili více“. Startovací cena je 120 tisíc.  V Itálii spustili masivní dotace na nákup elektromobilů. Získat je možné pobídku až ve výši 11 tisíc euro. Když se k tomu připočítají další různé akce, pak se na zdejším trhu objevují neuvěřitelně levná elektrická auta. Třeba taková Dacia Spring je po využití všech slev dostupná za 3900 eur. Tedy v přepočtu za méně než 100 tisíc. Podobně levný je také model Leapmotor T03, který je u některých prodejců k dostání za zhruba 120 tisíc.
     Komentáře
  • Autobible

    BMW 507: superlativní automobil s nešťastným načasováním

    Před 2 měsíci
    Historie automobilové výroby nám postupem času odkryla mnoho zajímavých modelů, které se ovšem mateřským koncernům příliš nevyplatily a občas vedly i k finančním obtížím výrobců.
    Rentgenový snímek odhaluje vcelku jednoduchou koncepci roadsteru, podřízenou co nejmenší hmotnosti. Motor byl celohliníkový.
    BMW 507 nikdy nebyl čistokrevný závodní speciál, ale přesto se pokusil získat nějaké vavříny v soutěžích.
    Vlevo vždy elegantní průmyslový designer Raymond Loewy nad unikátem BMW 507. Karosérii vytvořila společnost Pichon & Parat, která realizovala i další Loewyho projekty.
    Většina propagačních obrázků 507 byla střídmá, často jen černobílá. Tento (opět letecký) motiv je příslovečnou výjimkou.
    Doba „letadlových“ scén: porovnání s nejmodernější leteckou technikou používal Daimler-Benz, Opel, Saab, americký Ford i BMW. Křídlové matice kol byly na stručném seznamu příplatkové výbavy.
    Ošklivá a doslova odbytá fotografická retuš BMW 507 ještě před oficiálním zahájení autosalónu
    Kromě Miss BMW určitě upoutají i šestnáctipalcová kola s vysokými pneumatikami
    Během zkušebních a předváděcích jízd musela posádka akceptovat i rozmary počasí. Hardtop výrobce později dodával za příplatek
    Prototypové BMW 507 se od konečného sériového provedení v detailech lišilo.
    Jedině Elvis Presley si mohl dovolit koupit luxusní 507 během své vojenské služby v západním Německu.
    BMW Z8 nese některé vizuály slavného předchůdce, například linii zadních blatníků či obdobné designové ztvárnění přídě.
    BMW Z8 nese některé vizuály slavného předchůdce, například linii zadních blatníků či obdobné designové ztvárnění přídě.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Litr benzinu za pět tisíc korun. Přechod na uhlíkovou neutralitu vyjde extrémně draho

    Před 2 měsíci
    Pět tisíc za litr se naštěstí netýká běžných vozů, ale speciálního paliva pro seriál F1. To bude od příštího roku stoprocentně udržitelné. Jenže spolu s tím se očekává, že cena jednoho litru stoupne až na desetinásobek.  Uhlíková neutralita a udržitelnost nejsou zadarmo. Své o tom budou vědět i řidiči běžných vozů ve chvíli, kdy budou do ceny paliv zahrnuty také emisní povolenky. A své o tom brzy budou vědět i týmy F1. Ty totiž začnou od příštího roku používat nové stoprocentně udržitelné palivo. Půjde o syntetická paliva vyráběná z vodíku, nikoliv o fosilní paliva. Očekává se, že cena jednoho litru stoupne na desetinásobek.
     Komentáře
  • Autobible

    Test Škoda Kodiaq iV: můj favorit

    Před 2 měsíci
    Nová generace Kodiaqu už hojně jezdí po ulicích a je vidět, že i v této generaci se výrobce trefil do vkusu zákazníků. Nejen větším prostorem, reprezentativním vzhledem a pocitem nadřazenosti, ale také nabídkou pohonných jednotek. V ceníku najdeme dvě výkonové varianty naftových motorů, tři benzínové a jeden plug-in hybrid. Vše je nově spojeno pouze s automatickou převodovkou. Silnější spalovací motory jsou navíc vždy kombinovány s pohonem všech kol, který je u těchto aut velmi populární. Oproti variantě RS testované minule jsme se museli trochu uskromnit a Kodiaq vypadá méně vyšperkovaně. Jiná je přední maska, menší jsou kola, jiný je nárazník. Na první pohled jde o nižší výbavu a je až s podivem, jak výrazný rozdíl těch pár drobností udělá. V našem případě jde o základní úroveň výbavy Selection s několika příplatky. Právě tuto verzi budeme na silnicích potkávat asi nejčastěji. A já doufám, že i s touto pohonnou jednotkou.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Levné zimní gumy vás mohou zradit. ADAC otestoval 31 pneumatik a varuje před „budget“ značkami

    Před 2 měsíci
    Německý autoklub ADAC si tentokrát posvítil na zimní pneumatiky rozměru 225/40 R18, tedy na obutí, které pasuje na širokou škálu modelů automobilů nižší střední a střední třídy. Jak to dopadlo? Do testu šlo rovnou 31 modelů – od nejlevnějších „no name“ kusů až po zavedené prémiové značky. Testovalo se na suchu, mokru, sněhu i ledu a poprvé se zohlednilo i to, jak se pneumatika chová z hlediska životního prostředí.
     Komentáře
  • Autobible

    Škoda 935: Aerodynamický skvost, který předběhl svou dobu

    Před 2 měsíci
    Bočním pohledem absolutně nenapovídá, kde je prostředí jejího zrodu. Vypadá neobyčejně, velmi futuristicky a svým pojetím nezapadá mezi běžné výrobky tehdejší mladoboleslavské automobilky. Možná právě proto se neuplatnila, možná i vinou netradiční pohonné koncepce.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Používáte aplikace s varováním před radary? V Německu i dalších zemích za to hrozí vysoké pokuty

    Před 2 měsíci
    Aplikace Waze patří k nejoblíbenějším navigacím, které čeští řidiči využívají. Při cestách do Německa i dalších zemí by ale měli zbystřit a vypnout varování před radary. Hrozí jim za to totiž vysoké pokuty. Německé úřady totiž považují tzv. blitzer apps (aplikace upozorňující na policejní kontroly, což se netýká jen aplikace Waze) za nástroj, který snižuje bezpečnost provozu. A kdo zákaz poruší, riskuje tučnou pokutu i zápis v registru řidičů.
     Komentáře
  • Autobible

    Test Nissan Qashqai e-Power Tekna+: Elektromobil s benzinovým motorem

    Před 2 měsíci
    Nissan aktuálně nabízí třetí generaci populárního modelu Qashqai a my jsme se podívali na jeho vrcholné provedení s výkonem 190 koní. To jako jediné nabízí plně hybridní techniku, se kterou se pojí výhradně pohon přední nápravy a označení e-Power. Třetí generace modelu Qashqai se je tu s námi již od roku 2021. Není tak divu, že loni došlo na celkem rozpoznatelný facelift a nyní tu máme v roce 2025 další drobné změny. V souladu se současnou filozofií značky například již nenajdeme na přídi chromovanou masku V-Motion. Příď tak vypadá podobně, jako u plně elektrického modelu Ariya. Nejnovější vydání Qashqaie pak prozradí hlavně průhledná optika zadních světlometů a nové designy litých kol.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Chcete vidět koncept Škody Vision O? Zajeďte si do Mladé Boleslavi, máte na to už jen pár dní

    Před 2 měsíci
    Automobilka Škoda představila 8. září na autosalónu v Mnichově koncept elektrického kombíku Vision O. Pokud byste chtěli vidět model naživo, máte šanci do konce září ve škodováckém muzeu v Mladé Boleslavi. „Koncept Vision O představuje budoucnost segmentu kombi s dalším stupněm designového jazyka Modern Solid. Ve Škoda Muzeu je aktuálně vystavena studie, která posouvá hranice automobilového designu, technologie a zákaznické zkušenosti,“ uvedla Anežka Boudná ze Škody Auto.
     Komentáře
  • Autobible

    Křídláky bez křídel: velká kupé a kabriolety patřily k exkluzívnímu zboží továrny Daimler-Benz

    Před 2 měsíci
    Desítka let, nevelké množství vyrobených exemplářů, jasně specifikovaná cílová skupina majetných zákazníků i tvary, které se od běžných „křídláků“ dost podstatně lišily. To vše byla iniciativa Daimleru-Benz, který těmito modely více než kdy jindy akcentoval svou výjimečnost. Přestože byla v poválečných letech těžištěm produkce osobních vozidel stuttgartského koncernu především skladba cestovních modelů, vždy Daimler-Benz nabídl bonbónek, jimž si mohli osladit život ti, kterým píle, náhoda, osud či genetická kombinace poskytly více než nadprůměrné prostředky a životní standardy.
    Mercedes-Benz 220 SE představoval první „vzorek“ nových kupé. Výrobce jej po několika letech nahradil výkonnějším.
    SEb představoval splnění nejnáročnějších snů, a to nejen vznešené dámy na sedadle spolujezdce.
    Koncernový výrobek pod rozkvetlými stromy – svým způsobem reklamní klišé, ale dodnes elegantní…
    Otevřený 220 SEb přišel půl roku po premiéře kupé, přesněji řečeno na podzim 1961.
    Třebaže se v některých zdrojích můžeme setkat s údajem o pětimístné konfiguraci, reálně byl SEb určený pro čtveřici cestujících, ideálně ovšem pro dva…
    Proslavená klopená zatáčka koncernové testovací dráhy, kde mohly vysokou rychlostí a bezpečně jezdit i autobusy.
    SEb zde funguje jako „nosič“ jedinečného vidlicového osmiválce, připraveného do nových W116 a R107.
    Buď lehce romantizující nádech nebo barevný posun: kupé SEb působí naprosto státnicky!
    Ještě jednou záď třiapůllitrového osmiválce: model nehýřil extravagantnostmi, nepotřeboval se podbízet – a přesto vypadal v kteroukoliv dobu důstojně!
    Ve srovnání s nejluxusnější řadou sedanů je jasně vidět, jaký krok vpřed nový SEb znamenal…
    Kupé a kabriolety se staly hvězdou světových autosalónů, třebaže bylo jen málo těch, kteří si je mohli dovolit…
    Mimořádně elegantní tmavomodrý metalický lak kupé SEb, jak jej jeho majitel představil na jedné z jihočeských veteránských jízd v roce 2012.
    Možná s námi nebudete souhlasit, ale velkým mercedesům slušely tmavší či zcela tmavé a mimořádně důstojné odstíny.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Kia ukázala nový model K4. Láká na dravý design i na benzinový motor

    Před 2 měsíci
    Automobilka Kia ukázala na svých stránkách nový model. Hatchback dostal název K4 a atraktivní design. I když to je samozřejmě subjektivní. Kia o novém modelu tvrdí, že má ambice narušit hranice mezi tradičními segmenty C a D, tedy nižší střední a střední třídou. Vsadila proto na dynamický design a zároveň prostorný interiér doplněný nejnovějšími technologiemi.
     Komentáře
  • Autobible

    Test Škoda Kodiaq RS: Rychlá stodola

    Před 2 měsíci
    Kodiaq RS je důkazem toho, že člověk není nikdy spokojený a někdy se mu to může vymstít. Auta chceme výkonnější, rychlejší, s větším kufrem, s více místem nad hlavou i na nohy, lépe vybavená, s menší spotřebou a nízkou cenou, aby byla moderní, ale ne zase moc, protože nové věci jsou (prý) komplikované.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    10 prototypů Škody, které nikdy nespatřily sériovou výrobu

    Před 2 měsíci
    Karosérie obestřené neznámem, mnoho dohadů, pověsti typu „jedna paní povídala“, občasné spekulace zahraničních motoristických tiskovin (pokud byly v tehdejší prodejně v pražské Jungmannově ulici dostupné), náhodné zahlédnutí v provozu a přemítání nad otázkou, co to vlastně bylo, a často pak bez odhalení přesun vozidla do depozitářů a skladišť vývojového oddělení… Skutečně, takové bývaly osudy prototypů především mladoboleslavské Škodovky, ale jen těch, které měly štěstí. U většiny se kolo jejich osudu roztočilo jiným směrem: po určité lhůtě byly odprodány běžnému zájemci často z řad pracovníků továrny, ojety, zničeny, sešrotovány…
     Komentáře
  • Autobible

    Zkontrolujte si doklady. Čtvrt milionu řidičů letos čeká výměna řidičského průkazu

    Před 2 měsíci
    Víc než čtvrt milionu tuzemských řidičů a řidiček čeká ještě během letošního roku výměna řidičského oprávnění. Přes sto tisíc z nich tvoří senioři. Nejvíce dokladů k výměně čeká na řidiče ve Středočeském kraji (36,9 tisíce), Jihomoravském (29 tisíc) a v Praze (28,1 tisíce), nejméně v Karlovarském kraji (6,7 tisíce).
     Komentáře
  • Autobible

    Test ojetiny: Renault Grand Scénic (2016–2022) – ideální rodinné pseudo MPV

    Před 2 měsíci
    Renault se s tím nikdy moc nemazal. Z populárního velkoprostorového Espace udělal luxusně se tvářící SUV. Stejný osud málem potkal i čtvrtou generaci Scénicu. Ta naštěstí byla ušetřena proměny a zůstala alespoň polovičním MPVéčkem.  Najít vhodné rodinné auto za dobré peníze je celkem problém. Modely kategorie MPV vyklidily pole různým SUVéčkům a moderním crossoverům, které však neuspokojí rodinné potřeby. Najít sedmimístné auto atraktivních tvarů s úsporným motorem je těžké. Zajímavou volbou může být poslední generace Renaultu Grand Scénic, který musel ránou osudu předčasně skončit v prodejích.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Mototechna nejdřív prodávala kola nebo zbraně. Postupně vyrostla v megalomansky vedený moloch

    Před 2 měsíci
    Po únorovém převratu v roce 1948 se automobilový trh v Československu ocitl pod silnou kontrolou státu a plánované ekonomiky. Výroba i prodej automobilů byly centrálně řízeny, což zásadně ovlivnilo nabídku, dostupnost i každodenní život motoristů. Připomeňte si tuto etapu v krátkém videodokumentu. Klíčovým distribučním uzlem se stala Mototechna, která získala monopol na prodej nových vozů a náhradních dílů. Už od počátku 50. let byla hlavní cestou k novému automobilu státem organizovaná povolení a později pořadníky. Pro řadu lidí to znamenalo i dlouhé čekací lhůty, často trvající mnoho let.
    Pohled na pobočku Mototechny v Bratislavě, 80. léta. Výřez z dobové pohlednice.
    Propagační materiály Mototechny
    Fontána před budovou Mototechny na pražském Žižkově.
    Pobočka Mototechny v Hradci Králové na tehdejším Gottwaldově náměstí. 60. léta.
    Centrála Mototechny na pražském Jarově.
    Jak to vypadalo v Mototechně v Českých Budějovicích. Výřez z dobové pohlednice.
    Mototechna
    Propagační materiály Mototechny
    Propagační materiály Mototechny
    Propagační materiály Mototechny
    Titulní stránka katalogu Mototechny z roku 1964.
    Propagační materiály Mototechny.
    Propagační materiály Mototechny.
    Propagační materiály Mototechny.
    Propagační materiály Mototechny.
    +
     Komentáře
Reklama