Zavřít
Jan Tuček

Jan Tuček

Nejnovější články na Seznamu na téma Jan Tuček
  • Automobil Revue

    Praga Lady (3. díl) – Dodávky a sanitky

    Před 11 dny
    Praga Lady se objevila i v řadě na zakázku stavěných užitkových provedení, z nichž každé bylo solitérem. Malosériové výroby se dočkaly jen sanitní automobily Lady z doby protektorátu a z prvních poválečných let.
     Komentáře
  • Jindřichohradecký deník

    Dojemné vzkazy ze světových týmů. Do Jihočeského kraje přiletěly i z Dánska

    Před 2 měsíci
    Cyklistický závod Okolo jižních Čech 2025 se stal úspěšnou sportovní událostí, která získala uznání od předních světových týmů. Organizátoři, včetně ředitele Jana Hájka, obdrželi pochvalné vzkazy za excelentní organizaci a krásné etapy. Týmy jako Visma a Ceramicsspeed/Aros již potvrdily svou účast na příštím ročníku, což podtrhuje prestiž tohoto závodu v cyklistickém kalendáři.
     Komentáře
  • Automobil Revue

    Praga Lady (2. díl) – Oblá elegance

    Před 3 měsíci
    Oblá elegance. Pouhé dva roky po uvedení na trh prošla Praga Lady výraznou modernizací: v říjnu 1937 se představila se zcela novou karoserií elegantních zaoblených tvarů. Po mechanické stránce se prakticky nic nezměnilo, zachován zůstal motor SV o objemu 1,66 l, podvozek s dělenou přední nápravou i mechanické ovládání brzd.
     Komentáře
  • Automobil Revue

    Praga Lady (1. díl) – Dáma střední třídy

    Před 3 měsíci
    Dáma střední třídy. V polovině října 1935 slavila premiéru na pražském autosalonu Praga Lady, klasicky stavěný vůz střední třídy se čtyřválcem 1,45 l, nezávislým zavěšením předních kol a pohonem tuhé zadní nápravy. Zákazník si mohl vybrat mezi tudorem, sedanem a kabrioletem.
     Komentáře
  • Automobil Revue

    Škoda 783 – Kvasinský solitér

    Před 4 měsíci
    Kvasinský solitér. V letech 1986 a 1987 vznikl v pobočném závodě AZNP v Kvasinách jediný exemplář třídveřového kupé Š 783 odvozeného z typu Š 781 Favorit. Do sériové výroby se tento pohledný vůz nedostal, naštěstí se dodnes dochoval v mladoboleslavském muzeu.
     Komentáře
  • Automobil Revue

    Škoda 740 – Marná snaha

    Před 9 měsíci
    Marná snaha. V roce 1969 vznikl v AZNP projekt kompaktního vozu klasické koncepce Škoda 900/1100 alias Š 740, jenž měl od podzimu 1975 nahradit typ Š 100/110 s motorem vzadu. V důsledku politických rozhodnutí vše skončilo v roce 1971 zhotovením jediného exempláře Š 740.
     Komentáře
  • Pražská Drbna

    Na renovaci varhan v pražských Čakovicích zbývá vybrat asi 3,5 milionu

    Před 9 měsíci
    Na renovaci 100 let starých varhan v kostele svatého Remigia v pražských Čakovicích zbývá vybrat asi 3,5 milionu korun. Peníze chce farnost získat pořádáním charitativních akcí, lidé mohou mimo jiné adoptovat jednotlivé píšťaly, kterých je celkem 1602. Do jejich renovace farnost loni vložila přes milion korun, letos hodlá v obnově pokračovat. V plánu má práce za dva miliony korun, sdělil mluvčí Arcibiskupství pražského Jiří Prinz.
     Komentáře
  • Faei

    Téma týdne (1): Prací na dohodu si měsíčně vyděláme až o 1 500 Kč víc

    Před 10 měsíci
    Se začátkem nového roku si v Tématu týdne shrneme nejdůležitější legislativní novinky, které se týkají zaměstnání a podnikání v Česku. Začneme prací na dohody. Sezónně zaměřené firmy doufaly, že novela zákoníku práce zjednoduší i pravidla pro zaměstnávání dohodářů. Dočkaly se ale jen částečného úspěchu.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Zapomenutá historie předchůdce Škody. Inspiroval dokonce první japonská auta

    Před 11 měsíci
    Laurin & Klement má bohatou historii, česká auta se dokonce prodávala v Japonsku.
    Údajně první model Laurin & Klement, který se dostal do Japonska. Nákladní model FDI si vybral přímo major Kitagawa, na fotce za volantem. Celkem se za několik let do Japonska vyvezlo určitě 18 laurinek, hlavně osobních.
    Komuniké o tom, že si Japonci objednali nákladní automobil Laurin & Klement.
    Karel Jan Hora se zasloužil o to, že se modely Laurin & Klement začaly oficiálně dovážet do Japonska (Škoda uvádí oficiální zastoupení zhruba od roku 1908 do roku 1913). Na snímku nechybí jeho žena Fuku a jejich dvě děti.
    Fuku Hora za volantem modelu LC4, který si Horova rodina koupila.
    Časopis Světozor dokonce hlásal, že to byl nejoblíbenější model Laurin & Klement na japonském trhu.
    Typ G2, to je laurinka, kterou si nechal dovézt architekt Jan Letzel, který s Horou spolupracoval.
    Vlevo Oldřich Procházka, mechanik, který se také zasloužil o propagaci laurinek v Japonsku a spolupracoval s Horou. Vpravo jeho bratr Alois, který byl konzulární oficiál na rakousko-uherském velvyslanectví v Jokohamě. Oba při výstupu na Fuji.
    Jeden z reklamních snímků, který měl Japoncům laurinky prodat.
    Mezi nejváženější japonské uživatele laurinek patřil starosta Tokia baron Ocaki. Ten měl černý typ PDVT. Fotky a text jsou z časopisu Allgemeine Automobile-Zeitung.
    V blíže nespecifikovaném modelu Laurin & Klement jezdil i princ z jedné z větví japonské císařské rodiny.
    Replika bedny, v niž bylo auto princi dodáno byla před rokem 2012 k vidění v muzeum v Mladé Boleslavi.
    Dobový článek pro změnu informuje o tom, jak se kolona 37 aut včetně pěti laurinek vydala pod horu Fuji.
    Záběr na manžele Horovi v modelu FCS právě pod horou Fuji.
    Dobový inzerát na model Laurin & Klement v časopise Jidosha.
    Dobový inzerát na model Laurin & Klement v časopise Jidosha.
    +
     Komentáře
  • CNN Prima News

    Zemřela legenda jihočeské záchranky. Jan Tuček stál u jejího zrodu v Českých Budějovicích

    Před 11 měsíci
    Jihočeské záchranáře zasáhla smutná zpráva. Ve středu zemřel zakladatel a dlouholetý ředitel Zdravotnické záchranné služby v Českých Budějovicích Jan Tuček. Záchranáři to oznámili na svém webu.
     Komentáře
  • Sabina Huřťáková Hašková
    naMédium

    Masaryk měl landaulet, Havel Renaulta a Pavel BMW. Znáte auta našich prezidentů?

    Před 1 rokem
    Víte, jakým autem jezdil Tomáš Garrigue Masaryk, jakým Beneš, Hácha nebo Zápotocký? Jaké měly parametry, a kdo dostal vůz jako dar k narozeninám? Informace o vozech našich prezidentů nově nashromáždil v krásné publikaci Jan Tuček.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Západní fenomén Československa. O Fiat 127 z Tuzexu se zájemci "poprali"

    Před 1 rokem
    Populárnější západoevropské auto byste v Československu 70. let nenašli. Připomeňte si Fiat 127.
    Na jaře 1971 měl premiéru nový malý Fiat s motorem vpředu a pohonem předních kol, který vystřídal typ 850 a stal se jedním z prvních evropských supermini moderního střihu.
    Dvoudveřový hatchback 127 dostal 3,6 metru dlouhou a 1,53 metru širokou karoserii s rozvorem o délce 2225 mm.
    Základní tvary navrhl Pio Manzoni, který ale ještě před premiérou zemřel při autonehodě. Na vývoji se podílel i legendární Dante Giacosa.
    Třetí dveře dostala 127 až rok po premiéře, stejně jako sklopná zadní sedadla. Vnitřní prostor tak bylo možné využít naplno, vzniknout mohl prostor s délkou až 1,3 metru.
    Auto rychle ocenili zákazníci a především novináři, dostalo mimo jiné titul pro evropské auto roku 1972. Posbíralo také řadu cen na jednotlivých národních trzích.
    Pod kapotou byl zprvu jen zážehový čtyřválec o objemu 903 cm3 a s výkonem 35 kW.
    Postupně se nabídka rozšiřovala o lépe vybavenou verzi Special, přibyla i čtyřdveřová karoserie produkovaná Seatem.
    127 se vyznačovala velkým vnitřním prostorem, až 80 % dostupného místa zabíralo místo pro posádku, jen 20 procent připadalo na mechanické části.
    Velmi oblíbený byl Fiat 127 v Československu, kde se představil hned v roce 1971. Dovážel se po celou dobu výroby v Itálii, tedy až do roku 1983, v nižších i vyšších stovkách kusů ročně.
    Celkem se podle novináře Jana Tučka dovezlo do Československa 14 tisíc Fiatů 127, většina přes Tuzex.
    Druhá série Fiatu 127, někdo ji označuje za novou generaci, jiný za facelift, měla premiéru v roce 1977. Designově přidala především více plastů, ubylo chromovaných dílů.
    Základní devítistovka, byť s výkonem poníženým na 33 kW, zůstala, z brazilské varianty ale evropská 127 přebrala větší čtyřválec s objemem 1049 cm3 a výkonem 37 kW. Stejný motor, jen upravený třeba použitím karburátoru Weber, dostala verze Sport (na snímku). Výkon poskočil na slušných 51 kW.
    Limitovaná série Top se stahovacím plátěným dílem střechy i bez něj se objevila v roce 1979.
    Tři verze druhé série Fiatu 127 pohromadě: základní Special, prostřední Super a vrcholný Sport.
    V nabídce byla také užitková verze, která dostala jméno Fiorino.
    Kromě dodávky se nabízel i pick-up. Užitkové verze se vyráběly v Brazílii.
    Verze Rustica se v Evropě ukázala v roce 1979, přijela přitom rovněž z Brazílie. Dostala zesílený a zvýšený podvozek, střešní ližiny nebo přední ochranný rám. Nabízela se jen v béžové barvě.
    Šlo o jednoduchou robustní verzi, tomu odpovídalo i provedení interiéru, čtyřválec o objemu 1049 cm3 ale mírně posílil na 40,5 kW. V nabídce vydržela tato varianta do roku 1981.
    Z Brazílie pochází také verze Panorama, třídveřové kombi s kufrem o velikosti 312 až 1178 litrů. Představeno bylo v roce 1980 a skončilo až v roce 1987. Díky zemi původu mělo kombi zpočátku jiný design než hatchback.
    Dalším brazilským exportem (včetně designu karoserie) byla verze s naftovou třináctistovkou o výkonu 33 kW. Také ta se v nabídce udržela až do roku 1987, protože se dovážela z Latinské Ameriky.
    Pětidveřový (i čtyřdveřový) Fiat 127 má pro změnu původ ve Španělsku. Seat stavěl licenční verzi 127, už v roce 1973 přitom použil druhý pár zadních dveří.
    Ke konci roku 1981 ukázal Fiat poslední, třetí sérii modelu 127. Design připomínal modernější Ritmo, automobilka použila ještě více plastových dílů.
    Také interiér odpovídal více módě počátku 80. let. Ať už je řeč o palubní desce, nebo volantu.
    Motory se až na jedinou výjimku nezměnily. Tou výjimkou byla varianta Sport, která dostala třináctistovku o výkonu 55 kW.
    Toto už je Fiat 127 po roce 1983, kdy byla výroba v Itálii ukončena a i do Evropy se dovážela výhradně brazilská verze, a to až do roku 1987, kdy skončila i produkce v Brazílii. Celkem Fiat vyrobil na 3,7 milionu 127.
    Jak jste pochopili, v Brazílii se auto jmenovalo Fiat 147 a mělo odlišný vnější design. Byl to dokonce první Fiat, který automobilka v latinskoamerické zemi vyráběla.
    V roce 1979 se pak ukázala verze poháněná etanolem, žádné jiné auto nedostalo motor spalující alkohol v sériové verzi dříve.
    Ani Fiatu 147 se nevyhnuly modernizace, ta poslední po roce 1983 se dostala i do Evropy.
    Konec výroby v Brazílii pak neznamenal automatický konec modelu 147 jako takového, protože v Argentině se auto montovalo až do roku 1996.
    Samozřejmě i v Brazílii existovala užitková verze, nabízel se i její osobní derivát.
    Existoval i pick-up,...
    ... na zkráceném původním podvozku 147 vznikala třeba takováto netradiční užitková varianta.
    Na základech Fiatu 147 se v Brazílii vyráběl i třídveřový sedan Oggi.
    Seat vyráběl licenční verzi 127 od roku 1972, až na loga šlo o zcela identický automobil.
    Výjimkou byla verze se čtyřmi dveřmi, Španělé totiž v duchu tradice zadní pár dveří od roku 1973 montovali jak na dvou-, tak třídveřovou variantu.
    Seat 127 a pozdější Fura zaznamenaly dohromady téměř 1,24 milionu vyrobených aut.
    Toto je Seat Fura, omlazená 127 z doby, kdy už vypršela licence na výrobu vozu. Vyráběl se mezi lety 1982 a 1986, ve verzi Crono měl 55kW patnáctistovku.
    Technický základ Fiatu 127 si pak vypůjčila i Zastava pro svůj nejmenší model Yugo.
    Technický základ Fiatu 127 si pak vypůjčila i Zastava pro svůj nejmenší model Yugo.
    +
     Komentáře
  • Deník magazín

    Proměna Škody 1203 v TAZ 1500 se táhla. Výroba na Slovensku končila před 25 lety

    Před 1 rokem
    Na přelomu tisíciletí již obchodníci s automobily v České i Slovenské republice nabízeli širokou škálu užitkových automobilů, včetně například Volkswagenu Transporter nebo Fordu Transit. Přesto ale ještě v roce 1999 vyjížděly z Trnavských automobilových závodů vozy, které měly stále ještě hodně společného s původní Škodou 1203 ze šedesátých let.
     Komentáře
  • Jindřich Ginter
    naMédium

    Stodvacítka za sto padesát tisíc. Proč ne, staré škodovky vlastně zlevnily

    Před 1 rokem
    U piva se někdy udivujeme nad tím, jak už ve své době příšerná auta-Škodovky 105 a 120, za poslední roky zdražily. Ve vynikajícím stavu se prodávají i za více než sto padesát tisíc. V aukci na Retro Garáži se vydražila stodvacítka za čtvrt miliónu.
     Komentáře
  • Náš region

    Korunka ke korunce. Obnova čakovických varhan je v plném proudu

    Před 1 rokem
    Tučkovy dvoumanuálové romantické varhany, které tvoří 29 rejstříků a 1602 píšťal, čeká kompletní renovace.
     Komentáře
  • Newstream

    Airbnb a další budou pod větší kontrolou. Státu a obcím to má přinést navíc téměř miliardu

    Před 1 rokem
    Vláda schválila novelu cestovního ruchu, zpřísňující podmínky poskytování ubytování přes Airbnb, Booking a další platformy, které jsou prostředníkem mezi ubytovaným a poskytovatelem noclehu.
     Komentáře
  • Podnikatel

    Výhodný bude ten dohodář, kterého firma zaregistruje jako první

    Před 1 rokem
    V minulém týdnu poslanecká sněmovna schválila novelu zákona, která upravuje pravidla u dohod o provedení práce a pracovní činnosti. Z povinností zůstala především ta týkající se registrace dohodářů. Jak píše CFOworld.cz, ve výsledku bude pro firmy zaměstnávání lidí na DPP nadále výhodné, nicméně pouze těch, kteří mají celkově jen jednu dohodu o provedení práce, nebo těch, které daný zaměstnavatel zaregistruje na České správě sociálního zabezpečení (ČSSZ) jako první, dříve než ostatní…
     Komentáře
  • Měšec

    „Dohody“ budou nakonec jinak. Stát ustoupil od nesmyslu, zaměstnavatelům se ulevilo

    Před 1 rokem
    Pracujete na dohodu o provedení práce? Stát upřesnil pravidla pro přivýdělky. Budou dva typy dohod s jasným vymezením, kolik si můžete vydělat, aniž byste vy i zaměstnavatel museli odvádět sociální pojištění.
     Komentáře
  • Hrot24

    Stát chystá regulaci Airbnb a Booking.com. Unikají mu stamiliony na daních

    Před 1 rokem
    Kvůli nehlášeným pobytům přes platformy krátkodobých pronájmů přichází stát ročně zhruba o 800 milionů korun. Lepší dohled má zajistit EET pro hotely i majitele „airbnb bytů“.
     Komentáře
  • TN

    Vláda má zakročit proti Airbnb. Ročně teď stát přijde o stovky milionů

    Před 2 roky
    Stát chce zakročit proti poskytovatelům sdíleného bydlení, kteří obcházejí ohlašovací povinnosti a vyhýbají se placení poplatků i daní. Kvůli tomu stát ročně přijde téměř o miliardu korun. Vyřešit to má nový registr, kam se budou muset nahlásit pronajímatelé, kteří budou muset nahlásit i ubytované hosty.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Nejslavnější pomník nefunkčního komunismu. Škoda 720 byla zašlapaný pokus o modernu

    Před 2 roky
    Škoda za socialismu nepracovala jen na malých autech. Projekt modelu střední třídy se stal ale jen smutným pomníkem doby.
    Kupé se mimochodem dochovalo dodnes, dokonce v původní podobě nezasažené dobovými úpravami, výjimkou jsou snad jen lité disky, které auto dostalo.
    Kupé se mimochodem dochovalo dodnes, dokonce v původní podobě nezasažené dobovými úpravami, výjimkou jsou snad jen lité disky, které auto dostalo.
    Kupé se mimochodem dochovalo dodnes, dokonce v původní podobě nezasažené dobovými úpravami, výjimkou jsou snad jen lité disky, které auto dostalo.
    Kupé se mimochodem dochovalo dodnes, dokonce v původní podobě nezasažené dobovými úpravami, výjimkou jsou snad jen lité disky, které auto dostalo.
    Kupé se mimochodem dochovalo dodnes, dokonce v původní podobě nezasažené dobovými úpravami, výjimkou jsou snad jen lité disky, které auto dostalo.
    Kupé se mimochodem dochovalo dodnes, dokonce v původní podobě nezasažené dobovými úpravami, výjimkou jsou snad jen lité disky, které auto dostalo.
    Kupé se mimochodem dochovalo dodnes, dokonce v původní podobě nezasažené dobovými úpravami, výjimkou jsou snad jen lité disky, které auto dostalo.
    Kupé se mimochodem dochovalo dodnes, dokonce v původní podobě nezasažené dobovými úpravami, výjimkou jsou snad jen lité disky, které auto dostalo.
    Kupé se mimochodem dochovalo dodnes, dokonce v původní podobě nezasažené dobovými úpravami, výjimkou jsou snad jen lité disky, které auto dostalo.
    Kupé se mimochodem dochovalo dodnes, dokonce v původní podobě nezasažené dobovými úpravami, výjimkou jsou snad jen lité disky, které auto dostalo.
    Kupé se mimochodem dochovalo dodnes, dokonce v původní podobě nezasažené dobovými úpravami, výjimkou jsou snad jen lité disky, které auto dostalo.
    Kupé se mimochodem dochovalo dodnes, dokonce v původní podobě nezasažené dobovými úpravami, výjimkou jsou snad jen lité disky, které auto dostalo.
    Kupé se mimochodem dochovalo dodnes, dokonce v původní podobě nezasažené dobovými úpravami, výjimkou jsou snad jen lité disky, které auto dostalo.
    Kupé se mimochodem dochovalo dodnes, dokonce v původní podobě nezasažené dobovými úpravami, výjimkou jsou snad jen lité disky, které auto dostalo.
    Kupé se mimochodem dochovalo dodnes, dokonce v původní podobě nezasažené dobovými úpravami, výjimkou jsou snad jen lité disky, které auto dostalo.
    Kupé se mimochodem dochovalo dodnes, dokonce v původní podobě nezasažené dobovými úpravami, výjimkou jsou snad jen lité disky, které auto dostalo.
    Kupé se mimochodem dochovalo dodnes, dokonce v původní podobě nezasažené dobovými úpravami, výjimkou jsou snad jen lité disky, které auto dostalo.
    Kupé se mimochodem dochovalo dodnes, dokonce v původní podobě nezasažené dobovými úpravami, výjimkou jsou snad jen lité disky, které auto dostalo.
    Kupé se mimochodem dochovalo dodnes, dokonce v původní podobě nezasažené dobovými úpravami, výjimkou jsou snad jen lité disky, které auto dostalo.
    Kupé se mimochodem dochovalo dodnes, dokonce v původní podobě nezasažené dobovými úpravami, výjimkou jsou snad jen lité disky, které auto dostalo.
    Kupé se mimochodem dochovalo dodnes, dokonce v původní podobě nezasažené dobovými úpravami, výjimkou jsou snad jen lité disky, které auto dostalo.
    Kupé se mimochodem dochovalo dodnes, dokonce v původní podobě nezasažené dobovými úpravami, výjimkou jsou snad jen lité disky, které auto dostalo.
    Kupé se mimochodem dochovalo dodnes, dokonce v původní podobě nezasažené dobovými úpravami, výjimkou jsou snad jen lité disky, které auto dostalo.
    Kupé se mimochodem dochovalo dodnes, dokonce v původní podobě nezasažené dobovými úpravami, výjimkou jsou snad jen lité disky, které auto dostalo.
    Kupé se mimochodem dochovalo dodnes, dokonce v původní podobě nezasažené dobovými úpravami, výjimkou jsou snad jen lité disky, které auto dostalo.
    Kupé se mimochodem dochovalo dodnes, dokonce v původní podobě nezasažené dobovými úpravami, výjimkou jsou snad jen lité disky, které auto dostalo.
    Kupé se mimochodem dochovalo dodnes, dokonce v původní podobě nezasažené dobovými úpravami, výjimkou jsou snad jen lité disky, které auto dostalo.
    +
     Komentáře
  • ByznysDeník

    Česku uteče až 850 milionů ročně kvůli nenahlášeným pobytům přes Airbnb a další ubytovací platformy

    Před 2 roky
    Ministerstvo pro místní rozvoj připravilo novelu cestovního ruchu, která má zpřísnit podmínky poskytování ubytování přes Airbnb, Booking a další platformy, které jsou prostředníkem mezi ubytovaným a poskytovatelem noclehu, uvedl webový portál Businessinfo.cz.
     Komentáře
  • Komora Plus

    Ubytovací platformy nás připraví o 850 milionů ročně

    Před 2 roky
    Ministerstvo pro místní rozvoj připravilo novelu cestovního ruchu vycházející z evropského nařízení, které mají europoslanci schvalovat v průběhu letošního podzimu. Novela má zpřísnit podmínky poskytování ubytování přes Airbnb, Booking a další platformy, které jsou prostředníkem mezi ubytovaným a poskytovatelem noclehu. Jelikož podle propočtů ministerstva může být až 70 % takových pobytů nenahlášených, přichází s plánem na změnu tohoto stavu, který počítá i s vytvořením registru všech poskytovatelů krátkodobého ubytování. V něm poskytovatelé získají evidenční číslo, bez kterého nebude možné ubytovací služby vůbec nabízet. Tématu se v dále věnuje Jan Tuček, daňový poradce a partner poradenské společnosti BDO.
     Komentáře
  • Svět hospodářství

    Přes ubytování utíká na daních 850 milionů korun, MMR to řeší novelou

    Před 2 roky
    Podle propočtů Ministerstva pro místní rozvoj (MMR) může být až 70 % pobytů přes Airbnb, Booking a další prostředníky nenahlášených. Novela zákona přikazuje registraci a ukládá vysoké pokuty.
     Komentáře
  • Deník magazín

    Prototyp Tatry 201 nalezen. Celá desetiletí se skrývá v garáži slavného skokana

    Před 2 roky
    Dlouhá léta se mělo za to, že exempláře prototypů Tater užitkové řady 201 z přelomu čtyřicátých a padesátých let se už pro budoucnost dochovají pouze na fotografiích a technických nákresech. Deníku se ovšem podařilo zjistit, že minimálně jeden kus se dochoval.
     Komentáře
  • Testy ojetin

    "Na Dacii z roku 1973 nedám dopustit. Škodovky ani Žiguli jí tehdy nesahaly ani po kotníky,“ říká hrdý majitel

    Před 2 roky
    Rozdíl mezi francouzským Renaultem 12 a rumunskou Dacií 1300 poznal bez spatření loga v sedmdesátých letech jenom znalec. Ve své době byla Dacia 1300 nejmodernější auto tehdejšího východního bloku, které si zamilovali i Čechoslováci.
     Komentáře
  • Deník magazín

    Zlatá éra značky Aero nastala před 90 lety. V nabídce byla i štika silnic

    Před 2 roky
    V roce 1933 dokázala značka Aero prodat více vozů než mladoboleslavská Škoda. Po technické stránce jednoduhé aerovky bodovaly díky nízké ceně.
     Komentáře
  • FinTag

    S úsporným balíčkem vlády souhlasí sotva 10 % lidí

    Před 2 roky
    Dvě třetiny Čechů nesouhlasí se zveřejněným vládním úsporným balíčkem. To přesto, že tři čtvrtiny české veřejnosti se shodují v tom, že je třeba šetřit s veřejnými penězi. Závěry vyplývají z průzkumu agentury STEM/MARK.
     Komentáře
  • CNN Prima News

    Češi chápou potřebu šetřit, s vládním balíčkem ale nesouhlasí. Průzkum ukázal hlavní problémy

    Před 2 roky
    Lidé chápou, že se musí šetřit, ovšem s úsporným balíčkem v jeho aktuální podobě většina společnosti nesouhlasí. Vyplývá to z průzkumu agentury STEM/MARK, uskutečněného od 15. do 17. května na vzorku osmi set dospělých respondentů.
     Komentáře
  • Život v Česku

    Šetřit ano, ale s úsporným balíčkem 66 procent lidí nesouhlasí. Vyjádřil se k němu exprezident Miloš Zeman

    Před 2 roky
    Tři čtvrtiny české veřejnosti se shodují v tom, že je třeba šetřit s veřejnými penězi. S celým balíčkem opatření k ozdravení státních financí, který minulý týden představila vláda, ale souhlasí jen necelá desetina lidí a 25 procent jen s částí návrhů. Dvě třetiny lidí se zveřejněnou podobou konsolidačního balíčku nesouhlasí. Vyplynulo to z průzkumu agentury STEM/MARK, která ho provedla od 15. do 17. května mezi 800 lidmi staršími 18 let. Pro ŽivotvČesku.cz se ke konsolidaci veřejných financí vyjádřil bývalý prezident Miloš Zeman, který ji vnímá v podobě, v jáke je, jako neprovázanou tříšť, která nakonec ekonomice mnoho nepomůže, zato naštve spoustu lidí.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Pohroma pro českou reprezentaci. Na MS končí obě zraněné hvězdy

    Před 2 roky
    Na mistrovství světa v Tampere a Rize už si nezahraje ani Lukáš Sedlák, ani Filip Chytil.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Průzkum: Češi chápou potřebu šetřit, s daňovými opatřeními ale většina nesouhlasí

    Před 2 roky
    Lidé považují některá opatření za nelogická nebo nerozumná. Týká se to především zvýšení odvodů OSVČ a studentům nebo zvýšení daně na léky.
     Komentáře
  • České noviny

    STEM/MARK: Lidé chápou potřebu šetřit, s úsporným balíčkem ale 66 % nesouhlasí

    Před 2 roky
    Tři čtvrtiny české veřejnosti se shodují v tom, že je třeba šetřit s veřejnými penězi. S celým balíčkem opatření k ozdravení státních financí, který minulý týden představila vláda, ale souhlasí jen necelá desetina lidí a 25 procent jen s částí návrhů. Dvě třetiny lidí se zveřejněnou podobou konsolidačního balíčku nesouhlasí. Vyplynulo to z průzkumu agentury STEM/MARK, která ho provedla od 15. do 17. května mezi 800 lidmi staršími 18 let.
     Komentáře
  • Svět hospodářství

    S vládním balíčkem nesouhlasí 66 procent lidí, dvě třetiny o něm téměř nevědí

    Před 2 roky
    Detailnější seznámení s vládními návrhy úspor již učinilo 30 % dospělých Čechů. Dalších 56 % to zaznamenalo jen zběžně a 14 % o tom neví.
     Komentáře
  • Deník

    Wartburg nezapáchal jen tři roky. Čtyřtaktní verze byla labutí písní auta z NDR

    Před 2 roky
    Jestliže se v Československu se až do příchodu modelu Favorit vyráběla technicky zaostalá auta, v sousední Německé demokratické republice vývoj v automobilovém průmyslu ustrnul téměř úplně. Příkladem je značka Wartburg.
     Komentáře
  • Místa v srdci

    4 min

    Podcast
    Místa v srdci malířky Emmy Srncové

    Před 2 roky

    ·

    4 minuty

    Osobnosti nechávají nahlédnout na svá oblíbená místa. Malířka Emma Srncová část roku žije a tvoří kousek od Hořic na Šumavě. Dozvíte se mimo jiné, kde má svou Kukajdu. K poslechu zve Mirka Nezvalová.
     Komentáře
  • Budějcká Drbna

    Za vraždu přítelkyně jde čtyřiatřicetiletý muž na 16,5 roku do vězení

    Před 2 roky
    Na 16,5 roku poslal dnes krajský soud do vězení čtyřiatřicetiletého muže, který loni v březnu zavraždil svoji přítelkyni v bývalém drážním domku v krajském městě. Vinu u soudu přiznal. Dnešní rozsudek je nepravomocný.
     Komentáře
  • Náš region

    „Lituji všeho, ale nic si nepamatuji,“ řekl před soudem muž, který brutálně zavraždil svou družku v Českých Budějovicích

    Před 2 roky
    Českobudějovický soud v pátek poslal do vězení na 16,5 roku muže, který loni v březnu zavraždil svou družku. Za vraždu dostal patnáctiletý trest, zbylé…
     Komentáře
  • České noviny

    Českobudějovický soud poslal na 16,5 roku do vězení muže, který zavraždil družku

    Před 2 roky
    Českobudějovický soud dnes poslal do vězení na 16,5 roku muže, který loni v březnu zavraždil svou družku. Za vraždu dostal patnáctiletý trest, zbylé roky stráví ve vězení kvůli jiné trestné činnosti. Šlo o a ublížení na zdraví, nebezpečné vyhrožování a výtržnictví. Kromě toho soud obžalovanému nařídil zabezpečovací detenci. Dnešní rozsudek není pravomocný.
     Komentáře
  • Místa v srdci

    2 min

    Podcast
    Místa v srdci lékaře Jana Tučka

    Před 2 roky

    ·

    2 minuty

    Osobnosti nechávají nahlédnout na svá oblíbená místa. Tentokrát je představí zakladatel pozemní i letecké záchranné služby v Českých Budějovicích, lékař Jan Tuček. K poslechu zve Mirka Nezvalová.
     Komentáře
  • Echo24

    Prezidentské volby: nejvíc šancí má v druhém kole Pavel a Nerudová

    Před 3 roky
    Na otázku, koho by volili v prezidentské volbě, lidé nejčastěji zmiňují Petra Pavla, za ním následují Andrej Babiš, Danuše Nerudová, Pavel Fischer a Josef Středula. Aktuálně nejlepší pozici v hypotetických duelech ve druhém kole má nyní podle průzkumu Pavel následovaný Nerudovou. Vyplývá to z průzkumu STEM/MARK z přelomu září a října. Hnutí ANO svého nominanta zatím neoznámilo, jeho případní prezidentští kandidáti Babiš či Alena Schillerová by za současné situace prohráli všechny případné…
     Komentáře
  • Aktuálně

    Průzkum: Babiš by druhé kolo prohrál s každým. Polovina Čechů zatím nemá favorita

    Před 3 roky
    Nejlepší pozici v hypotetických duelech ve druhém kole má nyní podle agentury STEM/MARK Petr Pavel následovaný Danuší Nerudovou.
     Komentáře
  • Seznam Zprávy

    Polovina lidí nemá favorita na prezidenta

    Před 3 roky
    Necelé tři měsíce před volbou prezidenta nemá 44 procent voličů jasného favorita. Vyplývá to z průzkumu agentury STEM/MARK z přelomu září a října. Lidé by nejčastěji volili Petra Pavla, následují Andrej Babiš a Danuše Nerudová.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Nejznámější lotyšské auto je obdoba Škody 1203. Automobilka RAF existovala jen 40 let

    Před 3 roky
    Asi nejznámějším lotyšským autem byl minibus konkurující třeba Škodě 1203. Automobilka RAF vydržela 40 let.
    Automobilka RAF byla v Rize ustanovena teprve v roce 1955, předtím působila jako opravna nebo výrobce klasických autobusů. Už v roce 1957 vyjely první prototypy, RAF 10 s technikou Pobědy byl jedním z nich.
    Jeho menší alternativou byl RAF 08 s technikou Moskviče.
    Větší RAF 10 se stal lepší volbou, a na jeho základě tak od roku 1959 začaly kusově vznikat modely RAF 977.
    V roce 1961 započala jejich sériová výroba pod označením RAF 977D a už s jednodílným čelním sklem.
    Toto už je RAF 977DM, tedy modernizovaná verze z roku 1968.
    Auto mělo deset míst k sezení a na délku 4,9 metru.
    Poháněl ho 2,4litrový benzinový čtyřválec z Volhy 21, síla byla přenášena na zadní kola.
    Auto mělo trambusovou koncepci a jeho vzorem byl, co se designu týká, i Volkswagen T1.
    Toto už je odvozený RAF 977EM, luxusní minibus především pro turistické oblasti.
    Existovala i verze 977 s motorem s nižším kompresním poměrem a nižším výkonem pro taxislužby.
    Auta se nadále vyráběla v Rize, ačkoliv výrobce uvažoval už nad novým závodem.
    Sanitní úprava RAF 977IM byla také velmi populární.
    Podobné auto totiž mnoho značek ve východním bloku nedělalo.
    Všechny tři verze RAF 977 vedle sebe.
    Počátkem 70. let začalo testování nového typu RAF 2203, toto je jedna z předsériových verzí.
    Původně se vybíralo mezi trambusovou a kapotovanou karoserií, nakonec zvítězila ta první.
    RAF 2203 Latvija se začal dělat v únoru 1976 spolu s otevřením nové továrny asi 45 km od Rigy s kapacitou 17 tisíc aut ročně.
    RAF 2203 měl v útrobách motor z Volhy 24, stejné auto propůjčilo i komponenty zavěšení, ale třeba přední odpružení bylo z Čajky.
    Design byl ve své době docela moderní, autu pomohla i nabídka výrazných pastelových barev.
    Interiér měl celkem čtyři řady sedadel pro dvanáct lidí.
    Opět se vyráběla i odvozená sanitka, na dvě stě se jich dostalo i do Československa.
    Toto už je RAF 22038 Latvija, modernizace z roku 1987, která vyřešila některé nedostatky na podvozku nebo antikorozní ochraně.
    Později z něj byla odvozena i třináctimístná verze pro taxislužby.
    Nechyběla samozřejmě obligátní sanitka.
    A to i ve verzi se zvýšenou střechou.
    Koncem 80. let se ale spolu s rozpadem Sovětského svazu začala nad autem stahovat mračna.
    Všechny hlavní verze zmodernizovaného minibusu RAF 22038.
    V 90. letech se automobilka snažila zaujmout i novými verzemi, mezi nimi i valníkem 33111 s jednoduchou...
    ... a 3311 s dvojitou kabinou. Ani ty ale nepomohly a RAF v roce 1997 zkrachoval.
    RAF M1 byl jedním ze dvou prototypů přelomu 80. a 90. let, který měl ukázat budoucí cestu lotyšské automobilky.
    RAF M2 byl druhým pokusem o modernizaci.
    Obě auta ale nakonec skončila v muzeu.
    Obě auta ale nakonec skončila v muzeu.
    +
     Komentáře
  • Novinky

    Zapamatovat si všechna hesla většina lidí nezvládne. Češi je recyklují

    Před 3 roky
    Podceňovat hesla na internetu se nemusí vyplatit. Zpravidla jsou totiž první linií účinné ochrany před odcizením citlivých osobních dat, například pro on-line bankovnictví nebo platby na internetu. Přesto si jen zlomek uživatelů všechna svá hesla pamatuje. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu agentury STEM/MARK, který si nechala zpracovat společnost Seznam.cz.
     Komentáře
  • Seznam Zprávy

    Všechno je na heslo, ale kdo si je má všechny pamatovat. Řešení je na světě

    Před 3 roky
    Polovina uživatelů má problém zapamatovat si všechna svá hesla k různým internetovým službám, vyplývá z průzkumu agentury STEM/MARK. Řešením může být například správce hesel nebo stálé přihlášení e-mailovým účtem.
     Komentáře
  • Testy ojetin

    Líbil by se vám tenhle „citrón“ v garáži? Škodovka představila studii Joyster již v roce 2006

    Před 3 roky
    Škoda, že se do výroby tahle studie v původní podobě nedostala. Určitě by dnes dělala radost mnoha šťastným majitelům. Radost byla totiž hlavní myšlenkou designové studie Joyster, kterou automobilka Škoda ukázala na autosalonu v Paříži již v roce 2006.
     Komentáře
  • Konečně pátek

    32 min

    Podcast
    Václav Chaloupka: Moc lidí neumí číst vodu. Když se loď převrhne, může být během sekundy zle

    Před 3 roky

    ·

    32 minut

    Tentokrát jsme si pro vás připravili Páteční pokec - speciál s mistrem světa ve vodním slalomu a kanoistou Václavem Chaloupkou. Jak moc jsou Češi vodáckým národem? Jak si užít vodu i s dětmi? Kdy může dojit na vodě k tomu, že nám může jít o život? Na co si v kostce dát největší pozor? V čem nám pomáhá záchranná vesta? Poslechněte si rozhovor!
     Komentáře
  • Aktuálně

    Unikátní Škodu Super Sport proslavil až sci-fi horor. Stal se z ní krvelačný Ferat

    Před 3 roky
    Škoda 110 Super Sport se proslavila jako Ferat. Vznikla přitom už o deset let dříve a měla zaujmout na Západě.
    Oficiální veřejnou premiéru měla Škoda 110 Super Sport v Klatovech v červenci 1971 u příležitosti Rallye Vltava. Vzadu si všimněte také prototypu Tatry 613.
    Práce na autě začaly už v roce 1970 a první a nakonec i jediný prototyp byl dokončen v květnu 1971. V plánu přitom bylo vyrobit nejméně čtyři prototypy a začít i malosériovou výrobu.
    Auto s typovým označením Š 724 bylo na svou dobu a místo vzniku designově naprosto netypické a vyvolávalo řadu rozporuplných reakcí.
    Předmětem debat byla především světla, a to jak ta zadní, tak i přední, kde byla elektricky ovládaná výklopná rampa se šesti reflektory.
    Auto mělo motor uložený vzadu na pomocném rámu, platforma byla nová, ačkoliv třeba zavěšení kol sdílel Super Sport po úpravách se sériovou Škodou 110 L. Stejný vůz poskytl i převodovku, motor byl ze 110 L Rallye.
    Původně měl motor 54 kW, pak se do auta dostala silnější jednotka se 76,5 kW, s níž auto umělo i přes 210 km/h.
    Stejně ale skončilo jako muzejní exponát, na snímku v Autosalonu Škoda, který v 70. letech suploval roli továrního muzea.
    V roce 1981 si však auta všimli filmaři a vybrali si jej do snímku Upír z Feratu. Při té příležitosti jej výtvarník Theodor Pištěk výrazně upravil, použil nová pevná přední světla a černý lak karoserie.
    Vzadu se objevila světla ze Škody 120.
    Při natáčení snímku auto řídil i Stanislav Cinkl, vývojář ze Škodovky, který řídil i původní 110 Super Sport a podílel se na jeho vývoji.
    Za volantem Dagmar Veškrnová, na tomto snímku je ale dobře vidět, jak se do Super Sportu a později Feratu nastupovalo, odklápěla se celá střední část karoserie.
    Z natáčení snímku Upír z Feratu.
    V rámci propagace filmu se auto objevilo i na některých výstavách, na snímku Feratu je opět vidět unikátní mechanismus dveří. Kryt motoru se mimochodem také odklápěl celý, jen na opačnou stranu než dveře.
    Ferat Vampire RSR existuje dodnes a je součástí mladoboleslavského muzea Škody.
    Ačkoliv tedy Škoda 110 Super Sport vznikla deset let před Feratem, proslavila avantgardně tvarované kupé až jeho přestavba do krvežíznivého filmového stroje.
    V roce 2016 se Ferat objevil na scéně znovu, Škoda speciálním lakováním závodní Fabie R5 Jana Kopeckého připomínala 35 let od původního filmu.
    Oproti původnímu bílému kupé přibylo kromě pevných předních světel i zadní křídlo, kola BBS působí dodnes exoticky.
    Kabina se ale oproti Super Sportu nezměnila, za povšimnutí stojí šestice budíků, mimochodem při otevření dveří se mírně odklopí i volant a přístrojová deska.
    Kabina se ale oproti Super Sportu nezměnila, za povšimnutí stojí šestice budíků, mimochodem při otevření dveří se mírně odklopí i volant a přístrojová deska.
    +
     Komentáře
  • TN

    Solidarita s Ukrajinci mezi Čechy upadá. Pomáhat už chtějí míň, zjistil průzkum

    Před 3 roky
    Většina Čechů si stále myslí, že je pomoc uprchlíkům užitečná. Vlna solidarity, která se zvedla po začátku války, však pomalu upadá. Zmenšuje se ochota pomáhat i strach z konfliktu, zjistila v průzkumu agentura STEM/MARK.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Jak se kupovala auta za socialismu: Mototechna, Tuzex a omezená nabídka modelů

    Před 3 roky
    Koupit si nové auto za socialismu nepatřilo mezi zrovna lehké úkoly. Výběr byl malý a pořadníky dlouhé.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Nejbližší konkurent domácí Škody 1000 MB? Francouzský "hranáč" Renault 8

    Před 3 roky
    Hranatá "er osmička" je jedno z nejúspěšnějších evropských aut s motorem vzadu. Tento francouzský sedan byl oblíbený i v Československu.
    +
     Komentáře
  • Automix

    Praga Grand vozila i prezidenta Masaryka. Letos slaví 110 let

    Před 3 roky
    Automobilka Praga byla založena před 115 lety. Většinu doby trvání první republiky byla nejvýznamnějším producentem automobilů v tehdejším Československu.
     Komentáře
  • Českobudějovický deník

    Od nejtragičtější nehody na jihu Čech uplynulo devatenáct let

    Před 3 roky
    Osamělá kupa balvanů na volném prostranství. U Nažidel na Českokrumlovsku symbolizuje ztracené životy a smutek těch, kteří přišli při největší silniční tragédii na jihu Čech o své blízké.
     Komentáře
  • Náš region

    S ustupujícím covidem klesá i potřeba akutní psychiatrické pomoci

    Před 3 roky
    Akutní psychiatrická péče se s ústupem pandemie covidu-19 vrací do normálu. Během pandemie byla část lůžek na psychiatrických odděleních nemocnic převedena na covidová nebo…
     Komentáře
  • Seznam Zprávy

    Kutná Hora řeší, jak naložit s bývalou továrnou varhanářského podniku Organa

    Před 3 roky
    Kutná Hora řeší, jak naložit s bývalou provozovnou varhanářského podniku Organa v ulici Sportovců. Zchátralý objekt by město mohlo prodat. Druhou možností je přestavět ho na mateřskou školu.
     Komentáře
  • Ranní host

    17 min

    Podcast
    Honorární konzul Gruzie v ČR: Pozice je neplacená, musíte to dělat rád

    Před 3 roky

    ·

    17 minut

    Ondřej Svoboda, honorární konzul Gruzie v České republice a mimo jiné i podnikatel ve zdravotnictví, říká, že neplacená pozice má i své výhody. „Nikdo vás do ničeho moc netlačí, co z toho člověk má už záleží na něm, dobrý pocit je ale podmínka. Musíte v tom cítit nějakou misi,“ dodává Ondřej Svoboda ve vysílání Rádia Z. 
     Komentáře
  • Ranní host

    15 min

    Podcast
    Důvěra obyvatel k minulé vládě od roku 2020 silně klesala. Proč? Odpovídá ředitel STEN/MARK Jan Tuček

    Před 3 roky

    ·

    15 minut

    Podle ředitele agentury STEN/MARK Jana Tučka se česká společnost rozdělila na dvě skupiny už v dobách první přímé prezidentské volby. „Od té doby je příkop mezi těmito skupinami strašně hluboký.“
     Komentáře
  • Aktuálně

    Než přišla Octavia, kupoval se Spartak. Lidová Škoda měla být jen přechodné řešení

    Před 3 roky
    Než přijela Octavia, vyráběla Škoda model 440, kterému neřekl nikdo jinak než Spartak. Úspěchu se dočkal i za mořem.
    V říjnu 1955 začala výroba Škody 440, které se ale podle dřívějšího označení říkalo Spartak. A to i když se v oficiálním jménu vozu neobjevilo.
    Na vině byla licence nizozemského výrobce motocyklů Sparta, komunisté nechtěli riskovat konflikt.
    Do výroby se Škoda 440 dostala necelé dva roky po představení prvního prototypu.
    Ačkoliv první prototypy měly ještě dřevěnou kostru, sériový vůz dostal celokovovou karoserii.
    Vnější design patřil k povedeným, auto bylo přitom výrazně menší než modelová řada 1200/1201.
    Původně měl být Spartak jen přechodným modelem, Škoda 1000 MB ale nakonec přišla až v roce 1964.
    Než začala výroba, zvažováno bylo třeba i jméno Orlík, ani to se však na sériové auto nedostalo.
    Základem tudoru byl páteřový rám, všechna kola pak byla nezávisle zavěšená a na obou nápravách měl vůz listové pero.
    Pod kapotou byla zážehová jedenáctistovka o výkonu 29 kW - odtud také jméno 440, které znamenalo 4 válce a 40 koní výkonu.
    Jednoduchý a přehledný interiér vozu.
    Velký volant byl v 50. letech u nových aut naprosto běžný.
    Za povšimnutí stojí řadicí páka na podlaze, exportní modely ji totiž měly pod volantem. Ty pro domácí trh se toho dočkaly až v roce 1957.
    Kaplička přístrojů.
    Startování Spartaku.
    Topení u úplně prvních aut dodaných do Mototechny chybělo, zákazníci si jej ale vymohli a nakonec bylo i do už vyrobených aut namontováno dodatečně.
    Přední lavice.
    Zajímavostí vozu bylo stejné čelní a zadní okno.
    Motor s rozvodem OHV.
    V roce 1957 nabídku doplnila Škoda 445 se silnější dvanáctistovkou naladěnou na 33 kW.
    Délka 440 a 445 nedosahovala ani 4,1 metru, mezi nápravami měl tudor 2400 mm.
    Škoda 450 se poprvé představila jako prototyp už v roce 1956, definitivní podobu ale dostala až o rok později a do výroby zamířila dokonce až v létě 1958.
    Auto úspěšně propagovala tehdejší miss USA Charlotte Sheffieldová. S autem se fotila nejen na autosalonu v Londýně, ale i v Praze třeba před Pražským hradem. Snímky pořídil Vilém Heckel.
    Ostatně do USA bylo vyvezeno 408 kusů povedeného roadsteru, a kdyby automobilka měla kapacity, mohlo jich být daleko více.
    Oproti výchozí řadě 440 měla Škoda 450 zvýšený stupeň komprese a dvojici karburátorů, výkon tak poskočil na 36,8 kW.
    Auto jezdilo až 128 km/h a stálo 42 tisíc korun - to bylo o skoro 14 tisíc víc, než na kolik přišla Škoda 440.
    Vůz měl plátěnou stahovací střechu a sezení v kombinaci 2+2.
    Škoda 450 a 445 na jedné fotografii slavného Viléma Heckela.
    Prototyp roadsteru na základech Škody 440 s karoserií Otakara Diblíka do výroby nezamířil.
    Existuje však dodnes.
    V lednu 1959 nahradila Spartak jeho modernizovaná verze pojmenovaná Octavia. Celkem vzniklo na 85 tisíc kusů Škody 440 a 445.
    Škodu 450 pak na lince v Kvasinách vystřídala začátkem roku 1959 Felicia. 450 je podstatně vzácnější, vyrobilo se jí jen 1010 kusů.
    Škodu 450 pak na lince v Kvasinách vystřídala začátkem roku 1959 Felicia. 450 je podstatně vzácnější, vyrobilo se jí jen 1010 kusů.
    +
     Komentáře
  • Aktuálně

    První SUV s technikou Škoda vzniklo už před 55 lety. Exotická Trekka je dnes raritou

    Před 4 roky
    Před 55 lety vyjela první Trekka. Novozélandské SUV s technikou Škody, které vypadalo jako Land Rover.
    2. prosince 1966 vyjela z továrny v Otahuhu první Trekka.
    Jednalo se o terénní automobil, jehož karoserie byla navržena na Novém Zélandu, ale podvozek s motorem byl dodáván Škodovkou.
    Z Československa se o Trekku nejvíce zasloužil konstruktér karoserie Josef Velebný (uprostřed). Vlevo je designér karoserie George Taylor, vpravo vedoucí výroby John Catchpole.
    Podvozek Octavie byl zkrácen, rozvor náprav tak měl délku jen 2165 mm.
    Základní karoserií byl pick-up s volitelnou laminátovou nebo plátěnou střechou, zakrytá mohla být i ložná plocha.
    K dispozici ale byly i verze pro převoz až osmi cestujících s pevnou, plátěnou nebo laminátovou odnímatelnou střechou.
    Auto slavilo úspěch především na Novém Zélandu, v Austrálii (na snímku Trekka před budovou opery v Sydney) se prodalo několik desítek kusů.
    Trekka jako plážové vozítko s kompletně otevřenou karoserií.
    Pod kapotou byla zážehová dvanáctistovka OHV s výkonem 34 kW, poháněná byla zadní náprava.
    Vedle Nového Zélandu se auto úspěšně dováželo i do Oceánie nebo na Fidži, sloužilo i novozélandským zdravotníkům ve Vietnamu.
    Výroba skončila v roce 1972 (nebo 1973), vzniklo asi 2800 kusů SUV.
    Několik vozidel s různými karoseriemi se dochovalo dodnes, pár jich je i v Česku.
    Jedno vlastní přímo mladoboleslavská automobilka.
    Další jsou v soukromých rukou, případně je možné je vidět v automobilových muzeích (jeden pick-up je například v Retroautomuzeu ve Strnadicích).
    Design karoserie výrazně připomíná modely Land Roveru.
    Tvary ale nejsou samoúčelné, kdyby byly více zaoblené, bylo by potřeba speciálních nástrojů.
    Zadní dveře se u některých vozů vyklápěly do strany.
    Vzadu se sedělo na dvou podélných lavicích.
    Strohá kabina, přičemž původ ve Škodovce prozrazuje logo na volantu. Jinak ale odkazů na mladoboleslavskou automobilku mnoho nenajdete.
    +
     Komentáře
Reklama