Zavřít
Jindřich Chalupecký

Jindřich Chalupecký

Nejnovější články na Seznamu na téma Jindřich Chalupecký
  • TV Polar

    Šepoty zdí reflektují nedávnou historii Zámku Nová Horka

    Před 16 dny
    Historické prostředí Zámku Nová Horka se stalo kulisou pro výstavu moderního umění mladých autorů. Svými díly reflektují i skutečnost, že tu v minulosti býval sociální ústav pro mentálně postižené ženy.
     Komentáře
  • ČT art

    V obraze: Stojí letošní Chalupeckého cena za to? Stodola Aleše Veselého. A Marina Abramović ve Vídni

    Před 1 měsícem
    Kam teď vyrazit do galerie?
     Komentáře
  • Seznam Zprávy

    V Praze vystavují laureáti Chalupeckého ceny

    Před 2 měsíci
    Tři umělci, kteří v únoru obdrželi Cenu Jindřicha Chalupeckého, nově vystavují v pražské Národní galerii. Spolu s nimi se jako zahraniční host 36. ročníku ocenění pro současné tvůrce představuje nizozemská výtvarnice Kinke Kooi.
    Na fotografii z výstavy děl laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého, která v pražském Veletržním paláci potrvá do 11. ledna 2026, je Karolína Rossí.
    Ve svém meditativním modrém prostoru vytvořila prostředí, ve kterém mají diváci rozjímat.
    Její instalace kombinuje malby a trojrozměrné dřevěné objekty.
    Dominik Adamec se prezentuje sérií keramických soch o vztahu člověka k jídlu.
    Instalace připomíná slavnostní banket. Pohrává si s často absurdní symbolikou, zvyky či fakty spojenými s jídlem.
    Návštěvníci procházejí mezi různě vysokými stoly s latexovými ubrusy, na nichž leží rostlinný hotdog nebo sušenky stylizované jako žetony z rulety.
    Instalace druhé laureátky Barbory Lungové připomíná zahradní chatu. Má to být osobní výpověď o coming outu.
    Vnitřek chaty je obložen částmi zahradního nábytku.
    V intimním prostoru autorka přibližuje fotografie ze svého dlouhodobého projektu Duhová zahrada v Kameníkách u Kyjova. Doplňují je poetické audio a série akvarelů.
    Kontrast k tvorbě českých autorů nabízí výstava čtyřiašedesátileté nizozemské malířky Kinke Kooi.
    Jedná se o její první retrospektivu v Česku.
    Nabízí výběr prací napříč čtyřmi desítkami let.
    Nabízí výběr prací napříč čtyřmi desítkami let.
    +
     Komentáře
  • ČT24

    Národní galerie představuje laureáty Chalupeckého ceny a tvorbu Aleše Veselého

    Před 2 měsíci
    Národní galerie Praha zahájila podzimní sezonu dvěma hlavními výstavami. Pro prezentaci Ceny Jindřicha Chalupeckého vytvořili nová díla tři letošní laureáti Dominik Adamec, Barbora Lungová a Karolína Rossí. Hostem je nizozemská výtvarnice Kinke Kooi. Druhá z výstav nazvaná Retrospektiva – Alešville se ohlíží za tvorbou sochaře Aleše Veselého.
     Komentáře
  • Seznam Zprávy

    Umělkyně Plíšková zůstala ve stínu známějšího manžela

    Před 3 měsíci
    Ať byl námět sebevážnější, její díla se vždy vyznačovala ironickým vtipem. Tvorbu umělkyně Naděždy Plíškové, přední autorky z generace 60. let minulého století, připomíná výstava Oblastní galerie Liberec.
    Ať byl námět sebevážnější, její díla se vždy vyznačovala ironickým vtipem. Tvorbu umělkyně Naděždy Plíškové, přední autorky z generace 60. let minulého století, připomíná výstava Oblastní galerie Liberec.
    Přehlídka potrvá do 14. září. Jmenuje se Jízlivá něha, což dle pořadatelů symbolizuje tvorbu Plíškové.
    „S odstupem a humorem sobě vlastním komentovala sarkasticky svět svůj i svět kolem sebe a dávala nám nahlédnout na život jako sérii absurdit. K nim přistupovala někdy s lehkostí, jindy s jízlivým komentářem,“ říká kurátorka Jana Farská Hájková. Na nedatované fotografii je Plíšková.
    Naděžda Plíšková zemřela roku 1999, bylo jí 64 let. Grafička, sochařka i básnířka za komunismu nesměla oficiálně vystavovat, a tak skončila v undergroundu.
    Patřila do Křižovnické školy čistého humoru bez vtipu, tedy recesistické skupiny umělců pořádající pololegální výstavy či happeningy.
    Za jednoho z jejích členů, sochaře a grafika Karla Nepraše, se Plíšková (na fotografii z roku 1968) provdala a žila s nim čtyři desítky let.
    Návštěvníci liberecké výstavy mají možnost prohlédnout si její kresby ze studií i nejznámější grafiky a plastiky ze 60. let.
    Například roku 1970 při happeningu v Galerii Václava Špály servírovala hostům sedm litrů gulášové polévky na obří dvoumetrové lžíci.
    Naděžda Plíšková: Bez názvu (Multiplikace), počátek 70. let.
    Přehlídku završují poslední práce z konce tisíciletí, kdy už autorka zápasila s rakovinou.
    ...
    Naděžda Plíšková: 4 různé pozice, 1972.
    ...
    Naděžda Plíšková: Malé erotické jablíčko, 1968.
    ...
    Naděžda Plíšková: Mona Lisa, 1968.
    Naděžda Plíšková: Polibek, 1981.
    Naděžda Plíšková na fotografii z roku 1993.
    ...
    ...
    +
     Komentáře
  • Seznam Zprávy

    Téměř stoletý Kolíbal vystavuje v Praze na náměstí

    Před 5 měsíci
    Devětadevadesátiletý sochař Stanislav Kolíbal na Mariánském náměstí v Praze vystavuje své prostorové dílo nazvané Vertikální struktura.
    Devětadevadesátiletý sochař Stanislav Kolíbal na Mariánském náměstí v Praze dočasně vystavuje své prostorové dílo nazvané Vertikální struktura.
    Práci do veřejného prostoru umístila Galerie hlavního města Prahy.
    Stalo se tak na počest nadcházejících 100. narozenin, které Stanislav Kolíbal oslaví 11. prosince.
    Instalace je na Mariánském náměstí k vidění zdarma do 13. září.
    Vznikla coby oslava Kolíbalova přínosu vizuální kultuře.
    Umělec letos dotvořil svůj nápad z roku 1994.
    Vertikální strukturu označuje mluvčí galerie za kresbu v prostoru či architekturu bez interiéru, která se vztahuje k okolním palácům či fasádám rozličných slohů.
    Jde o dřevěný objekt tvaru neukončené krychle o délce strany asi tři metry, s příčnými a podélnými prvky a se zdůrazněnou úhlopříčnou stranou.
    Do dvou rohů geometrického díla Kolíbal umístil trojúhelníky.
    „Objekt se stane na několik týdnů součástí samotného centra naší metropole, abychom si připomněli umělce, který dodnes s neutuchající intelektuální svěžestí pracuje a dál rozvíjí své inspirativní dílo,“ uvedla ředitelka galerie Magdalena Juříková.
    „Objekt se stane na několik týdnů součástí samotného centra naší metropole, abychom si připomněli umělce, který dodnes s neutuchající intelektuální svěžestí pracuje a dál rozvíjí své inspirativní dílo,“ uvedla ředitelka galerie Magdalena Juříková.
    +
     Komentáře
  • PrahaIN

    Eugen Brikcius byl v roce 1973 odsouzen. Za změnu písmene v sokolské písní

    Před 5 měsíci
    ROZHOVOR: „Poprvé jsem byl zatčen a umístěn do vazby v roce 1967 za happening Chlebové mysterium na terasách pod Pražským hradem. Do vězení jsem ale šel až v roce 1973,“ popsal serveru PrahaIN.cz spisovatel, básník a výtvarný umělec Eugen Brikcius.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Metafyzika a zoufalství. V DOXu vystavuje Viktor Pivovarov

    Před 6 měsíci
    Expozici uvozuje album Filosofovi, Dopis č. 3, které reflektuje stav člověka, který se nechá ovládnout těmi nejnižšími pudy.
     Komentáře
  • ČT art

    Sochař Dominik Adamec: Nadužívané kategorie typu gender nabíjí zbraně nepřátelům otevřené společnosti

    Před 8 měsíci
    Rozhovor s Dominikem Adamcem – sochy na hranice kýče, nebo kritika společnosti? Dozvíte se v rozhovoru.
     Komentáře
  • ČT24

    Novým rektorem AVU byl zvolen Tomáš Pospiszyl

    Před 9 měsíci
    Akademický senát Akademie výtvarných umění v Praze (AVU) zvolil nového rektora, stát by se jím měl kurátor a pedagog Tomáš Pospiszyl. O post se ucházeli tři kandidáti. Pospiszyl nahradí ve funkci Mariu Topolčanskou, která loni rezignovala, její způsob vedení byl terčem kritiky akademického senátu i umělecké obce.
     Komentáře
  • Svět neziskovek
    naMédium

    Oslavte MDŽ s neziskovými organizacemi. Vyrazte na přednášky, demonstraci nebo výstavu

    Před 9 měsíci
    Mezinárodní den žen připadá na neděli 8. března. K jeho příležitosti nejen neziskové organizace pořádají řadu akcí, ať už jde o konference, diskuze, výstavy či demonstrace.
     Komentáře
  • Hodonínský deník

    Prestižní umělecké ocenění míří na Moravu. Kyjovská malířka boduje, podívejte se

    Před 9 měsíci
    /FOTOGALERIE/ Barbora Lungová, nadaná umělkyně z Kyjova na Hodonínsku, získala prestižní Cenu Jindřicha Chalupeckého za rok 2025. Její angažovaná tvorba, která propojuje feministická témata s ekologickými otázkami, zaujala mezinárodní porotu svou odvahou a hloubkou.
     Komentáře
  • Hlavní zprávy - rozhovory a komentáře

    20 min

    Podcast
    O všem, co se právě děje

    Před 9 měsíci

    ·

    20 minut

    Všechny podcasty na jednom místě. Na Seznamu. Hledejte, nacházejte a poslouchejte. Vybírejte z pořadů i témat. O seberozvoji, cestování nebo třeba o historii.
     Komentáře
  • Seznam Zprávy

    Cenu Jindřicha Chalupeckého letos získali Adamec, Lungová a Rossí

    Před 9 měsíci
    Výtvarnice Barbora Lungová, Karolína Rossí a umělec pracující s keramikou Dominik Adamec obdrželi v pátek v noci cenu Jindřicha Chalupeckého.
     Komentáře
  • iRozhlas

    Ekologie, feminismus, konflikty. Cenu Jindřicha Chalupeckého letos získali Adamec, Lungová a Rossí

    Před 9 měsíci
    Laureáty Ceny Jindřicha Chalupeckého se letos stali výtvarnice Barbora Lungová, Karolína Rossí a umělec pracující s keramikou Dominik Adamec. Předávání cen se v pátek večer uskutečnilo ve Studiu Hrdinů ve Veletržním paláci v Praze. Mezinárodní porota druhým rokem nebyla limitována věkovou hranicí 35 let, nedodržela ji u dvou oceněných. O cenu se ucházeli jak jednotlivci, tak kolektivy.
     Komentáře
  • Echo24

    Cenu Jindřicha Chalupeckého letos získali Adamec, Lungová a Rossí

    Před 9 měsíci
    Laureáty Ceny Jindřicha Chalupeckého se letos stali výtvarnice Barbora Lungová, Karolína Rossí a umělec pracující s keramikou Dominik Adamec. Předávání cen se v pátek večer uskutečnilo ve Studiu Hrdinů ve Veletržním paláci v Praze. Mezinárodní porota druhým rokem nebyla limitována věkovou hranicí 35 let, nedodržela ji u dvou oceněných. O cenu se ucházeli jak jednotlivci, tak kolektivy.
     Komentáře
  • České noviny

    Cenu Jindřicha Chalupeckého letos získali Adamec, Lungová a Rossí

    Před 9 měsíci
    Praha - Laureáty Ceny Jindřicha Chalupeckého se letos stali výtvarnice Barbora Lungová, Karolína Rossí a umělec pracující s keramikou Dominik Adamec. Předávání cen se dnes večer uskutečnilo ve Studiu Hrdinů ve Veletržním paláci v Praze. Mezinárodní porota druhým rokem nebyla limitována věkovou hranicí 35 let, nedodržela ji u dvou oceněných. O cenu se ucházeli jak jednotlivci, tak kolektivy.
     Komentáře
  • Novinky

    Cenu Jindřicha Chalupeckého získali Dominik Adamec, Barbora Lungová a Karolína Rossí

    Před 9 měsíci
    Dominik Adamec, Barbora Lungová a Karolína Rossí jsou jména umělců, kteří získali Cenu Jindřicha Chalupeckého. Ocenění pro nastupující výtvarné umělce a umělkyně si převzali v pátek ve Veletržním paláci v Praze. Organizátoři ceny také oznámili, že společná výstava laureátů proběhne od 25. září v pražském Veletržním paláci Národní galerie. Jejím zahraničním hostem pak bude holandská malířka Kinke Kooi.
    Barbora Lungová vystudovala anglistiku a filmovou vědu na FF MU a malbu na Fakultě výtvarných umění v Brně, kde od roku 2007 vyučuje teorii umění a angličtinu.
    Dominik Adamec a jeho tvorba. Získal za ni Cenu Jindřicha Chalupeckého.
    Karolína Rossí s jedním ze svých děl
    Karolína Rossí pracuje především v médiu malby a akvarelové koláže, s přesahy do prostorových instalací.
    Barbora Lungová se svým dílem
    Teoretička současného umění Karina Kottová se věnuje také kurátorské činnosti.
    Teoretička současného umění Karina Kottová se věnuje také kurátorské činnosti.
    +
     Komentáře
  • Aktuálně

    Západočeská galerie v Plzni dostala 66 koláží Jiřího Koláře, daroval je ČEZ

    Před 10 měsíci
    Sbírka uměleckých děl vytvořených od 50. do 90. let minulého století má hodnotu zhruba 1,67 milionu korun.
     Komentáře
  • Forbes Life

    Dostat se za hranice a k širší veřejnosti. J&T Banka chce darováním děl inspirovat další

    Před 11 měsíci
    J&T Banka se stala první soukromou firmou v Česku, která předala svou uměleckou sbírku veřejné instituci. Téměř třicet děl věnovala Národní galerii.
     Komentáře
  • Seznam Zprávy

    Umění z autopotahů a elektrokoloběžek. Laureáti Chalupeckého řeší stroje

    Před 1 rokem
    Městská realita, ve které ožívají elektrokoloběžky, tvorba vlastního univerza nebo textilní dílo z autosedaček. To jsou odpovědi letošních laureátů na výzvy současnosti.
     Komentáře
  • Hlídací pes

    „Underground pro mě znamená žít mimo struktury,“ říká fotograf Jan Ságl

    Před 1 rokem
    Přátelství s Ivanem Martinem Jirousem výrazně ovlivnilo jeho tvorbu i život. Stal se scénografem a fotografem psychedelických kapel, které na přelomu 60. a 70. let ukázaly cestu undergroundu. Jan Ságl vyrůstal v Humpolci, kde se v době dospívání v polovině šedesátých let seznámil ve fotoklubu s Ivanem Martinem Jirousem. Hned jejich první společný projekt vzbudil nevoli oficiálních míst. Oba kluci vyfotografovali surrealistické
     Komentáře
  • Play

    Letní výstavní intervence na hradě Švihov

    Před 1 rokem
    Společnost Jindřicha Chalupeckého připravila na léto 2024 nejnovější ze série výstavních intervencí, tentokrát na nejmladším a zároveň jediném vodním hradě v České republice, Státním hradě Švihov v okresu Klatovy na Plzeňsku. Dlouhodobá řada tzv. intervencí je založena na spolupráci Společnosti Jindřicha Chalupeckého s regionálními galeriemi a také institucemi, které nejsou zaměřené na prezentaci výtvarného umění.... Continue Reading »
  • Aktuálně

    Petice o kultuře pojmenovává důležitá témata. Bohužel urážlivým jazykem

    Před 1 rokem
    Umělkyně Eva Koťátková, která vystavuje v Praze a Benátkách, reaguje na dopis osobností české kultury o Akademii výtvarných umění či Národní galerii.
     Komentáře
  • ČT24

    Naši profesoři byli mistři, i Knížák. Dnes se učí kvůli platu, kritizuje David Černý

    Před 1 rokem
    Jméno Davida Černého patří ve veřejném prostoru momentálně k těm skloňovaným. Stále ještě neutichla debata ohledně rozměrných plastik motýlů-stíhaček, které vytvořil pro obchodní dům v centru Prahy a které někteří odborníci označují za kýč. Zároveň se výtvarník svým podpisem přidal k signatářům výzvy mířící kriticky na instituce a ceny české výtvarné scény. Své důvody rozebral jako host Interview ČT24.
     Komentáře
  • Paměť národa

    Milan Knížák: „Jediný klan, jehož jsem členem, se jmenuje Milan Knížák“

    Před 1 rokem
    Tento výtvarník a performer vždy vystupoval jako solitér a odpůrce čehokoli oficiálního. Po roce 1989 pak ale stanul v čele dvou institucí: Akademie výtvarných umění a Národní galerie. Seriál Umění v izolaci, 2. část. Jak se tvořilo umělcům v době cenzury?
     Komentáře
  • Aktuálně

    Chalupeckého cenu získali umělci a kolektiv, kteří se vyjadřují k současnosti

    Před 1 rokem
    Laureáti se projevují různě, od textilní tvorby až po počítačové hry. Letos už porota nebyla omezena věkem do 35 let.
     Komentáře
  • Seznam Zprávy

    Cenu Jindřicha Chalupeckého získali Helcel, Levitnerová a No Fun Kolektiv

    Před 1 rokem
    V pátek došlo k udílení Ceny Jindřicha Chalupeckého. Výherci jsou audiovizuální umělec a fotograf Oskar Helcel, výtvarnice Judita Levitnerová a umělecký No Fun Kolektiv. Letošní ročník doprovázelo hned několik změn.
     Komentáře
  • Seznam Zprávy

    Lidská epocha v opuštěném hobbymarketu. Takhle tvoří laureáti Chalupeckého

    Před 1 rokem
    Nejzajímavější tvorba umělců a umělkyň do 35 let. Už od roku 1990 ji každoročně prezentuje Cena Jindřicha Chalupeckého. Letos je mezi vystavujícími laureáty také spolupracovnice Seznam Zpráv Lenka Glisníková.
    Snímek instalace Kryštofa Brůhy, jehož díla se pohybují na hranici umění a vědy.
    Brůha se dlouhodobě zajímá o proměnu specifických prostředí. Jeho závěsná instalace zahrnuje kamenné objekty či vizualizované generativní grafiky, které vytvořil na základě dat ze snímků vesmírných družic.
    Co říká porota? „Tvorba Kryštofa Brůhy vykazuje vysokou profesionalitu a úroveň znalostí, stejně jako osobitou vizualitu. Propojuje jazyk umění a vědy s důsledností, která je v českém prostředí vzácná. Zajímají ho globální témata, makro, či dokonce kosmická rovina. Jeho výrazná a svůdná díla převádějí neviditelné elektromagnetické síly do vizuálního jazyka a působí napříč různými prostředími a geografickými vzdálenostmi.“
    Brůhova díla „konfrontují diváka s jinou formou poznání a na poli vědeckých dat vnáší do hry imaginaci“.
    Detail kamene, do kterého Brůha pomocí svého díla Inter Solaris vypálil paprsky slunce. Brůha si dlouhodobě klade otázky nad významem epochy lidského rodu.
    Lenka Glisníková (fotoeditorka Seznam Zpráv) si ve své instalaci hraje s médiem fotografie, a to na mnoha úrovních. Ze svých starých fotek vytváří trojrozměrné objekty, k nim dodává části již vyřazené elektroniky a další předměty. Vše znovu „přefocuje“ a tiskne.
    Takto vzniklé obrazy jsou ve výstavním prostoru bývalého hobbymarketu zavěšené a propojené pomocí bílých trubek. Připomínají organismus.
    Výsledkem je mnohovrstevnatá hra s plochou a prostorem.
    Na některých obrazech lze místy rozpoznat fragmenty lidského těla či jiné komponenty, jejichž funkce není ale úplně jasná. Její díla připomínají „hybridizovanou“ formu života – biologického a strojového.
     Jde o novou formu na pomezí člověka a robota? Nebo se naopak snahy o mechanické vylepšení člověka ukázaly jako slepá ulička a vystavená díla jsou jen připomínkou někdejších dějů?
    Podle poroty představuje Lenka Glisníková „nezávislý přístup k rozšířené fotografii a transmédiím“. – „Jejich materiálové a vizuální kvality posouvají konceptuální vztah k fotografii na novou úroveň.“
    „Její projekty se s lehkostí přizpůsobují rychlosti sociálních médií a často zkoumají technologický vývoj na okrajích fotografické tvorby. Zároveň zpochybňují a přehodnocují pojmy abstrakce či pop umění. Fotografie je dekonstruována a znovu skládána do nových forem; postupně nabývá sochařských a tělesných kvalit, získává dokonce své vlastní tělo.“
    Detail díla Glisníkové – You Could Feel the Friendly Stranger, 2023.
    Autorkou centrálně umístěného díla je Petra Janda. Budovou hobbymarketu se na hned několika výškových úrovních plazí mnohametrové šlahouny.
     Dílo vzniklo splétáním sena a slámy a částečným oplétáním kovových konstrukcí.
    Autorka se ve své instalaci, kterou pojmenovala jako svůj autoportrét – Petra, zabývá plodností, expanzivním růstem a překračováním vlastních hranic. Pracuje se symboly kruhu, hada nebo vulvy.
    Podle poroty „představují sochy nebo objekty pro Petru Jandu východiska, která pak naplňuje významy z míst mimo galerijní prostor“.
    „Ve svých instalacích využívá organické materiály, často související se zemědělstvím, které interagují se skutečnými těly, jež vyzývá k jejich aktivaci tak, že se téměř stávají jedním.“
    „Vytváří spíše setkání než formy, dějovost dělí mezi široké spektrum aktérů a skupin, včetně mezigenerační spolupráce. Své materiály vědomě vybírá s ohledem na ekologii a péči a vytváří jednoduchá, ale silná holistická díla,“ říká k práci Petry Jandy porota Ceny Jindřicha Chalupeckého.
    Bytostná malířka Gabriela Těthalová představila na společné výstavě laureátů výběr ze svých obrazů z loňského a letošního roku.
    Obrazy malířka doplnila zvukovou instalací. Skladba Reverse Mantra má být paralelou k meditativnímu stavu mysli během procesu malby.
    Podobně jako v hudbě jsou i v jejích obrazech zaznamenány pocity, emoce či tělesné stavy. Coby od vystudované matematičky lze cítit z jejich obrazů jakousi geometrickou přesnost, kterou narušuje místy gestickou expresivnější malbou.
    Podle poroty „jsou obrazy Gabriely Těthalové sebevědomé, precizní a hovoří velmi současným a vytříbeným jazykem“.
    „Ve svých nejnovějších velkoformátových dílech projevuje velkou jistotu a dospívá ke složitým kompozicím bohatým na vrstvy, různé hloubky záběru i perspektivy.“
    „Ačkoli jsou její obrazy ve své podstatě abstraktní, drobnými figurativními či surrealistickými pozůstatky rozehrává hru představivosti, vyprávění a objevování,“ hodnotí porotci práce Těhtalové.
    Detail hudební desky, která každých 20 minut doplňuje instalaci Těhtalové.
    Umělecká praxe skupiny Stony Tellers je založená na spolupráci, vzájemné podpoře, sdílení úspěchů i frustrace.
    Kolektiv v rámci výstavy proměnil také prostor bistra galerie PLATO. Plameny ožehnuté stoličky, stoly, svítidla či keramika neslouží jen k obdivu, ale návštěvníci je mohou vyzkoušet na vlastní kůži.
    V díle Burnout space (Prostor pro vyhoření) si návštěvníci také mohou nalít šálek čaje vrbky úzkolisté, který mírní pocity úzkosti a napětí. Jde zároveň o léčivku, která roste na spáleništích. Místo vyhoření tedy šálek nabízí naději a regeneraci.
    Podle poroty „Stony Tellers naléhavě usilují o budování komunit založených na vzájemné péči, sdílení a cirkulaci“.
    „Ke své práci přistupují prostřednictvím sociálních médií a komunikují pomocí jejich jednoduché estetiky, ovšem za zářivými obrázky se skrývá bohatý a komplexní přístup plný mnoha významových vrstev.“
    „Úspěšně přenášejí umělecké myšlení do reálných sociálních situací, skrze organizaci pečlivě choreografovaných a performativních setkání. Jejich akce obnažují existenciální úzkost i rituální stavy výjimečnosti, budují důvěru a aktivují prvky, jež vytvářejí mezilidskou/mezidruhovou komunikaci a solidaritu,“ říkají porotci k práci Stony Tellers.
    Výstava letošních laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého je k vidění v ostravské galerii Plato až do 25. února 2024. (Fotografie z workshopu participativního vyšívání v rámci projektu Burnout Space.)
    Výstava letošních laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého je k vidění v ostravské galerii Plato až do 25. února 2024. (Fotografie z workshopu participativního vyšívání v rámci projektu Burnout Space.)
    +
     Komentáře
  • Aktuálně

    Nevěsta musí zemřít. Rituály nás připravují na životní těžkosti, říká umělkyně

    Před 2 roky
    Umělkyně Marie Lukáčová, která byla navržena na Chalupeckého cenu, vystavuje své výtvarné práce, autorskou knihu i ukázku z celovečerní pohádky.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Její výstava v roce 1970 vydržela jen den. Pohled na sochy Kmentové stimuluje smysly

    Před 2 roky
    Eva Kmentová byla poslední, koho za normalizace představil Jindřich Chalupecký v pražské Galerii Václava Špály. Teď lze její díla vidět v Brně.
    Výstava děl Evy Kmentové v Domě umění města Brna potrvá do 19. listopadu.
    Výstava děl Evy Kmentové v Domě umění města Brna potrvá do 19. listopadu.
    Výstava děl Evy Kmentové v Domě umění města Brna potrvá do 19. listopadu.
    Výstava děl Evy Kmentové v Domě umění města Brna potrvá do 19. listopadu.
    Výstava děl Evy Kmentové v Domě umění města Brna potrvá do 19. listopadu.
    Výstava děl Evy Kmentové v Domě umění města Brna potrvá do 19. listopadu.
    Výstava děl Evy Kmentové v Domě umění města Brna potrvá do 19. listopadu.
    Výstava děl Evy Kmentové v Domě umění města Brna potrvá do 19. listopadu.
    Výstava děl Evy Kmentové v Domě umění města Brna potrvá do 19. listopadu.
    Výstava děl Evy Kmentové v Domě umění města Brna potrvá do 19. listopadu.
    Výstava děl Evy Kmentové v Domě umění města Brna potrvá do 19. listopadu.
    Výstava děl Evy Kmentové v Domě umění města Brna potrvá do 19. listopadu.
    Výstava děl Evy Kmentové v Domě umění města Brna potrvá do 19. listopadu.
    Výstava děl Evy Kmentové v Domě umění města Brna potrvá do 19. listopadu.
    Výstava děl Evy Kmentové v Domě umění města Brna potrvá do 19. listopadu.
    Výstava děl Evy Kmentové v Domě umění města Brna potrvá do 19. listopadu.
    Výstava děl Evy Kmentové v Domě umění města Brna potrvá do 19. listopadu.
    Výstava děl Evy Kmentové v Domě umění města Brna potrvá do 19. listopadu.
    Výstava děl Evy Kmentové v Domě umění města Brna potrvá do 19. listopadu.
    Výstava děl Evy Kmentové v Domě umění města Brna potrvá do 19. listopadu.
    Výstava děl Evy Kmentové v Domě umění města Brna potrvá do 19. listopadu.
    +
     Komentáře
  • Novinky

    Ředitelka Společnosti Jindřicha Chalupeckého Karina Kottová: Rozhodující je stadium kariéry

    Před 2 roky
    Ceny Jindřicha Chalupeckého už nebudou pro mladé umělce a umělkyně, ale pro tvůrce a tvůrkyně v mladé fázi kariéry. Proč k tomuto kroku organizátoři přistoupili, vysvětluje ředitelka Společnosti Jindřicha Chalupeckého Karina Kottová.
     Komentáře
  • Seznam Zprávy

    „Patti Smith u nás doplivla do půlky sálu,“ vzpomíná šéf končící Archy

    Před 2 roky
    Tři dekády vedl Ondřej Hrab pražské Divadlo Archa. Stál u začátku tohoto multižánrového kulturního centra, které je dnes známé i v zahraničí. „Co jsem mohl prostřednictvím tohoto prostoru říct, bylo řečeno,“ myslí si Hrab.
    Z inscenace Vadí nevadí. Ta zobrazuje „dramata každodenního života ztvárněná skutečnými obyvateli malého města.“
    Patti Smith zahrála v Arše v roce 2015.
    Přehrála tu svůj debut z roku 1975 Horses.
    Petr Nikl, jeden z pravidelných rezidentů Archy. Fotografie zachycuje jeho inscenaci  Žlutá tma.
    Svědky zrodu jedné z nejprogresivnějších scén Česka byli také legendární americký hudebník John Cale a světoznámý tanečník Min Tanaka. Na fotografii před otevřením divadla v roce 1994.
    John Cale se do Archy vrátil na začátku letošního roku s novou deskou.
    Z koncertu dua Coco Rosie.
    Archa posunovala hranice divadla, zvala experimentální soubory z celého světa a zkoumala, co nového se na jevišti dá předvést. Na fotografii britský Forced Entertainment.
    Argentinská režisérka Lola Arias při práci na představení Konkurs na revoluci (2015).
    Jeden z nejzásadnějších hudebních skladatelů současnosti Phillip Glass. Na pódiu Archy v roce 2016.
    Na přestavbu Archy se přišel podívat i Václav Havel. Později tu oslavil narozeniny.
    Na přestavbu Archy se přišel podívat i Václav Havel. Později tu oslavil narozeniny.
    +
     Komentáře
  • Hospodářské noviny

    Jak Zdeněk Sýkora před 50 lety změnil světové výtvarné umění

    Před 2 roky
    Linie č. 39 připomíná převratné okamžiky v tvorbě českého výtvarníka, který jako první na světě přizval ke své práci počítač.
     Komentáře
  • Newstream

    FreshStart: Učí Čechy, že kus umění nemusí stát stovky tisíc. A plakát z Ikea to rozhodně není

    Před 2 roky
    Díky společnosti 100ks, za níž stojí Jakub Svoboda, si na zeď může pověsit umělecké dílo prakticky kdokoliv. A žít jako v galerii. K podnikání Jakuba dovedla snaha zútulnit svůj byt. „Uvědomil jsem si, že jsem už opravdu hodně dospělý na to, abych měl doma prázdné stěny," říká v dalším dílu seriálu FreshStart. Chtěl dostat do svého života kus současného umění, ale zároveň na tom finančně nekrvácet. A tak se zrodil nápad na digitální tisk děl lokálních tvůrců současnosti. Ve spolupráci s kurátory v 100ks vybírají umělce, jejichž díla poté tisknou, jak již sám název vypovídá, stokrát.
     Komentáře
  • LP-Life

    Stěhuji se na Vinohrady. Na místo skrytých, ale zato významných soch a památníků

    Před 2 roky
    Chlouba hlavního města nabízí bohaté možnosti trávení volného času, ale i skvělé bydlení. Jen někomu z nás se poštěstí bydlet na Vinohradech. Na místě plném historie, architektury, parků a pohody.
     Komentáře
  • Novinky

    Malířka Adéla Součková: Patriarchát je hluboce zakořeněný

    Před 2 roky
    Saze, popel, hlína nebo granátová jablka. To vše může Adéle Součkové (38) sloužit místo klasických barev. Jako první žena v historii se stala vedoucí ateliéru na Akademii výtvarných umění v Praze a působí také v Berlíně. Od včerejška až do 16. července jsou její plátna k vidění v Galerii současného umění v Jeseníku.
     Komentáře
  • Seznam Zprávy

    Spojuje je sexualita i smrt. Drtikol a Pinkava na společné výstavě

    Před 2 roky
    Srovnání slavných autorů české fotografie Františka Drtikola a Ivana Pinkavy zvedlo návštěvnost Galerii Františka Drtikola téměř trojnásobně. Výstava byla uspořádána k výročí 140 let od Drtikolova narození.
     Komentáře
  • Čtidoma

    Proč Češi milují Jaroslava Haška? „Bydlel“ v hospodě, miloval pivo a Švejk je jejich odrazem

    Před 2 roky
    Spisovatel zkušeností. Hašek nikdy nepsal nic, co by sám neprožil. Není moc autorů, kterým by se jejich osobní život tak silně promítal do literárního díla. Anarchista, bohém a jeden z největších českých spisovatelů patří k těm vůbec nejčtenějším autorům naší literatury. A Češi ho milují. Pochází z jejich světa.
     Komentáře
  • Ekolist

    Výstava "Seno, sláma, skládka" v Praze ukazuje, jak člověk mění přírodu

    Před 2 roky
    Díla dvou desítek tuzemských i mezinárodních umělců ve Špálově galerii v Praze apelují na udržitelné a ohleduplné vztahy lidí navzájem i člověka jako druhu k přírodě. Ukazují, jak je příroda lidským působením kontaminovaná a některá naznačují, že by se příroda mohla pokusit nastolit znovu rovnováhu i bez člověka. Výstava se jmenuje Seno, sláma, skládka a odkazuje k projektu umělkyně Zorky Ságlové Seno-sláma uvedené ve stejné galerii v roce 1969. Současnou výstavu připravil kurátorský tým Společnosti Jindřicha Chalupeckého a potrvá do 3. května, uvedli pořadatelé.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Čápi na skládce. Výstava ve Špálově galerii odkazuje k senu, které přivezla Ságlová

    Před 2 roky
    Roku 1969 sem sestra Ivana Martina Jirouse navezla balíky sena, slámy a sušené vojtěšky. S přáteli je chodili obracet, k čemuž vyzývali publikum.
    Na zlepšení vztahu k přírodě i mezi lidmi navzájem nově apelují díla dvou desítek umělců ve Špálově galerii na pražské Národní třídě.
    Výstava nazvaná Seno, sláma, skládka začala tuto středu, potrvá do 3. května.
    Připravila ji Společnost Jindřicha Chalupeckého a mimo jiné ukazuje, nakolik je příroda znečištěná působením člověka.
    Přehlídka odkazuje k projektu umělkyně Zorky Ságlové, která právě do Špálovy galerie v srpnu 1969 navezla balíky schnoucího sena, slámy a sušené vojtěšky.
    S přáteli je pravidelně chodila obracet, k čemuž zároveň vybízela publikum.
    Na snímku ze současné výstavy je dílo rakouské umělkyně Ines Doujak nazvané Steirischer Herbst z roku 2018.
    Kurátorky ze Společnosti Jindřicha Chalupeckého ke spolupráci přizvaly polskou umělkyni Dianu Lelonek. Ta mimo jiné trasovala migrační cesty čápů z mokřadů na smetiště.
    Justyna Górowska & Ewelina Jarosz: Cyber Wedding to The Brine Shrimp, 2021.
    Nikola Brabcová: Screenshot z videa Zahrada, 2021.
    Jumana Manna: Wild Relatives, 2018.
    Jumana Manna: Wild Relatives, 2018.
    +
     Komentáře
  • České noviny

    Výstava ve Špálově galerii v Praze ukazuje, jak člověk mění přírodu

    Před 2 roky
    Díla dvou desítek tuzemských i mezinárodních umělců ve Špálově galerii v Praze apelují na udržitelné a ohleduplné vztahy lidí navzájem i člověka jako druhu k přírodě. Ukazují, jak je příroda lidským působením kontaminovaná a některá naznačují, že by se příroda mohla pokusit nastolit znovu rovnováhu i bez člověka. Výstava se jmenuje Seno, sláma, skládka a odkazuje k projektu umělkyně Zorky Ságlové Seno-sláma uvedené ve stejné galerii v roce 1969. Současnou výstavu připravil kurátorský tým Společnosti Jindřicha Chalupeckého a potrvá do 3. května, uvedli pořadatelé.
     Komentáře
  • Seznam Zprávy

    Přejedl se nám důraz na výkon, nechceme soutěžit, říká laureátka Chalupeckého

    Před 2 roky
    V redakci Seznam Zpráv má na starosti fotografický obsah: obrazy z války i uměleckých galerií. Mimo redakci je ale známá hlavně jako umělkyně, která neúnavně posouvá limity vizuálního média.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Jak uchopit aktuální výzvy. Chalupeckého cenu dostali čtyři tvůrci a kolektiv

    Před 2 roky
    Mladí umělci se zaměřují spíše "na hledání nových možností k uchopení aktuálních výzev, než aby se věnovali kritice příčin vzniku současných krizí".
     Komentáře
  • Seznam Zprávy

    Mezi vítězi Ceny Jindřicha Chalupeckého je i redaktorka Seznam Zpráv

    Před 2 roky
    Nejvýznamnější cena pro umělce do 35 let představila umělce pro svůj 34. ročník. Je mezi nimi i fotoeditorka webu Seznam Zprávy, Lenka Glisníková.
     Komentáře
  • České noviny

    Chalupeckého cenu dostali čtyři tvůrci a jedno umělecké uskupení

    Před 2 roky
    Cena Jindřicha Chalupeckého pro rok 2023 patří čtyřem umělcům a jednomu uskupení. Mezinárodní porota ve 34. ročníku ceny pro výtvarné umělce do 35 let ocenila Kryštofa Brůhu, Lenku Glisníkovou Petru Janda, Gabrielu Těthalovou a kolektiv Stony Tellers. Pořadatelé to dnes řekli novinářům. Letošní společná výstava se uskuteční v galerii PLATO Ostrava od 1. listopadu. Doprovodí ji projekt Propaganda Station nizozemského umělce Jonase Staala. Jeho práce se zabývá vztahem mezi uměním, propagandou a demokracií.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Výraz úzkosti v nejtěžší krizi. Nový překlad Pusté země od T. S. Eliota je nejlepší

    Před 2 roky
    Při překládání zpráv o rozvratu ekonomiky a společnosti za ničivé první světové války v básníkovi zřejmě sílil dojem, že naděje byly plané.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Paralely mezi lidským tělem a vodou. V Praze vystavuje fotografka Sceranková

    Před 2 roky
    Košická rodačka kdysi přešla z bratislavské školy na pražskou akademii k malíři Vladimíru Skreplovi. Pak byla nominovaná na Chalupeckého cenu.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Zemřel filozof, estetik a teoretik umění Petr Rezek

    Před 3 roky
    Patřil k žákům Jana Patočky, věnoval se také architektuře, performanci či teorii kýče. Za své dílo získal ceny Toma Stopparda i F. X. Šaldy.
     Komentáře
  • Expo58art

    Výstava ikonických hraček Libuše Niklové

    Před 3 roky
    Libuše Niklová byla světoznámá česká designérka hraček. Vytvořila přes 230 originálních hraček, které se vyráběly v mnoha variantách, mezi největší fenomén patřily tzv. harmonikové hračky, jejichž kopie lze do 2.10.2022 navštívit na výstavě v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze
     Komentáře
  • Offline Štěpána Křečka

    10 min

    Podcast
    Jiří Příhoda: Prázdnota je nedílnou součástí skutečnosti

    Před 3 roky

    ·

    10 minut

    Jiří Příhoda je český výtvarný umělec, který působí na pomezí sochařství, objektu a architektury. V minulosti se také věnoval videoartu. Mimo to je autorem architektonického designu řady výstav a expozic v galeriích a muzeích umění. Žije v USA a je držitelem ceny Jindřicha Chalupeckého. V roce 2022 uvedl v pražské Galerii Rudolfinum svou výstavu Void (Prázdnota), která se návštěvnicky zařadila mezi dosud vůbec nejúspěšnější. Se Štěpánem si do studia přišel popovídat o osobní i umělecké cestě, tvorbě, kulturních rozdílech, ale i dalších tématech, ve které společné povídání vyústilo.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Jako být v něčí vzpomínce na město. Na drobnou knihu Slavické čtenář nezapomene

    Před 3 roky
    Hrdinka Áňa nadlouho přestává mluvit. Někdy jen mlčení může být odpovědí na zásadní zranění.
     Komentáře
  • Classic Praha

    Z truhláře básníkem a výtvarníkem: Jiří Kolář i po emigraci podporoval mladé talenty, za pozornost ale stojí i jeho dílo

    Před 3 roky
    Artefakty slavného umělce jsou vystaveny jen do září
     Komentáře
  • FMZine

    Marienbad Film Festival představuje program

    Před 3 roky
    Marienbad Film Festival představí formou masterclass projekty umělce a kameramana Michala Blechy a přiblíží umělecký přístup a specifika kameramanství v kontextu výtvarného umění.
     Komentáře
  • Hovory

    23 min

    Podcast
    Konzumací divokých zvířat si zahráváme s další celosvětovou pandemií, varuje přírodovědec

    Před 3 roky

    ·

    23 minut

    „Ať děláme, co děláme, tak ve chvíli, kdy budeme jist divoká zvířata, která neprojdou veterinární kontrolou, tak je tam vždy velké riziko, že se tady roznese další nemoc,“ varuje František Příbrský ze zoologické zahrady v Ostravě. „Pokaždé, když konzumujeme maso z divokých zvířat, tak si zahráváme s potenciálním vznikem další celosvětové pandemie, stejně jako to bylo u covidu-19. Naopak u domestikovaných zvířat by stejné nebezpečí hrozit nemělo,“ dodává přírodovědec.
     Komentáře
  • Hovory

    23 min

    Podcast
    Hostem Hovorů je výtvarník Jiří Příhoda

    Před 3 roky

    ·

    23 minut

    Krátce po třicítce se stal držitelem ceny Jindřicha Chalupeckého pro mladé umělce, po padesátce respektovaným, v zámoří žijícím českým klasikem - tak to alespoň vypadá podle ohlasů na jeho práci. Co znamená, že chce galerie "zneplatnit"? A jaký smysl má vestavět do výstavního prostoru rozhlednu nebo archu? Moderuje Petr Vizina. 
     Komentáře
  • Aktuálně

    Šejnův vodní živel. Královéhradecká galerie otevřela tři nové výstavy

    Před 3 roky
    Představuje zejména výběr z díla Miloše Šejna, který začal tvořit umění na základě putování divočinou.
     Komentáře
  • Akcent

    27 min

    Podcast
    Ceny Magnesia Litera předány. Oceněné tituly čekají vyšší prodeje, co ale zbytek knižního trhu?

    Před 3 roky

    ·

    27 minut

    Situaci na knižním trhu ovlivňuje jak doznívající covid, tak válka na Ukrajině a ekonomické problémy. Velké brněnské nakladatelství Host uvažuje o zastropování či snížení počtu vydávaných titulů, připustil jeho ředitel Tomáš Reichel. Anna Štičková z Knihexu vysvětluje, že malí nakladatelé mohou pružněji reagovat na výkyvy na trhu, mohou si například dovolit některé tituly na poslední chvíli nevydat.
     Komentáře
  • Akcent

    27 min

    Podcast
    KD Eden půjde k zemi, ale není to jen o tom, že Praha 10 nemá na jeho rekonstrukci, tvrdí architekt

    Před 3 roky

    ·

    27 minut

    Místo architektonicky výjimečné stavby KD Eden ve Vršovicích by měla stát nová budova s městskými nájemními byty, komunitním centrem a multifunkčním sálem. Schválila to rada městské části. Hlavní architekt Prahy 10 Jiří Zákostelný vysvětluje, že radnice brala v potaz i představy občanů. Bourání čeká také administrativní komplex Chemapolu. Historička architektury Veronika Vicherková poukazuje na to, že pro poválečné budovy bývají bohužel devastující i změny v samotném okolí.
     Komentáře
  • Akcent

    29 min

    Podcast
    Ráda bych jezdila s filmy po světě, ale festivalový život je drahý, říká úspěšná studentka FAMU

    Před 3 roky

    ·

    29 minut

    Posluchačka animace na pražské FAMU Tereza Kovandová, která uspěla v Bruselu v roce 2019 s krátkým filmem Bloody Fairy Tales, říká, že česká animace má sice ve světě tradici, ale dnes už záleží víc na konkrétním snímku než na autorově národnosti. Podle vedoucí festivalového oddělení FAMU Alexandry Hroncové se podařilo dosáhnout toho, že stále více zahraničních přehlídek poptává tuzemské studentské filmy. Veřejnost se s nimi může seznamovat i díky databázi FAMU Films.
     Komentáře
Reklama