Vzdušné boje v druhé světové válce si většinou spojujeme s našimi piloty působícími v Británii. Nad protektorátem se proháněli až v závěru války, kdy už byli v dosahu amerických bombardérů a stíhaček, které je doprovázely. V roce 1945 přibývalo i mnoho letadel s rudými hvězdami, velmi často amerického původu, ale taky spitfiry. Ve vzduchu burácely turbíny prvních proudových Messerschmittů Me 262, připomněl letecký historik Jiří Rajlich.
Vzdušné boje v druhé světové válce si většinou spojujeme s našimi piloty působícími v Británii. Nad protektorátem se proháněli až v závěru války, kdy už byli v dosahu amerických bombardérů a stíhaček, které je doprovázely. V roce 1945 přibývalo i mnoho letadel s rudými hvězdami, velmi často amerického původu, ale taky spitfiry. Ve vzduchu burácely turbíny prvních proudových Messerschmittů Me 262, připomněl letecký historik Jiří Rajlich.
Před 80 lety podnikli spojenci neúspěšný nájezd na okupovaný přístav Dieppe v Normandii. Šlo o první větší útok na Němci okupované francouzské pobřeží před vyloděním spojenců v Normandii v roce 1944. Do operace Jubilée se zapojilo přes 6 tisíc vojáků z celkem osmi zemí, stovky z nich padly.
Přesně před 80 lety spojenci podnikli neúspěšný nájezd na okupovaný přístav Dieppe v Normandii. Šlo o první větší útok na Němci okupované francouzské pobřeží před vyloděním spojenců v Normandii v roce 1944. Do operace Jubilée se zapojilo přes šest tisíc vojáků z celkem osmi zemí. Nájezd, který měl původně trvat deset hodin, skončil tragicky a zemřely při něm stovky vojáků. Klíčovou roli v bitvě o Dieppe sehráli i českoslovenští piloti.
Ve vzduchu nad kanálem La Manche divoce vířily desítky letadel. Rychlé focke-wulfy napadaly spitfiry ve snaze ubránit bombardovací dorniery, jež se pokoušely útočit na britské lodě. Během britského nájezdu na okupovaný francouzský přístav Dieppe se 19. srpna 1942 odehrála jedna z největších leteckých bitev, v níž slavili úspěchy i českoslovenští letci.
Německá ponorka plula po hladině Biskajského zálivu do Atlantiku. Naráz se z mraku vynořil britský bombardovací wellington. První tři hlubinné nálože ponorku minuly, ale další explodovaly v místě, kde se ponořovala. Na hladině se objevila olejová skvrna, kapitán Josef Nývlt se s největší pravděpodobností stal 10. srpna 1942 prvním československým pilotem, který potopil ponorku.
Za války bojoval v britském Královském letectvu. Z nočního náletu na Brémy už se Alois Rozum z Plzně nikdy nevrátil. Zahynul stejně jako jeho čtyři parťáci v troskách bombardéru sestřeleného nad Nizozemskem. Právě tam budou ve čtvrtek ostatky Čechoslováků po 81 letech pohřbeny se všemi vojenskými poctami.
Jednou z osobností, jimž se prezident Miloš Zeman letos rozhodl udělit státní vyznamenání, je válečný veterán Jan Horal. Pozoruhodný hrdina se zúčastnil bitvy u Dunkerku, v níž byl vážně zraněn. Během komunistické totality z emigrace šlechetně pomáhal perzekvovaným bojovníkům ze západní fronty, kteří si ho za to nesmírně vážili. Vedle toho všeho si ale taky trochu vymýšlel – roky v rozporu s realitou vyprávěl, že patřil k letcům RAF.
Velké pocty se 80 let od bitvy o Británii a současně od své smrti dočká tehdejší největší československé stíhací eso, Josef František. Jeden z Hawkerů Hurricane nově ponese označení stroje, se kterým Čechoslovák skutečně létal.
Nášivka Czechoslovakia na jejich uniformách vzbuzovala respekt i vděčnost Britů. Českoslovenští bombardovací letci patřili patřili v britské RAF k naprosté elitě. 29.července uplynulo 80 let od založení jejich proslulé 311.perutě.
Byl to jeden z nejpozoruhodnějších útěků zpoza železné opony vůbec. Riziko bylo velké. Přesně před 70 lety se bývalým příslušníkům československých perutí ve Velké Británii podařilo současně unést 3 dakoty Československých aerolinií a přistát s nimi v bavorském Erdingu. Seznam Zprávy mluvily s posledním žijícím pamětníkem této historické události.