„Prožil jsem okamžiky vrcholovýho úspěchu. Mám tři děti a pět vnuků, prožíval jsem tu radost, že se mnou vyrůstali, a nemůžu se smířit s tím, že už vyrostli,“ vyznává se v rozhovoru František Ringo Čech.
S divadelními adaptacemi filmových scénářů to nebývá snadné, protože jeviště má zcela jiné zákonitosti než film. Scénář Jiřího Křižana Je třeba zabít Sekala má ale už ve svém základu dramatický potenciál antické tragédie i vrcholného vesnického dramatu, navíc autor adaptace Martin Františák je jedním z mála tvůrců s citem pro venkovské drama. Po Brně, Zlínu a Plzni uvedlo Křižanovu a Františákovu vesnickou moralitu i pražské Divadlo na Vinohradech.
Divadlo na Vinohradech dnes večer uvede premiéru inscenace Je třeba zabít Sekala. Příběh o muži, který se stane proti své vůli najatým vrahem, je známý především z úspěšného českého filmu Vladimíra Michálka.
Film Vladimíra Michálka natočený podle scénáře Jiřího Křižana měl premiéru 3. září 1998 a v tomto roce také získal v deseti kategoriích ocenění Český lev. Cena byla udělena za nejlepší film, režii, scénář, mužský herecký výkon v hlavní roli, ženský herecký výkon ve vedlejší roli, kameru, hudbu, střih, zvuk a výtvarný počin.
Zlínské divadlo uvede v sobotu premiéru inscenace Trnky a hvězdy. Hra, kterou napsal Martin Františák, mapuje příběh rodiny Jelínků z Vizovic spjatých s výrobou slivovice. Režie se ujal Petr Štindl.
Divadelní sezóna sotva začala a v repertoáru Švandova divadla už se objevila dlouho očekávaná novinka. 18. září proběhla premiéra modernizované verze klasické hry Cyrano z Bergeracu. Český překlad Ester Žantovské vychází z počinu britského dramatika Martina Crimpa, který hru představil v Londýně v roce 2019.
Slavný milostný příběh z Paříže 17. století, v němž se upřímný cit schovává za vybroušenou poezii, hru Cyrano z Bergeracu dnes uvedlo Švandovo divadlo na Smíchově.
Mimořádná divadelní lahůdka čeká hned v úvodu sezóny diváky pražského Švandova divadla: 18. září bude mít ve Velkém sále premiéru Cyrano z Bergeracu. Slavný milostný příběh o nosatém šermíři, který se nešťastně zamiluje do své sestřenky, se českému publiku poprvé představí v novém přebásnění oceňovaného britského dramatika Martina Crimpa.
První říjnový den tohoto roku oslaví své 140. narozeniny pražské Švandovo divadlo. Jedná se o nejstarší divadelní scénu na levém břehu Vltavy a třetí nejstarší divadlo v Praze (hned po Stavovském a po Národním). I přes svůj věk však patří k nejprogresivnějším scénám v hlavním městě. Do své 141. sezony vstupuje jako živé centrum kultury a umění a chce diváky oslovit tématy, která rezonují s dnešní dobou. Návštěvníci se tak budou moct těšit na nové zpracování Cyrana z Bergeracu, hru Dějiny násilí nebo silný příběh o Siru Nicholasu Wintonovi.
Horácké divadlo Jihlava (HDJ) se chystá v příští, 82. divadelní sezoně uvést premiéry pěti her, i když jedna z nich už měla letos svoji on-line premiéru. Komedii Čtyři vraždy stačí, drahoušku! odehrál soubor jediného profesionálního divadla na Vysočině 3. dubna před prázdným hledištěm, protože divadla byla kvůli pandemii pro diváky uzavřená. Znovu se otevřou 24. května, kdy HDJ zahájí předprodej na novou sezonu.
Hru Sylva na motivy románu Karoliny Světlé Vesnický román uvede Malé divadlo v Liberci. Režie se ujal Martin Františák. Jeho předchozí adaptace románu z Podještědí Kříž u potoka pro Slovácké divadlo byla nominována na Thálii.
Romantický příběh nenaplněné lásky z úbočí Ještědu na motivy knihy Karoliny Světlé je námětem nového představení libereckého divadla F. X. Šaldy. Jde o první divadelní zpracování Vesnického románu.
Premiéru měla mít inscenace Sylva už na začátku června. Kvůli pandemii ale byla přesunuta na 11. září. Inscenace je ovšem plně nazkoušena, odgenerálkována, ale dovršení celého procesu schází. Místo pátečního prvního představení čekala herce prázdninová odstávka.
Klasický titul Cyrano z Bergeracu v novém přebásnění, světovou premiéru původní hry Srpnové světlo napsanou a zrežírovanou Martinem Františákem, adaptaci slavného románu 1984 George Orwella, světově úspěšné drama Ať vejde ten pravý nabízející to nejlepší ze severské detektivky, upírské romance a psychologického dramatu a také dva provokativní tituly věnované aktuálním tématům dnešní doby - klimatické změně a dozvuku vlny #MeToo.
Daniel Hrbek vystudoval herectví i režii na pražské DAMU a hereckou dráhu začínal pod vedením Petra Lébla v pražském Divadle Na zábradlí. Poté s Petrem Svojtkou a Jiřím Janků založil generační CD 94, ve kterém působil jako umělecký šéf, herec, režisér a spoluautor textů. Od roku 1999 stojí v čele pražského Švandova divadla. Má za sebou řadu režií, je pedagogem DAMU a neustále uvažuje o smyslu divadla a jeho postavení ve společnosti.
Cenu Marka Ravenhilla za nejlepší inscenaci současné hry získal Martin Františák za Hadry, kosti, kůže, jež vypráví o soužití Jana Wericha a Vladimíra Holana.
Cenu Marka Ravenhilla za nejlepší inscenaci současné hry za rok 2019 dostal Martin Františák. Porota ze čtyř nominovaných vybrala jako vítěznou jeho inscenaci hry Pavla Jurdy Hadry, kosti, kůže, která připomíná soužití dvou významných a diametrálně odlišných umělců Jana Wericha a Vladimíra Holana. Uvádí ji Švandovo divadlo v Praze. Ceremoniál, při kterém se ceny předávají, letos kvůli koronaviru nahradilo vyhlášení vítězů v televizi.
Po úspěchu hry Hadry, kosti, kůže, vyprávějící o soužití Jana Wericha s Vladimírem Holanem v jedné vile, připravuje režisér Martin Františák ve Švandově divadle další lákavou novinku.
Básník, dramatik a režisér Martin Františák je od ledna uměleckým šéfem Švandova divadla v Praze. V této funkci vedl už brněnské Divadlo Polárka, ostravské Divadlo Petra Bezruče a činohru brněnského Národního divadla. V sobotu 21. září má ve Studiu Švandova divadla v jeho režii premiéru hra Pavla Jurdy Hadry, kosti, kůže, která vypráví o soužití básníka Vladimíra Holana a herce Jana Wericha ve vile na pražské Kampě.
Původní českou hrou Hadry, kosti, kůže, vyprávějící o herci Janu Werichovi a básníku Vladimíru Holanovi, kteří byli dvacet let sousedy ve stejné vile na pražském ostrově Kampa, otevírá novou sezónu pražské Švandovo divadlo.