Před 1 měsícem
Dlouho to tu nebylo, ale zdá je tu zase incident, kdy je objevena nestabilita u některých procesorů, které jinak vypadají jako plně funkční, v nějaké konkrétní aplikaci. U procesorů Intel Core 13. a 14. generace byly nahlášené problémy ve hrách používajících Unreal Engine 5 a jednu konkrétní knihovnu pro kompresi dat. Je možné, že tento kód odhalil slabé místo architektury, které nezachytila validace a testování CPU při výrobě. Na začátek je třeba říct, že není úplně jisté, zda je opravdu problém přímo v procesorech Intel, protože by na vině mohla být i agresivní nastavení základních desek. Problém se také zřejmě týká jen malé části z vyrobených čipů, takže zatím to nevypadá na nějaké velké důvody k panice. Pády v Oodle a kompilaci shaderů Problémy, o kterých je řeč, jsou hlášené ve hrách, založených na Unreal Enginu a nastávají při dekompresi dat z formátu Oodle od RAD Game Tools (což je od roku 2021 část Epicu) během kompilace shaderů. Dekomprese na nejvyšších modelech procesorů Raptor Lake podle zjištění vývojářů vytváří takovou zátěž, že procesor přestane být stabilní a hra spadne s hláškou, že dekomprese selhala, nebo nastane tzv. nepředvídatelné chování (které může způsobit i pádem nebo zamrznutím OS). Tyto problémy vedle samotných RAD Game Tools coby autorů tohoto softwaru hlásí také autoři her Darktide a Vermintide 2. Her takto postižených pády během kompilování shaderů ale může být víc mezi různými tituly používajícími Unreal Engine a Oodle (například Fortnite, Remnant 2, Hogwarts Legacy). Proč nastane pád právě při kompilování shaderů a jejich dekompresi pro potřeby kompilování? Tato úloha asi používá všechna jádra CPU a vytíží je na maximum, takže se CPU dostává na své maximální spotřeby, může se velmi rychle ohřát a zároveň náhlý nárůst proudového odběru může asi destabilizovat napětí, takže nastává riziko přechodného poklesu napětí pod kritickou úroveň, kdy CPU ztratí stabilitu nebo provede nějaké instrukce chybně. Jinými slovy kompilace shaderů ve výsledku funguje jako jakýsi stress test (ovšem praktickou aplikací) podobný třeba Prime95. Podle RAD Game Tools se nezdá, že by šlo o chybu v samotném softwaru a pravděpodobně jde o projev nestability hardwaru, která může při zpracovávání kódu Oodle nastat na procesorech Raptor Lake s vysokou spotřebou a frekvencemi. Intel u Core 13. a ještě více Core 14. generace posunul frekvence hodně vysoko. Největší problémy mají zdá se procesory Core i9 řady K a KF (i9–13900K/KF, i9–14900K/KF), menší pravděpodobnost problémů je u i7–13700K/KF a i7–14700K/KF. Core i7–13700K Autor: Použito se svolením autora: Ľubomír Samák Jako řešení problému pro majitele těchto procesorů (pokud se u nich nestabilita projeví, což se děje jen u nějakého zlomku procesorů) je doporučeno zrušit všechny formy přetaktování, které by mohly způsobit nestabilitu, a to i různá výchozí nastavení základních desek, které u CPU často odemykají či zvyšují limity spotřeby nebo vyřazují omezení boostu (například limity dle počtu zatížených jader, teplotní kritérium u Thermal Velocity Boostu, různé Multicore Enhancement funkce, které nastavují na všech jádrech takt jednovláknového boostu). Na platformě Intel jsou podobné formy přetaktování na deskách často zapnuté i ve výchozím stavu, takže uživatel může přetatkovávat, aniž by o tom věděl. V případě těchto pádů ve hrách je doporučeno natavit v BIOSu desky ofiicálně doporučené hodnoty limitu spotřeby (253 W). Autoři her doporučují při problémech podtaktovat o 100–200 MHz Podle RAD Game Tools to ale vypadá, že ne za všemi výskyty problému stojí přetaktování. Jako jedno z řešení, pokud nepostačí deaktivovat různé formy přetaktování, je uvedeno snížení maximálních frekvencí procesoru o