Automobilky by klidně mohly pokračovat ve výrobě dvanáctiválců s impozantním výkonem, ale nesplnily by pak emisní limity a byly by vystaveny miliardovým pokutám. Šéf vývoje pohonů a podvozků Škoda Auto Martin Hrdlička v obsáhlém rozhovoru s energetickým expertem Pavlem Janečkem odkrývá zákulisí vývoje spalovacích motorů, přechodu na elektromobilitu i nedávných jednání o emisní normě Euro 7. Normy, které nešly splnit Česká republika sehrála klíčovou roli při vyjednávání o podobě emisní normy Euro 7. „Původní návrh normy byl technicky nerealizovatelný,“ konstatuje Hrdlička. „Proto jsme spojili síly napříč automobilovým průmyslem - výrobci osobních vozů, nákladních automobilů, autobusů, zkušební instituce i akademická sféra.“ Pro ilustraci nesplnitelnosti původních požadavků uvádí Hrdlička příklad z oblasti městských autobusů: „Při průměrné rychlosti 17 kilometrů za hodinu by bylo fyzicky nemožné najet požadovaných 400 000 kilometrů pro ověření emisních parametrů v čase, který nám norma dávala k dispozici.“ Hrdlička důkladně vysvětluje rozdíl mezi normou Euro 7 a limity CO2: „Euro 7 se zabývá škodlivými emisemi, nikoli oxidem uhličitým. CO2 jako skleníkový plyn je samostatným tématem s vlastním systémem regulace,“ vysvětluje. Současný systém pokut je nekompromisní: „Za každý překročený gram musíme zaplatit 95 eur vynásobeno počtem prodaných vozů v EU. Při prodeji milionu vozů a překročení limitu o jediný gram znamená pokuta 95 milionů eur, což je zhruba 2 miliardy korun“ popisuje Hrdlička tvrdou realitu. Automobilka by technicky mohla vyrábět výkonné motory včetně dvanáctiválců, ale systém pokut to ekonomicky znemožňuje. „U CO2 neexistuje přímé legislativní omezení. Můžeme teoreticky produkovat CO2 v jakémkoli množství, ale sankce by byly likvidační,“ vysvětluje Hrdlička. Elektromobily umožní splnit limity Řešením jsou podle Hrdličky elektromobily a hybridy: „Nejde pouze o benefity pro zákazníka v podobě nízké spotřeby hybridního vozu. Jde především o to, jak se dopočítáme k požadovaným hodnotám z globálního pohledu v Evropské unii,“ říká. Systém výpočtu je přitom jasně definovaný: „Když má konvenční vůz emise například 180 gramů CO2 na kilometr a prodáme k němu jeden elektromobil s nulovými emisemi, průměr je 90 gramů, čímž se dostáváme pod limit 95 gramů,“ vysvětluje princip Hrdlička. Ukončení výroby spalovacích automobilů je tak dán tím, že se zkrátka vzhledem k pokutám přestanou vyplatit vyrábět. „Automobilový průmysl představuje 10 procent HDP a 20 procent průmyslové výroby České republiky,“ upozorňuje Pavel Janeček. Hrdlička doplňuje evropský kontext: „Ve srovnání se Slovenskem, kde automobilový průmysl tvoří 12,5 procenta HDP, nebo Německem s 4,5 procenty, je význam tohoto odvětví pro českou ekonomiku mimořádný. Každá změna v automotive má u nás dvojnásobný dopad oproti Německu.“ Celý obsáhlý rozhovor si můžete pustit jako video nebo podcast. Dozvíte se: - Transformace Škody Auto - příběh o tom, jak se z lokálního výrobce stalo globální vývojové centrum pro celý koncern Volkswagen, které dnes vyvíjí motory a podvozky pro značky po celém světě. - Pravda o Euro 7 - detailní vysvětlení, proč byl původní návrh emisní normy nerealizovatelný a jak se díky českému vyjednávání podařilo dosáhnout rozumného kompromisu. - CO2 jako klíčový faktor - vysvětlení systému pokut za překročení emisních limitů CO2 a jejich zásadní vliv na budoucnost automobilového průmyslu, včetně praktických příkladů výpočtů. - Rodinný příběh úspěchu - unikátní vhled do historie Škody Auto skrze příběh tří generací rodiny Hrdličků, od dramatických událostí protektorátu přes vývoj Favoritu až po současnou pozici ve světové automobilové špičc