Znáte to. Přijdete večer z práce, chcete si odpočinout a zapnete si televizi. Pustit film je otázka 5 minut. Málokdo ale ví, co všechno stojí za jeho vznikem a jak dlouho tvorba takového filmu trvá. Co všechno se děje na place a kolik lidí se na tom podílí? A proč se říká, že skutečný film vzniká až v postprodukci? Zjistěte, co všechno tvorba filmu obnáší a v našem kvízu si otestujte, zda rozumíte filmové řeči.
Riziko je neoddělitelnou součástí filmového umění. Každý silný příběh, každé napětí i každé rozhodnutí postavy stojí na hraně nejistoty. Filmový svět odjakživa fascinuje okamžik, kdy se hrdinové rozhodují mezi jistotou a pádem, mezi bezpečím a neznámem. Ať už jde o sofistikovaný loupežný plán, morální dilema nebo odvahu experimentovat s formou, právě riziko dává filmům život, […] Příspěvek Proč jsou filmy posedlé rizikem pochází z NaFilmu.cz
Brendan Fraser, představitel hlavní role v trojici filmů natočených v letech 1999–2008, a Rachel Weiszová, jež hrála v prvních dvou, jednají o účasti v nové filmové kapitole oblíbené série.
Občas vznikne film, který navzdory své vysoké kvalitě nedokáže proniknout k širšímu publiku. Přesně to je případ jihokorejského titulu z roku 2003, jehož název lze volně přeložit jako Zachraňte zelenou planetu! Toto svérázné dílo vypráví příběh chudého muže, který tvrdí, že odhalil blížící se mimozemské spiknutí. Rozhodne se proto unést ředitele místní chemické továrny, o […] Příspěvek Emma Stone možná není z této planety. Konspirační sci-fi režiséra Chudáčků dorazí příští týden pochází z NaFilmu.cz
Je to jeden z těch filmů, jehož společenskou důležitost a nesmírné kvality snad nikdo nemůže zpochybnit. Pro řadu lidí se navíc bude jednat o jeden z nejsilnějších filmových zážitků v životě. I přesto si kultovní Requiem za sen (Requiem for a Dream) jen málokdo pustí znovu – nikdo totiž nechce tak intenzivní a vysilující prožitek plný utrpení a beznaděje zažít znovu. Průlomový film Darrena Aronofskyho v těchto dnech slaví 25 let od premiéry a stále zůstává jedním z nejdepresivnějších filmů, jaké kdy vznikly.
Džíny s pasem „někde mezi“, které nejsou ani nízké, ale ani vysoké, se vrátily. Mid rise modely jsou totiž klasika. Jsou elegantní, univerzální a nechybí v šatníku žádné stylové ženy od New Yorku po Londýn.
Jennifer Lawrence a Robert Pattinson, aktuálně snad nejžádanější herečtí třicátníci Hollywoodu, jsou v intenzivní novince režisérky Lynne Ramsay Die, My Love skoro idylickým párem. Odstěhování na venkov s malým dítětem ovšem spouští poporodní depresi, halucinace a psychotické stavy, což si dle některých ohlasů z Cannes místy v ničem nezadá třeba s Osvícením. Trailer avizuje stylisticky výrazný snímek s fragmentární časovou strukturou, který publikum v tuzemských kinech zneklidní od 6. ledna 2026.
Darren Aronofsky se tímto snímkem přiblížil pojmu „zábava“ snad nejvíc ve své kariéře, aniž by při tom rezignoval na svůj oblíbený koníček: dvě hodiny dupat po hlavním hrdinovi a sledovat, jestli se ještě hýbe.
Začněme trošku zeširoka. Kinařské léto, které se tradičně počítá již od května, patří většinou k nejvýživnějším obdobím pro provozovatele kinosálů. Studia na plátna posílají své nejvymazlenější blockbustery a doufají, že lístků se prodá co nejvíc. Kromě roku 2017 se v tomto období od roku 2012 stabilně v biografech utržilo více než čtyři miliardy dolarů. Jenže s pandemií se to změnilo a kina se ne a ne zmátořit. Namísto postupného oklepávání se z covidu navíc přichází pokles, v roce 2023 se sice šlo lehce přes čtyři miliardy, ale v loňském roce to bylo miliard už jen 3,68 a letošní léto hlásí jemňoučký pokles na 3,67. Není to samozřejmě žádná velká tragédie, ale těch důvodů k juchání zkrátka moc není.
Po předminulém víkendu, kdy americkým kinům vládl animák K-pop: Lovkyně démonů, se do čela návštěvnosti znovu vyšvihla Hodina zmizení. Velkou pozornost ale přitáhl i návrat legendárních Čelistí.
Režisér a scenárista Darren Aronofsky o sobě říká, že neumí dobře dělat žánrové filmy. Pí mělo být sci-fi, Wrestler sportovní drama o návratu zpět na vrchol, Noe klasický biblický film a u ani u Černé labutě nikdo neví, zda je to baletní film, nebo horor.
V roce 2025 uplyne již patnáct let od premiéry oscarového filmu Černá labuť a dodnes se snad na každém kostýmovém večírku či Halloweenu najde alespoň jedna žena, která se nechala inspirovat slavnou filmovou baletkou. Tento ikonický snímek se ale nestal jen milníkem světové kinematografie, položil také základy módního trendu známého jako balletcore. Ten spojuje něžné, éterické prvky primabalerínských kostýmů s drsnou elegancí náročného baletního světa a přináší inspiraci do každodenního stylu. A hitem bude i během podzimu 2025.
Darren Aronofsky je známý spíše tvorbou osobních dramat o hrdinech, kteří někdy v životě udělali špatné rozhodnutí a během filmu se řítí rychlou spirálou do pekel. Případně už v tom pekle jsou a snaží se vyškrábat zase na povrch. V každém případě se často jedná o filmy pomalejšího tempa a spíše s introspektivním hrdinou, chyceným v soukolí sebedestrukce. Proto působilo trochu překvapivě, když se objevil trailer na Život v hajzlu (Caught Stealing), jenž podle dostupných záběrů vypadá jako akční komedie ve stylu rozverných nahláškovaných gangsterek Guye Ritchieho nebo loserovských kriminálních komedií jako Mexičan, Nabít a zabít či Big Lebowski. Nicméně upoutávky trochu klamou tělem.
Máme tu poslední srpnový týden, kdy se v českých kinech objeví osm filmů. Kromě pěti regulérních premiér můžete vyrazit také na anime-depku Hrob světlušek, záznam muzikálu Ty, Romance, v němž ožívají kapitoly z ukrajinských dějin, a Spielbergův průlomový blockbuster Čelisti, který se do kin vrací po padesáti letech od své americké premiéry (v Československu byl uveden o rok později). Avizované novinky si tradičně představíme podrobněji…
Po nepovedeném intimním dramatu Velryba natočil režisér Darren Aronofsky zběsilé akční krimi. Opět předkládá portrét jedince v nesnázích, o jaké se autor slavného Requiem za sen snaží celou kariéru.
Americká kina minulý víkend převzal animák K-pop: Lovkyně démonů, který původně premiéroval na Netflixu už před dvěma měsíci. Stal se prvním titulem služby, který ovládl domácí box office žebříček.
Asi se všichni shodneme, že Orlando Bloom má nejhvězdnější období kariéry už dávno za sebou. Éře Pána prstenů a Pirátů z Karibiku odzvonilo, herecký sympaťák ale o sobě dává tento rok konečně výrazněji vědět. Po povedené komedii V utajení ho totiž uvidíme také v dramatu The Cut, v němž se odhodlal k razantní fyzické proměně a sáhl si dle všeho na maximum svých hereckých možností. Upoutávka slibuje poměrně intenzivní a vysilující zážitek.
Populární hollywoodský herec neměl cestu na výsluní jednoduchou. Poté, co se proslavil díky Mumii a Tarzanovi, následoval strmý pád. Zažil sexuální obtěžování, veřejně se probíral jeho rozvod a z filmových pláten téměř zmizel. K tomu se přidaly i zdravotní problémy. Jaký je příběh Brendana Frasera?
Srpen 2025 je pořádně nabitý! Které z nových filmů a seriálů byste si neměli nechat ujít? Přinášíme redakční výběr toho nejlepšího, co nás v srpnu čeká v kinech i na streamovacích službách.
První polovina srpna bude mít na streamu z nějakého důvodu nádech Halloweenu a strašení. Na naši planetu se podívá nový Vetřelec a Wednesday a ostřílení herečtí důchodci budou řešit tajemnou vraždu. Dorazí také druhá řada komiksového Peacemakera, Jason Momoa jako havajský …
Máme zde nový Kalendář nerda, který vám poradí, kterým filmovým a seriálovým titulům byste měli dát šanci. Těšit se můžete na návrat členky Addamsovy rodiny, novou Bláznivou střelu a další novinky.
Doba dovolených zatím nekončí, to ale neznamená, že si člověk nenajde čas na sledování zajímavých novinek. Srpen na Disney+ bude rozhodně lákavý, konečně se totiž dočkáme premiéry dlouho očekávaného sci-fi seriálu Vetřelec: Země. Vrátí se také Chris Hemsworth a jeho dokument Tělo nezná hranic a nebude chybět ani děsivá true crime série. (Pokračování textu…)… Zdroj
Eliza McNitt není v nových médiích žádným nováčkem. Její projekt z roku 2017 Fistful of Stars se zabýval zrozením hvězd ve virtuální realitě, zatímco pokračování Spheres zkoumalo černé díry a zánik hvězd. Ve svém krátkém snímku Ancestra nicméně McNitt využila z AI nástrojů Googlu k vyprávění hluboce osobního příběhu. Ve spolupráci s Google Deepmind a studiem Primordial Soup režiséra Darrena Aronofskyho využila kombinaci reálných záběrů a médií generovaných AI k vyprávění o svém vlastním traumatickém narození. Výsledkem je podivný dramatický kraťas, ve kterém skutečné emoce reálného hereckého výkonu zápasí s umělostí AI obrazu. Film začíná v okamžiku, kdy se u hlavní postavy (Audrey Corsa, hrající McNittovu matku) promění běžná návštěva v rámci prenatální péče v akutní porod. V ten moment začínáme slyšet, jak přemítá nad tím, jak její dítě, stejně jako všechny živé bytosti ve vesmíru, jsou propojené – evokuje to poetickou povahu Malickových filmů. Střídáme mezi hereckým výkonem Audrey, záběry generovanými pomocí AI a makro a mikro fotografiemi. V závěru Audrey drží dítě, které bylo do záběru vloženo pomocí AI Googlu, na základě popisů, díky kterým vypadá jako McNitt jako nemluvně. Přetrvávající stín ambicí Googlu v oblasti umělé inteligence se nedá jen tak ignorovat. Tohle není jen umělecký film – je to pokus o legitimizaci používání nástrojů AI hlasem McNitt. Což zůstává problematické vzhledem k tomu, že modely Googlu včetně Veo a další technologie DeepMind byly trénovány na existujícím obsahu a dílech chráněných autorským právem. Prestižní kraťas z produkce studia Darrena Aronofskyho však tento prvotní hřích nesmaže. „Byla jsem vyzvána k tomu, abych přišla s takovým nápadem, do kterého bych mohla zahrnout AI,“ řekla McNitt v rozhovoru v podcastu Engadget. „A pro mě bylo důležité odvyprávět hluboce osobní příběh, což se mi dosud nedařilo… AI skutečně přineslo tuto příležitost dostat se do těchto světů, kam se kamera nedostane, od kosmu po vnitřní svět matčina lůna.“ Pokud jde o ospravedlnění používání nástrojů AI, které lze v tuto chvíli poctivě označit za plagiátorské technologie, McNitt uvádí, že takové rozhodnutí musí učinit každý umělec sám za sebe. V případě snímku Ancestra chtěla McNitt využít AI k vytváření obtížně realizovatelných záběrů, jako je třeba počítačem generované dítě, které vypadá jako ona na základě fotografií pořízených jejím otcem. To jí přišlo etičtější než najmout skutečného novorozence, přičemž výsledek je přesvědčivější než používání panenky nebo počítačem animovaného dítěte. „Myslím, že použití AI bylo pro tento příběh opravdu důležité a myslím, že je na každém umělci, aby se rozhodl, jak tyto nástroje chce používat a jak je chce definovat,“ řekla. „To pro mě bylo u tohoto projektu také něco, u čeho jsem musela stanovit opravdu silnou hranici, protože jsem nechtěla, aby herci byli AI herci, musí to být lidé s duší. Opravdu a hluboce věřím tomu, že lidství dokáží ztvárnit pouze skuteční lidé. A proto si myslím, že je opravdu důležité, aby ve středu každého příběhu stáli lidé.“ V tomto ohledu McNitt také spolupracovala s desítkami umělců na vytváření zvuků, obrazu a AI médií ve snímku Ancestra. Je zde obava, že video nástroje AI umožní komukoli zadat několik popisů a vytvářet snímky z nenáročných záběrů, McNitt však uvádí, že úzce spolupracovala s týmem inženýrů DeepMind, kteří vytvářeli popisy a procházeli výsledky, aby našli záběry, které chtěla. (Vypršel mi čas, než jsem se jí stihl zeptat na obavy ohledně životního prostředí spojené s generativní AI, ale v tomto okamžiku už víme, že vyžaduje značné množství elektřiny a vody. A to včetně nároků na trénování modelů i jejich provoz v cloudu.) „Myslím, že s tím, jak se [generative AI] vyvíjí, je odpovědností společností nevyužívat díla chráněná autorskými právy a respektovat umělce a stanovovat tyto hranice, aby byli umělci chráněni,“ řekla McNitt, když byla dotázána na své myšlenky ohledně budoucích modelů AI, které budou kompenzovat umělce a nebudou vytvářeny na základě ukradeného obsahu.
Dwayne Johnson není známý zrovna komplexními charakterními rolemi, nicméně tuto skutečnost se zřejmě sám snaží změnit. Momentálně pracuje se dvěma spíše uměleckými režiséry, nedávno se k nim přidal tvůrce intelektuálních sci-fi i intenzivních psychologických dramat.
Studio A24 připravuje nový psychologický thriller jménem Breakthrough, ve kterém má jednu z předních rolí ztvárnit Dwayne Johnson. Snímek by si pod režisérský palec mohl nakonec vzít Darren Aronofsky.
Těžko si představit špičkovější filmový štáb než ten, který stojí za nadcházející premiérou Dopaden při činu (Caught Stealing). Krimikomedie Darrena Aronofskyho (Requiem za sen), která vstoupí do kin od 28. srpna, v traileru zpřehledňuje divokou sérii omylů s Austinem Butlerem, Mattem Smithem a Zoë Kravitz.
Těžko si představit špičkovější filmový štáb než ten, který stojí za nadcházející premiérou Dopaden při činu (Caught Stealing). Krimikomedie Darrena Aronofskyho (Requiem za sen), která vstoupí do kin od 28. srpna, v traileru zpřehledňuje divokou sérii omylů s Austinem Butlerem, Mattem Smithem a Zoë Kravitz.
Darren Aronofsky patří mezi filmaře, jejichž nové filmy jsou vždy velkou událostí. A už na konci léta nám nadělí svůj krimi thriller Dopaden při činu, ve kterém hlavní roli ztvární Austin Butler.
Darren Aronofsky, známý svými temnými a psychologickými filmy, přichází s novým kriminálním thrillerem Dopaden při činu (Caught Stealing), ve kterém hlavní roli ztvárňuje Austin Butler. Adaptace románu Charlieho Hustona, slibuje napínavý příběh z 90. let v New Yorku, kde se …
Přednedávnem začalo natáčení hororu Pendulum, který si vzal pod režisérský a scenáristický palec Mark Heyman. V hlavních rolích se představí Norman Reedus, Joseph Gordon-Levitt a Phoebe Dynevor.
Co má společného Rekviem za sen, Strom života, 8 míle a Noc na zemi? Pod zdánlivě neslučitelnými kanonickými filmy je podepsaný americký střihač Jay Rabinowitz. Dvorní kolega Jima Jarmusche stál také u začátků Darrena Aronofského a byl u největšího projektu …
Už nějaký čas víme, že streamovací služba Netflix připravuje novou filmovou adaptaci románu Cujo od legendárního Stephena Kinga. Tu by mohl nakonec natočit slavný americký filmař Darren Aronofsky.
Další filmový MCU Spider-Man, ve kterém si titulní roli opět zopakuje Tom Holland, hlásí významnou hereckou posilu. Ke snímku se připojila Sadie Sink, hvězda z úspěšného seriálu Stranger Things.
FAMU přivítá Jaye Rabinowitze, jednoho z nejuznávanějších filmových střihačů současnosti a dlouholetého spolupracovníka Jima Jarmusche. Od 24. do 27. března povede mentoringový program, v jehož rámci se studující zúčastní individuálních konzultací a masterclass, kde přiblíží svůj přístup k filmové montáži …
Obsazení filmu Caught Stealing, nového celovečeráku slavného filmaře Darrena Aronofskyho, se nám dále rozšiřuje. K filmu se nyní připojil rapper Bad Bunny, kterého můžeme znát z akčňáku Bullet Train.
Stal se v pořadí šestým představitelem oblíbeného agenta 007, a ačkoli na něj zpočátku nikdo nesázel, zahrál si s velkým úspěchem nakonec v pěti posledních bondovkách. A náhrada za něj zatím není. Daniel Craig slaví 2. března 56. narozeniny.
Milovník hlasitých alegorií a vkusných šátků Darren Aronofsky slaví 55 let. Rodilý Newyorčan si stihl vybudovat renomé jednoho z nejvýraznějších amerických režisérů své generace, byť jeho pozice v kánonu rozhodně nemůže být vrtkavější. Někteří si jeho tvorbu spojují s nejsilnějšími diváckými zážitky svého života, jiní ho mají za kýčaře a ezoterického patlala. Pokusme se tedy o nemožné a seřaďme si jeho filmy od nejhoršího po nejlepší.
Brendan Fraser, jehož velký filmový návrat dal dokonce vzniknout novému slovu „breinaissance“, získal v letošním roce Oscara za ztvárnění protagonisty snímku Velryba. A už si také vybral další roli. Bude jí komedie studia Searchlight Pictures Rental Family japonské režisérky Mitsuyo Miyazaki.
Uznávaný režisér Darren Aronofsky se chystá natočit životopisný film o Elonu Muskovi, miliardáři, podnikateli, generálním řediteli společnosti SpaceX a kontroverzním majiteli sociální sítě X.
Knižní biografie amerického miliardáře Elona Muska, jejímž autorem je Walter Isaacson, dostane filmovou podobu. Práva na adaptaci získalo hollywoodské studio A24, napsal server Variety. Na životopisném snímku bude jako režisér pracovat Darren Aronofsky, o obsazení zatím jasno není.
Filmová Mumie byla velmi úspěšná, a tak se dočkala pokračování. Mumie se vrací měla premiéru v roce 2001 a zahrála si v ní stejná trojice hrdinů jako v prvním díle. Hlavní ženskou roli dostala opět Rachel Weisz, která si vzala herce Daniela Craiga. S ním má dceru Grace. A jak se svěřila pro deník People, dívka je úplně stejná jako její táta.