Evropská unie technologicky zaostává za světem, zejména USA a východní Asií. Prý je tomu tak i kvůli přebujelé regulaci. Brusel se teď proto snaží své dřívější chyby napravit: ruší či zmírňuje zavedené povinnosti a stahuje návrhy, které ještě ani nezačaly platit. Jak mu to jde? Upřímně, nic moc.
EU nastavila pravidla digitálního prostředí především tak, aby chránila soukromí svých občanů. Jenže těm stejným lidem to přineslo byrokracii a řadu obstrukcí.
Americká technologická společnost Meta Platforms, která provozuje sociální sítě Facebook a Instagram, musí ve Španělsku zaplatit internetovým médiím 479 milionů eur (11,5 miliardy korun). Podle rozhodnutí obchodního soudu v Madridu se Meta dopustila nekalých obchodních praktik a také porušení evropského nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Informuje o tom agentura Reuters. Proti rozhodnutí se Meta může odvolat.
Americká technologická společnost Meta Platforms, která provozuje sociální sítě Facebook a Instagram, musí internetovým médiím ve Španělsku zaplatit 479 milionů eur, tedy 11,5 miliardy korun. Podle rozhodnutí obchodního soudu v Madridu se firma dopustila nekalých obchodních praktik a také porušení evropského nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Proti rozhodnutí se Meta může odvolat.
Americká technologická společnost Meta Platforms, která provozuje sociální sítě Facebook a Instagram, musí ve Španělsku zaplatit internetovým médiím 479 milionů eur (11,5 miliardy korun). Podle rozhodnutí obchodního soudu v Madridu se Meta dopustila nekalých obchodních praktik a také porušila evropské nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Informuje o tom agentura Reuters.
Díky novým pravidlům budou muset weby akceptovat centrální nastavení uživatele, které bude možné změnit přímo v prohlížeči nebo v systému. Další novinky mají přispět k výrazné redukci množství zobrazených lišt.
Evropská komise slíbila, že snížením administrativní zátěže v digitální oblasti ušetří evropským firmám do roku 2029 až 121 miliard korun. Největší změnou je úprava harmonogramu pro zavádění pravidel pro používání umělé inteligence. Jejich účinnost se má odložit na dobu po vydání potřebných technických norem. Evropská komise představila takzvaný digitální omnibus.
Evropská komise (The European Commission (EC)) dnes oznámila nový digitální balíček, kterým ruší některá pravidla zavedená v rámci Obecného nařízení o ochraně osobních údajů (General Data Protection Regulation (GDPR)), které evropské spotřebitele chrání od roku 2018. V rámci této balíčkové změny jsou také upravena pravidla ohledně používání cookies, jejichž cílem by měl být menší počet pop-up oken s výzvou k souhlasu s používáním cookies. Evropská komise uvádí, že uživatelé budou moci souhlasit s používáním cookies jediným kliknutím, přičemž tyto preference budou uloženy v centrálních nastaveních webových prohlížečů a operačních systémů. Zní to, že bude třeba, aby měli výrobci prohlížečů v rámci prohlížeče přepínač, kterým budou webové stránky informovat o preferencích uživatele ohledně používání cookies a který eliminuje potřebu souhlasu s používáním cookies na jednotlivých webech. Kromě změn v pravidlech týkajících se souhlasu s používáním cookies umožňuje návrh Evropské komise například využívat osobní údaje pro trénink umělé inteligence bez explicitního souhlasu, zjednodušuje pravidla pro podávání zpráv o kybernetické bezpečnosti, zjednodušuje přístup k datům a další. Kompletní informace najdete v tiskové zprávě Evropské komise. Toto oznámení také odkládá implementaci částí zákona o umělé inteligenci a firmám dává delší lhůtu pro splnění daných pravidel. Kritici těchto změn naznačují, že Evropská komise oslabuje GDPR a omezuje ochranu spotřebitelů. Evropská digitální práva (European Digital Rights (EDRi)) uvedla, že změny navrhované Evropskou komisí riskují „demontáž samotných základů lidských práv a politiky technologií v EU.“ Štítky: Evropská komise, Evropská unie, GDPR Tento článek s názvem „Európa chce omezit otravná pop-up okna o používání cookies podle GDPR“ se původně objevil na MacRumors.com Diskutujte o tomto článku na našem fóru
V posledních dnech se zdá, že Evropská komise připravuje určitý odklon od současných pravidel shrnutých v tzv. AI Act s přesahem do GDPR a ePrivacy. Plán nazvaný „Digital Omnibus“ má zajistit změkčení pravidel plánovaných v uvedených legislativách. Úprava by měla být představena 19. listopadu.
I jediná vyžádaná nabídka může nakonec znamenat dalších deset nevyžádaných. Obtěžující marketingové hovory a zprávy se staly běžnou realitou a často se jim nejde jednoduše úplně vyhnout. Možnosti, jak je výrazně omezit, ale existují. Poradíme.
Když se člověk brání zneužití svých dat u velké platformy nebo sociální sítě, neměl by na rozhodnutí čekat roky. Nová evropská pravidla pro vymáhání GDPR proto stanovují závazné lhůty pro přeshraniční případy. Podle kritiků však reforma může zároveň zúžit možnosti, jak se domoci plné ochrany práv.
Nový zákon o kybernetické bezpečnosti posílá tisíce firem do právního minového pole. Velké a strategicky významné firmy si budou muset hlídat bezpečnost svých dodavatelů. Standardizují smlouvy a menší a střední podniky kvůli tomu ztratí vyjednávací sílu.
Nový zákon o kybernetické bezpečnosti posílá tisíce firem do právního minového pole. Velké a strategicky významné firmy si budou muset hlídat bezpečnost svých dodavatelů. Standardizují smlouvy a menší a střední podniky kvůli tomu ztratí vyjednávací sílu.
Po srpnových bruselských prázdninách, kdy úředníci z institucí čerpají dovolenou, se pomalu roztáčí kola unijních aktivit, které se dotýkají digitálního prostředí.
Evropská unie plánuje zjednodušit stávající pravidla pro souhlas s cookies. Řešením jsou výjimky nebo jednorázové nastavení preferencí v prohlížeči. Proti sobě stojí zájmy technologického průmyslu a přísných ochránců soukromí.
E-shopy mají mít nově za povinnost nabídnout zákazníkům možnost odstoupit od smlouvy do 14 dnů také prostřednictvím tzv. tlačítka pro odstoupení od smlouvy.
Zábavné úpravy fotek pomocí umělé inteligence jsou fajn, ale skrývají i odvrácenou tvář. Než AI poskytnete další selfie nebo rodinnou momentku, měli byste vědět, kde snímky končí a jaká rizika tím podstupujete.
Bezpečnostní kamery dnes patří k běžným způsobům, jak si lidé chrání svůj domov, firmu nebo zahradu. Jenže jakmile přijde na jejich umístění, začíná to být právně zajímavé. Česká legislativa totiž přesně určuje, kam kameru dát smíte a kde už se to nehodí. Někdy se kvůli těmto pravidlům dokonce prodávají jen atrapy.
Málokdo by čekal, že investice do kamerového systému na ochranu vlastního majetku může skončit pokutou, soudním sporem a reputační újmou. Přesto se to stalo jednomu z majitelů rodinného domu a stálo ho to víc než případné vloupání.
Při kyberútoku na nymburskou nemocnici minulý týden mohly uniknout osobní údaje pacientů. Zda a v jakém rozsahu byly opravdu odcizeny, se vyšetřuje, uvedla nemocnice na svém webu.
DeepSeek má problém. Čínský AI startup čelí zákazu v Německu. Důvodem jsou obavy o bezpečnost dat uživatelů. Komisařka Meike Kamp varuje: osobní informace bez ochrany proudí rovnou do Číny.
Fakt, že ho vytvořil francouzský startup a že je v souladu s pravidly a regulacemi EU, jako je GDPR a Zákon EU o umělé inteligenci, také přispívá k jeho atraktivitě
Strategy kupuje bitcoin jak o život: taková koncentrace v jedněch rukách je ale prý nebezpečná. Evropa zvažuje další bitvu proti bitcoinu. Zhackovaný účet paraguayského prezidenta prohlásil bitcoin za zákonné platidlo a nezhackovaný účet argentinského prezidenta prý nedělal nic nemravného, když promoval podvodný memecoin. Je tu Týden v kryptu.
Uživatelé sociálních sítí a internetových platforem mají možnost je požádat o svá data podle obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Přinášíme návod, jak je získat, a vidět tak, jaká data shromáždily. Osobní údaje mohou sloužit společnostem k prodeji cílené reklamy. Jednou z největších společností, která na tom postavila svůj obchodní model, je Meta. Popsali jsme i tři způsoby, jak omezit nakládání s daty pro účely reklamy.
Úniky osobních údajů u mobilních operátorů, kamery sledující veřejný prostor, nevyžádané reklamy v e-mailu nebo zpracování zdravotních dat policií během covidu – to vše řeší Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ), který dnes slaví 25 let své existence.
Delší zkušební doba, výhody pro pracující rodiče či konec zákazu mluvit o vlastní mzdě. To jsou některé změny, které v pracovním právu začnou platit od 1. června. Jak se vyvarovat ve firmě problémům, radí expertky Klára Cowan a Hana Sára Korcová z poradenské společnosti ASB Group.
Evropská komise má představit zásadní úpravy Obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Toto nařízení, které bylo dlouho považované za „nedotknutelné“, se má dočkat zjednodušení, píše server Politico. Přes kritiku podnikatelů si komise stála za tím, že před sedmi lety prosazená pravidla chrání právo lidí na soukromí. Nyní však dává pravděpodobně některým kritikům za pravdu, když v rámci čerstvého boje proti regulacím a byrokracii chystá zjednodušení.
S kamerovými systémy se setkáváme nejen na ulicích, v obchodech nebo na úřadech, ale stále častěji i na pracovištích. Nezřídka v rozporu se zákonem, který stanoví, kdy a k čemu mohou být využívány a za jakých podmínek.
Irský úřad pro ochranu osobních údajů, Komise pro ochranu údajů (DPC), v pátek uvedl, že zahájil vyšetřování společnosti X Elona Muska kvůli tomu, jak sociální média platforma využívá osobní údaje shromážděné od evropských uživatelů k trénování Groku. DPC bude vyšetřovat, jak X zpracovává osobní údaje „obsažené“ v veřejně přístupných příspěvcích evro
Evropská unie chystá zmírnění směrnice o osobních údajích známé jako GDPR. Některé principy směrnice, kterou prosadila před sedmi lety, využívaly, kvůli zjednodušení procesů i některé globální firmy při fungování mimo EU. Tehdy EU komplexní směrnici, kterou řada firem kritizovala kvůli vysokým nákladům při jejím uplatňování, obhajovala s důrazem na právo lidí na soukromí. Nyní však EU dá pravděpodobně některým kritikům za pravdu, když v rámci čerstvého boje proti regulacím a byrokracii Evropská…
Je ve firmách celkem běžné, že zaměstnanci vstupují do areálu a jednotlivých objektů „na kartičku“. Ta je nezřídka opatřena i fotografií zaměstnance. Ta je ovšem citlivým údajem a zaměstnavatel s ní nemůže zacházet, jak se mu zlíbí. Jaká platí pro zacházení s fotografiemi tohoto typu pravidla?
Krušné období Trumpových cel přečkáme. Snazší by to ale bylo, kdyby česká vláda nenakládala firmám další regulatorní zátěž a místo toho deregulovala. Ukazuje se však, že na to se spoléhat nedá.
Bojovnice za lidská práva Tanya O'Carrollová uspěla v tom, že donutila obří sociální médium Meta, aby nepoužívalo její data pro cílenou reklamu. Dohoda je obsažena v urovnání individuální žaloby, kterou podala proti sledování a profilování ze strany Meta v roce 2022. O'Carrollová tvrdila, že právní právo vznést námitku proti použití jejích údajů pro reklamní účely nebylo respektováno.
Je ve firmách celkem běžné, že zaměstnanci vstupují do areálu a jednotlivých objektů „na kartičku“. Ta je nezřídka opatřena i fotografií zaměstnance. Ta je ovšem citlivým údajem a zaměstnavatel s ní nemůže zacházet, jak se mu zlíbí. Jaká platí pro zacházení s fotografiemi tohoto typu pravidla?
Podnikání svazujou nové a nové regulace. Se říká. A je to pravda. A některé regulace zas podnikání rozvazujou. Když třeba trošku pokrotí monopoly, aby na trh pustily i menší. Nebo když v jejich důsledku zlevní placení mezi firmami i mezi lidmi. Takže některá ta písmenka vůbec nejsou zlá. Ukažte v kvízu, jak se v nich vyznáte.
Zatímco jednotná evropská pravidla, zda a jak mohou média používat tzv. consent wall, zatím neexistují, český úřad pro ochranu osobních údajů rozjel s vydavateli první řízení.
Meta, technologický gigant stojící za platformami Facebook a Instagram, se ocitá v centru evropského regulačního boje. Poté, co čelil dlouhodobému tlaku ze strany Evropské unie na změnu svého reklamního modelu, nyní přichází se zásadními úpravami. Jaké změny čekají na evropské uživatele a jak Meta hodlá vyhovět regulacím, aniž by utrpěl její příjem?
Opouštíte své zaměstnání. Vyřídíte všechny potřebné dokumenty, sbalíte si věci do krabice a rozloučíte se s kolegy. Kromě toho ale ještě vyvstává otázka, co se teď bude dít s vaším pracovním e-mailem a telefonem.
Vláda chce zpřísnit tresty za rozesílání nevyžádaných obchodních sdělení. Pokuty mají stoupnout z až deseti milionů korun na až dvacet milionů eur, tedy přes půl miliardy v korunách. Návrh zákona o digitální ekonomice vláda navrhla projednat ve zrychleném režimu. To ale poslanci odmítli. „Jsme papežštější než papež,“ zaznělo mimo jiné.
Ochrana a zpracování osobních údajů je klíčovým prvkem při provozování jakékoliv webové stránky. Vzhledem k Obecnému nařízení o ochraně osobních údajů v rámci EU je ochrana osobních údajů právní i etickou otázkou. Kdo je odpovědný za dodržování zásad? Odpovědnost za dodržování zásad ochrany a zpracování osobních údajů je vždy správce údajů. Správcem údajů se myslí […] The post Zpracování osobních údajů – na co si dát pozor při spouštění nového webu? appeared first on Blog Orange Academy.
Dobrý sluha, ale zlý pán: Za kameru na čelním skle rozdává Policie nově vysoké pokuty. Kdo by to byl řekl, že skromná kamera na palubní desce, tichý svědek našich dobrodružství na silnici, se může změnit v královnu právních dramat, pokud není správně umístěna?
Provozovatel alternativní taxislužby Uber dostal v Nizozemsku pokutu 290 milionů eur (7,3 miliardy korun). V rozporu s pravidly Evropské unie posílal osobní data evropských řidičů taxi do centrály ve Spojených státech, oznámil nizozemský úřad pro ochranu osobních údajů (DPA). Uber s pokutou nesouhlasí.
Místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) přiznává, že nový digitální systém stavebního řízení má nedostatky, odmítá ale, že by nebyl jako celek funkční. V pátečním pořadu Události, komentáře zopakoval, že kvůli kauze nehodlá odstupovat z čela resortu. Předseda sněmovního podvýboru pro e-Government a starosta Valašského Meziříčí Robert Stržínek (ANO) ministrovi vyčetl vše od podoby školení práce se systémem po to, že se zaváděl v době prázdnin, což označil za „blbost“.
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (anglicky General Data Protection Regulation). Nařízení Evropské unie z roku 2016, jehož cílem je výrazně zvýšit ochranu osobních údajů občanů.
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (anglicky General Data Protection Regulation). Nařízení Evropské unie z roku 2016, jehož cílem je výrazně zvýšit ochranu osobních údajů občanů.