Červencový aerosalon v britském Farnborough ukázal, že se trh s dopravními letadly pomalu zotavuje, aerolinky a leasingové společnosti si jich objednaly přes pět set, což je však hluboko pod rekordními čtrnácti stovkami z roku 2018.
Za chaos v letecké dopravě, kdy aerolinky ruší lety, protože nemá kdo odbavit zavazadla nebo protože chybějí členové posádek, jsou částečně zodpovědné i samy letecké společnosti, nejen letiště. Shodují se na tom piloti, které oslovila televize CNBC. Současné problémy označují za toxickou situaci, která je výsledkem snahy aerolinek tlačit na co nejnižší ceny. V sázce proto může být podle nich i bezpečnost.
Evropská letiště nemají dost personálu. Cestující tráví hodiny ve frontách na odbavení, i tak ale často zmeškají let. A nikdo neví, po kom žádat odškodnění za zkaženou dovolenou nebo zrušené obchodní schůzky.
V současné době není zaručeno, že se pravidelný let v Evropě vůbec uskuteční. Jen od dubna do června zrušilo 10 evropských letišť více než 64 000 spojů. V neděli (17. července) byly jen v Itálii zrušeny lety pro 100 000 cestujících. A bude to jen horší. Očekává se, že na dvou třetinách evropských letišť se letos v létě nevyhnete zpožděním, píše italský deník iLsole24ore.
Ranvej na vojenské letecké základně nedaleko Oxfordu se kvůli vysokým teplotám roztekla. Oznámila to v pondělí posádka základny Britského královského letectva (RAF) Brize Norton a dodala, že proto musela používat alternativní startovací plochy pro letadla. Provoz přerušilo i londýnské letiště Luton, informovala agentura Reuters.
Zhruba 500 letů zrušili v průběhu dneška v Itálii v důsledku stávky zaměstnanců. Médiím to podle agentury AP sdělil představitel odborů Fabrizo Cuscito. Protestní akce trvala čtyři hodiny a účastnili se jí zaměstnanci nízkonákladových aerolinií či pracovníci letové bezpečnosti.
Společnost American Airlines v neděli značně rozezlila cestující. Na letišti v Charlotte je totiž nechala nastoupit do již zpožděného letadla, aby ho o dvacet minut později zase museli opustit. Důvod byl poměrně prostý - posádce totiž skončila směna a podle bezpečnostních opatření už nemohla v daný den pracovat.
Nedostatek personálu, škrty spojené se snižováním platů, ale také velká pocovidová poptávka po leteckém cestování. To jsou důvody proč se nyní aerolinky dostávají do krize a na letištích panuje chaos. Koronavirová krize totiž leteckému odvětí a cestovatelství zvlášť zasadila tvrdou ránu, ze kterého se aerolinky dosud nevzpamatovaly. Problémy pociťují i mnozí Češi, kteří se rozhodli strávit dovolenou v zahraničí. Stále se totiž ruší desítky a stovky letů právě kvůli chybějícímu personálu.
Zájem Čechů o cestování letos v létě zvedl prodeje letenek, i když jsou v průměru dražší až o dvacet procent než v předcovidových časech. Úplně se změnily nákupní zvyky cestujících.
Dramatickou cestu na dovolenou měli cestující letu EZY8303 z londýnského letiště Gatwick na španělský ostrov Menorca. Stroj společnosti EasyJet dovedla k přistání v Maó-Mahón, hlavním městě ostrova Menorca, stíhačka F-18, píše server deníku Bild. Na palubě letadla byla totiž nahlášena bomba. Osmnáctiletého mladíka, který přímo z paluby poplach způsobil, čeká soud a s největší pravděpodobností bude muset start stíhačky zaplatit.
Evropská letiště i aerolinky bojují s protestujícím personálem. Například zaměstnanci společnosti Ryanair ve Španělsku si na červenec naplánovali téměř dva týdny stávky.
Kvůli stávce palubního personálu aerolinek Ryanair a easyJet ve Španělsku bylo v sobotu zrušeno 15 letů na Pyrenejský poloostrov a z něj a dalších 175 letů bylo zpožděno, uvedla agentura AFP. Podobná situace panuje i na pařížském letišti Charlese de Gaullea, který už ve čtvrtek ochromila stávka letištních pracovníků za vyšší mzdy. Do normálu by se tam měl provoz vrátit až v neděli.
Češi mají k vodě kladný vztah. Vedle tradičního sjíždění řek na kánoích a raftech v posledních letech objevili i jachting. A to jak na tuzemských jezerech a přehradách, tak v zahraničí na moři. Obliba plaveb na motorových lodích a plachetnicích roste po útlumu během první části pandemie i celosvětově.
Pandemie covidu nepřestává zasazovat rány cestování, jak ho lidé znali dřív. Následky dvou let s tvrdými omezeními pokračují a pro cestující nejen z Česka to znamená rušené lety na poslední chvíli, dlouhé fronty a například i důsledky v podobě desetitisíců korun navíc, které je třeba vynaložit pro cestu domů. S jedním z takových zážitků se na deník Echo24 obrátil i jeden ze čtenářů.
Pasažérky společnosti easyJet si pořídily letenky na místa, která neexistovala. Zjistily to po nástupu do letadla, když namísto určené řady sedadel objevily prázdný prostor. Ženy si po chvilce našly nové sedačky, nikdo z posádky jim však podle jejich slov neporadil ani nepomohl.
Chaos v britské dopravě pokračuje. Stávkuje se na železnici a na protestu se dohodli i zaměstnanci letecké společnosti British Airways a největšího evropského letiště Heathrow. Práci nejspíš zastaví v červenci.
Letecká doprava se v letošní sezóně potýká hned s několika výzvami naráz. Chybí pozemní letištní personál, ten stávající stávkuje za vyšší mzdy a lidé chtějí po covidové pauze zase do světa. Výsledkem je chaos.
Palubní personál britských aerolinek easyJet se chystá v červenci devět dnů stávkovat. Důvodem je zastavené jednání s leteckou společností o mzdových a pracovních podmínkách. Protest může zkomplikovat turistický ruch na evropských letištích. Stávky jsou naplánovány na 1. až 3. července, 15. až 17. července a 29. až 31. července.
Zrušený let není obvykle ničím příjemným. Čtrnácti Britům, kteří na začátku června uvázli v Amsterdamu, jeden takový značně zkomplikoval život, když se zpět domů museli vydat po zemi. Napínavý a dobrodružný návrat se jim navíc značně prodražil.
Aerolinky jako Wizz Air, British Airways nebo Vueling zrušily přes víkend okolo 200 letů. Společnost EasyJet jich v neděli odvolala asi 80. Důvodem je pokračování narušení cestování, se kterým se Velká Británie v současnosti potýká. Od začátku pandemie totiž tamní letecké společnosti rapidně snížily počet pracovních míst, která by však nyní s návratem mezinárodního cestování opět potřebovaly.
Nepříliš povedený výlet má za sebou skupina 53 důchodců z anglického Kentu. Senioři ve věku 75 až 92 let měli letět z londýnského Gatwicku na ostrov Man v Irském moři, kvůli silnému větru však jejich letadlo nejprve nouzově přistálo v Manchesteru, kde se dozvěděli, že let do jejich cílové destinace je zrušen. Po 12 hodinách cestování tak skončili opět na letišti Gatwick.
Když si jedna cestující ve společnosti easyJet objednala obloženou bagetu, byla hodně překvapená z toho, jak dotyčné jídlo vypadalo. Do čerstvého a voňavého jídla to totiž mělo hodně daleko. Informaci uvedl server Sun Online.
V neděli začne na pražském Letišti Václava Havla platit letní letový řád. Ten v průběhu sezony nabídne spojení do celkem 147 destinací, včetně několika zcela nových. Stále však jde o 43 méně linek než v předpandemickém roce 2019, uvádí letiště v tiskové zprávě.
Tři cestující společnosti easyJet se při letu ze skotského Aberdeenu do Londýna postarali o pořádný rozruch. Značně opilí obtěžovali ostatní pasažéry a vyjadřovali se rasisticky. Po přistání na Gatwicku je zatkla policie a dva z provinilců čekají další postihy. Kromě toho si ani jeden z trojice s aerolinkami easyJet nezalétá.
Letecký dopravce easyJet začne od května létat z Prahy do Porta. Linka bude nabízet dva lety týdně. Dnes o tom informovalo Letiště Praha. Půjde o čtvrtou linku z pražského letiště do Portugalska, první do Porta.
Gastronomie, víno i památky. Nejen tím láká portugalské Porto, které od května propojí s Prahou letecká linka. Dvakrát týdně, každou středu a sobotu, ji bude provozovat nízkonákladová společnost EasyJet, rezervaci letenek spustily aerolinky již ve čtvrtek.
Na galavečeři pořádanou značkou Chanel dorazila celá v černém, nuda to ale nebyla. Emma Watson (31) si naopak dala záležet, aby mezi slavnými hosty nezapadla. Výraznými kozačkami nad kolena, sakem a šaty s topem suplujícím podprsenku se jí to povedlo na jedničku.
Ještě před chvílí irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair nabízela akci „ke každé letence jedna zdarma“, a to přesto, že za poslední tři měsíce roku 2021 vykázala značnou ztrátu.
Americký start-up Wright Electric pracuje na prvním plně elektrickém osobním letadle. Letadlo, které pojme až 100 cestujících, by mělo být vyrobeno do roku 2027. Informaci zveřejnil webový portál interestingengineering.com.
Startupová společnost Wright Electric se sídlem ve Spojených státech v současné době vyvíjí nový typ dopravního letounu, který by měl být poháněn čistě elektrickou energií. Velmi ambiciózní projekt se chlubí velkým doletem a kapacitou cestujících.
Obří podvod na investorech za 1,5 mld. Kč i v Česku?; inflační skok k nám přišel již v srpnu; Brusel zase vyšetřuje v Googlu; Bill Gates ovládne hotely Four Seasons; Coinbase narazí s úvěry investorům; Salvador už jede v bitcoinu; čipy nejsou, Intel expanduje; Brusel propadl zeleným dluhopisům, ECB tlumí svoji podporu ekonomiky; HDP EU se vrací k růstu; obchodníci jsou v Česku spokojení; Brusel nám schválil dotační miliardy (jen máme pořešit střety zájmů); letošní akviziční apetit ve světě míří k rekordu.
Aerolinky doufají v brzký návrat letecké dopravy na předpandemickou úroveň a již se na to připravují. Především Ryanair přidává do svého letového řádu nové linky a chystá se nakupit i další letadla. Nabídku rozšiřuje i EasyJet.
Úsměvné chyby se dopustila nejmenovaná žena při cestě z Chorvatska. Na let společnosti easyJet do Milána totiž dorazila o rok dříve. Omylem si udělala rezervaci až na léto 2022 a při online odbavení si kvůli nepozornosti pouze přikoupila zavazadla, aniž by obdržela letenku.
Richard Branson se opět snaží zachránit svou leteckou společnost. Virgin Atlantic chce vstoupit na burzu, aby získala peníze na obnovu hospodaření. Podíl mateřské společnosti by však klesl a ztratila by kontrolu nad aerolinkami.
Létání v těhotenství je dnes již naprosto normální věc. Před odletem si ale raději promyslete několik věcí a určitě se poraďte se svým ošetřujícím gynekologem.
Evropská komise chce zavést daň z paliva pro letadla. Nákladní a soukromé lety by se jí však mohly vyhnout. Emise z privátních letů však za čtyři roky vzrostly.
Letecká společnost easyJet spouští od 19. července svou novou pravidelnou leteckou linku z Prahy do Barcelony, hlavního města Katalánska. Z Letiště Václava Havla Praha nabídne tři spoje týdně. Dopravce na své linky z Prahy nasadí letadla typu Airbus A320 Family. Cena jednosměrné letenky se pohybuje kolem 700 korun, ale může být i dražší v závislosti na poptávce. Lety jsou naplánovany vždy na pátky, neděle a pondělí.
Zvyšující se množství letů indikuje, že se osobní letecká doprava pomalu vrací do normálu. Minulý pátek se uskutečnil nejvyšší počet letů od minulého března, podle aplikace FlightRadar24 jich bylo 92 095. Stále je to o zhruba 40 tisíc méně než ve stejný den roku 2019, uvádí server Independent.