Dnešní Suzuki v rubrice Nice Price or No Nelze vybrat patří mezi několik málo motocyklů s rotačním motorem, které byly kdy vyrobeny. Navíc patří mezi ty nejlepší vzhledem. Podívejme se, jestli cena této unikátní motorky stojí za druhý pohled. Čtěte více...
Zážehový nebo vznětový agregát, parní petrolejové rychlohořáky, elektřina, Stirlingův motor, vodík a nějaké ty zatím jen futuristické zdroje včetně atomové energie a další a další… Kolik jen bylo koncepcí pohonu, správných či slepých cestiček? Nakonec se vytříbily spalovací motory, používající různé látky, to ostatní nestojí za řeč.
Kultovní rotační motor podle návrhu Felixe Wankela se stal typický hlavně pro Mazdu. A teď zahájila renovaci konceptu RX-Evolv, který byl předzvěstí sériové Mazdy RX-8 a pomohl zachránit přežití legendy.
Zatímco dnes se diskuse ve světě motorismu nesou ve stylu „elektro versus spalovací motor“, dříve se stejně nesmiřitelná debata zněla „benzin versus diesel“. Stranou těchto hlavních názorových proudů byl Wankelův rotační motor. Na papíře jeho schopnosti vypadaly skvěle, praxe však rozhodla jinak.
V japonské Hirošimě – domovině automobilky Mazda, se v oddělení vývoje motorů odehrála změna, na kterou mnoho fanoušků čekalo. 36 inženýrů se zde stalo součástí skupiny, jejímž úkolem je výhradně vývoj rotačních motorů podle původního návrhu Felixe Wankela. A to do aut, která mají nadchnout zákazníci i v éře, která spěje primárně k elektromobilitě.
Jen málokdo si v současnosti vzpomene na vývoj československého wankelu pro oblíbenou Škodu 1000 MB, tedy pokud o tom vůbec ví. Docela zapomenutý příběh o snaze československých inženýrů, nejistotě mladoboleslavské automobilky a konci vývoje rázem změněnou politickou situací v zemi dnes připomíná jen jeden jediný dochovaný artefakt.
Rodová linie sportovních aut poháněných neobvyklým rotačním motorem je u Mazdy opravdu dlouhá (sahá až do roku 1967 k modelu Cosmo). Posledním autem tohoto typu je Mazda RX-8, která se začala vyrábět před dvaceti lety. Díky zvláštnímu spojení sporťáku s čtyřdveřovým sedanem pro každý den dodnes přitahuje spoustu automobilových nadšenců. Fajnšmekry pak láká hlavně svým kompaktním, ale výkonným vysokootáčkovým srdcem.
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV má sice poloviční baterii oproti běžné MX-30, dostala ale prodlužovač dojezdu v podobě Wankelova rotačního motoru a k tomu 50litrovou nádrž na benzín.
Japonská automobilka Mazda potvrdila očekávanou premiéru nového Wankelova motoru. Jednotka s rotačním pístem se vrátí během premiéry 13. ledna na bruselském autosalonu.
Co bude s Mazdou? Japonská automobilka odhaluje nové plány, s nimiž urychluje svou elektrifikaci. Za účelem zefektivnění vývoje i výroby aut otevírá nová partnerství a přeje si, aby její auta byla mnohem bezpečnější. Představuje ambiciózní cíl dosáhnout nuly smrtelných nehod nejpozději v roce 2040 a ukazuje novou virtuální studii sporťáku.
Wankelův motor je legenda . Sice nikdy se nijak výrazně neprosadil, jeho problémy předčily jakoukoli výhodu a dokázal nechat zkrachovat i světoznámou značku aut, ale přesto je motor s rotačními písty světoznámý .
Komplikovaný, a přesto jednoduchý. Tak nějak by se dal popsat koncept revolučního rotačního motoru, který kombinuje principy pístového rotačního i turbínového motoru. Výrobce slibuje téměř nulové emise a špičkovou tepelnou účinnost.
Japonská Mazda vrací wankel zpátky do hry. Po dlouhých váháních a spekulacích definitivně potvrdila, že v příštím roce představí plug-in hybridní variantu elektromobilu MX-30 s rotačním motorem jako „prodlužovačem dojezdu“. Američané jej už mají slíbený, ale jestli se objeví i v Evropě, je stále ve hvězdách.
Je dílem společnosti angažující se hlavně v leteckém průmyslu, posloužit ale může i v autech či motorkách. Při nízké hmotnosti a vysokém výkonu produkuje nízké emise, to přesně zapadá do dnešních požadavků.
Wankelův rotační motor je svým způsobem velmi zajímavý, z malého objemu dokáže dostat hodně výkonu a pěkný zvuk. Naposledy s ním v roce 2012 vyjela Mazda RX-8.
Jezdíte wankelovou Mazdou a bojíte se, co bude, až dojdou zásoby originálních motorů? Situace je zachráněna, protože tovární divize Classic Mazda obnovila výrobu nejslavnějších wankelů s továrním označením 13B, které pohání většinu unikátních Mazd za posledních několik desetiletí.
Po necelých dvaceti letech od uvedení legendárního Citroënu DS představila francouzská automobilka se šípovým ozubením ve znaku další designové překvapení. Nový Citroën CX se brzy stal obrovským obchodním úspěchem, zvítězil v soutěži Evropské auto roku 1975 a byl posledním „opravdovým“ Citroënem.
Jen málokdo si v současnosti vzpomene na vývoj československého wankelu pro oblíbenou Škodu 1000 MB, tedy pokud o tom vůbec ví. Docela zapomenutý příběh o snaze československých inženýrů, nejistotě mladoboleslavské automobilky a konci vývoje rázem změněnou politickou situací v zemi dnes připomíná jen jeden jediný dochovaný artefakt.
Byli jsme při tom! Do Le Mans jsem začal jezdit v roce 1990 a vydržel jsem to třicet let až do koronavirových restrikcí! Měl jsem štěstí, hned při první účasti mě pozvali do zázemí Mazdaspeedu, závodního oddělení Mazdy, jejíž vozy mě vždy přitahovaly avantgardním designem a neméně pokrokovými technickými finesami, a to už od doby, kdy jsem na pražské výstavě poprvé viděl kupé Mazda Cosmo Sport 110S! Nechyběl jsem tedy u Mazdy ani v roce 1991, kdy oslavila svůj největší úspěch. Její tři vozy ve 24 h Le Mans 1991 obsadily první, šesté a osmé místo. Pak byly rotační motory novými předpisy zakázány…
V historii automobilového průmyslu je Mazda Parkway 26 asi jediným autobusem s rotačním motorem. I kvůli vysokým provozním nákladům se jej vyrobilo jen 44 exemplářů, díky čemuž je nejvzácnější wankelovou Mazdou všech dob.
Nejvyšší ocenění v soutěži European Car of the Year zpravidla získávají normální auta, která oproti svým konkurentům nabízejí zajímavou technologii nebo dojem luxusu za málo peněz. Vítězným vozem ankety pro rok 1968 byl rodinný sedan spojující obě vlastnosti, u něhož však tehdy nikdo netušil, že se právě to stane i jeho největší slabinou. Evropským autem roku 1968 byl model dnes již zapomenuté automobilky.
Wankelův rotační motor je velmi specifický typ agregátu – možná právě proto ho jedni milují a druzí mu ne a ne přijít na chuť. Byť jde původně o německý vynález, největším advokátem v jeho prosazování se stala nepochybně japonská Mazda. Rotační motor tu poháněl některé vynikající sportovní vozy, a dokonce i závodní – přičemž jeden z nich zvítězil ve slavném vytrvalostním závodu Le Mans. Časy se ale mění.
Je to nádhera, ale jen nám to připomíná, jak moc nám rotační Mazda chybí. Vývojáři se v průběhu dekád pořádně nadřeli, aby z nadějné koncepce vytěžili maximum.
Rotační motor není výsadou pouze Mazdy, s wankely experimentovali také ve Stuttgartu. Tento futuristický koncept jménem Mercedes-Benz C111 poháněl zpočátku rotační motor.