Zavřít
Felix Wankel

Felix Wankel

Nejnovější články na Seznamu na téma Felix Wankel
  • Autosalon

    Revoluční motor bez válců se vyráběl v Československu i Rusku. Mazda ho dala do autobusu

    Před 1 měsícem
    Připomínáme pět málo známých projektů z vývoje rotačního motoru podle koncepce Felixe Wankela
     Komentáře
  • Autosalon

    Škoda 1000 MB měla být s exotickým motorem ještě silnější a rychlejší. Mohla získat i druhý kufr

    Před 2 měsíci
    V 60. letech v ÚVMV a automobilce Škoda vznikal vlastní motor podle původní koncepce Felixe Wankela
     Komentáře
  • Autosalon

    Mazda jede naplno proti proudu: Nová MX-5 bude mít větší spalovák a wankel může jít do výroby

    Před 7 měsíci
    Japonci znovu dokazují, že elektromobilita není hlavní téma. Usilovně pokračují s vývojem sporťáků
     Komentáře
  • Autosalon

    Zapomenuté projekty Škodovky: Wankelové embéčko, rival Porsche 911 nebo vojenský džíp

    Před 10 měsíci
    Na technických základech škodovek v minulosti vznikaly různé koncepty. Vybrali jsme pět z nich
     Komentáře
  • Jalopnik
    Zdroj v angličtině

    Za 9 000 dolarů, je tento Suzuki RE5 z roku 1975 s Wankel motorem stojí za to vyndat peněženku?

    Před 1 rokem

    ·

    Dnešní Suzuki v rubrice Nice Price or No Nelze vybrat patří mezi několik málo motocyklů s rotačním motorem, které byly kdy vyrobeny. Navíc patří mezi ty nejlepší vzhledem. Podívejme se, jestli cena této unikátní motorky stojí za druhý pohled. Čtěte více...
    Chcete dostávat články z anglických zdrojů?
  • Autobible

    Luxus ve jménu rotoru: NSU Ro80 přišel v nevhodnou dobu…

    Před 1 rokem
    Zážehový nebo vznětový agregát, parní petrolejové rychlohořáky, elektřina, Stirlingův motor, vodík a nějaké ty zatím jen futuristické zdroje včetně atomové energie a další a další… Kolik jen bylo koncepcí pohonu, správných či slepých cestiček? Nakonec se vytříbily spalovací motory, používající různé látky, to ostatní nestojí za řeč.
    Přestože metalické odstíny Ro80 velmi slušely, na mnoha propagačních snímcích se představuje v červené, žluté nebo oranžové
    Vynálezce Felix Wankel vedle prototypů a modelů svého rotačního motoru a návrhů vozidel, která měla přinést budoucnost
    (Ne)slavná derniéra: poslední sériově vyrobený Ro80 představoval zároveň i poslední stopu Wankelova motoru u NSU
    Tovární fotograf takto zvěčnil jeden z trojice premiérových Ro80 ještě než se otevřely brány frankfurtského autosalónu 1967
    NSU Ro80 se prostřednictvím značkových prodejců dodával i do Velké Británie, ale žádný úspěch nezaznamenal. V USA to bylo ještě horší…
    Jeden z nejznámějších reklamních záběrů Ro80, litá kola Fuchs byla příplatkovým doplňkem
    Pohonná jednotka vyniká kompaktností a výkonem. Negativa ovšem nejde přehlédnout…
    Novinářský den při premiéře Ro80 v září 1967 ve Frankfurtu. Lidé vzadu asi nemají moc šancí něco spatřit…
    Příkladně uspořádaný přístrojový štít – vizitka německé automobilové konstrukční školy oněch časů
    Za povšimnutí stojí otvory v ráfcích – výrobce na nich znázornil tvar rotačního pístu!
    Když neznalý otevřel kapotu, čekalo jej při pohledu na nezvyklý tvar motoru překvapení
    Klínovitý tvar pontonu karosérie a střecha, posazená na osmi tenkých sloupcích, to jsou další poznávací znaky velkého NSU
    Klínovitý tvar pontonu karosérie a střecha, posazená na osmi tenkých sloupcích, to jsou další poznávací znaky velkého NSU
    +
     Komentáře
  • Autoweb

    Mazda renovuje koncept RX-Evolv: Prototyp Mazdy RX-8, který pomohl zachránit wankel

    Před 1 rokem
    Kultovní rotační motor podle návrhu Felixe Wankela se stal typický hlavně pro Mazdu. A teď zahájila renovaci konceptu RX-Evolv, který byl předzvěstí sériové Mazdy RX-8 a pomohl zachránit přežití legendy.
     Komentáře
  • fZone

    Wankelův motor měl řešit problémy, přinesl však své vlastní – Slepé uličky

    Před 1 rokem
    Zatímco dnes se diskuse ve světě motorismu nesou ve stylu „elektro versus spalovací motor“, dříve se stejně nesmiřitelná debata zněla „benzin versus diesel“. Stranou těchto hlavních názorových proudů byl Wankelův rotační motor. Na papíře jeho schopnosti vypadaly skvěle, praxe však rozhodla jinak.
     Komentáře
  • Deník magazín

    Potvrzení z Mazdy: Wankelův rotační motor je zpět ve hře!

    Před 1 rokem
    V japonské Hirošimě – domovině automobilky Mazda, se v oddělení vývoje motorů odehrála změna, na kterou mnoho fanoušků čekalo. 36 inženýrů se zde stalo součástí skupiny, jejímž úkolem je výhradně vývoj rotačních motorů podle původního návrhu Felixe Wankela. A to do aut, která mají nadchnout zákazníci i v éře, která spěje primárně k elektromobilitě.
     Komentáře
  • Garáž

    Zapomenutý příběh o českém wankelu pro Škodu 1000 MB. Vývoj přelomové techniky s rotačním motorem utnula sovětská okupace

    Před 2 roky
    Jen málokdo si v současnosti vzpomene na vývoj československého wankelu pro oblíbenou Škodu 1000 MB, tedy pokud o tom vůbec ví. Docela zapomenutý příběh o snaze československých inženýrů, nejistotě mladoboleslavské automobilky a konci vývoje rázem změněnou politickou situací v zemi dnes připomíná jen jeden jediný dochovaný artefakt.
    Jediný dochovaný wankel od ÚVMV pro Škodu 1000 MB
    Jediný dochovaný wankel od ÚVMV pro Škodu 1000 MB
    Jediný dochovaný wankel od ÚVMV pro Škodu 1000 MB
    Jediný dochovaný wankel od ÚVMV pro Škodu 1000 MB
    Jediný dochovaný wankel od ÚVMV pro Škodu 1000 MB
    Jediný dochovaný wankel od ÚVMV pro Škodu 1000 MB
    Jediný dochovaný wankel od ÚVMV pro Škodu 1000 MB
    Jediný dochovaný wankel od ÚVMV pro Škodu 1000 MB
    Jediný dochovaný wankel od ÚVMV pro Škodu 1000 MB
    Jediný dochovaný wankel od ÚVMV pro Škodu 1000 MB
    +
     Komentáře
  • Garáž

    Začátek konce wankelu: Čtyřmístný sporťák Mazda RX-8 slaví 20. narozeniny

    Před 2 roky
    Rodová linie sportovních aut poháněných neobvyklým rotačním motorem je u Mazdy opravdu dlouhá (sahá až do roku 1967 k modelu Cosmo). Posledním autem tohoto typu je Mazda RX-8, která se začala vyrábět před dvaceti lety. Díky zvláštnímu spojení sporťáku s čtyřdveřovým sedanem pro každý den dodnes přitahuje spoustu automobilových nadšenců. Fajnšmekry pak láká hlavně svým kompaktním, ale výkonným vysokootáčkovým srdcem.
    Mazda RX-8
    Mazda RX-8
    Mazda RX-8
    Mazda RX-8
    Mazda RX-8
    Mazda RX-8
    Mazda RX-8
    Mazda RX-8
    Mazda RX-8
    Mazda RX-8 R3
    Mazda RX-8 R3
    Mazda RX-8 R3
    Mazda RX-8 R3
    Mazda RX-8 R3
    Mazda RX-8 R3
    Mazda RX-8 R3
    Mazda RX-8 R3
    Mazda RX-8 R3
    Mazda RX-8 R3
    Mazda RX-8 R3
    Mazda RX-8 R3
    +
     Komentáře
  • Novinky

    Wankel je zpátky. Mazda odhalila MX-30 s prodlužovačem dojezdu s rotačním pístem

    Před 2 roky
    Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV má sice poloviční baterii oproti běžné MX-30, dostala ale prodlužovač dojezdu v podobě Wankelova rotačního motoru a k tomu 50litrovou nádrž na benzín.
    Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV
    Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV
    Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV
    Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV
    Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV
    Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV
    Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV
    Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV
    Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV
    Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV
    Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV
    Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV
    Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV
    Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV
    Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV
    Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV
    Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV
    Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV
    Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV
    +
     Komentáře
  • Novinky

    Mazda vrací do hry Wankelův rotační motor, pod kapotou MX-30 se ukáže ještě v lednu

    Před 2 roky
    Japonská automobilka Mazda potvrdila očekávanou premiéru nového Wankelova motoru. Jednotka s rotačním pístem se vrátí během premiéry 13. ledna na bruselském autosalonu.
     Komentáře
  • Garáž

    Konec atmosférám! Mazda investuje 248 miliard do elektromobility a ukazuje sporťák budoucnosti

    Před 3 roky
    Co bude s Mazdou? Japonská automobilka odhaluje nové plány, s nimiž urychluje svou elektrifikaci. Za účelem zefektivnění vývoje i výroby aut otevírá nová partnerství a přeje si, aby její auta byla mnohem bezpečnější. Představuje ambiciózní cíl dosáhnout nuly smrtelných nehod nejpozději v roce 2040 a ukazuje novou virtuální studii sporťáku.
     Komentáře
  • Portál řidiče

    Plusy a minusy Wankelova motoru s rotačním pístem

    Před 3 roky
    Wankelův motor je legenda . Sice nikdy se nijak výrazně neprosadil, jeho problémy předčily jakoukoli výhodu a dokázal nechat zkrachovat i světoznámou značku aut, ale přesto je motor s rotačními písty světoznámý .
     Komentáře
  • Garáž

    O nový motor má zájem americké ministerstvo: Nabízí vysoký výkon a nízkou váhu

    Před 3 roky
    Komplikovaný, a přesto jednoduchý. Tak nějak by se dal popsat koncept revolučního rotačního motoru, který kombinuje principy pístového rotačního i turbínového motoru. Výrobce slibuje téměř nulové emise a špičkovou tepelnou účinnost.
     Komentáře
  • Garáž

    Wankel se vrací! Mazda potvrdila elektrickou MX-30 s rotačním motorem jako generátorem

    Před 3 roky
    Japonská Mazda vrací wankel zpátky do hry. Po dlouhých váháních a spekulacích definitivně potvrdila, že v příštím roce představí plug-in hybridní variantu elektromobilu MX-30 s rotačním motorem jako „prodlužovačem dojezdu“. Američané jej už mají slíbený, ale jestli se objeví i v Evropě, je stále ve hvězdách.
     Komentáře
  • AutoŽivě

    Dieselové a benzínové motory mají revolučního nástupce. Elektroauta se mohou jít zahrabat

    Před 3 roky
    Wankel byl zajímavý nápad, ale dogmatické držení se toho zvláštního tvaru pístu nikam nevedlo. Tahle firma na to šla jinak. A výsledek vás překvapí.
     Komentáře
  • AutoForum

    Spalovací motory může zachránit revoluční agregát, jen vzdáleně připomíná známá řešení

    Před 3 roky
    Je dílem společnosti angažující se hlavně v leteckém průmyslu, posloužit ale může i v autech či motorkách. Při nízké hmotnosti a vysokém výkonu produkuje nízké emise, to přesně zapadá do dnešních požadavků.
     Komentáře
  • AutoŽivě

    Proč byl Wankelův rotační motor tak uznávaný? Všichni totiž zapomněli na jeho hlavní kámen úrazu

    Před 3 roky
    Wankelův rotační motor je svým způsobem velmi zajímavý, z malého objemu dokáže dostat hodně výkonu a pěkný zvuk. Naposledy s ním v roce 2012 vyjela Mazda RX-8.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Slepé uličky motorismu a jejich záhadné kouzlo. Díl první: Wankelův motor

    Před 3 roky
    Nahradit pístový motor čímkoli sofistikovanějším se nikdy nepodařilo. Wankel sice odstranil parazitní pohyby, ale o to hůře hospodařil s teplem.
    Německá automobilka NSU v roce 1964 zabudovala Wankelův motor do skromného kupé na bází lidového vozítka Prinz.
    Motor byl jako u Volkswagenu Brouk uložený vzadu, kde vynikla jeho kompaktní stavba.
    Cestovní model Ro 80 z roku 1967 byl první a také jediný vůz střední třídy navržený od začátku pro Wankelův motor.
    Elegantní tvary navrhl Claus Luthe, který později zásadně ovlivnil design automobilů BMW.
    V kabině se netypický pohon dal poznat podle otáčkoměru cejchovaného do 8000/min.
    Lehký motor byl uložen podélně před předními koly, jež optimálně zatížil pro dobrý záběr.
    K velkým zastáncům rotačního motoru patřil Mercedes-Benz, v mediálním archivu má dodnes řadu kreseb a schémat.
    K dosažení velkého výkonu postavil motor se čtyřmi rotory. Musel ovšem oželet ideální vedení sacích kanálů ze stran. Sání vedené po obvodu bylo méně účinné.
    Schéma názorně ukazuje, že v každé komoře probíhají současně tři cykly. To přispívá k vysokému výkonu na litr objemu.
    Jediný oficiálně představený Mercedes s rotačním motorem byl aerodynamický kocept C111 z roku 1969.
    Motor byl uložený za sedadly. Karoserie nabízela dost místa pro pozdější nahrazení Wankelu dieselovým osmiválcem, s nímž C111 v roce 1979 dosáhl rychlosti 404 km/h.
    Citroën upravil na Wankelův pohon model GS. V této verzi jich prodal jen 837. Později je od zákazníků vykoupil a sešrotoval.
    Nejdéle se rotačnímu motoru věnuje Mazda. Nejúspěšnější bylo kupé RX-7 z osmdesátých let.
    K vyhlášeným jízdním vlastnostem přispívalo, že motor byl uložený až za předními koly a poháněl kola zadní.
    Poslední typ RX-8 s protisměrně otevíranými dveřmi Mazda prodávala do roku 2011.
    Poslední typ RX-8 s protisměrně otevíranými dveřmi Mazda prodávala do roku 2011.
    +
     Komentáře
  • Garáž

    Wankel žije dál – Mazda obnovila výrobu rotačních motorů 13B

    Před 3 roky
    Jezdíte wankelovou Mazdou a bojíte se, co bude, až dojdou zásoby originálních motorů? Situace je zachráněna, protože tovární divize Classic Mazda obnovila výrobu nejslavnějších wankelů s továrním označením 13B, které pohání většinu unikátních Mazd za posledních několik desetiletí.
     Komentáře
  • Garáž

    Evropské auto roku 1975: Citroën CX

    Před 4 roky
    Po necelých dvaceti letech od uvedení legendárního Citroënu DS představila francouzská automobilka se šípovým ozubením ve znaku další designové překvapení. Nový Citroën CX se brzy stal obrovským obchodním úspěchem, zvítězil v soutěži Evropské auto roku 1975 a byl posledním „opravdovým“ Citroënem.
     Komentáře
  • Garáž

    Šikovnost československých inženýrů zabrzdila sovětská okupace. Zapomenutý příběh o českém wankelu pro Škodu 1000 MB

    Před 4 roky
    Jen málokdo si v současnosti vzpomene na vývoj československého wankelu pro oblíbenou Škodu 1000 MB, tedy pokud o tom vůbec ví. Docela zapomenutý příběh o snaze československých inženýrů, nejistotě mladoboleslavské automobilky a konci vývoje rázem změněnou politickou situací v zemi dnes připomíná jen jeden jediný dochovaný artefakt.
     Komentáře
  • Garáž

    Byl jsem při tom: Před 30 lety vyhrála Mazda čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans jako první japonský vůz. Závodník byl tak vyčerpaný, že nedošel na stupně vítězů

    Před 4 roky
    Byli jsme při tom! Do Le Mans jsem začal jezdit v roce 1990 a vydržel jsem to třicet let až do koronavirových restrikcí! Měl jsem štěstí, hned při první účasti mě pozvali do zázemí Mazdaspeedu, závodního oddělení Mazdy, jejíž vozy mě vždy přitahovaly avantgardním designem a neméně pokrokovými technickými finesami, a to už od doby, kdy jsem na pražské výstavě poprvé viděl kupé Mazda Cosmo Sport 110S! Nechyběl jsem tedy u Mazdy ani v roce 1991, kdy oslavila svůj největší úspěch. Její tři vozy ve 24 h Le Mans 1991 obsadily první, šesté a osmé místo. Pak byly rotační motory novými předpisy zakázány…
     Komentáře
  • Garáž

    Extrémně vzácný autobus s neobvyklým motorem ze sportovního kupé je nejvzácnější Mazdou svého druhu

    Před 4 roky
    V historii automobilového průmyslu je Mazda Parkway 26 asi jediným autobusem s rotačním motorem. I kvůli vysokým provozním nákladům se jej vyrobilo jen 44 exemplářů, díky čemuž je nejvzácnější wankelovou Mazdou všech dob.
     Komentáře
  • Autíčkář

    Mazda 3 e-Skyactiv X: Simulace starých časů

    Před 4 roky
    Mazda jde se svým revolučním motorem Syaktiv X opět svou cestou. Kam ta cesta povede, to jsme zkusili zjistit v rámci redakčního testu.
     Komentáře
  • Garáž

    Na Evropské auto roku 1968 svět zapomněl. Unikátní sedan s pozoruhodným motorem budí obdiv i dnes

    Před 4 roky
    Nejvyšší ocenění v soutěži European Car of the Year zpravidla získávají normální auta, která oproti svým konkurentům nabízejí zajímavou technologii nebo dojem luxusu za málo peněz. Vítězným vozem ankety pro rok 1968 byl rodinný sedan spojující obě vlastnosti, u něhož však tehdy nikdo netušil, že se právě to stane i jeho největší slabinou. Evropským autem roku 1968 byl model dnes již zapomenuté automobilky.
     Komentáře
  • Garáž

    Mazda brzy vrátí do výroby ikonický Wankelův motor. Tentokrát ale nebude pohánět kola

    Před 4 roky
    Wankelův rotační motor je velmi specifický typ agregátu – možná právě proto ho jedni milují a druzí mu ne a ne přijít na chuť. Byť jde původně o německý vynález, největším advokátem v jeho prosazování se stala nepochybně japonská Mazda. Rotační motor tu poháněl některé vynikající sportovní vozy, a dokonce i závodní – přičemž jeden z nich zvítězil ve slavném vytrvalostním závodu Le Mans. Časy se ale mění.
    Mazda MX-30
    Mazda MX-30
    Mazda MX-30
    Mazda MX-30
    Mazda MX-30
    Mazda MX-30
    Mazda MX-30
    Mazda MX-30
    Mazda MX-30
    Mazda MX-30
    Mazda MX-30
    Mazda MX-30
    +
     Komentáře
  • Garáž

    Mazda vrací do hry Wankelův motor! I když jen digitálně

    Před 5 roky
    Je to nádhera, ale jen nám to připomíná, jak moc nám rotační Mazda chybí. Vývojáři se v průběhu dekád pořádně nadřeli, aby z nadějné koncepce vytěžili maximum.
     Komentáře
  • Garáž

    Koncept Mercedesu s rotačním motorem slaví 50 let

    Před 5 roky
    Rotační motor není výsadou pouze Mazdy, s wankely experimentovali také ve Stuttgartu. Tento futuristický koncept jménem Mercedes-Benz C111 poháněl zpočátku rotační motor.
    Mercedes-Benz C111/ II (koncept z roku 1970)
    Mercedes-Benz C111/ II (koncept z roku 1970)
    Mercedes-Benz C111/ II (koncept z roku 1970)
    Mercedes-Benz C111/ II (koncept z roku 1970)
    Mercedes-Benz C111/ II (koncept z roku 1970)
    Mercedes-Benz C111/ II (koncept z roku 1970)
    Mercedes-Benz C111/ II (koncept z roku 1970)
    Mercedes-Benz C111/ II (koncept z roku 1970)
    Mercedes-Benz C111/ II (koncept z roku 1970)
    +
     Komentáře
Reklama