Zavřít
Colin Chapman

Colin Chapman

Nejnovější články na Seznamu na téma Colin Chapman
  • Garáž

    Caterham slaví 50: Odkaz Colina Chapmana stále rozdává řidičskou radost

    Před 1 měsícem
    Pořád platí, že nejlepší auto na okruh, je lehké a jednoduché. Nemusí mít ani kdovíjak výkonný motor, protože ta lehkost vás zrychlí nejen v zatáčkách, ale také na rovinkách. A jedním z nejlepších aut v této disciplíně je Caterham Seven – už pátou dekádu!
     Komentáře
  • CNN Prima News

    TEST: Alpine A110 R je na okruhu k pomilování, v běžném životě občas holka na zabití

    Před 1 měsícem
    Sportovní odnož Renaultu představila ultimativní upgrade svého jediného modelu A 110. Odlehčené kupé na okruhu i veřejných silnicích dokazuje, že alfou a omegou požitku ze sportovní jízdy je nízká hmotnost a vyvážený podvozek. Verze R stojí skoro o 900 000 Kč víc než druhé nejlepší provedení A 110 S.
     Komentáře
  • Autokult.cz - Auta nás baví

    8 min

    Podcast
    #83 Michal A Ondra - KEN BLOCK: Zajímavosti, jeho začátky a vrchol slávy! + další odpovědi

    Před 2 měsíci

    ·

    8 minut

    Ken Block byl pro svět automobilů velmi významnou osobností. Znáte ale jeho začátky? Jak vybudoval neskutečně známé značky? To a ještě mnohem více, se dozvíte z podcastu Michala a Ondry. A dáme si i další odpovědi na otázky vás, našich posluchačů a diváků.
     Komentáře
  • Garáž

    Stavěl nejrychlejší formule a nejzábavnější sporťáky. Jeho smrt byla stejně tajemná jako Elvisova

    Před 3 měsíci
    Právě dnes, 16. prosince, uplynulo čtyřicet let od náhlého odchodu Colina Chapmana z tohoto světa. Colin byl prvním konstruktérem Formule 1, jehož věhlas se vyrovnal Enzovi Ferrarimu. Začínali prakticky ve stejné době, Chapman sestrojil svůj první automobil v roce 1948 na základě populárního Austinu Seven. Oba také vyráběli nejen závodní vozy, ale i sportovní automobily pro silniční provoz. Jejich vozy patřily k nejúspěšnějším, vyhrávaly mistrovství světa Formule 1. Scuderia Ferrari i po smrti svého zakladatele úspěšně přežila, Team Lotus však po Chapmanově odchodu už nikdy titul mistra F1 nevyhrál a skončil. Výroba sportovních vozů Lotus Cars však po několikeré změně majitelů jede dál.
     Komentáře
  • Prima Zoom

    Konstruktér, jenž navždy změnil svět formule 1: Znáte Colina Chapmana?

    Před 3 měsíci
    Zakladatel automobilky Lotus udělal se svými lehkými monoposty díru do světa automobilových závodů. Jezdí se s nimi dodnes.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Tuning, veterány, formule. Autosalon v Essenu je mišmaš, kde si každý najde to své

    Před 3 měsíci
    Pět stovek vystavovatelů v devíti halách. Populární essenský autosalon i letos nabízí to nejzajímavější ze světa tuningu a závodních strojů.
     Komentáře
  • AutoŽivě

    Na český trh míří další čínský gigant. Majitel Volva nabízí bezkonkurenční cenu, nízkou spotřebu a bohatou výbavu

    Před 4 měsíci
    Inkoust na smlouvě s MG pomalu ještě ani nestačil zaschnout a do Česka už se řítí další čínský výrobce, a opět jeden z největších. A speciálně ceny vypadají více než zajímavě.
     Komentáře
  • Autobible

    Elektrické SUV Lotus Eletre jde proti tradicím značky. Nürburgring prý bude umět projet zcela autonomně

    Před 5 měsíci
    Top verze poskytuje 918 koní a pokoří stovku za skvělých 2,95 s. Maximální rychlost je 265 km/h, dojezd na úrovni 490 kilometrů.
     Komentáře
  • AutoForum

    Test ukázal drastický vliv hmotnosti na jízdní projev i spotřebu aut, je to facka do tváře elektromobilů

    Před 6 měsíci
    Že vyšší hmotnost autu neprospívá, ví v obecné rovině snad každý, v poslední době ale jako bychom na to zapomněli. Tento test to názorně ukazuje a připomíná, že elektrická revoluce postavená okolo půltunových baterek nemůže být ekologická už proto.
     Komentáře
  • Svět Formule

    Jak vypadal Jim Clark revival 2022 z pohledu fanouška

    Před 8 měsíci
    I když rok 2020 ovlivnil covid 19 a tradiční motoristická akce na Hockenheimu se musela zrušit, tak loni nastal pozitivní trend změny. Sice se původní uvažovaný termín na jaře musel posunout až na poslední srpnový víkend, ale to fanouškům vůbec nevadilo, neboť se konečně dočkali její realizace.
     Komentáře
  • CNN Prima News

    Alpine A110 je nejryzejším sporťákem na trhu. Brzy ho ale nahradí elektromobil

    Před 9 měsíci
    Bezmála po pěti letech výroby se na český trh začíná konečně oficiálně dovážet novodobá reinkarnace legendárního francouzského kupé Alpine A110. Pekelně rychlá rarita s motorem za sedadly dává řidiči víc radosti než mnohem dražší auta. Škoda, že s námi už asi nepobude moc dlouho.
     Komentáře
  • AutoŽivě

    Spekulant koupil zničený dům k renovaci. V polorozpadlé garáži objevil skutečný automobilový poklad

    Před 9 měsíci
    Jak pořídit levně klasické auto s vysokou hodnotou? V rámci nákupu polorozpadlé nemovitosti.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Nestačí být rychlý, o titulu šampiona formule 1 rozhodne spolehlivost

    Před 10 měsíci
    Ve dvou ze šesti zatím odjetých Grand Prix formule 1 musel lídr závodu odstoupit kvůli poruše techniky. Spolehlivost se tak stává klíčovým faktorem.
     Komentáře
  • AutoForum

    Hybridy z hlediska spotřeby nefungují už ani na papíře, stačí je podrobit realističtějším testům

    Před 11 měsíci
    Iluze o reálně vyšší provozní efektivitě hybridních pohonů aut je jednou z největších absurdit posledních dekád. Zdálo se snadné udělat je aspoň tak, aby se úspornějšími být zdály, některým se ale zjevně nedaří ani to.
     Komentáře
  • Novinky

    Místo lehkých sporťáků elektrické SUV. Lotus Eletre oficiálně představen

    Před 11 měsíci
    Automobilka Lotus představila elektrické SUV Eletre. Vykročila tak zcela novým směrem.
     Komentáře
  • AutoForum

    Týmy F1 po letech opačných problémů trápí nadváha, v boji s ní sahají po extrémních opatřeních

    Před 1 rokem
    Pro monoposty Formule 1 je stanovena mezní hmotnost, jde ale o hmotnost minimální, nikoli maximální. Týmy tak po léta musely své stroje dovažovat, aby nebyly příliš lehké, s novými pravidly ale řeší, jak se k minimální hmotnosti co nejvíce přiblížit shora.
     Komentáře
  • Automix

    Formule 1 vyjíždí na “velkých kolech”. Čeští designéři je prosazovali už dávno

    Před 1 rokem
    Čtyři desítky let využívaly monoposty Formule 1 pneumatiky s velikostí třináct palců. Mnozí se nad tím podivovali. Už jen proto, že z estetického hlediska nebyly tyto “balony” zrovna pěkné.
     Komentáře
  • Autíčkář

    Sportovní Citroen zní jako protimluv. Tenhle se však divoké jízdy nebál

    Před 1 rokem
    Málo známý automobil, který ukázal, že i automobilka zaměřená na komfort umí postavit sportovní vůz.
     Komentáře
  • Garáž

    Jak zvýšit maximální rychlost na Dakaru? Není to jen o koních

    Před 1 rokem
    Když si Martin Prokop ve druhém dni letošní dakarské rally postěžoval, že jeho Fordu Raptor kategorie T1+ chybí maximální rychlost, nikdo netušil, že to bude problém v téměř každé etapě. Letošní pouštní maraton totiž připomíná spíš Formuli 1 než dálkovou rally a Shrek, jak autu všichni říkají, prostě na rovinkách nejede tak rychle, jak by si posádka přála. Takže co všechno se dá udělat, aby auto jelo rychleji?
     Komentáře
  • Garáž

    Lotus se loučí s celou érou – Elise, Exige i Evora končí

    Před 1 rokem
    Britská továrna vyrábějící jedny z nejlehčích sportovních vozů na světě se definitivně loučí se zatím nejúspěšnějšími modely své historie a připravuje se na vstup do nové éry. Trojice modelů na stejné platformě pomohla se vznikem dalších sportovních aut i založením úspěšné „elektromobilky“ Tesla.
     Komentáře
  • AutoForum

    BMW zkouší tvrdit, že na hmotnosti u elektromobilů nezáleží, jeho vlastní data ukazují opak

    Před 1 rokem
    Dá se pochopit, že k hmotnosti musíte jako automobilka zaujmout poněkud odlišný přístup, když víte, že se s ní nedá mnoho dělat. Přesto není pravdou, že by vysoký počet kil kompenzovalo jejich rozložení - mění to leda jejich vnímání.
     Komentáře
  • Garáž

    Českých pokusů o auto inspirované Lotusem Seven bylo několik. Jedním z nich je i Ferrat SAT-6, unikát existující v jediném exempláři

    Před 1 rokem
    Lotus Seven byl úžasný sportovní model, který svou jednoduchou filosofií nadchl mnoho řidičů. Mnohem víc, než kolik vozů Colin Chapman vyrobil. Naštěstí existuje spousta replik a aut v tomto duchu – Caterham, Donkevoort nebo český Kaipan. A pak také v jediném exempláři tento Ferrat.
     Komentáře
  • Garáž

    Toyota 2000GT je nejdražší japonské auto všech dob

    Před 1 rokem
    Byly doby, kdy japonské automobilové inženýrství nepatřilo mezi absolutní světovou špičku. V šedesátých letech se snažili prosadit na náročném americkém trhu a neměli to vůbec lehké. Zkusili tedy namísto nudných a málo výkonných sedanů převézt v kontejneru přes Pacifik něco úplně jiného – sportovní automobil. Toyota 2000GT byla výkladní skříní své značky a navždy jí už zůstane.
     Komentáře
  • Novinky

    Lotus vstupuje do elektrické éry s novou platformou. Chce se držet své filosofie

    Před 1 rokem
    Lotus ukazuje lehkou platformu zvanou E-Sports, která bude od roku 2026 základem plně elektrických náhrad za sportovní kompaktní modely Elise, Exige a Evora.
     Komentáře
  • Svět Formule

    Jak vypadal Jim Clark revival 2021 z pohledu fanouška

    Před 1 rokem
    Po loňském zrušení tradiční akce Jim Clark revival kvůli covidu-19 se letos konečně konala tradiční sportovní událost, která je věnována na počest slavnému závodníkovi F1. Právě na trati v Hockenheimu byl jeho poslední osudný závodní víkend a paradoxně to nebylo ve voze formule 1. Tehdy smutného 7. dubna 1968 zahynul v okrajovém závodu F2, kam nastoupil neplánovaně skoro na poslední chvíli, což byla smutná zpráva pro celý motoristický svět. Pochopitelně to byl i šok pro samotného zakladatele Lotusu, Colina Chapmana, pro něhož Jim Clark byl dedikovaně loajální pilot a též pro něj vyhrál dva mistrovské tituly v letech 1963 a 1965.
     Komentáře
  • Garáž

    Porsche s příběhem, který by vydal na knihu? Tento závodní speciál z roku 1968

    Před 1 rokem
    Klasická auta jsou v dnešní době nesmírně ceněná, a to nejen ta špičková, ale i ta relativně obyčejná. A pokud jde třeba o takové Porsche 911, je jasné, že si na něj sběratelé budou brousit zuby – nedejbože, pokud jde o závodní či okruhový speciál, případně nějakou omezenou sérii. A tento konkrétní kus je vlastně od každého trochu.
     Komentáře
  • Garáž

    Lotus se definitivně loučí se spalovacími motory, Emira je posledním modelem svého druhu

    Před 1 rokem
    Přichází nová éra slavné britské automobilky specializující se na lehká sportovní auta. Lotus začátkem letošního roku oznámil ukončení výroby zastarávajících modelů Elise, Exige a Evora a jejich nahrazení jedinou novinkou – zcela novým Lotusem Emira, posledním Lotusem s tradičním spalovacím motorem.
     Komentáře
  • Novinky

    Emira bude posledním Lotusem se spalovacím motorem

    Před 1 rokem
    Lotus prostřednictvím zatmaveného snímku přídě poutá na letošní novinku. Model Emira bude první zcela nový sériově vyráběný vůz této značky za posledních 12 let. Zároveň však znamená rozloučení se spalovacími motory.
     Komentáře
  • Garáž

    Za volantem tohoto krasavce seděli legendy Clark, Hill i Moss a teď je na prodej! Čím je tento světle zelený Lotus výjimečný?

    Před 2 roky
    Pokud jde o automobilové veterány s astronomickou hodnotou, tento bledě zelený Lotus 19 patří až do samotného nebe – jde totiž o zcela výjimečný závodní speciál, za jehož volantem se vystřídala závodnická esa své doby: Jim Clark, Graham Hill a Stirling Moss. Tak co, máte dost našetřeno?
     Komentáře
  • Novinky

    Konec jedné éry. Lotus Elise a Exige se loučí finální edicí

    Před 2 roky
    Základ nabídky britské značky Lotus, tedy dva kompaktní sportovní vozy Elise a Exige, se po dlouhých letech loučí speciální edicí. Lotus ohlašuje poslední rok výroby i pro větší model Evora.
     Komentáře
  • Garáž

    Lotus chystá nejzásadnější model v novodobé historii značky! Na co se nejspíš můžete těšit?

    Před 2 roky
    Značku Lotus i Colina Chapmana, jehož iniciály má automobilka stále ve svém žlutočerném znaku, obdivují fanoušci motorsportu dodnes. Má na kontě šest konstruktérských titulů ve Formuli 1 a jejich inženýři naučili zatáčet tolik aut zvučných značek, že bychom je z hlavy rozhodně nespočítali. Firma měla své vzestupy i pády a dnes po dlouhé době konečně slibuje zajímavou budoucnost.
     Komentáře
  • Garáž

    Milníky sportovních vozů aneb Jaká auta mám doopravdy rád?

    Před 2 roky
    Od útlého dětství jsem miloval sporťáky. Má to tak většina kluků a málokdo z nás z toho vyrosteme. Já si prohlížel automobilové knížky ještě v dobách, kdy jsem neuměl pořádně číst a ty, co byly doma, zobrazovaly nejčastěji dnešní veterány. Některé tvary však nezestárnou, přestože se sportovní automobily mění. Pojďme se zasnít, proletět se v rychlosti časem a připomenout si ty nejzajímavější automobilové milníky.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Formulový rebel Rindt se bál jen Boha. Zahynul dřív, než mohl oslavit titul šampiona

    Před 2 roky
    Jen jediný šampion formule 1 se nedožil své korunovace mistrem světa. Před padesáti lety se v Monze zabil Jochen Rindt, titul získal až in memoriam.
     Komentáře
  • Garáž

    „V tom autě se buď zabiju, nebo se stanu mistrem světa.“ Před 50 lety zahynul při havárii Jochen Rindt a posmrtně získal titul

    Před 2 roky
    Jochen Rindt byl závodnický bouřlivák, který neuznával druhá místa. Jel vždy na plný plyn a závod končil na pódiu s medailí, nebo na nemocničním lehátku. Když pak konečně do rukou dostal mistrovské auto, došlo mu štěstí a při havárii během tréninku na Velkou cenu Itálie, přesně před padesáti lety, zemřel. Přesto mu jeho náskok v šampionátu přinesl titul mistra světa, který si však převzala vdova Nina.
     Komentáře
  • Garáž

    Neměl čelní sklo, střechu ani topení – před 25 lety postavil Renault naprostý úlet!

    Před 2 roky
    Nestává se příliš často, aby se inženýři masové značky mohli pořádně odvázat a postavit auto jen a jen pro radost z řízení. Vlastně se to nestává skoro vůbec. Ale když chlapíci v Renault Sportu dostali nějakým nedopatřením povolení dělat si co chtějí, obuli se to do toho skutečně z gruntu: jejich lehoučký speciál neměl čelní sklo, střechu ani topení, zato však nabídl takový požitek z řízení, jako ve své době snad žádné jiné silniční auto.
     Komentáře
  • Garáž

    Lehký klasický veterán pro velké cestování! Jaký je Lotus Elan +2?

    Před 2 roky
    Automobily pro velké cestování dnes vypadají zcela jinak než tomu bývalo ve zlatých šedesátých letech. Dnešní SUV, často se zkosenou splývavou zádí typu kupé maskují fakt, že s menšími než dvacetipalcovými koly vypadají neohrabaně. Svět je dnes úplně jinde, ale v roce 1967 bylo ve Velké Británii cestovním „grand tourerem“ i nízké kupátko s točivou šestnáctistovkou a hmotností hodně pod jednu tunu. Vyráběl jej jistý Chapman, Colin Chapman.
     Komentáře
  • Garáž

    Holanďané musejí být šílení: Do „motokáry“ nacpali pětiválec turbo z Audi

    Před 2 roky
    Okruhová sezona je, i když se zpožděním, v plném proudu. A tak holandský Donkervoort příliš neotálel s představením své nové hračky, modelu D8 GTO. Pokud jste už v minulosti s některým s těchto výtvorů měli tu čest, tak po designové stránce vás jistě nemůže překvapit. Ovšem po výkonové stránce překvapí určitě – a v tom nejlepším slova smyslu. Pravda, Donkervoort je znám výrobou velmi účinných okruhových střel, ale tohle je docela jiná liga.
     Komentáře
  • Garáž

    Stroj na zážitky aneb Příběh Lotusu Elise: Nové technologie a nevídaný zápal pro věc přinesl revolučně lehké auto

    Před 2 roky
    Existují auta, která navrhne počítačový program na základě přesně definovaných parametrů. Modulární koncepce bývají sdílené. Inženýři se postarají o kýžené jízdní vlastnosti i bezpečnost, se kterou projdou náročnými bariérovými zkouškami. Pak přijdou na řadu pánové v kravatách z finančního oddělení a dají inženýrům nelidský úkol – konstrukci patřičně zlevnit. U Lotusu se ale automobil stavěl vždycky spíš jako perfektní hračka pro řidiče.
     Komentáře
  • Autíčkář

    SUV se znakem Lotusu se nezadržitelně blíží

    Před 2 roky
    Colin Chapman, otec britských sporťáků, by takové auto asi nevyrobil.
     Komentáře
  • Aktuálně

    Komentář: Kýho ĎASa, co to je za novinku? Mercedes připomněl, že F1 má být inovativní

    Před 3 roky
    Mercedes nasadil v testech před letošní sezonou volant s dvouosým řízením. Současný král formule tak ukázal, že dokáže s novinkou zariskovat.
     Komentáře
  • Garáž

    Jak dneska poznáte sportovní auto? Rychlost ani výkon nejsou to nejdůležitější

    Před 3 roky
    Co je vlastně sportovní auto? To je přece tak triviální otázka, na kterou zná odpověď každý autíčkář. Nebo jsem si to alespoň myslel. Jenže v reálu má každý úplně jinou představu. Ostatně jako o všem. Taky v tomto případě najdete na internetu milion definic, ale všechny mají mezery.
     Komentáře
  • Garáž

    Obezita automobilového průmyslu: Proč by měly současné vozy zhubnout?

    Před 3 roky
    Pro dnešní téma si půjčím slavnou citaci známého britského konstruktéra. Už delší dobu kolem sebe sleduji, že se lidé hmotnostmi svých čtyřkolových strojů příliš netrápí. Nastoupí, propojí smartphone, nastartují a jedou. V propagačních materiálech některých automobilek nenajdete technické údaje o pohotovostní hmotnosti vůbec snadno. Zajímají se zákazníci ještě o data a čísla?
     Komentáře
  • Garáž

    Reportáže: Colin Chapman – geniální konstruktér a šéf týmu Lotus

    Před 3 roky
    O Colina Chapmana se zajímám od té doby, co jsem si koupil Caterham. Zakladatel Lotusu byl nesmírně šikovný na ruce, geniální samouk a opravdový vizionář. Ale taky mizerný obchodník, netrpělivý člověk a asi s ním muselo být zatraceně těžké pracovat. Je to už dlouhých sedmatřicet let od jeho předčasného úmrtí, ale ve svém odkazu žije dál. Ať už v Caterhamu nebo v hlášce: „Přidej výkon a zrychlíš na rovinkách. Uber hmotnost a zrychlíš všude.“
     Komentáře
Reklama