Téměř 80 procent kontrol internetových prodejců, které loni provedla Česká obchodní inspekce (ČOI), odhalilo porušení právních předpisů. Nejčastěji obchodníci neinformovali o možnostech reklamace a někteří uváděli nepravdivé informace o výrobku nebo o sobě, uvedl mluvčí inspekce Jiří Fröhlich v páteční tiskové zprávě.
Kromě e-shopů existují ještě všelijaké nákupní galerie a online tržiště. Rozdíl nemusí být k rozpoznání na první pohled, prý je ale důležitý: galerie a tržiště nemají žádnou odpovědnost, obchod jen zprostředkovaly. Tak takhle tedy ne!
Novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku, která začala platit od ledna 2023, přináší mnoho pozitivních změn. Spotřebitelé nově mají lepší ochranu před nekalými praktikami podnikatelů a zvýšila se jim práva při reklamaci vadného zboží. Neobávejte se nákupu nových domácích spotřebičů, zákon vás ochrání před poškozením.
15. březen je Světový den spotřebitelských práv. Ochrana spotřebitele se neustále rozvíjí, i dnes se však potýkáme s mnohými problémy. Víte, jaká práva nejčastěji využíváte, když se rozhodnete vyrazit na nákupy?
Důvěry spotřebitelů zneužilo zhruba 87 procent zprostředkovatelů energií, které loni kontrolovala Česká obchodní inspekce. Obchodníci vůči spotřebiteli nejčastěji použili klamavé konání, nekalé obchodní praktiky nebo neinformovali o možnostech reklamace. Česká obchodní inspekce (ČOI) o tom dnes informovala ČTK. Na podvodné obchodníky s energiemi, takzvané energošmejdy, v minulých dnech upozornil také Energetický regulační úřad (ERÚ).
Novela občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele, která vstoupila v účinnost 6. ledna, přinesla zásadní změny v oblasti práva ochrany spotřebitelů. Řada novinek potěší zejména zákazníky e-shopů. Spotřebitelé by měli být více chráněni v rámci nákupního procesu, nová přísnější pravidla se týkají například i recenzí a slev.
Přestože se v posledních letech online nakupování stalo alespoň do jisté míry neodmyslitelnou součástí života většiny lidí s přístupem na internet, v některých ohledech může proti obvyklé návštěvě kamenné prodejny stále zaostávat.
Snaha vyřešit spor s firmou levně a rychle u mimosoudní instituce může klienta paradoxně připravit o víc peněz i času, než čeká. Vylepšit to má novela, kterou schválili poslanci.
Zkraje roku proběhla velká spotřebitelská novela občanského zákoníku i zákona o ochraně spotřebitele. Dnes si řekneme, co tyto změny pro vás, jako kupující budou znamenat při procesu vytýkání vad a reklamace v obchodě. Pojďme tedy na to!
Vyrazit do obchodního domu, nebo sednout k počítači a nakoupit si přes internet? Obě možnosti mají svá pro a proti, ale na internetu přece jen číhá víc nástrah. Jak se jim vyhnout?
V některých případech se vám dozajista stalo, že při nákupu zboží jste dodatečně zjistili nějakou závadu, popřípadě jste měli jiný důvod, proč zboží již nechcete. V tento okamžik je pak zapotřebí zvažovat reklamaci. S reklamacemi ale může být problém a v některých případech vám může být i zamítnuta. Jaký je správný postup reklamace, jaké jsou lhůty a co vlastně dělat, když vám reklamaci zamítnou? To vše se dozvíte v našem návodu.
Valentýn má několik symbolů: srdce, červenou barvu a růže. A právě růže a ostatní květiny představují asi nejčastější dárek hlavně pro milované ženy. Kolik bude letošní valentýnská kytice stát? Rozhodně si připlatíte!
U obchodníků se rozmohl trend nabízet zákazníkům různá pojištění či prodlouženou záruku na zboží. Oba pojmy jsou často zaměňovány a používány společně, což může být pro spotřebitele matoucí. Buďte obezřetní, ať zbytečně „nevyhodíte“ tisíce korun.
Pátek třináctého už bude asi brát paní Jarka do smrti vážně. Toho dne si totiž zvenčí zabouchla dveře do bytu, samozřejmě s klíčem uvnitř. Stálo ji to skoro polovinu důchodu!
Část lékařů umožňuje pacientům se za platbu objednat online. Termíny mohou být expresní. Otázkou ovšem je, kdo nese odpovědnost za to, když se služba nevydaří podle představ klienta. Portál, jenž má z plateb provize, to nejspíš nebude. Server Vitalia.cz nedávno poukázal na to, že v ČR existuje možnost online objednání k řadě specialistů. Zájemci o expresní termín dle vlastní volby ale za rezervaci v řadě případů musí platit. Od stokorun po tisíce. Platbu lékařům umožňuje vybírat web Navstevalekare.cz.
Soudit se s nepoctivou firmou bude pro běžné spotřebitele jednodušší. Pomoct jim mají hromadné žaloby. Jejich výsledná podoba v českém právu ale má být slabší, než se dříve plánovalo.
A je to tady. Od prvního týdne nového roku platí novinky pro spotřebitele, e-shopy i kamenné prodejny. Podrobně jsme novelu spotřebitelské legislativy probrali s Ivanem Rámešem, advokátem z elitní kanceláře Havel & Partners. Tak co myslíte, zmizí z internetových obchodů falešné slevy a recenze?
Na začátku října jsme naše čtenáře informovali o systému mPlateb společnosti O2. Oproti konkurenčním operátorům byl postaven na technologii Header Enrichment, díky čemuž nemusel klient zadávat své telefonní číslo a nedošlo tedy k jeho předání třetí straně. Následně ale bylo vyžadováno jen dvojí potvrzení na stránce prodávajícího. Bohužel zde vznikaly problémy a mnozí klienti ani nevěděli, že něco potvrdili. Ve výsledku tedy platili předplatné, i na týdenní bázi.
Nakupování tak, jak jej známe, se dočká spousty změn. Skončí triky se slevami, ale také přihazování položek, které nechcete do nákupních košíků. Dojde ke zpřísnění pravidel pro psaní recenzí, nemluvě o změnách v oblasti reklamací a záruk. Jak budou změny vypadat?
Podnikatelé budou muset zákazníkům povinně poskytovat vzorové formuláře pro odstoupení od smlouvy, pokud uzavřou obchod na dálku nebo mimo provozovnu. Příslušné nařízení, které vychází z evropské směrnice, dnes schválila vláda.
Příběh ovdovělé ženy z Děčína, se kterou dodavatel energií po smrti jejího manžela uzavřel velmi nevýhodnou smlouvu, není ničím neobvyklým. Seniorů v podobné situaci je u nás víc.
Zatímco během pandemie vyletěly prodeje herních počítačů strmě vzhůru, nyní i kvůli rostoucí oblibě mobilních her a konzolí brzdí. Herní PC stojí v Česku desítky tisíc korun, při nákupu v zahraničí však hrozí problém s reklamací.
Falešně nadsazená cena, která je pak „razantně snížená“ ve slevové akci? Kdo ze spotřebitelů občas neměl pocit, že ho prodejci vodí za nos. Teď by tomu měl být konec!
Novela občanského zákoníku a zákona na ochranu spotřebitele platná od 6. ledna 2023 přináší mnoho podstatných změn dotýkajících se práv i povinností spotřebitelů. Ve spolupráci s odborníky ze spotřebitelské organizace dTest přinášíme výběr těch nejzásadnějších.
6. ledna vstoupila v platnost novela občanského zákoníku a zákona na ochranu spotřebitele, která přináší řadu novinek v oblasti zveřejňování uživatelských recenzí, vyhledávání nabídek na on-line tržištích nebo uzavírání smluv po telefonu. Přečtěte si, co všechno se mění.
Triky se slevami mají skončit, stejně jako přihazování nechtěných položek do nákupního košíku. Zpřísní se pravidla pro recenze, jasnější bude i lhůta na dodání zboží. Spotřebitelé získají lepší postavení při reklamaci vad, na druhou stranu už nemají zneužívat e-shopy jako bezplatné půjčovny. To jsou nejvýznamnější změny, které od 6. ledna přinesla novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku.
Obchody se dočkaly nejrozsáhlejší změny v regulaci prodeje za poslední dekádu. Od uplynulého pátku se musí řídit novými pravidly zahrnutými v novele zákona o ochraně spotřebitele a občanském zákoníku. Změny se týkají i poskytovaných slev, v e-shopech se upravují podmínky pro záruční dobu zboží, reklamace či uživatelské recenze.
Dne 6. ledna 2023 nabyla účinnosti rozsáhlá novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku, kterou v závěru loňského roku schválila Poslanecká sněmovna a Senát. Ta přináší podstatné změny do našeho každodenního života. Na co se lze těšit?
Že včera není dnes…, to každý ví. Tak nějak se to zpívá v písničce pro pamětníky, kterou si však právě dneska mohou zanotovat i mladší generace. V pátek 6. ledna totiž nabývá účinnosti novela spotřebitelského zákona a stejně jako ve zmíněném songu tedy platí, že včera jste nakupovali za jiných podmínek než dnes.
Zákon říká, že údaje na vyúčtování musí být přehledné, srozumitelné a čitelné. Jestliže však vyúčtování nerozumíte, máte právo, aby vám nesrozumitelnosti dodavatel vysvětlil.
Nakupování na internetu je v dnešní době velmi oblíbené. Díky široké nabídce e-shopů nemusíme ani vyjít z domu, vyhneme se frontám a zboží nám do pár dnů přijde až ke dveřím. I online nákupy ale mají svoje nevýhody. Jednou z nich je nebezpečí poškození zásilky během přepravy. Jak se ale zachovat, když vám zásilka dorazí poškozená, a po kom vymáhat škodu?
Na trhu se občas objeví zboží, které se chlubí doživotní zárukou. Je ale omyl se domnívat, že pokud si ho koupíte, tak máte do smrti vystaráno a nebudete si muset kupovat další.
Po vánoční nákupní horečce přichází další – výlohy obchodů i webové stránky zaplňují křiklavé nápisy o tom, jak moc u daného prodejce po svátcích ušetříte. Pozor ale, aby sleva byla skutečně slevou.
Dárky patří bezesporu k příjemnější stránce vánočních svátků, ale vděčný úsměv na tváři může rychle zvadnout. Nelíbí se dárek obdarovanému nebo věc trpí nějakou vadou? Jak můžete takovou situaci řešit? A na co si přitom dát pozor?
Úmysl dobrý, ale ve finále nemusí být vánoční dárek to pravé ořechové. Při vrácení zboží pozor na to, jestli byl dárek koupený v e-shopu nebo v kamenné prodejně, je to rozdíl.
Ne vždy se Ježíšek trefí do vkusu. Pokud jste pod stromečkem našli příliš velké tepláky, nehodící se náušnice nebo kuchyňského pomocníka, kterého už dávno máte, přichází čas na výměnu či vrácení zboží. Podmínky pro reklamaci se ale mnohdy liší obchod od obchodu, jak se tedy vyznat ve změti pravidel, na co si dát pozor a jaké změny přinese nový rok?
Český telekomunikační úřad při letošní kontrole zjistil nedostatky ve fungování 30 procent pošt Partner, které pro Českou poštu provozují jiné subjekty, například obchody nebo obecní úřady. Nejčastějším výrazným pochybením bylo odmítnutí přijmout reklamaci. Úřad to uvedl v pravidelné monitorovací zprávě.
Na Štědrý den si lidé po celé České republice předají navzájem obrovské množství vánočních dárků. Není žádným překvapením, že se ne každý dárek trefí do vkusu nebo potřeb obdarovaného. Vyplatí se proto si zopakovat základní pravidla pro vracení zboží a jeho reklamace.
Co nevidět se v české právním prostřední objeví změny, které by měly zajímat každého podnikatele, který prodává své zboží či poskytuje služby spotřebitelům. Jedná se totiž o novely zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku. Z těchto předpisů vznikají nová práva spotřebitelům a zrcadlově k nim pak povinnosti podnikatelů. Na co se musí byznysy připravit?
Nakupování na e-shopech se brzy pro obchodníky i spotřebitele výrazně zjednoduší. Blíží se totiž novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku, která přináší spoustu změn a pravděpodobně začne platit do konce roku. Ačkoli prodloužení lhůty domněnky vadnosti zboží ze 6 na 12 měsíců je pro spotřebitele zjevně výhodné, možnost neuznání reklamace ze strany obchodníka už se tak příjemně nejeví. Přečtěte si, jaké další změny se chystají.
Konečně bude jasno: Dvouletá lhůta není záruční, ale jenom reklamační. Na druhou stranu se zdvojnásobí doba, kdy je spotřebitel v lepší pozici. A stoupnou i požadavky na kvalitu zboží.
Máte podezření, že vám mobilní internet nejede tak rychle, jak vám operátor sliboval? Od pondělí máte šanci si rychlost internetu změřit díky oficiální aplikaci od Českého telekomunikačního úřadu. A zjištění můžete použít při případné reklamaci. Aplikace od ČTÚ je zatím k dispozici pouze pro mobilní telefony se systémem Android. V obchodu Google Play je k dispozici pod názvem CTU-NetTest. Zároveň jde o první oficiální verzi, takže některé funkce na vybraných zařízení nemusí fungovat stoprocentně. Verze pro iPhone se ještě chystá.
Stalo se vám, že maso bylo well done místo medium? Těstoviny byly přesolené, v salátu písek a přílohu zdobil vlas? Nebo vám prostě nechutnalo? Jako host máte právo jídlo reklamovat, a dokonce ho i vrátit. Poradíme vám, jak na to.
Novela zákona o ochraně spotřebitele přinese mnoho změn ve vztazích mezi zákazníky a obchodníky. Týkat se budou i reklamací. Novela by měla platit už před Vánoci.
České e-shopy i kamenné prodejny se budou řídit novými pravidly. Díky novele zákona, která má zlepšit ochranu spotřebitele, by zákazníci již neměli být vystaveni zavádějícím slevám ani falešným recenzím. Drobné změny se týkají také procesu reklamačních řízení.
Vivo X90 Pro+ je nová vlajková loď se špičkovou výbavou a povedeným designem. Honor ukázal nový skládací telefon, který zamíří i do Evropy, a Apple mění podobu Always-On. mNews přináší výběr těch nejzajímavějších novinek ze světa telefonů a technologií.
Populární a pro zákazníky pohodlné nakupování přes internet za pár dní dostane nová pravidla. Budou k zákazníkům vstřícnější než dosud. Přinese je novela občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele, kterou schválily obě komory Parlamentu. K tomu, aby začala platit, chybí už jen podpis prezidenta. „Účinnost takzvané tlačítkové novely se očekává již okolo Vánoc,“ uvedla Veronika Kaplanová z advokátní kanceláře MACEK.LEGAL. Změny se tedy ještě neprojeví při již tradičním předvánočním Black Friday, připadajícím na tento pátek.
Nová úprava má pomoct provozovatelům e-shopů. Míří proti zneužívání práva na odstoupení od smlouvy. Podmínky pro vyzkoušení zboží se přiblíží kamenným prodejnám.
K velmi nepříjemné situaci došlo před několika dny na pobočce ČSOB v Lounech. Muž, který je dlouhodobým klientem, přišel do banky v Pražské ulici, aby si na podnikatelský účet vložil vysokou sumu pětasedmdesáti tisíc korun.